Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 75 , L 75 A , L 75 B
Offentligt
2125755_0001.png
16. december 2019
J.nr. 2019 - 6303
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 75 - Forslag til Lov om ændring af emballageafgiftsloven, tobaksafgiftslo-
ven, lov om forskellige forbrugsafgifter, lov om midlertidig nedsættelse af straffen for
overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen vedrørende midler på udenlandske konti
m.v. og opkrævningsloven. (Forhøjelse af afgiften på bæreposer, engangsservice og to-
bak).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 24 af 12. december 2019. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Marie Bjerre (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 75 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om, hvad der fagligt ligger til grund for, at der i finanslovsaftalen for 2020 står, at det skal undersøges, om emballageafgiften på engangsservice kan differentieres med henblik på at fremme anvendelse af bionedbrydeligt materiale, til skatteministeren
2125755_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad der fagligt ligger til grund for, at der i finanslovsaftalen for
2020 står, at det skal undersøges, om emballageafgiften på engangsservice kan differentie-
res med henblik på at fremme anvendelse af bionedbrydeligt materiale. Ministeren bedes
redegøre for, hvilke erfaringer der er med genanvendelse af bionedbrydeligt materiale
samt for genanvendelsesmulighederne i Danmark.
Svar
Med finanslovsaftalen for 2020 tredobles afgiften på bæreposer og engangsservice for at
mindske mængden af affald og bidrage til at nedbringe plastikforbruget i Danmark. Det
er forventningen, at afgiftsstigningen vil nedbringe forbruget af bæreposer med knap 40
pct. Det er desuden aftalt, at det skal undersøges, om afgiften kan målrettes mere mod de
mest miljøbelastende produkter.
Miljøeffekten af engangsservice skal i den sammenhæng vurderes ud fra en samlet livscy-
klusanalyse, hvor der tages hensyn til produktionsforhold, transport og bortskaffelse, når
det bliver til affald. En sådan samlet vurdering findes endnu ikke.
Særligt er det endnu ikke undersøgt, hvordan genanvendelse af produkter af bionedbryde-
ligt materiale kan ske. Fx skal der ske en udsortering af f.eks. bionedbrydeligt plastik sepa-
rat fra andet plastik, da det bionedbrydelige plastik ellers vil ødelægge genanvendelsen.
Genanvendelsen af bionedbrydelige produkter vil typisk være en form for kompostering,
såfremt det enkelte produkt er egnet til dette. For plastikkens vedkommende skal der som
udgangspunkt anvendes et industrielt komposteringsanlæg hertil.
En evt. differentiering vil skulle udformes på en sådan måde, at det ikke indebærer øgede
affaldsmænger. I det tilfælde, at fx bionedbrydeligt engangsservice ikke ender som kom-
post, men i stedet bortskaffes som alt andet husholdningsaffald, fx til forbrænding, vil det
udgøre en miljøbelastning, ligesom ikke-nedbrydeligt affald.
En evt. differentiering af afgiften vil således skulle overvejes nøje og kræver udviklingstid.
Side 2 af 2