Skatteudvalget 2019-20
L 49
Offentligt
2118584_0001.png
5. december 2019
J.nr. 2019 - 869
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 49 - Forslag til Lov om ændring af skatteindberetningsloven, skattekontrol-
loven, kildeskatteloven, ligningsloven og pensionsbeskatningsloven (Gennemførelse af di-
rektiv om obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet i for-
bindelse med indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 25. november 2019.
Morten Bødskov
/ Per Hvas
L 49 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-19 fra FSR - danske revisorer om spørgsmål til selve lovforslaget og til en række af de høringssvar, der er afgivet, til skatteministeren
2118584_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. november 2019 fra FSR - danske revi-
sorer, jf. L 49 - bilag 4.
Svar
1.
FSR
danske revisorer henviser til, at Skatteministeriet har oplyst, at en dansk kon-
cern, der ikke opfylder størrelsesgrænserne i skattekontrollovens (SKL) § 40 og dermed er
fritaget fra at udarbejde transfer pricing dokumentation, er omfattet af kendetegnet om
”safe harbour”,
som er et kendetegn i kategori E. Fritagelsen indebærer imidlertid alene
en administrativ lettelse, da en dansk koncern fortsat skal opgøre den skattepligtige ind-
komst i overensstemmelse med armslængdeprincippet. Lettelsen indebærer dermed nor-
malt ikke en skattefordel, hvilket betyder, at det normalt ikke indebærer, at der skal ske
indberetning.
FSR
danske revisorer ønsker uddybet, om det er Skatteministeriets opfattelse, at der
ved vurderingen af en ”safe harbour” regel skal indlægges et kriterium
om, at den pågæl-
dende ”safe harbour” regel
skal indebære en skattefordel for skatteyderen, og at dette er
årsagen til, at der i denne situation ikke skal ske indberetning. FSR
danske revisorer un-
derstreger, at det er deres opfattelse, at det er et naturligt kriterium at indlægge i forbin-
delse
med vurderingen af en ”safe harbour”-regel
og derfor er enige i, at der ikke skal fo-
retages indberetning i denne beskrevne situation.
Kommentar
Det bemærkes, at der ikke skal indlægges et kriterium om, at den pågældende regel
skal
indebære en skattefordel for skatteyderen. Fritagelsen for at udarbejde transfer pricing
dokumentation for koncerner, der ikke opfylder størrelsesgrænserne i SKL § 40, er en ad-
ministrativ lettelse, men den kan ikke ændre på, hvad der er skattepligtigt.
I lovforslaget er det beskrevet, at safe harbour-regler giver skatteydere mulighed for at
følge et enklere sæt regler for afregningspriser for visse foruddefinerede transaktioner.
Prisfastsættelsen i henhold til sådanne regler accepteres normalt automatisk af skattemyn-
digheden i det land, hvor reglerne gælder. En safe harbour-regel kan tillade skatteyderne
at fastsætte afregningspriserne på en bestemt måde, fx gennem anvendelse af en forenklet
model for prissætning. En safe harbour-regel kan også undtage en bestemt kategori af
skatteydere eller transaktioner fra at være omfattet af hele eller en del af regelsættet om
transfer pricing.
Af denne beskrivelse fremgår, at det er tilstrækkeligt, at safe harbour-reglen
kan
indebære
en skattefordel. Den administrative lettelse i SKL § 40 kan som nævnt ikke ændre den
skattepligtige indkomst, som fortsat skal opgøres i overensstemmelse med ligningslovens
(LL) § 2.
2.
FSR
danske revisorer ønsker i forbindelse hermed oplyst, om dette kan udstrækkes
til også at gælde ved vurderingen af selskabsskattelovens (SEL)
§ 11 som en ”safe har-
bour”
regel. FSR
danske revisorer vurderer, at der ikke vil ske begrænsning i retten til at
Side 2 af 6
L 49 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-19 fra FSR - danske revisorer om spørgsmål til selve lovforslaget og til en række af de høringssvar, der er afgivet, til skatteministeren
2118584_0003.png
fradrage renter, hvis en virksomhed holder sig indenfor 4 til 1 reglen, og at der heller ikke
- hvis en virksomhed ikke holder sig indenfor 4 til 1 reglen
vil ske begrænsning i retten
til at fradrage renter, hvis virksomheden godtgør, at lignende finansiering kan opnås mel-
lem uafhængige parter. FSR
danske revisorer finder på den baggrund, at SEL § 11 pri-
mært må betragtes som en administrativ lettelse.
FSR
danske revisorer henviser til, at Skatteministeriet i høringsskemaet vedrørende
spørgsmålet om SEL § 11 har anført,
at ”hvorvidt der skal ske indberetning i en situation,
hvor en dansk virksomhed opfylder 4 til 1 regler, vil afhænge af, hvorvidt de øvrige krite-
rier er opfyldt.”.
FSR
danske revisorer ønsker i den forbindelse at få bekræftet, at de øv-
rige kriterier, der er tale om, er, at der er tale om en grænseoverskridende ordning, idet
kriteriet om den ”primære fordel” ikke gælder for kategori E.
Kommentar
Som det fremgår af kommentaren ovenfor, er det tilstrækkeligt, at safe harbour-reglen
kan indebære en skattefordel. Det er beskrevet i bemærkningerne til L 28 (Implemente-
ring af dele af direktivet om skatteundgåelse og direktivet om skattetvistbilæggelse og for-
skellige ændringer af momssystemdirektivet), 2018/19, 1. samling, at den gældende regel
om tynd kapitalisering er
en de facto ”safe harbour”-regel,
hvor forholdet mellem gæld og
egenkapital på op til 4 til 1 altid anses for at være i overensstemmelse med armslængde-
princippet. Anvendelsen af denne regel kan indebære en skattefordel, hvorfor der skal ske
indberetning, hvis der er tale om en grænseoverskridende ordning.
Det bekræftes derfor, at de øvrige kriterier, der kan være tale om, er, at der er tale om en
grænseoverskridende ordning.
3.
FSR
danske revisorer henviser til, at Skatteministeriet i kommentarerne i høringsske-
maet til
Danske Advokaters spørgsmål om ”immaterielle aktiver, der er svære at værdian-
sætte”,
har
anført følgende: ”Det skal hertil bemærkes, at kendetegnene i punkt 2 i kate-
gori E omfatter en ordning, der indebærer en overførsel af immaterielle aktiver, der er
svære at værdiansætte. En overdragelse af aktier i et selskab ændrer normalt ikke aktivite-
ten i selskabet og selskabets aktiver og passiver. Aktierne kan imidlertid
som følge af
det immaterielle aktiv
være svære at værdiansætte, hvorfor en koncernintern overførsel
af aktier, hvorved der overføres et immaterielt aktiv, der er svært at værdiansætte, vil være
omfattet.”.
FSR
danske revisorer ønsker bekræftet, at det i den pågældende situation er en forud-
sætning for indberetning, at det ”immaterielle aktiv, der er svært at værdiansætte”,
i sig
selv overføres koncerninternt. Med andre ord, hvis det ”immaterielle aktiv, der er svært at
værdiansætte” stadig ejes af det overførte selskab,
og ikke skal henføres til et fast drifts-
sted i udlandet, medfører overdragelsen af aktierne i selskabet ikke, at der skal foretages
indberetning efter dette kendetegn. Det er FSR
danske revisorers opfattelse, at en ind-
beretning efter punkt 2, kategori E forudsætter, at der foretages en koncernintern grænse-
overskridende overførsel af selve aktivet.
Side 3 af 6
L 49 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-19 fra FSR - danske revisorer om spørgsmål til selve lovforslaget og til en række af de høringssvar, der er afgivet, til skatteministeren
2118584_0004.png
Kommentar
Det bemærkes, at det kan være vanskeligt at værdiansætte aktier i et selskab med immate-
rielle aktiver, hvorfor det således også kan være vanskeligt at værdiansætte den koncernin-
terne overdragelse. I en transfer pricing sammenhæng er fokus imidlertid en overførsel af
selve aktivet, hvorfor en overdragelse af aktierne i det pågældende selskab ikke i sig selv
udløser en forpligtelse til indberetning efter kendetegnene i punkt 2 i kategori E.
4.
