Skatteudvalget 2019-20
L 137
Offentligt
2184693_0001.png
4. maj 2020
J.nr. 2020-4023
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 137 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, kildeskatteloven, skatte-
indberetningsloven og lov om afgifter af spil. (Modernisering af momsreglerne for græn-
seoverskridende handel med varer og ydelser solgt til forbrugere i EU, digitale salgsregi-
streringssystemer, håndtering af A-skat m.v. i forbindelse med udbetaling fra feriegaranti-
ordninger m.v. og udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet for den digitale logbog m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 23. april 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Per Hvas
L 137 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ændringer i valget af brancher, der generelt vil skulle benytte digitale salgsregistreringssystemer, til skatteministeren
2184693_0002.png
Spørgsmål
Angående digitale salgsregistreringssystemer, så står der i lovforslaget, at der skal være en
særlig begrundelse, hvis der skal ske ændringer i valget af brancher, der generelt vil skulle
benytte digitale salgsregistreringssystemer. Ministeren bedes oplyse, hvem denne begrun-
delse skal gives til, og hvem der skal vurdere, om den er valid og væsentlig? Bør dette ikke
være op til Folketinget at vurdere?
Svar
De fire brancher, der som udgangspunkt vil få pligt til at benytte digitale salgsregistre-
ringssystemer fra 1. januar 2024, er valgt i forbindelse med indgåelsen af den politiske af-
tale
Styrket indsats over for brancher med snyd og fejl i registreringen af salg
fra december 2018. Af-
talepartierne var her enige om, at initiativet skulle påbegyndes i udvalgte brancher. Dette
skyldtes særligt hensynet til erhvervslivets byrder samt usikkerheden om den forventede
effekt af initiativet.
Valget af brancher, der fra 1. januar 2024 vil få pligt til at benytte digitale salgsregistre-
ringssystemer, er sket på baggrund af en analyse af resultaterne fra Skatteforvaltningens
compliancedata for årene 2008-2014.
Analysen viser, at der i brancherne ”caféer, værts-
huse, diskoteker m.v.”,
”pizzeriaer, grillbarer, isbarer, m.v.”, ”købmænd og døgnkiosker”
samt ”restauranter” er en højere andel af fejl relateret til registreringen af salg i forhold til
andre brancher. Derudover viser resultaterne, at brancherne har en høj grad af bevidste
fejl.
Da initiativet retter sig mod udvalgte brancher og ikke erhvervslivet generelt, vil skattemi-
nisteren
trods en bemyndigelse hertil
ikke frit kunne vælge brancher til og fra. Der vil
skulle være en særlig begrundelse for valg af brancher, der generelt vil skulle benytte digi-
tale salgsregistreringssystemer. Valget af brancher skal ske på baggrund af et objektivt, be-
grundet og veldokumenteret grundlag, f.eks. Skatteforvaltningens complianceundersøgel-
ser, som bl.a. viser hvilke fejltyper virksomhederne begår, og inden for hvilke brancher
der forekommer flest fejl.
Aftalepartierne er enige om, at initiativet evalueres i 2027, hvilket gør det muligt forinden
at opsamle den nødvendige erfaring og viden om, hvorvidt initiativet har haft en effekt på
regelefterlevelsen i de brancher, der i første omgang omfattes af pligten til at benytte et
digitalt salgsregistreringssystem.
Det vil i den forbindelse være naturligt, at evt. ændringer i valget af brancher, der skal
omfattes af pligten til at benytte digitale salgsregistreringssystemer, drøftes i aftalekredsen,
og at den siddende skatteminister i forlængelse heraf vil have mulighed for at fastsætte de
nærmere regler herom.
Side 2 af 2