Skatteudvalget 2019-20
L 76 Bilag 14
Offentligt
2126705_0001.png
Til lovforslag nr.
L 76
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 17. december 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af boafgiftsloven og skatteforvaltningsloven
(Ensartet bo- og gaveafgift ved generationsskifte og indførelse af retskrav på henstand og forlænget henstandsperiode)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-
stiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsorden § 13, stk. 1, således at 3. behandling kan
finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling.
3. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (S, RV, EL og ALT) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (V, DF, KF og LA) indstil-
ler lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretal-
let vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag nr. 3-5. Min-
dretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1 og 2.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflok-
kurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivel-
sen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke-
partis medlemmer af udvalget bemærker, at V, DF og KF ik-
ke ønsker at øge beskatningen af familieejede virksomheder.
De familieejede virksomheder beskæftiger omkring 850.000
danskere i hele Danmark. Regeringen vælger med dette lov-
forslag at sætte disse arbejdspladser på spil. Det glæder V,
DF og KF, at regeringen trods alt er kommet til fornuft i for-
hold til alligevel ikke at straffe barnløses virksomheder med
en ekstra høj skat ved generationsskifte.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker, at SF ikke kan støtte en udvidelse af bo- og gaveafgiften
på 15 pct., da SF ikke finder det sandsynligt, at det ikke er
udgiftsdrivende, og da det desuden ikke er en del af finans-
lovsaftalen indgået mellem regeringen (S), RV, SF, EL og
ALT.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af SF):
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 1
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Hvis afdøde ikke har efterladt sig afkom, finder
stk. 1 tilsvarende anvendelse på aktier og virksomheder,
som tilfalder afdødes søskende og disses børn og børnebørn,
hvorefter reglerne om tillægsboafgift ikke finder anvendel-
se, når betingelserne i § 1 a, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2 og 3, er
opfyldt. Foretager arvingen eller legataren inden udløbet af
en periode på 3 år fra udlodningen direkte eller indirekte en
hel eller delvis overdragelse af aktier eller virksomheder,
der er omfattet af 1. pkt., skal der betales tillægsboafgift ef-
ter stk. 2 af denne del af arven, idet forhøjelsen af afgiften
dog reduceres forholdsmæssigt til den andel af 3-årsperio-
den, som ikke er udløbet ved overdragelsen. Afgiftspligten
AX024066
L 76 - 2019-20 - Bilag 14: Betænkning afgivet den 17. december 2019
2126705_0002.png
2
efter 2. pkt. påhviler arvingen eller legataren. § 1 b, stk. 2 og
3, finder tilsvarende anvendelse.««
[Søskende og deres børn og børnebørn undtages fra tillægs-
boafgift ved afdødes barnløshed ved arv af erhvervsvirk-
somhed, når afdøde har deltaget aktivt i driften af virksom-
heden og arvingen opretholder ejerskabet i 3 år efter erhver-
velsen]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 22
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Hvis en gavegiver ikke har efterladt sig afkom,
finder § 23, stk. 1, 1. pkt., tilsvarende anvendelse på aktier
og virksomheder, som tilfalder gavegiverens søskende og
disses børn og børnebørn, når betingelserne i § 23 a, stk. 1,
1. pkt., og stk. 2, er opfyldt. Foretager gavemodtageren in-
den udløbet af en periode på 3 år fra modtagelsen direkte el-
ler indirekte en hel eller delvis overdragelse af aktier eller
virksomheder, der er omfattet af § 23 a, stk. 1, 1. pkt., bort-
falder anvendelsen af 1. pkt. for denne del af gaven, idet for-
højelsen dog reduceres forholdsmæssigt til den andel af 3-
årsperioden, som ikke er udløbet ved overdragelsen. § 23 b,
stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse.««
[Søskende og deres børn og børnebørn undtages fra ind-
komstskat af gaver ved en gavegivers barnløshed ved gave-
overdragelse af erhvervsvirksomhed, når gavegiveren har
deltaget aktivt i driften af virksomheden og gavemodtageren
opretholder ejerskabet i 3 år efter erhvervelsen]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
3)
Efter nr. 7 indsættes som nye numre:
»03.
