Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 75 , L 75 A , L 75 B
Offentligt
2122421_0001.png
11. december 2019
J.nr. 2019 - 6303
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 75 - Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven, tobaksafgiftslo-
ven, lov om forskellige forbrugsafgifter, lov om midlertidig nedsættelse af straffen for
overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen vedrørende midler på udenlandske konti
m.v. og opkrævningsloven (Forhøjelse af afgiften på bæreposer, engangsservice og tobak).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 9. december 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 75 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at stille ændringsforslag, således at samtlige forhøjelser af tobaksafgifterne træder i kraft den 1. april 2020, til skatteministeren
2122421_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren stille ændringsforslag, således at samtlige forhøjelser af tobaksafgifterne
træder i kraft den 1. april 2020, og ikke som foreslået trinvist henholdsvis den 1. april
2020 og 1. januar 2021? I benægtende fald bedes ministeren yde teknisk bistand til æn-
dringsforslag herom.
Svar
Med finanslovsaftalen for 2020 er der mellem regeringen (Socialdemokratiet), Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet indgået aftale om at forhøje
tobaksafgifterne svarende til en gennemsnitlig prisstigning på i alt 19 kr. for en pakke ci-
garetter. En pakke cigaretter vil herefter skulle koste omkring 60 kr. Aftaleparterne er
enige om, at afgifterne på tobak skal forhøjes over to omgange, således at en pakke ciga-
retter vil stige til ca. 55 kr. fra og med den 1. april 2020 og yderligere til ca. 60 kr. fra og
med den 1. januar 2022, jf. det tidligere oversendte ændringsforslag stillet til 2. behandlin-
gen.
Derudover er der opnået enighed om, at afgifterne på cigarer, cerutter, cigarillos samt
skrå, snus og anden røgfri tobak skal forhøjes svarende til ca. 14 kr. fra og med den 1.
april 2020 og yderligere ca. 5 kr. fra og med den 1. januar 2022 for at undgå uhensigts-
mæssige prisforskelle i prisen på cigaretter og cigarillosprodukter, som minder om cigaret-
ter.
Jeg ønsker på den baggrund ikke at stille ændringsforslag, hvorefter samtlige forhøjelser
af tobaksafgifterne træder i kraft den 1. april 2020.
Jeg vil dog gerne yde teknisk bistand til et sådan ændringsforslag.
Det er lagt til grund, at spørgeren ønsker, at det er forhøjelsen på i alt 19 kr., som skal fo-
reslås indført den 1. april 2020 ved ændringsforslaget. Således vil en pakke cigaretter efter
det foreslåede koste omkring 60 kr. fra og med den 1. april 2020.
Det ønskede ændringsforslag kan se ud som følgende:
Ændringsforslag til det i ændringsforslag nr. 19 i svar på SAU L 75 spørgsmål 1 af 6. de-
cember 2019 nævnte lovforslag B - Forslag til lov om ændring af tobaksafgiftsloven og
lov om forskellige forbrugsafgifter (Forhøjelse af afgiften på tobak)
Til § 2
1)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 1, nr. 1,
ændres »138,00 øre« til: »193,54
øre«.
[Forslag om at samtlige forhøjelser skal træde i kraft den 1. april 2020]
2)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 1, nr. 2,
ændres »938,50 kr.« til:
»1.500,90 kr.«
Side 2 af 9
L 75 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at stille ændringsforslag, således at samtlige forhøjelser af tobaksafgifterne træder i kraft den 1. april 2020, til skatteministeren
2122421_0003.png
[Forslag om at samtlige forhøjelser skal træde i kraft den 1. april 2020]
3)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 1, nr. 3,
ændres »988,50 kr.« til:
»1.550,90 kr.«
[Forslag om at samtlige forhøjelser skal træde i kraft den 1. april 2020]
4)
Nr. 5
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1-3]
5)
I den under
nr. 7
foreslåede ændring af
§ 7, stk. 1,
ændres »69,3 øre« til: »118,51 øre«,
og »157,6 øre« ændres til: »227,90 øre«.
