Skatteudvalget 2019-20
L 137
Offentligt
2187944_0001.png
10. maj 2020
J.nr. 2019 - 4023
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 137 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, kildeskatteloven, skatte-
indberetningsloven og lov om afgifter af spil. (Modernisering af momsreglerne for græn-
seoverskridende handel med varer og ydelser solgt til forbrugere i EU, digitale salgsregi-
streringssystemer, håndtering af A-skat m.v. i forbindelse med udbetaling fra feriegaranti-
ordninger m.v. og udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet for den digitale logbog m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 6. maj 2020.
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 137 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/5-20 fra Grant Thornton Statsautoriseret Revisionspartnerselskab om moms på udenlandsk sprogede magasiner, til skatteministeren
2187944_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. maj 2020 fra Grant Thornton Statsau-
toriseret Revisionspartnerselskab, jf. L 137 - bilag 4.
Svar
Grant Thornton har henvendt sig på vegne af en række udenlandsksprogede magasiner,
fordi de mener, at forslaget, om at ophæve 80 kr. grænsen for momsfri indførsel af varer
fra steder uden for EU, rammer disse magasiner utilsigtet. Grant Thornton henviser til L
123 fra folketingsåret 2014/15, og anfører, at udenlandsksprogede magasiner - i modsæt-
ning til magasiner på dansk - vedblev at nyde godt af momsfritagelsen grundet hensynet
til overholdelse af Firenze-aftalen.
Grant Thornton anfører, at forslaget om ophævelse af 80 kr.’s grænsen strider imod den
frie udgivelse af udenlandsksprogede magasiner, og at konsekvensen vil være, at prisen
for et magasin, som fx National Geographic, vil stige fra i dag 79,95 kr. til formentlig
mere end 250 kr. efter moms (knap 20 kr.) og gebyr (150 kr.). Grant Thornton påpeger,
at hensigten med lovforslaget er at få sat en stopper for den konkurrenceforvridende im-
port af varer fra lande udenfor EU med priser på under 80 kr. Grant Thornton mener, at
det ikke har været hensigten at ramme udgivelsen af udenlandske magasiner med viden og
kultur til gavn for Danmark samt at overtræde Firenze-aftalen.
Grant Thornton opfordrer til, at lovforslaget justeres, således at udenlandsksprogede ma-
gasiner fortsat kan importeres momsfrit.
Hertil bemærkes
L 123, vedtaget som lov nr. 273 af 25. marts 2015 om ændring af momsloven, ophævede
reglen om momsfri import af dansksprogede magasiner.
Formålet med loven var at hindre et misbrug af momsreglerne, hvor danske magasinudgi-
vere producerede magasiner i Danmark, sendte dem til trykning uden for EU, hvorefter
de sendte dem tilbage direkte til danske abonnenter. Idet forsendelsen var under 80 kr.’s
grænsen blev magasinerne momsfri.
Tilsvarende misbrugsbegrundelse kunne ikke anvendes for udenlandske magasiner, der
naturligt blev produceret i udlandet. Da tiltag mod misbrug af momsreglerne skal være
målrettede, var forslaget begrænset til at omfatte dansksprogede magasiner. Afgrænsnin-
gen af misbrugsreglen havde således ikke baggrund i Firenzeaftalen.
Firenzeaftalen er en aftale om, at der ikke må lægges told og andre afgifter på import af fx
kulturelt materiale. Dog bestemmes i aftalens artikel 1, stk. 2, at dette ikke betyder, at der
ikke må pålægges nationale afgifter, som også direkte eller indirekte pålægges nationale
produkter. Aftalen indeholder derfor ikke et forbud mod at pålægge indførte varer den
samme moms, som opkræves af indenlandske varer og ydelser.
Side 2 af 3
L 137 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/5-20 fra Grant Thornton Statsautoriseret Revisionspartnerselskab om moms på udenlandsk sprogede magasiner, til skatteministeren
2187944_0003.png
Nærværende lovforslag (L 137), hvori der bl.a. foreslås nye momsregler for e-handel, er i
overensstemmelse med de vedtagne ændringer af EU’s
momsdirektiv,
hvor den momsfri
grænse ophæves for alle varer indført fra steder uden for EU. De nye e-handelsregler vil
blive implementeret i alle EU-lande og betyder, at alle varer skal pålægges samme moms,
uanset om de indføres fra et tredjeland eller produceres lokalt. Reglerne sikrer dermed
lige konkurrencevilkår for virksomheder i EU og uden for EU.
I eksemplet i Grant Thorntons henvendelse vil National Geografic, som i dag koster
79,95 kr., blive pålagt moms på 19,99 kr., når det sendes til en dansk forbruger, og der-
med vil prisen stige til ca. 100 kr. Lovforslaget indeholder også et forslag om at udvide
One Stop Shop ordningen, således at virksomheder uden for EU kan vælge at anvende
importordningen i One Stop Shop og derved på en enkel måde indgive månedlige angi-
velser og betalinger af al deres salg til forbrugere i EU. Såfremt virksomheden anvender
One Stop Shop, skal der ikke betales gebyr for importhåndteringen til post- eller kurer-
virksomheden.
Side 3 af 3