Retsudvalget 2019-20
L 9
Offentligt
2106508_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. november 2019
Strafferetskontoret
Freia Kirkeskov-Hansen
2019-0037-0070
1294586
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 26 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Forbud til dømte seksualforbrydere) (L 9), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. november
2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 9 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvorledes tilfældighedsfund under et kontroltilsyns tvangsindgreb som det i forslaget fremlagte kan og må anvendes, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 26 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Forbud til dømte seksualforbrydere) (L 9):
”Kan ministeren oplyse, hvorledes tilfældighedsfund under et
kontroltilsyns tvangsindgreb som det i forslaget fremlagte kan
og må anvendes?”
Svar:
Retsplejelovens §§ 789 og 800 regulerer anvendelsen af såkaldte tilfældig-
hedsfund, dvs. situationer, hvor politiet ved et straffeprocessuelt tvangsind-
greb får kendskab til oplysninger om en lovovertrædelse, som ikke har dan-
net og heller ikke kunne danne grundlag for indgrebet.
Udgangspunktet i bestemmelserne er, at tilfældighedsfund kan anvendes
som led i politiets videre efterforskning af den pågældende lovovertrædelse,
men ikke som bevis i retten, hvis ikke lovovertrædelsen i sig selv kunne
danne grundlag for tvangsindgrebet. Det er dog muligt at anvende tilfældig-
hedsfund som bevis i retten, hvis en række nærmere betingelser er opfyldt,
jf. § 789, stk. 3, og § 800, stk. 2.
Det er Justitsministeriets vurdering, at lovforslagets bestemmelse om tilsyn
ikke rejser spørgsmål i relation til retsplejelovens regler om tilfældigheds-
fund.
Formålet med politiets tilsyn efter den forslåede § 236, stk. 8, er således at
kontrollere, at den dømte overholder det meddelte forbud. Tilsynet er såle-
des af forebyggende og kontrollerende karakter, og de indgreb, der foreta-
ges som led i tilsynets gennemførelse, har ikke karakter af straffeprocessu-
elle tvangsindgreb.
Politiets gennemførelse af tilsynet vil derimod være omfattet af retssikker-
hedslovens bestemmelser om gennemførelse af tvangsindgreb, som foreta-
ges af den offentlige forvaltning uden for strafferetsplejen, jf. retssikker-
hedslovens § 1.
Det følger af retssikkerhedslovens § 9, stk. 1, at hvis en person med rimelig
grund mistænkes for at have begået en strafbar lovovertrædelse, kan
tvangsindgreb over for den mistænkte med henblik på at tilvejebringe op-
lysninger om det eller de forhold, som mistanken omfatter, alene gennem-
føres efter reglerne i retsplejeloven om strafferetsplejen.
2
L 9 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvorledes tilfældighedsfund under et kontroltilsyns tvangsindgreb som det i forslaget fremlagte kan og må anvendes, til justitsministeren
Bestemmelsen finder anvendelse i tilfælde, hvor politiet forud for eller i for-
bindelse med gennemførelse af tilsynet er eller bliver bekendt med oplys-
ninger, der kan begrunde, at den dømte med rimelig grund mistænkes for at
have begået en strafbar lovovertrædelse.
Det betyder konkret, at politiet i en sådan situation vil skulle indhente en
retskendelse for at foretage f.eks. en ransagning af den dømtes bolig, com-
puter, telefon eller andet IT-udstyr, medmindre at øjemedet dermed ville
forspildes, jf. retsplejelovens § 796, stk. 3.
3