[Forslag om at samtlige forhøjelser skal træde i kraft den 1. april 2020]
6)
Nr. 8
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]
Til § 3
7)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 13, stk. 1,
ændres »87 kr. og 77 øre« til: »126
kr. og 93 øre«
[Forslag om at samtlige forhøjelser skal træde i kraft den 1. april 2020]
8)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 13, stk. 2,
ændres »319 kr. og 05 øre« til: »461
kr. og 37 øre«.
[Forslag om at samtlige forhøjelser skal træde i kraft den 1. april 2020]
9)
Nr. 3
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag 7-8]
Til § 6
10)
I
stk. 1
udgår »og 3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
11)
Stk. 3
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4, 6 og 9]
12)
Stk. 4, 2. pkt.,
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4, 6 og 9]
13)
Stk. 16-26
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4, 6 og 9]
Side 3 af 9
L 75 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at stille ændringsforslag, således at samtlige forhøjelser af tobaksafgifterne træder i kraft den 1. april 2020, til skatteministeren
2122421_0004.png
Bemærkninger
Til nr. 1-4
I lovforslagets § 2, nr. 2-4, foreslås det, at afgifterne på cigaretter, groftskåret røgtobak og
fintskåret røgtobak forhøjes fra og med den 1. april 2020. Det foreslås, at afgiften kom-
mer til at udgøre 138,00 øre pr. styk for cigaretter, 938,50 kr. pr. kilogram for groftskåret
røgtobak og 988,50 kr. pr. kilogram for fintskåret røgtobak.
I lovforslagets § 2, nr. 5, foreslås det, at afgifterne for cigaretter, groftskåret røgtobak og
fintskåret røgtobak forhøjes anden gang fra og med den 1. januar 2021. Det foreslås, at
afgiften kommer til at udgøre 157,75 øre pr. styk for cigaretter, 1.138,50 kr. pr. kilogram
for groftskåret røgtobak og 1.188,50 kr. pr. kilogram for fintskåret røgtobak.
I ændringsforslag nr. 4-7 som stillet af skatteministeren til 2. behandlingen af L 75 er af-
gifterne foreslået forhøjet yderligere på baggrund af den indgåede finanslovsaftale for
2020.
I ændringsforslag nr. 4-6 som stillet af skatteministeren til 2. behandlingen af L 75 fore-
slås det, at afgifterne fra og med den 1. april 2020 kommer til at udgøre 173,79 øre pr.
styk for cigaretter, 1.300,90 kr. pr. kilogram for groftskåret røgtobak og 1.350,90 kr. pr.
kilogram for fintskåret røgtobak.
I ændringsforslag nr. 7 som stillet af skatteministeren til 2. behandlingen af L 75 foreslås
det, at afgifterne fra og med den 1. januar 2022 kommer til at udgøre 193,54 øre pr. styk
for cigaretter, 1.500,90 kr. pr. kilogram for groftskåret røgtobak og 1.550,90 kr. pr. kilo-
gram for fintskåret røgtobak.
Med nærværende ændringsforslag foreslås det, at samtlige forhøjelser af tobaksafgifterne
træder i kraft den 1. april 2020.
Det foreslås på den baggrund, at afgiften fra og med den 1. april 2020 kommer til at ud-
gøre 193,54 øre pr. styk for cigaretter, 1.500,90 kr. pr. kilogram for groftskåret røgtobak
og 1.550,90 kr. pr. kilogram.
Endelig foreslås det, at lovforslagets § 2, nr. 5, udgår, da der med det foreslåede alene vil
være én forhøjelse af afgifterne.
Provenumæssige konsekvenser
De provenumæssige konsekvenser af dette ændringsforslag for så vidt angår afgiftsforhø-
jelserne på cigaretter og fint- og groftskåret røgtobak i april 2020 fremgår af tabel 2 ne-
denfor.
Side 4 af 9
L 75 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at stille ændringsforslag, således at samtlige forhøjelser af tobaksafgifterne træder i kraft den 1. april 2020, til skatteministeren
2122421_0005.png
Tabel 2. Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgtobak svarende til ca. 19 kr.
prisstigning pr. 20 styk pr. 1. april 2020.
