Erhvervsudvalget 2019-20
L 149
Offentligt
2194469_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
19. maj 2020
Besvarelse af spørgsmål 26 ad L 149 stillet af Erhvervsudvalget den
11. maj 2020 efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål:
Ministeren bedes opsummere argumenter fra høringssvarene over lov-
forslaget, der påpeger, at konkurrencen kan/vil blive hæmmet.
Svar:
Dansk Annoncørforening, Dansk Industri, Dansk Kredit Råd, Danske Me-
dier, Dansk Erhverv, Finans & Leasing, Finans Danmark og Kreativitet &
Kommunikation har i deres høringssvar fremhævet betydningen af den
konkurrenceforvridning, indførelsen af et nationalt forbud indebærer, der
for så vidt angår annoncering via internettet og online tjenester ikke vil
gælde for erhvervsdrivende, der er etableret i et andet EU/EØS-land som
følge afsenderlandsprincippet i e-handelsloven.
Dansk Annoncørforening har anført, at et dansk markedsføringsforbud ef-
ter deres vurdering vil udsætte danske forbrugslånsvirksomheder for unfair
konkurrence fra lånevirksomheder uden for Danmarks grænser. Konkur-
rencen vil ifølge Dansk Annoncørforening især komme fra andre forbrugs-
lånsvirksomheder inden for EU og vil blive yderligere skærpet efterhånden
som EU’s handlingsplan for
finansielle tjenesteydelser og især dennes af-
snit 3.2 om fremme af grænseoverskridende kredit bliver rullet ud.
Dansk Industri forventer, at et politisk fastsat prisloft vil få negativ effekt
på konkurrencen og har anført, at skal der indføres et ÅOP-loft er det af-
gørende for DI, at det kan håndhæves over for alle
danske såvel som
udenlandske
aktører.
Dansk Kreditråd har anført, at forbrugslånsvirksomheder efter deres vur-
dering vil blive stillet dårligere end konkurrenter inden for EU, men at kon-
kurrencen også vil udgøre en trussel for den danske forbruger, som ikke vil
kunne skelne mellem danske og udenlandske udbydere af forbrugerkredit-
ter. Ifølge Dansk Kredit Råd, sker der endvidere en konkurrenceforvrid-
ning, når forslaget undtager långivning givet i forbindelse med finansie-
ringskøb.
Danske Medier har bemærket, at den konkurrenceforvridning, forslaget må
forvente at afstedkomme, alt andet lige vil ske i form af udenlandske - og
ikke danske - virksomheder, der via annoncering på online tjenester, inter-
nettet og tv-kanaler, vil kunne tilbyde kviklån med en højere ÅOP end de
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 149 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om at opsummere argumenter fra høringssvarene over lovforslaget, der påpeger, at konkurrencen kan/vil blive hæmmet, til erhvervsministeren
2/3
danske udbydere, ligesom markedsføring vil flyde til disse kanaler i stedet
for danske medieplatforme. Foreningens bekymring angående den forven-
telige konkurrenceforvridning gælder ligeledes i forhold til det foreslåede
forbud mod markedsføring af forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til
forbrugere i forbindelse med markedsføring af spil og spiludbydere.
Dansk Erhverv har anført, at det er meget uheldigt, at danske virksomheder
stilles ringere end deres konkurrenter i andre EU/EØS-lande, og at Dansk
Erhverv har svært at forstå begrundelsen for denne skævhed.
Finans & Leasing har anført, at de ikke er bekendt med nogen EU-lande,
hvor det er ulovligt at markedsføre sig med lån, som ellers er lovlige, hvad
angår størrelsen af ÅOP. Finans & Leasing har derfor opfordret regeringen
til at undlade at gennemføre forslaget i nationalt regi, men i stedet søge de
ønskede markedsføringsbegrænsninger gennemført på EU-niveau. Ifølge
Finans og Leasing vil reglerne endvidere virke konkurrenceforvridende,
hvis der er selskaber, som kun er sat i verden for finansiering i butikker.
Endelige har Finans og Leasing anført, at forslaget ifølge deres vurdering
er i strid med tanken bag forbrugerkreditdirektivets artikel 4 om forbruger-
nes mulighed for gennemsigtighed om de priser, der udbydes til brug for
kundens mulighed for at foretage prissammenligninger og dermed en ef-
fektiv priskonkurrence.
Finans Danmark har anført, at markedsføringsforbuddene efter deres vur-
dering vil få en betydelig konkurrenceforvridende virkning, idet man i den
grad begrænser danske virksomheders muligheder for at reklamere, og gi-
ver virksomhederne dårligere vilkår end deres udenlandske konkurrenter.
Finans Danmark har derfor anført, at regeringen bør arbejde for, at der i
EU-regi indføres regler herfor, så der bliver lige konkurrencevilkår.
Kreativitet og Kommunikation har anført, at man risikerer at flytte kredit-
aftaler ud af landet, og at man efter deres vurdering derved ikke vil have
samme styring med de aftaler, forbrugerne indgår. Ifølge Kreativitet og
Kommunikation er det ikke oplagt, at man vil kunne bruge omgåelsesreg-
lerne i denne forbindelse. Kreativitet og Kommunikation har derfor anført,
at forslaget bør genovervejes i lyset af, at det reelt er forbrugerne, man
ønsker at beskytte.
Endelig er det Konkurrencerådets vurdering, at det foreslåede markedsfø-
ringsforbud vil svække udbuddet af lån med ÅOP ned til 25 procent og
yderligere begrænse konkurrencen og forbrugernes adgang til korte lån.
Det er imidlertid regeringens vurdering, at der med lovforslaget er fundet
en god balance mellem på den ene side at sikre, at lån kun ydes mod rime-
lige omkostninger og på den anden side, at forbrugerne fortsat kan få de
lån, som de har brug for. Det er endvidere vurderingen, at ÅOP- og om-
kostningsloftet ikke vil lukke markedet for forbrugslån for konkurrence.
L 149 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om at opsummere argumenter fra høringssvarene over lovforslaget, der påpeger, at konkurrencen kan/vil blive hæmmet, til erhvervsministeren
3/3
Lovforslaget formål er at sikre et ordenligt reguleret lånemarked ved, at
der foretages et opgør med urimelige renter og omkostninger. Alt for
mange danskere ender i økonomiske vanskeligheder som følge af hurtig og
let adgang til dyre forbrugslån (”kviklån”). Den lette adgang til dyre for-
brugslån har ikke mindst betydet, at mange unge og socialt udsatte dan-
skere er endt i gældsfælder, som de har svært ved at komme ud af.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup