Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 22. januar 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 44 til L 80, forslag til lov
om dy revelfærd (dyrevelfærdsloven), stillet den 20. januar 2020 af Miljø- og Fødev areudvalget.
Spørgsm ål nr. 44 til L 80
”V
il ministeren kommentere på henvendelse af 20 . januar 2020 fra Dy renes Besky ttelse om
formålsbestemmelsen i Dy reværnsloven, jf. L 80
–
bilag 1 1 .?”
Sv ar
I henv endelsen giver Dy renes Besky ttelse sammenfattende udtryk for, at man ikke kan tale om god
dy revelfærd uden samtidig at omtale hensynet til dyrenes naturlige adfærd og v aretagelse af dy renes
behov, og at dette efter Dy renes Besky ttelses opfattelse bør fremgå af ordlyden til
formålsbestemmelsen i lov forslagets § 1 . Dy renes Besky ttelse finder også, at dyrevelfærd og dyreetik er
integrerede og uadskillelige begreber, som det ikke giv er mening at se isoleret fra hinanden. Derfor
fremgår dy reetik ikke af Dy renes Besky ttelses forslag til en anden ordlyd af formålsbestemmelsen.
Jeg deler ikke Dy renes Besky ttelses bekymring i forhold til formålsbestemmelses ordlyd. Tv ærtimod
mener jeg, at formuleringen af formålsbestemmelsen i lov forslagets § 1 meget præcist afspejler det,
som v i ønsker med den ny e dyrevelfærdslov. Hv ert enkelt ord i formålsbestemmelsen er nøje overvejet
og skal sammenholdes med lovbemærkningerne, hv or formålsbestemmelsen er nærmere uddybet. Her
får man således et meget klart billede af lov ens formål, og hvad loven omhandler.
Det fremgår af lov forslagets formålsbestemmelse, at loven har til formål at fremme god dyrevelfærd.
Udtry kket ”god dy revelfærd” er bredt og består af
en række elementer, der tilsammen er af bety dning
for, om et dy r i en giv en situation oplever god eller dårlig dyrevelfærd. I udtrykket indgår både
dy reværnsmæssige hensyn og hensynet til dy renes adfærdsmæssige behov. Som det fremgår af
bemærkningerne til lovforslagets § 1 , indebærer hensynet til dy renes adfærdsmæssige behov også, at
dy renes naturlige adfærd, som f.eks. behov for social kontakt, fødesøgningsadfærd eller pels - og
fjerpleje tilgodeses i tilstrækkeligt omfang. I produktionsforhold er det imidlertid ikke altid muligt at
tilgodese dyrenes naturlige adfærd fuldt ud, f.eks. når dy r holdes i stald eller på et begrænset udendørs
område, hvorfor det ikke er hensigtsmæssigt, at dette fremgår af formålsbestemmelsens ordlyd.
Det fremgår endv idere af den grundlæggende bestemmelse i lov forslagets § 3, at enhv er, der holder
dy r, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses og passes m.v. under
hensy ntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov.
Med hensy n til dy reetik så er det ikke ny t, at lov givningen på dy revelfærdsområdet omfatter dy reetiske
hensy n, men det er ny t, at det foreslås nævnt eksplicit i lov en. I dag forholder det sig således, at der
både er regler i den gældende dy reværnslov, som i større eller mindre grad relaterer sig til dy reetiske
forhold, samt i særlovgivningen. F.eks. er reglerne om forbud mod seksuel omgang med dyr i dag
reguleret i den gældende dy reværnslov, hvor der også er fastsat regler om nedsættelse af Det
Mi l jø- og Fødev areministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42
•
Fax 33 1 4 50 42
• CV R
12854358
• EA N
5798000862005
•
•
w ww.mf vm.dk