Va- Finansår
2020 2021 2022 2023 2024 2025 rigt
2020
3.275 4.225 4.100 3.975 3.850 3.725 3.750
150
3.225 4.175 4.050 3.925 3.800 3.675 3.700
-
400
500
475
475
450
450
450
-
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og
adfærd
Sammenlignet med lovforslaget som fremsat skønnes dette ændringsforslag at medføre et
merprovenu efter tilbageløb og adfærd på omkring 25 mio. kr. i 2020 og et mindrepro-
venu på omkring 100 mio. kr. årligt herefter.
Finansårseffekten i 2020 som følge af dette ændringsforslag skønnes at udgøre ca. 150
mio. kr., hvilket er ca. halvt så meget som i lovforslaget som fremsat. Det skyldes pri-
mært, at de forventede forskydninger i indtægterne fra tobaksafgifterne, som følge af
hamstring, ændres ift. lovforslaget som fremsat.
De afledte adfærdseffekter som følge af dette ændringsforslag forventes at være større
end i lovforslaget som fremsat. Således forventes grænsehandlen med cigaretter at stige
fra 250 mio. stk. til ca. 940 mio. stk., mens grænsehandlen med røgtobak forventes at
stige fra 200 mio. gram til ca. 275 mio. gram. Det er henholdsvis ca. 360 mio. stk. og ca.
35 mio. gram mere end som følge af lovforslaget som fremsat.
Den afledte effekt på forbruget forventes ligeledes at være større som følge af dette æn-
dringsforslag. Forbruget af cigaretter og røgtobak forventes således at falde med knap 20
pct. mod knap 10 pct. ved den fulde afgiftsforhøjelse i 2021 i lovforslaget som fremsat.
Værnsreglen i dette ændringsforslag har ligesom i lovforslaget til hensigt at undgå uhen-
sigtsmæssig lageropbygning af cigaretter og tobak til gammel afgift op til afgiftsforhøjel-
sen i april 2020.
Til nr. 5-9
I lovforslagets § 2, nr. 7, foreslås det, at afgiften for cigarer, cerutter og cigarillos forhøjes
fra og med den 1. april 2020. Det foreslås herefter, at afgiften kommer til at udgøre 69,3
øre pr. styk for cigarer, cerutter og cigarillos, samt at minimumsafgiften kommer til at ud-
gøre 157,6 øre pr. styk.
I lovforslagets § 2, nr. 8, foreslås det, at afgiften for cigarer, cerutter og cigarillos forhøjes
anden gang fra og med den 1. januar 2021. Det foreslås herefter, at afgiften kommer til at
udgøre 86,8 øre pr. styk for cigarer, cerutter og cigarillos, samt at minimumsafgiften kom-
mer til at udgøre 182,6 øre pr. styk.
Side 5 af 9
L 75 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at stille ændringsforslag, således at samtlige forhøjelser af tobaksafgifterne træder i kraft den 1. april 2020, til skatteministeren
2122421_0006.png
I ændringsforslag nr. 8 og 9, som stillet af skatteministeren til 2. behandlingen af L 75, er
afgifterne foreslået forhøjet yderligere på baggrund af den indgåede finanslovsaftale for
2020.
I ændringsforslag nr. 8, som er stillet af skatteministeren til 2. behandlingen af L 75, fore-
slås det, at afgiften fra og med den 1. april 2020 kommer til at udgøre 101,01 øre pr. styk
for cigarer, cerutter og cigarillos, samt at minimumsafgiften kommer til at udgøre 202,90
øre pr. styk.
I ændringsforslag nr. 9, som er stillet af skatteministeren til 2. behandlingen af L 75, fore-
slås det, at afgiften fra og med den 1. januar 2022 kommer til at udgøre 118,51 øre pr.
styk for cigarer, cerutter og cigarillos, samt at minimumsafgiften kommer til at udgøre
227,90 øre pr. styk.
Med nærværende ændringsforslag foreslås det, at samtlige forhøjelser af tobaksafgifterne
træder i kraft den 1. april 2020.
Det foreslås på den baggrund, at afgiften fra og med den 1. april 2020 kommer til at ud-
gøre 118,51 øre pr. styk for cigarer, cerutter og cigarillos, samt at minimumsafgiften kom-
mer til at udgøre 227,90 øre pr. styk.
Herudover foreslås det, at § 2, nr. 8, udgår, da der med det foreslåede alene vil være én
forhøjelse af afgifterne.
