Erhvervsudvalget 2019-20
L 149
Offentligt
2193337_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. maj 2020
Besvarelse af spørgsmål 32 ad L 149 stillet af udvalget den 11. maj
2020 efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, om lovforslaget ved at pålægge den sam-
lede danske banksektor meget restriktive regler for markedsføring går vi-
dere end nødvendigt for at nå målet om at begrænse en specifik type af
udlånsvirksomheder.
Svar:
Som titlen på den politiske aftale indikerer, så ønsker regeringen og de øv-
rige aftaleparter et opgør med kviklån. Vi har tidligere set eksempler på, at
udbyderne omgår de forbrugerbeskyttende tiltag, der er blevet iværksat.
Derfor er det nødvendigt med en række initiativer, der skal sikre beskyttel-
sen af forbrugerne.
Forbuddet er således rettet mod alle, der markedsfører forbrugslån, uanset
om der er tale om en forbrugslånsvirksomhed, en bank eller andre. Det
følger af den politiske aftale, der ligger til grund for lovforslaget.
Der har i de politiske forhandlinger været overvejet forskellige modeller,
og det er min klare opfattelse, at der med lovforslaget er fundet en god
balance mellem ønsket om en effektiv forbrugerbeskyttelse og erhvervsli-
vets interesser. Bemærk i den forbindelse, at forbuddet mod markedsføring
fra udbydere, der udbyder lån med ÅOP på 25 procent eller derover, rela-
terer sig til markedsføringen af selve forbrugerkreditaftalen og ikke for-
brugslånsvirksomheden i sig selv. For eksempel vil en bank fortsat kunne
markedsføre f.eks. sit navn, logo eller andre kendetegn.
Med venlig hilsen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Simon Kollerup