FSR
danske revisorer mener, at tilsvarende må gøre sig gældende i forhold til punkt
3 i kategori E, hvor Skatteministeriet som kommentar til høringssvaret fra Danske Advo-
kater har anført følgende:
”Kendetegnene i punkt 3 i kategori E omfatter en ordning, som
indebærer en koncernintern, grænseoverskridende overførsel af funktioner og/eller risici
og/eller aktiver, hvis overdragerens eller overdragernes forventede årlige indtægter herved
halveres. En koncernintern overførsel af aktier, hvorved der overføres funktioner og/el-
ler risici og/eller aktiver, der opfylder disse kriterier,
vil være omfattet.”.
Det er FSR
danske revisorers vurdering, at det her tilsvarende må være en forudsætning
for indberetning, at funktioner, aktiver eller risici i sig selv er overført koncerninternt. I
modsat fald ønsker FSR
danske revisorer oplyst, hvor hjemlen til at fordre indberetning
af en indirekte overdragelse efter punkt 2 eller 3 i kategori E fremgår.
Kommentarer
Det bemærkes, at en koncernintern overførsel af aktier, hvorved der overføres funktioner
og/eller risici og/eller aktiver, og hvor overdragerens forventede årlige indtægter herved
halveres, kan være omfattet af det særlige kendetegn. En overdragelse af aktierne i det på-
gældende selskab udløser ikke i sig selv en forpligtelse til indberetning efter kendetegnene
i punkt 2 i kategori E.
Det bemærkes videre, at en overdragelse omfattet af punkt 2 i kategori E om immaterielle
aktiver, der er svære at værdiansætte, eller punkt 3 i kategori E om overførsel af funktio-
ner, aktiver og/eller risici godt kan finde sted uden en formel (kontraktuel) overdragelse.
Dette kunne fx ske ved en flytning af ledelsens sæde. Til illustration af dette kan man fo-
restille sig en virksomhed i Danmark, hvor de ledende medarbejdere har udviklet et soft-
wareprodukt, som endnu ikke er anvendt kommercielt. På et tidspunkt flytter de ledende
medarbejdere til udlandet, og aktiviteten med videreudvikling fortsætter i en ny virksom-
hed placeret i det nye land. Såfremt softwareproduktet på tidspunktet for flytningen kvali-
ficeres som et immaterielt aktiv, der er svært at værdiansætte, så vil dette medføre indbe-
retningspligt efter punkt 2 i kategori E.
5.
FSR
danske revisorer henviser til, at Skatteministeriet i forbindelse med kommenta-
ren til Advokatrådets høringssvar vedrørende en kapitalfond i Luxembourg, har svaret:
”Under forudsætning af, at den beskrevne struktur er omfattet af kendetegn D, stk. 2, om
uigennemskuelig juridisk eller reel ejerskabskæde, vil de danske rådgivere ved etablering af
strukturen eller ændring
af strukturen være indberetningspligtige.”.
Side 4 af 6
L 49 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-19 fra FSR - danske revisorer om spørgsmål til selve lovforslaget og til en række af de høringssvar, der er afgivet, til skatteministeren
2118584_0005.png
FSR
danske revisorer ønsker i den forbindelse oplyst, om det vil være tilstrækkeligt til,
at kriteriet i punkt 2 Kategori D kan anses for ikke at være opfyldt, hvis de ultimative re-
elle ejere er identificeret efter hvidvaskreglerne, og identifikationen er understøttet af kon-
troloplysninger.
Kommentar
Det følger af kendetegnet i Kategori D, punkt 2, at en af betingelserne for indberetnings-
pligt er, at de reelle ejere er gjort uidentificerbare.
Er de reelle ejere korrekt identificerede, er denne betingelse ikke opfyldt. FSR
danske
revisorers opfattelse kan derfor bekræftes.
6.
FSR
danske revisorer henviser til, at Skatteministeriet i kommentaren til Finans
Danmarks høringssvar vedrørende leasingforhold har
svaret følgende: ”Den situation,
hvor man beskattes af samme indkomst i flere lande (f.eks. hvor en indkomst fra et fast
driftssted beskattes, hvor det faste driftssted er beliggende, og i det land, hvor skatteyde-
ren er skattemæssigt hjemmehørende) og derved foretager fradrag for samme afskrivnin-
ger i flere lande, er ikke omfattet af kendetegnet i kategori C, punkt 2. Kendetegnet er så-
ledes i bemærkningerne til lovforslaget illustreret med et eksempel, hvor to forskellige ju-
ridiske enheder har ret til afskrivning
på samme aktiv.”.