I lovforslagets § 3, nr. 1 og 2, foreslås det, at afgifterne for kardusskrå, snus til nasalt brug
og anden røgfri tobak, som er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., for-
højes fra og med den 1. april 2020. Det foreslås herefter, at afgiften kommer til at udgøre
87,77 kr. pr. kilogram for kardusskrå og snus til nasalt brug, som er lovligt at markedsføre
efter lov om tobaksvarer m.v., og 319,05 kr. pr. kilogram for anden røgfri tobak, som er
lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v.
I lovforslagets § 3, nr. 3, foreslås det, at afgifterne for kardusskrå, snus til nasalt brug og
anden røgfri tobak forhøjes anden gang fra og med den 1. januar 2021. Det foreslås her-
efter, at afgiften kommer til at udgøre 101,70 kr. pr. kilogram for kardusskrå og snus til
nasalt brug, som er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., og 369,66 kr. pr.
kilogram for anden røgfri tobak, som er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer
m.v.
I ændringsforslag nr. 10-12, som stillet af skatteministeren til 2. behandlingen af L 75, er
afgifterne foreslået forhøjet yderligere på baggrund af den indgåede finanslovsaftale for
2020.
I ændringsforslag nr. 10 og 11, som stillet af skatteministeren til 2. behandlingen af L 75,
foreslås det, at afgifterne fra og med den 1. april 2020 kommer til at udgøre 113 kr. pr. ki-
logram for kardusskrå og snus til nasalt brug, som er lovligt at markedsføre efter lov om
Side 6 af 9
L 75 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at stille ændringsforslag, således at samtlige forhøjelser af tobaksafgifterne træder i kraft den 1. april 2020, til skatteministeren
2122421_0007.png
tobaksvarer m.v., og 410,76 kr. pr. kilogram for anden røgfri tobak, som er lovligt at mar-
kedsføre efter lov om tobaksvarer m.v.
I ændringsforslag nr. 12, som stillet af skatteministeren til 2. behandlingen af L 75, fore-
slås det, at afgiften fra og med den 1. januar 2022 kommer til at udgøre 126,93 kr. pr. ki-
logram for kardusskrå og snus til nasalt brug, som er lovligt at markedsføre efter lov om
tobaksvarer m.v., og 461,37 kr. pr. kilogram for anden røgfri tobak, som er lovligt at mar-
kedsføre efter lov om tobaksvarer m.v.
Med nærværende ændringsforslag foreslås det, at samtlige forhøjelser af tobaksafgifterne
træder i kraft den 1. april 2020.
Det foreslås på den baggrund, at afgiften fra og med den 1. april 2020 kommer til at ud-
gøre 126,93 kr. pr. kilogram for kardusskrå og snus til nasalt brug, som er lovligt at mar-
kedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., og 461,37 kr. pr. kilogram for anden røgfri tobak,
som er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v.
Endelig foreslås det, at § 3, nr. 3, udgår, da der med det foreslåede alene vil være én for-
højelse af afgifterne.
Provenumæssige konsekvenser
De provenumæssige konsekvenser af dette ændringsforslag for så vidt angår afgiftsforhø-
jelserne på cigarer, cerutter og cigarillos m.v., samt afgifterne på skrå, snus og anden røg-
fri tobak i april 2020 fremgår af tabel 3 nedenfor.
Tabel 3. Forhøjelse af afgifterne på cigarer, cerutter og cigarillos m.v. samt afgif-
terne på skrå, snus og anden røgfri tobak svarende til ca. 19 kr. prisstigning pr. 1.
april 2020.
Va-
rigt
30
30
5
Finansår
2020
2
Mio. kr. (2020-niveau)
2020 2021 2022 2023 2024 2025
Umiddelbar virkning
30
35
35
35
35 30
Virkning efter tilbageløb
30
35
35
35
35 30
Virkning efter tilbageløb og
adfærd
5
5
5
5
5
5
De afledte adfærdseffekter, som følge af dette ændringsforslag, forventes at være større
end i lovforslaget som fremsat, hvilket medfører, at til trods for et større umiddelbart
merprovenu i dette ændringsforslag sammenlignet med lovforslaget som fremsat, skønnes
dette ændringsforslag at medføre et nogenlunde tilsvarende merprovenu opgjort efter til-
bageløb og adfærd som lovforslaget som fremsat.