I
§ 36, stk. 3,
ændres »opnået henstand eller« til:
»valgt«, og »eller 2« udgår.
04.
§ 36, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4.
Foretager arvingen, legataren eller gavemodtage-
ren inden udløbet af afdragsperioden direkte eller indirekte
en hel eller delvis overdragelse af aktier eller virksomhed,
for hvilke der er valgt afdragsvis betaling med boafgifter el-
ler gaveafgift, forfalder de resterende afgifter, der vedrører
de overdragne aktiver, til betaling senest 4 uger efter afhæn-
delsen med sidste rettidige betalingsdag 14 dage senere. 1.
pkt. finder ikke anvendelse, hvis overdragelsen sker ved en
skattefri virksomhedsomdannelse eller skattefri omstruktu-
rering, hvis der ved virksomhedsomdannelsen eller omstruk-
tureringen ikke sker vederlæggelse med andet end aktier i
det modtagende selskab. I sådanne tilfælde finder betingel-
sen i 1. pkt. i restløbetiden anvendelse på de aktier, der er
modtaget som vederlag.«
05.
I
§ 36, stk. 5,
ændres »fået henstand m.v.« til: »valgt af-
dragsvis betaling efter stk. 1«.«
[Regler om hel eller delvis opretholdelse af henstand ved ef-
terfølgende afståelse og omstrukturering af virksomheden
samt konsekvensændringer]
Til § 2
4)
Efter den under
nr. 1
foreslåede ophævelse af
§ 5, stk.
1, nr. 11,
indsættes:
»Nr. 12 bliver herefter nr. 11.«
[Indsættelse af rykningsklausul]
5)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 25, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »3.«: »og 4.«
02.
I
§ 25, stk. 1,
indsættes efter 3. pkt. som nyt punktum:
»Ved bindende svar om værdien af aktier eller en virk-
somhed, hvor betingelserne for at vælge afdragsvis betaling
efter boafgiftslovens § 36, stk. 1, er opfyldt, er svaret bin-
dende i 12 måneder regnet fra spørgerens modtagelse af sva-
ret.«
03.
I
§ 25, stk. 1, 4. pkt.,
der bliver 5. pkt., ændres »og 3.
pkt.« til: », 3. og 4. pkt.««
[Konsekvensændringer]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter de gældende regler betales der nedsat boafgift ved
arv af erhvervsvirksomheder ved generationsskifte til den
nære familie, dvs. afdødes afkom m.fl.
Endvidere omfatter den nedsatte afgift søskende og deres
børn og børnebørn i tilfælde, hvor afdøde ikke har afkom,
der således behandles efter boafgiftslovens regler om nedsat
afgift vedrørende erhvervsvirksomheder. Uden den anførte
undtagelse ville der skulle betales tillægsboafgift på 25 pct.
af arvens værdi, når den tilfalder afdødes søskende og disses
afkom.
Det fremsatte lovforslag om genindførelse af en ensartet
bo- og gaveafgift indebærer, at undtagelsesbestemmelsen
om arv af erhvervsvirksomheder, der ved afdødes barnløs-
hed tilfalder afdødes søskende og deres børn og børnebørn,
bortfalder. Herefter vil arv, der tilfalder afdødes søskende og
disses afkom, være omfattet tillægsboafgiften på 25 pct.,
uanset at afdøde er barnløs.
Det foreslås med ændringsforslaget, jf. forslaget til boaf-
giftslovens § 1, stk. 4, 1. pkt., at hvis afdøde ikke har efter-
ladt sig afkom, finder boafgiftsloven § 1, stk. 1, tilsvarende
anvendelse på aktier og virksomheder, som tilfalder afdødes
søskende og disses børn og børnebørn, hvorefter reglerne
om tillægsboafgift ikke finder anvendelse, når betingelser i
boafgiftslovens § 1 a, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2 og 3, er op-
fyldt.
