Til lovforslag nr.
L 83
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 16. januar 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og lov om
udenrigstjenesten
(Børns erhvervelse af statsborgerskab i områder med indrejse- og opholdsforbud, vandelskrav for bipersoner, fortabelse af
dansk indfødsret og begrænsning af adgang til bistand fra udenrigstjenesten m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkeparti har stillet 4 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V og KF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (RV, SF og EL) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
(DF og NB) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be-
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at det
er fornuftigt, at børn, der fødes i områder, hvor terrororgani-
sationer er part i en væbnet konflikt, ikke automatisk bliver
danske statsborgere. Børnenes forældre svigter Danmark
ved at kæmpe for en terrororganisation, og de bør dermed
ikke kunne videregive et dansk statsborgerskab til deres
børn. For hvordan skal børnene få et forhold til Danmark,
når de f.eks. er født og opvokset i et område kontrolleret af
islamisk stat? DF ønsker endvidere denne del af lovforslaget
skærpet, således at barnet under ingen omstændigheder op-
når dansk statsborgerskab, heller ikke, selv om det bliver
statsløst. DF har fremsat et ændringsforslag herom.
DF kan ikke støtte den del af L 83, der drejer sig om føl-
gerne af den såkaldte Tjebbesdom ved EU-Domstolen og de
deraf følgende foreslåede ændringer i indfødsretslovens § 8,
da DF ikke ønsker, at EU-Domstolen skal have yderligere
indflydelse på dansk ret.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget ser flere af tiltagen-
de i L 83 som skridt i den rigtige retning. Det er sund for-
nuft, at bipersoner fremover skal opfylde de samme vandel-
skrav som den person, de erhverver dansk statsborgerskab
gennem, og at børn af IS-terrorister ikke længere automatisk
erhverver dansk statsborgerskab.
Nye Borgerlige er bevidste om faren for, at børn af IS-
terrorister i fremtiden kan fungere som anker for deres for-
ældres familiesammenføring til Danmark. Denne risiko vil
bestå, så længe Danmark ikke tager et opgør med internatio-
nale konventioner og insisterer på danskernes ret til sikker-
hed og selvbestemmelse.
Nye Borgerlige konstaterer, at lovforslaget vil få en be-
grænset gennemslagskraft. Statsløsekonventionen vil bety-
de, at Danmark automatisk tildeler statsborgerskab, hvis ik-
ke et andet statsborgerskab opnås ved fødslen. Loven hviler
således på den tvivlsomme forudsætning, at en opholdsstat
vil føle sig forpligtet til at tildele statsborgerskab til perso-
ner, der er indrejst ulovligt på dens territorium for der at del-
tage i en væbnet konflikt.
Endelig ser Nye Borgerlige med stor ærgrelse på, at lov-
forslaget lægger op til at inddrage en EU-retlig bedømmelse
i sager om fortabelse af dansk statsborgerskab. EU skal al-
drig bestemme, hvem der er statsborger i Danmark.
AX024172