Finansårseffekten i 2020 som følge af dette ændringsforslag skønnes ligesom i lovforsla-
get som fremsat at udgøre ca. 2 mio. kr.
Side 7 af 9
L 75 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at stille ændringsforslag, således at samtlige forhøjelser af tobaksafgifterne træder i kraft den 1. april 2020, til skatteministeren
2122421_0008.png
Skatteministeriet har ikke konkrete skøn for grænsehandlen med cigarer, cerutter og ciga-
rillos m.v. eller for grænsehandlen med skrå, snus eller røgfri tobak, der dog på nuvæ-
rende tidspunkt formodes at være begrænset. De yderligere afgiftsforhøjelser i dette æn-
dringsforslag sammenlignet med lovforslaget som fremsat skønnes dog at medføre en
større tilskyndelse til grænsehandel med disse produkter.
Værnsreglen i dette ændringsforslag har ligesom i lovforslaget til hensigt at undgå uhen-
sigtsmæssig lageropbygning af cigarer, cerutter og cigarillos m.v. til gammel afgift op til
afgiftsforhøjelsen den 1. april 2020.
Til nr. 10
I lovforslagets § 6, stk. 1, er ikrafttrædelsen for loven fastsat med henvisning til stk. 2 og
3, hvor der er fastsat andre ikrafttrædelsestidspunkter for dele af loven.
I lovforslagets § 6, stk. 3, er ikrafttrædelsestidspunktet for lovens § 2, nr. 5 og 8, samt § 3,
nr. 3, fastsat til den 1. januar 2021.
Med nærværende ændringsforslags nr. 4, 6 og 9, foreslås det, at lovforslagets § 2, nr. 5 og
8, og § 3, nr. 3, udgår. På baggrund heraf foreslås det, at lovforslagets § 6, stk. 3, udgår, jf.
ændringsforslag nr. 11.
Der er derfor ikke behov for at fastsætte ikrafttrædelse for disse bestemmelser.
Det foreslås derfor, at »og 3« udgår af lovforslagets § 6, stk. 1.
Til nr. 11
I lovforslagets § 6, stk. 3, er ikrafttrædelsen for lovens § 2, nr. 5 og 8, og § 3, nr. 3, fastsat.
Med nærværende ændringsforslag nr. 4, 6 og 9, foreslås det, at lovforslagets § 2, nr. 5 og
8, og § 3, nr. 3, udgår.
Der er derfor ikke behov for at fastsætte ikrafttrædelse for disse bestemmelser.
Det foreslås derfor, at stk. 3 udgår.
Til nr. 12
I lovforslagets § 6, stk. 4, 2. pkt., er det fastsat, at lovens § 2, nr. 5 og 8, alene har virkning
for varer, som fra og med den 1. januar 2021 udleveres til forbrug fra registrerede virk-
somheder, angives til fortoldning eller importeres.
Med nærværende ændringsforslag nr. 4 og 6 foreslås det, at lovforslagets § 2, nr. 5 og 8,
udgår.
Der er derfor ikke behov for at fastsætte tidspunktet for virkningen af bestemmelserne.
Side 8 af 9
L 75 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at stille ændringsforslag, således at samtlige forhøjelser af tobaksafgifterne træder i kraft den 1. april 2020, til skatteministeren
2122421_0009.png
Det foreslås derfor, at stk. 4, 2. pkt., udgår.
Til nr. 13
I lovforslagets § 6, stk. 16-26, er der foreslået værnsregler for den foreslåede afgiftsforhø-
jelse den 1. januar 2021. Det angår de foreslåede forhøjelser i lovforslagets § 2, nr. 5 og 8.
Ikrafttrædelsen af denne forhøjelse er imidlertid foreslået ændret til den 1. januar 2022
ved ændringsforslag nr. 13 og 14, som stillet af skatteministeren til 2. behandlingen af L
75 på baggrund af finanslovsaftalen for 2020.
Da afgiftsforhøjelserne ved nærværende ændringsforslag foreslås at ske på én gang den 1.
april 2020, er der ikke behov for en værnsregel for perioden fra og med den 1. april 2020.
Det foreslås derfor, at stk. 16-26 udgår.
Side 9 af 9