Ændringsforslaget indebærer, at afdødes søskende og de-
res børn og børnebørn ved afdødes barnløshed skal være
omfattet af den almindelige boafgift på 15 pct. og dermed
undtages fra tillægsboafgift på 25 pct. ved arv af erhvervs-
virksomheder.
Ændringsforslagets henvisning til, at de gældende regler i
boafgiftslovens § 1 a, stk. 1, 1. pkt., skal være opfyldt, inde-
bærer, at de virksomheder, der skal være omfattet af æn-
dringsforslaget, vil skulle omfatte de virksomheder, der efter
L 76 - 2019-20 - Bilag 14: Betænkning afgivet den 17. december 2019
2126705_0003.png
3
gældende regler er omfattet af den nedsatte boafgift af er-
hvervsvirksomheder.
Det vil sige, at erhvervsvirksomheder, der opfylder betin-
gelserne i dødsboskattelovens § 36, stk. 1, for succession i
det overdragne aktiv, og som efter dødsboskattelovens § 37,
stk. 1, 1. og 2. pkt., kan succedere med hensyn til værdier,
der overstiger modtagerens andel i boet, og som ikke er om-
fattet af den personkreds, hvor der skal betales tillægsboaf-
gift af arv.
Afgrænsning af de virksomheder, som ved afdødes barn-
løshed kan udloddes til søskende og deres børn og børne-
børn, svarer således til de virksomheder, der efter gældende
regler er omfattet af den nedsatte boafgift ved overdragelse
ved arv af erhvervsvirksomheder.
Det vil som efter gældende regler ikke være en betingelse
for undtagelsen fra tillægsboafgiften, at udlodningen rent
faktisk sker med succession, men blot at betingelserne her-
for er opfyldt. Der ses endvidere bort fra den almindelige
betingelse for succession, hvorefter udlodningen ikke må
medføre tab. Hvis der i øvrigt foreligger en erhvervsvirk-
somhed, og de øvrige betingelser for succession er opfyldt,
skal afgiftsnedsættelsen også gælde i dette tilfælde.
Ændringsforslagets henvisning til, at de gældende regler i
boafgiftslovens § 1 a, stk. 2, skal være opfyldt, indebærer, at
arvelader skal have ejet virksomheden i mindst 1 år forud
for dødsfaldet og have deltaget aktivt i virksomheden i
mindst 1 år af afdødes ejertid, hvilket således også svarer til
kravet om ejertid og aktiv deltagelse, som efter gældende
regler er en betingelse for at være omfattet af den nedsatte
boafgift ved overdragelse ved arv af erhvervsvirksomheder.
Ændringsforslagets henvisning til, at de gældende regler i
boafgiftslovens § 1 a, stk. 3, skal være opfyldt, indebærer, at
arvinger i udlandet i visse tilfælde skal stille sikkerhed for
betaling af tillægsboafgift, hvis arvingen videresælger virk-
somheden, inden der er forløbet 3 år fra erhvervelsen, jf. ne-
denfor.
Med ændringsforslaget foreslås det, jf. forslaget til boaf-
giftslovens § 1, stk. 4, 2. pkt., at foretager arvingen eller le-
gataren inden udløbet af en periode på 3 år fra udlodningen
direkte eller indirekte en hel eller delvis overdragelse af ak-
tierne eller virksomheden, der er undtaget fra tillægsboafgift
efter 1. pkt., vil der skulle betales tillægsboafgift efter § 1,
stk. 2, af den del af arven, der forholdsmæssigt svarer til den
andel af 3-årsperioden, som ikke er udløbet ved overdragel-
sen. I 3. pkt. foreslås, at afgiftspligten efter 2. pkt. skal på-
hvile arvingen eller legataren og dermed ikke boet.
Forslaget indebærer, at der ud over ejertidskravet i for-
hold til afdøde desuden stilles krav om, at arvingen eller le-
gataren opretholder ejerskabet af virksomheden i 3 år. Dette
svarer til betingelserne efter de gældende regler for at være
omfattet af den nedsatte boafgift af erhvervsvirksomheder.
