Til lovforslag nr.
L 80
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 22. januar 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om dyrevelfærd (dyrevelfærdsloven)
[af ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling (Mogens Jensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 19 ændringsforslag til lovforslaget. Ministe-
ren for fødevarer, fiskeri og ligestilling har stillet ændrings-
forslag nr. 1, 3, 4, 6, 7 og 10-19. Enhedslistens medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2, 5, 8 og 9.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, KF, NB og LA) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de af ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestilling stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (RV, SF, EL og ALT) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling stillede ændringsforslag og det af Enhedslisten
under nr. 2 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
imod de øvrige af Enhedslistens stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Det er vigtigt for Dansk Folkepartis medlemmer af ud-
valget, at det af formålsparagraffen fremgår, at dyr er san-
sende væsener. DF deler opfattelsen af, at alle dyr er sansen-
de, idet alle dyr interagerer med deres omgivelser, hvorved
de sanser og registrerer deres omverden. På den baggrund
skal vi sikre bedst mulig dyrevelfærd for alle dyr.
Det er ligeledes vigtigt for DF, at det af dyrevelfærdslo-
vens § 3 vil fremgå, at dyr skal huses, fodres, vandes og pas-
ses under hensyntagen til deres fysiologiske, naturlige, ad-
færdsmæssige og sundhedsmæssige behov. DF finder det ik-
ke tilstrækkeligt, at det alene fremgår af lovbemærkninger-
ne, at bestemmelsen, om at der skal tages hensyn til dyrs ad-
færdsmæssige behov, også indebærer, at dyrs naturlige ad-
færd skal tilgodeses. Det bør således fremgå eksplicit af lov-
teksten.
Det er også vigtigt for DF, at forbud mod drukning som
aflivningsmetode af alle dyr inklusive hvirvelløse dyr vil
fremgå eksplicit af dyrevelfærdsloven. DF mener, at det er
en forringelse af lovgivningen at udelade det nugældende
forbud mod drukning som aflivningsmetode, uagtet at der
ikke findes videnskabelig dokumentation for, at også hvir-
velløse dyr kan føle smerte og lidelse ved drukning. DF me-
ner, at tvivlen skal komme alle dyr til gode, af hvilken grund
forbuddet bør opretholdes.
Endelig påpeger DF, at det med udgangspunkt i de nu-
gældende regler om slagtning efter religiøse ritualer vil være
oplagt for ministeren at gøre mærkning af rituelt slagtet kød
lovligt og sikre offentligheden viden om de afgifter, som
virksomhederne betaler for halalcertifikater og lign.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget anerkender, at der
via en lang lovproces med gode høringssvar er sket forbed-
ringer af det oprindelige lovforslag om en ny dyrevelfærds-
lov. EL er bl.a. positive over for, at regeringen har lyttet og
indført en forbedring af lovforslaget, så dyr nu i formålspa-
ragraffen betragtes som både levende og sansende væsener,
og at der er strammet op i forhold til det oprindelige udkast,
så hvirveldyr ikke må aflives ved drukning.
Lovforslaget bør dog stadig forbedres yderligere, ved at
EL�½s ændringsforslag vedtages.
I § 3 vil dyrs velfærd bedre kunne sikres, hvis det tilføjes,
at enhver, der holder dyr, også skal tage hensyn til dyrenes
naturlige behov. Det vil kunne sikre, at kommende bekendt-
gørelser for husdyr i højere grad vil skulle fastlægge regler,
der tilgodeser dyrs naturlige behov. For økologiske landbrug
AX024201