FSR
danske revisorer ønsker bekræftet, at det tilsvarende gælder, at der ikke skal foreta-
ges indberetning efter kendetegnet i punkt 2, kategori C, for et dansk selskab, der CFC-
beskattes af indkomsten i et udenlandsk datterselskab, eller hvor det er valgt international
sambeskatning.
Kommentar
FSR
danske revisorers opfattelse kan bekræftes.
7.
FSR
danske revisorer henviser til, at Skatteministeriet i kommentarerne til hørings-
svarene anfører, at fx anvendelse af ligningslovens (LL) § 7 P eller kildeskattelovens
(KSL) §§ 48 E-F, kan resultere i en indberetningspligt efter Mandatory Disclosure Reg-
lerne, og at det for begge regelsæt gælder, at Skattestyrelsen gennem anden indberetning
opnår information om reglernes anvendelse.
For KSL § 48 E-F gælder, at arbejdsgivervirksomheden skal tilmelde sig til registrering i
Erhvervssystemet inden 8 dage efter, at indeholdelsespligten er indtrådt. Meddelelsen skal
indeholde oplysninger om arbejdsgiverens navn og adresse, medarbejderens navn,
adresse, cpr-nummer og ansættelsesperioden. Til brug for registrering af anvendelse af
beskatningsreglerne i KSL § 48 E-F anvendes blanket 01.012, som sendes enten fysisk el-
ler elektronisk til Skattestyrelsen. Kopi af ansættelseskontrakten og eventuel anden doku-
mentation for at betingelserne for at anvende ordningen er opfyldt, skal fremsendes sam-
men med blanketten. For LL § 7 P gælder en markeringsordning ved tildeling og en ind-
beretningspligt i forbindelse tegning/erhvervelse af aktier.
Side 5 af 6
L 49 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-19 fra FSR - danske revisorer om spørgsmål til selve lovforslaget og til en række af de høringssvar, der er afgivet, til skatteministeren
2118584_0006.png
Allerede gennem det nuværende indberetningssystem vil Skattestyrelsen opnå fuld indsigt
i ordningernes anvendelse. Af hensyn til at undgå unødigt dobbeltarbejde både for bor-
gere, virksomheder, deres rådgivere og for Skattemyndighederne, opfordrer FSR
danske
revisorer til, at det overvejes, om unødig administration kan undgås ved enten:
At præcisere, at der ikke skal ske indberetning af almindelige skatteordninger, der gæl-
der for et stort antal skatteydere, og hvor anvendelsen tydeligt er forudsat af lovgiver i
forbindelse med reglernes indførsel, eller
• At præcisere, at der ikke skal ske indberetning efter Mandatory
Disclosure Reglerne,
når Skattemyndighederne på anden vis er fuldt og behørigt orienteret fx gennem for-
udgående ansøgning fra borger/virksomhed og meddelt tilladelse fra Skattestyrelsen,
som tilfældet er ved brug af fx reglerne i KSL § 48E-F.
Kommentar
Det bemærkes, at FSR
danske revisorers forslag om, at der ikke skal ske indberetning af
almindelige skatteordninger, der gælder for et stort antal skatteydere, og hvor anvendelsen
tydeligt er forudsat af lovgiver i forbindelse med reglernes indførsel, vil være i strid med
DAC6.
For så vidt angår FSR
danske revisorers forslag om, at der ikke skal ske indberetning ef-
ter Mandatory Disclosure Reglerne, når Skattemyndighederne på anden vis er fuldt og be-
hørigt orienteret fx gennem forudgående ansøgning fra borger/virksomhed og meddelt
tilladelse fra Skattestyrelsen, som tilfældet er ved brug af fx reglerne i KSL § 48E-F, be-
mærkes, at indberetning efter DAC 6 indebærer, at en række nærmere specificerede oplys-
ninger skal indberettes i en struktur, der er tilpasset den videregivelse, der skal ske efter
direktivet.
Indberetninger om henholdsvis medarbejderaktier og forskerskatteordningen indeholder
ikke nødvendigvis alle de oplysninger, der skal udveksles. Selv i de tilfælde, hvor alle op-
lysninger måtte være indberettet efter andre regler, er de ikke struktureret med henblik på
udvekslingen.
FSR
danske revisorers forslag kan således ikke imødekommes.
Side 6 af 6