Et salg inden 3-årsperiodens udløb indebærer efter æn-
dringsforslaget, at undtagelsen for tillægsboafgift bortfalder
forholdsmæssigt på grundlag af den del af virksomheden,
som sælges, sammenholdt med den del af 3-årsperioden,
som ikke er udløbet. Dette opgøres efter de gældende regler
for bortfald af afgiftsnedsættelse af erhvervsvirksomheder.
Et helt eller delvist salg af virksomheden i den anførte
periode vil efter ændringsforslaget indebære, at arvingen ud
over boafgiften for denne del af arvebeholdningen vil skulle
betale tillægsboafgift. Forhøjelsen reduceres dog forholds-
mæssigt svarende til den del af ejertidskravet, som ikke er
udløbet ved overdragelsen.
I ændringsforslaget foreslås det, jf. forslaget til boafgifts-
lovens § 1, stk. 4, 4. pkt., at boafgiftslovens § 1 b, stk. 2 og
3, finder tilsvarende anvendelse.
Ændringsforslagets henvisning til boafgiftslovens § 1 b,
stk. 2, indebærer, at salg af virksomheden som følge af er-
hververens død eller alvorlige sygdom kan ske, uden at der
indtræder forhøjelse af afgiften.
Tilsvarende gælder, hvis overdragelsen sker i forbindelse
med en skattefri omdannelse af en personligt ejet virksom-
hed eller skattefri omstrukturering af selskabet, hvis arvin-
gen eller legataren ved virksomhedsomdannelsen eller om-
struktureringen ikke vederlægges med andet end aktier i det
erhvervede selskab. Ejertidskravet overføres i restløbetiden
på aktier, der er modtaget som vederlag.
Er arvingen eller legataren ikke skattepligtig her til lan-
det, skal aktierne eller virksomheden ved boets indkomstop-
gørelse efter gældende regler anses for afstået af boet til
handelsværdien på udlægstidspunktet, idet der i dette tilfæl-
de ikke kan ske overdragelse med succession.
Dette udelukker dog ikke, at aktierne eller virksomheden
vil kunne være omfattet af boafgiften på 15 pct. og ikke af
tillægsboafgift ved udlodning til f.eks. søskende i tilfælde af
afdødes barnløshed.
Ændringsforslagets henvisning til boafgiftslovens § 1 b,
stk. 3, indebærer, at det af hensyn til håndhævelsen af det 3-
årige ejertidskrav, som efter gældende regler vil være en be-
tingelse for fritagelse for tillægsboafgiften, foreslås, at der
stilles betryggende sikkerhed over for Skatteforvaltningen
for betalingen af en eventuel betaling af tillægsboafgift, hvis
arvingen eller legataren er hjemmehørende i en stat, som ik-
ke er omfattet af overenskomst af 7. december 1989 mellem
de nordiske lande om bistand i skattesager, Rådets direktiv
af 16. marts 2010 om gensidig bistand ved inddrivelse af
fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foran-
staltninger eller OECD-konventionen om bistand i skattesa-
ger.
Ændringsforslaget skønnes ikke at medføre nævneværdi-
ge provenumæssige konsekvenser sammenholdt med den
generelle usikkerhed ved provenuvurderingen af afgiftsfor-
højelsen.
Til nr. 2
Efter de gældende regler betales der nedsat gaveafgift
ved gaveoverdragelse af erhvervsvirksomheder ved genera-
tionsskifte til den nære familie, dvs. gavegiverens afkom
m.fl.
Endvidere omfatter den nedsatte afgift søskende og dis-
ses børn og børnebørn i tilfælde, hvor gavegiveren ikke ef-
terlader sig afkom, der således behandles efter boafgiftslo-
vens regler om nedsat afgift vedrørende erhvervsvirksomhe-
der. Uden den anførte undtagelse ville der skulle betales ind-
komstskat af gavens værdi, uanset at afdøde er barnløs.
L 76 - 2019-20 - Bilag 14: Betænkning afgivet den 17. december 2019
2126705_0004.png
4
Det fremsatte lovforslag om genindførelse af en ensartet
bo- og gaveafgift indebærer, at undtagelsesbestemmelsen
om gave i form af erhvervsvirksomheder, der ved afdødes
barnløshed tilfalder afdødes søskende og deres børn og bør-
nebørn, bortfalder. Herefter vil gaver, der gives til gavegive-
rens søskende og deres afkom, være omfattet af indkomst-
skattepligt.
