Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 112
Offentligt
2193127_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-233
Den 16. maj 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 20 til L 112, Forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse. (Implementering af affaldsdirektivets minimumskrav til eksisterende udvidede
producentansvarsordninger, indførelse af udvidet producentansvar for emballage og modernisering af
indsamling og behandling af elektronikaffald) stillet den 30. april 2020 af Miljø- og Fødevareudvalget
efter ønske fra Mai Villadsen (EL).
Spørgsmål nr. 20
”Hvad
kan ministeren oplyse om udenlandske erfaringer ved at inddrage flere private aktører i
indsamlingen, og kan der nævnes eksempler på lande, der har implementeret producentansvar, som
reelt understøtter ECO-design?”
Svar
Miljø- og Fødevareministeriet arbejder på at færdiggøre et nabotjek af producentansvarsordningerne
for emballage i Sverige, Tyskland, Belgien og Holland. Nabotjekket viser, at private aktører i de
undersøgte lande indgår i affaldsindsamlingen og behandlingen på forskellig vis. I Sverige og Tyskland
har producenterne det operationelle ansvar for selve indsamlingen af emballageaffaldet og den videre
affaldsbehandling. I Belgien har kommunerne det operationelle ansvar for indsamling og transport af
emballageaffaldet og udbyder i nogen grad opgaven til private aktører. Producenterne finansierer
kommunernes indsamling og transport og har det operationelle ansvar for den følgende behandling og
afsætning af emballageaffaldet. I Holland har kommunerne det operationelle ansvar for både
indsamling, transport, behandling og afsætning af emballageaffaldet fra husholdninger, mens
producenterne finansierer det. Producenterne har gennem længere tid været utilfredse med
kommunernes opgavehåndtering ift. afsætning af emballageaffaldet, og derfor overdrages dette ansvar
fremover til producenterne. De fire landes affalds- og producentansvarssystemer er forskellige, og
derfor er der også forskellige erfaringer ift. at inddrage de private aktører. Generelt anbefaler
nabolandene, at der etableres et godt samarbejde mellem de aktører, der løfter de forskellige dele af
opgaven, og at der fastlægges fælles standarder for indsamlingen for at sikre ensartet kommunikation
til borgerne og ensartede affaldsfraktioner.
Med hensyn til erfaringerne med at fremme ecodesign, så viser Miljø- og Fødevareministeriets
nabotjek, at der er begrænsede konkrete erfaringer i de ovenfor nævnte lande. Med det reviderede
affaldsdirektiv er vi på tværs af medlemslandene i EU blevet enige om at stille krav om
miljøgraduerede bidrag i alle producentansvarsordninger. De graduerede bidrag skal være med til at
sikre, at der er økonomisk incitament til at designe produkter, der kan genbruges og genanvendes. EU-
Kommissionen arbejder i øjeblikket på fælles guidelines til, hvordan bidragene kan gradueres, da det
kræver ensartethed på tværs af medlemslandene, hvis det skal have en effekt på produktdesign.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 112 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om udenlandske erfaringer ved at inddrage flere private aktører, til miljøministeren
Lea Wermelin
/
Janne Birk Nielsen
2