Det foreslås med ændringsforslaget, jf. forslaget til boaf-
giftslovens § 22, stk. 5, 1. pkt., at hvis gavegiveren ikke har
efterladt sig afkom, finder boafgiftslovens § 23, stk. 1, 1.
pkt., tilsvarende anvendelse på aktier og virksomheder, som
tilfalder gavegivers søskende og disses børn og børnebørn,
når betingelserne i boafgiftslovens § 23 a, stk. 1, 1. pkt., og
stk. 2, er opfyldt.
Ændringsforslaget indebærer, at gavegiverens søskende
og deres børn og børnebørn ved gavegiverens barnløshed vil
skulle være omfattet af den almindelige gaveafgift på 15 pct.
og dermed ikke være omfattet af indkomstskattepligt af ga-
vens værdi.
Ændringsforslagets henvisning til, at betingelserne i § 23
a, stk. 1, 1. pkt., skal være opfyldt, indebærer, at de virk-
somheder, der vil være omfattet af ændringsforslaget, vil
skulle omfatte de virksomheder, der er omfattet af de gæl-
dende regler om nedsat gavegift, dvs. aktier og virksomhe-
der, der opfylder betingelserne for at kunne overdrages med
succession, jf. aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 1, 5
og 6, eller kildeskattelovens § 33 C, stk. 1.
Afgrænsning af de virksomheder, som ved gavegiverens
barnløshed kan gives til søskende og deres børn og børne-
børn, svarer således til de virksomheder, der efter gældende
regler er omfattet af den nedsatte gaveafgift ved overdragel-
se ved gave af erhvervsvirksomheder.
Det vil som efter gældende regler ikke være en betingelse
for undtagelsen fra indkomstskatten, at overdragelsen rent
faktisk sker med succession, men blot at betingelserne her-
for er opfyldt. Der ses endvidere bort fra den almindelige
betingelse for succession, hvorefter udlodningen ikke må
medføre tab. Hvis der i øvrigt foreligger en erhvervsvirk-
somhed, og de øvrige betingelser for succession er opfyldt,
vil afgiftsnedsættelsen også skulle gælde i dette tilfælde.
Ændringsforslagets henvisning til, at de gældende regler i
boafgiftslovens § 23 a, stk. 2, skal være opfyldt, indebærer,
at gavegiveren skal have ejet virksomheden i mindst 1 år
forud for dødsfaldet og have deltaget aktivt i virksomheden i
mindst 1 år af gavegiverens ejertid, hvilket svarer til kravet
om ejertid og aktiv deltagelse, som efter gældende regler er
en betingelse for at være omfattet af den nedsatte boafgift
ved overdragelse ved gave af erhvervsvirksomheder.
Med ændringsforslaget foreslås det, jf. forslaget til boaf-
giftslovens § 22, stk. 5, 2. pkt., at foretager gavemodtageren
inden udløbet af en periode på 3 år fra modtagelsen direkte
eller indirekte en hel eller delvis overdragelse af aktierne el-
ler virksomheden omfattet af § 23 a, stk. 1, 1. pkt., bortfal-
der anvendelsen af 1. pkt. for den del af gaven, der forholds-
mæssigt svarer til den andel af 3-årsperioden, som ikke er
udløbet ved overdragelsen. Endvidere foreslås i ændrings-
forslaget, jf. forslaget til boafgiftslovens § 22, stk. 5, 3. pkt.,
at boafgiftslovens § 23 b, stk. 2 og 3, finder tilsvarende an-
vendelse.
Forslaget indebærer, at der ud over ejertidskravet i for-
hold til gavegiveren desuden stilles krav om, at gavemodta-
geren opretholder ejerskabet af virksomheden i 3 år. Dette
svarer til betingelserne efter de gældende regler for at være
omfattet af den nedsatte boafgift ved overdragelse ved gave
af erhvervsvirksomheder.
Et salg inden 3-årsperiodens udløb indebærer efter æn-
dringsforslaget, at gaven i så fald skal medregnes til gave-
modtagerens skattepligtige indkomst for den del af virksom-
heden, som sælges, sammenholdt med den del af 3-årsperio-
den, som ikke er udløbet. Dette svarer til de gældende regler
for opgørelse for bortfald af afgiftsnedsættelse af erhvervs-
virksomheder.
Ændringsforslagets henvisning til, at boafgiftslovens § 23
b, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse, indebærer, at salg af
virksomheden som følge af erhververens død eller alvorlige
sygdom kan ske, uden at gaven skal medregnes til den skat-
tepligtige indkomst.
Tilsvarende gælder, hvis overdragelsen sker i forbindelse
med en skattefri omdannelse af en personligt ejet virksom-
hed eller skattefri omstrukturering af selskabet, hvis arvin-
gen eller legataren ved virksomhedsomdannelsen eller om-
struktureringen ikke vederlægges med andet end aktier i det
erhvervede selskab. Ejertidskravet overføres i restløbetiden
på aktier, der er modtaget som vederlag. Dette svarer til reg-
lerne ved skattefri omstrukturering af selskaber i fusions-
skatteloven, der tillige foreslås at skulle gælde ved skattefri
omdannelse af en virksomhed, der er erhvervet til nedsat af-
gift.
Er gavemodtageren ikke skattepligtig her til landet, skal
aktierne eller virksomheden ved gavegiverens indkomstop-
gørelse anses for afstået af gavegiveren til handelsværdien
på overdragelsestidspunktet, idet der i dette tilfælde ikke vil
kunne ske overdragelse med succession.
Dette udelukker dog ikke, at aktierne eller virksomheden
kan være omfattet af boafgiften på 15 pct. og dermed ikke
være indkomstskattepligtig ved gaveoverdragelse til en søs-
kende i tilfælde af gavegiverens barnløshed.
Ændringsforslagets henvisning til, at boafgiftslovens § 23
b, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse, indebærer, at det vil
være en betingelse for fritagelse for indkomstskattepligten,
at der stilles betryggende sikkerhed over for Skatteforvalt-
ningen for betalingen af en eventuel indkomstskattepligt,
hvis gavemodtageren er hjemmehørende i en stat, som ikke
er omfattet af overenskomst af 7. december 1989 mellem de
nordiske lande om bistand i skattesager, Rådets direktiv af
16. marts 2010 om gensidig bistand ved inddrivelse af for-
dringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foran-
staltninger eller OECD-konventionen om bistand i skattesa-
ger.
Ændringsforslaget skønnes ikke at medføre nævneværdi-
ge provenumæssige konsekvenser sammenholdt med den
generelle usikkerhed ved provenuvurderingen af afgiftsfor-
højelsen.
L 76 - 2019-20 - Bilag 14: Betænkning afgivet den 17. december 2019
2126705_0005.png
5
Til nr. 3
Ad nr. 01
Der er i lovforslaget foreslået at give retskrav på at vælge
henstand med betaling af bo- og gaveafgift i form af en af-
dragsordning i op til 30 år. Den gældende henstandsordning,
der er foreslået ophævet, fordi den stort ikke er blevet an-
vendt, kunne bestå i enten en henstandsordning eller af-
dragsordning, mens den foreslåede ordning er en afdrags-
ordning.
Der foreslås en konsekvensændring af ordlyden i boaf-
giftslovens § 36, stk. 3, således at bestemmelsen alene omta-
ler ordningen som en afdragsordning. Endvidere foreslås en
henvisningsfejl rettet.
Ad nr. 02
Det fremgår af den gældende bestemmelse i boafgiftslo-
vens § 36, stk. 4, at afhændes de aktiver, for hvilke der er
givet henstand eller afdragsvis betaling med boafgifter eller
gaveafgift, forfalder afgifterne eller de resterende afgifter til
betaling.
Det fremgår ikke af bestemmelsen, hvilke konsekvenser
en delvis afhændelse af f.eks. en virksomhed i selskabsform
har, dvs. hvis en arving eksempelvis sælger 50 pct. af aktie-
rne og der er opnået henstand med betaling af boafgiften for
alle aktier. Det fremgår heller ikke, hvad konsekvensen er,
hvis selskabet sælger virksomheden i selskabet, herunder
hvis der sker salg af en virksomhed, der drives i et dattersel-
skab.
Det foreslås, at der fastsættes nærmere bestemmelser, om
at henstanden opretholdes delvis, hvis der sker delvis afstå-
else af virksomheden, og at afdragsordningen kan oprethol-
des fuldt ud i visse tilfælde af efterfølgende omstrukturering
af virksomheden, jf. forslaget til boafgiftslovens § 36, stk. 4.
Med forslaget til § 36, stk. 4, 1. pkt., foreslås det således,
at foretager arvingen, legataren eller gavemodtageren inden
udløbet af afdragsperioden direkte eller indirekte en hel eller
delvis overdragelse af aktier eller virksomhed, for hvilke der
er valgt afdragsvis betaling med boafgifter eller gaveafgift,
forfalder de resterende afgifter, der vedrører de overdragne
aktiver, til betaling senest 4 uger efter afhændelsen med
sidste rettidige betalingsdag 14 dage senere.
Hvis virksomheden f.eks. udloddes til et barn, som ikke
har til hensigt at drive virksomheden videre, men som kort
efter modtagelsen af arven videresælger virksomheden til en
anden investor, ville der således – uden særlige regler herom
– kunne opnås en likviditetsfordel sammenlignet med den
situation, hvor arveladeren eller boet sælger virksomheden
direkte til den pågældende investor og herefter udlodder
salgsprovenuet til arvingen, der ikke berettiger til henstand.
Med henblik på at imødegå sådanne dispositioner fore-
slås det, at et salg inden afdragsperiodens udløb indebærer,
at den resterende afgift bortfalder forholdsmæssigt på
grundlag af den del af virksomheden, som sælges. Sælges
50 pct. af virksomheden, bortfalder afdragsordningen, for så
vidt angår 50 pct. af den resterende afgift.
Det foreslås, at afdragsordningen bortfalder både ved en
direkte og indirekte overdragelse af aktierne eller virksom-
heden, og både hel og delvis overdragelse foreslås omfattet.
Det omfatter først og fremmest en overdragelse af de er-
hvervede aktier eller den erhvervede virksomhed.
Salg af enkeltaktiver, herunder i den virksomhed, som
drives af det selskab, hvori der er erhvervet aktier med ned-
sat afgift, kan efter omstændighederne være omfattet af reg-
lerne.
Det vil afhænge af en konkret vurdering, om salg af en-
keltaktiver, herunder f.eks. aktier i et datterselskab, udløser
bortfald af afdragsordningen. Har salget og provenuet fra et
selskabs salg af aktiver medført, at selskabet har udviklet sig
til et pengetankselskab, vil det normalt medføre bortfald af
afdragsordningen, idet hensynet til selskabets likviditet, som
er baggrunden for retskravet på en afdragsordning, ikke læn-
gere foreligger.
Aktiver, der udskilles som led i sædvanlig drift af virk-
somheden, vil ikke medføre bortfald af afdragsordningen.
Sker salget som led i en omlægning af driften, hvor frigjort
kapital i forlængelse af salget reinvesteres i virksomheden,
bortfalder afdragsordningen heller ikke.
Det foreslås i forslaget til boafgiftslovens § 36, stk. 4, 2.
pkt., at 1. pkt. ikke finder anvendelse, hvis overdragelsen
sker ved en skattefri virksomhedsomdannelse eller skattefri
omstrukturering, hvis der ved virksomhedsomdannelsen el-
ler omstruktureringen ikke sker vederlæggelse med andet
end aktier i det modtagende selskab. I sådanne tilfælde fin-
der betingelsen i 1. pkt. i restløbetiden anvendelse på de ak-
tier, der er modtaget som vederlag.
Tilsvarende gælder, hvis overdragelsen sker i forbindelse
med en skattefri omdannelse af en personligt ejet virksom-
hed eller skattefri omstrukturering af selskabet, hvis arvin-
gen eller legataren ved virksomhedsomdannelsen eller om-
struktureringen ikke vederlægges med andet end aktier i det
erhvervende selskab. Ejertidskravet overføres i restløbetiden
på aktier, der er modtaget som vederlag. Dette svarer til reg-
lerne ved skattefri omstrukturering af selskaber i fusions-
skatteloven, der tillige foreslås at skulle gælde ved skattefri
omdannelse af en virksomhed, der er erhvervet til nedsat af-
gift.
Afdragsordningen vil skulle bortfalde, selv om en arving
eller gavemodtagers overdragelse finder sted i forbindelse
med skilsmisse, eller overdragelse finder sted i henhold til
en ejeraftales medsalgspligtbestemmelser eller lignende si-
tuationer.
Ad nr. 03
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringen i nr. 01.
Til nr. 4
Det foreslås, at der efter den i lovforslaget under nr. 1
foreslåede ophævelse af § 5, stk. 1, nr. 11, indsættes: »Nr.
12 bliver herefter nr. 11«.
Der er tale om indsættelse af en manglende rykningsklau-
sul, der er en konsekvens af § 1 i lov nr. 1125 af 19. novem-
ber 2019, hvor der i skatteforvaltningslovens § 5, stk. 1, blev
indsat som nr. 12 en bestemmelse vedrørende skønsmæssige
ansættelser af moms efter opkrævningslovens § 5, stk. 2.
L 76 - 2019-20 - Bilag 14: Betænkning afgivet den 17. december 2019
2126705_0006.png
6
Til nr. 5
Ad nr. 01 og 03
Der er tale om konsekvensændringer som følge af æn-
dringen i nr. 02.
Ad nr. 02
Ifølge skatteforvaltningslovens § 25, stk. 2, 3. pkt., er et
bindende svar om et aktivs værdi bindende for skattemyn-
dighederne ved behandlingen af det pågældende forhold i 6
måneder regnet fra spørgerens modtagelse af svaret. Det kan
dog i det bindende svar bestemmes, at svaret kun skal være
bindende i en kortere periode.
Det foreslås med ændringsforslaget, at bindende svar om
et aktivs værdi, der har betydning ved overdragelse af akti-
vet som led i et generationsskifte, skal være bindende for
skattemyndighederne i 12 måneder regnet fra spørgerens
modtagelse af svaret.
Formålet med ændringsforslaget er at give mere tid til at
tilrettelægge overdragelsen af en virksomhed som led i et
generationsskifte.
Det foreslås, at de overdragelser, der efter ændringsfor-
slaget vil skulle være omfattet af den forlængede bindings-
periode, skal være virksomheder, hvor modtageren har mu-
lighed for at vælge afdragsvis betaling af bo- og gaveafgift,
jf. forslaget til boafgiftslovens § 36, stk. 1. Det er ikke et
krav, at der vælges henstand med gaveafgiften.
Det foreslås endvidere, at den gældende regel om, at der i
svaret kan indsættes en kortere bindingsperiode end den
maksimale periode, også skal gælde for de svar, hvor den
maksimale bindingsperiode bliver 12 måneder.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november 2019 og var
til 1. behandling den 11. december 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og medarbejdere fra Skatteministeriet
har den 12. december 2019 foretaget en teknisk gennem-
gang af lovforslaget over for udvalget.
Høringssvar
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt-
telsen, og Skatteministeriet sendte den 20. november 2019
dette udkast til udvalget, jf. bilag 1. Den 2. december 2019
sendte skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 13 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til skatteministeren til
mundtlig besvarelse, som ministeren har besvaret i et åbent
samråd.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 71 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S)
fmd.
Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer (ALT) Louise Schack Elholm (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
nfmd.
Torsten Schack Pedersen (V)
Marie Bjerre (V) Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
48
42
16
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
4
3
1
L 76 - 2019-20 - Bilag 14: Betænkning afgivet den 17. december 2019
2126705_0007.png
7
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
16
14
13
13
5
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1