Europaudvalget 2019-20
Rådsmøde 3722 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2019-1141
Den 3. oktober 2019
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 15. oktober 2019
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 17. - 18. oktober 2019 (udkast til konklusioner) ........2
2. Opfølgning på møder i Det Europæiske Råd ..............................................................................4
3. Udvidelse og stabiliserings- og associeringsprocessen
Albanien og Nordmakedonien
[Følger]
.............................................................................................................................................6
4. Forslag til ændringer i EU-Domstolens procesreglement ...........................................................7
5. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af
Unionens budget i tilfælde af generaliserede mangler i medlemsstaterne for så vidt angår
retsstatsprincippet ............................................................................................................................9
1
Rådsmøde nr. 3722 (almindelig anliggender) den 15. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15/10-19
2084667_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 17. - 18. oktober 2019 (udkast til
konklusioner)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 15. oktober 2019 forventes udkastet til konklusioner for mødet i Det
Europæiske Råd den 17. - 18. oktober 2019 at blive drøftet. Udkastet til konklusioner foreligger endnu ikke,
og dagsordenen er fortsat under overvejelse. På nuværende tidspunkt forventes Det Europæiske Råd i oktober at
fokusere på forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme (MFF) og opfølgning på den strategiske dagsorden.
Det kan ikke udelukkes, at der også vil være drøftelser af spørgsmålet om åbning af udvidelsesforhandlinger med
henholdsvis Albanien og Nordmakedonien. Derudover forventes drøftelser af eksterne relationer. Desuden
forventes der en drøftelse af Storbritanniens udtrædelse af EU (Brexit) i Det Europæiske Råd artikel 50.
2. Baggrund
Der afholdes møde i Det Europæiske Råd den 17. - 18. oktober 2019. I henhold til
forretningsordenen for Det Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige
anliggender) møderne i Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 15. oktober 2019 forventes en drøftelse af udkastet
til konklusioner forud for mødet i Det Europæiske Råd den 17. - 18. oktober 2019. Udkastet til
konklusioner foreligger endnu ikke, og dagsordenen for mødet er fortsat under overvejelse hos
formanden for Det Europæiske Råd. På nuværende tidspunkt forventes mødet at fokusere på
forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme (MFF) og opfølgningen på den strategiske
dagsorden for 2019
2024. Det kan ikke udelukkes, at der også vil være drøftelser af
spørgsmålet om åbning af udvidelsesforhandlinger med henholdsvis Albanien og
Nordmakedonien. Derudover forventes drøftelser af eksterne relationer. Desuden forventes der
en drøftelse af Storbritanniens udtrædelse af EU (Brexit) i Det Europæiske Råd artikel 50.
For så vidt angår MFF blev emnet senest drøftet på Det Europæiske Råd i juni 2019. På Det
Europæiske Råd forventes en politisk drøftelse af MFF-forhandlingerne, herunder på baggrund
af en note fra det finske formandskab med oplæg til drøftelse, der ventes fremlagt forud for
rådsmødet.
Den strategiske dagsorden for 2019
2024 blev vedtaget på Det Europæiske Råd i juni 2019
med enighed om løbende opfølgning i Det Europæiske Råd af implementeringen. Det er på
nuværende tidspunkt ikke afklaret, nøjagtigt hvordan drøftelsen om opfølgning på den
strategiske dagsorden vil blive tilrettelagt på Det Europæiske Råd. Dog ventes formandskabet at
redegøre for Rådets arbejde med de strategiske prioriteter.
Det kan endvidere ikke udelukkes, at der vil være drøftelser af konklusionstekst vedrørende
spørgsmålet om åbning af udvidelsesforhandlingerne med henholdsvis Albanien og
Nordmakedonien. Emnet blev senest drøftet på Det Europæiske Råd i juni 2019.
Derudover forventes Det Europæiske Råd at drøfte eksterne relationer i lyset af udviklingen
frem mod mødet i oktober.
2
Rådsmøde nr. 3722 (almindelig anliggender) den 15. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15/10-19
2084667_0003.png
Desuden forventes det, at Brexit vil være genstand for drøftelser i Det Europæiske Råd artikel
50. Storbritannien står til at træde ud af EU den 31. oktober 2019.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til konklusioner for Det Europæiske Råd den 17. - 18. oktober 2019 ventes ikke i sig
selv at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for
samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det
Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet,
der vil kunne få sådanne konsekvenser. Konsekvenserne af disse vil først kunne vurderes, når
der foreligger konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til konklusioner, kendes andre landes holdninger ikke på
nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Der er tale om en vigtig drøftelse af udkastet til konklusioner for Det Europæiske Råd, som
finder sted få dage før mødets afholdelse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Rådsmøde nr. 3722 (almindelig anliggender) den 15. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15/10-19
2084667_0004.png
2. Opfølgning på møder i Det Europæiske Råd
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet (almindelige anliggender) er ansvarlig for opfølgning på møder i Det Europæisk Råd i samarbejde med
Kommissionsformanden og formanden for Det Europæiske Råd. Opfølgning på Det Europæiske Råds møder
forventes at være på dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggender) den 15. oktober 2019. Det er
forventningen, at formandskabet på mødet vil gennemgå status for implementeringen af konklusionerne fra Det
Europæiske Råds seneste møder, herunder mødet den 20.
21. juni 2019.
2. Baggrund
I henhold til art. 16, stk. 6. TEU er Rådet (almindelige anliggender) ansvarlig for opfølgning på
møder i Det Europæiske Råd i samarbejde med kommissionsformanden og formanden for Det
Europæiske Råd. Der er blandt medlemslandene bred opbakning til, at Rådet (almindelige
anliggender) systematisk følger op på Det Europæiske Råds beslutninger med henblik på at sikre
fuld og effektiv implementering af stats- og regeringschefernes beslutninger.
3. Formål og indhold
Det er forventningen, at Rådet (almindelige anliggender) på mødet den 15. oktober vil følge op
på arbejdet med gennemførelse af Det Europæiske Råds beslutninger, herunder mødet i Det
Europæiske Råd den 20.
21. juni 2019, hvor stats- og regeringscheferne vedtog den strategiske
dagsorden for 2019
2024 samt konklusioner vedrørende forhandlingerne om den flerårige
finansielle ramme (MFF), klima, desinformation og hybride trusler, og eksterne relationer. Det er
forventningen, at formandskabet på mødet vil gennemgå status for opfølgningen på Det
Europæiske Råds konklusioner, herunder de igangværende og kommende initiativer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at der vil være bred opbakning til at sikre hurtig og effektiv opfølgning på
konklusionerne fra mødet i Det Europæiske Råd den 20.
21. juni 2019.
4
Rådsmøde nr. 3722 (almindelig anliggender) den 15. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15/10-19
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at Rådet (almindelige anliggender) systematisk følger op på møder i Det
Europæiske Råd med henblik på at sikre effektiv implementering af de vedtagne konklusioner og
at levere konkrete resultater til borgerne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
Rådsmøde nr. 3722 (almindelig anliggender) den 15. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15/10-19
2084667_0006.png
3. Udvidelse og stabiliserings- og associeringsprocessen
Albanien og Nordmakedonien
[Følger]
6
Rådsmøde nr. 3722 (almindelig anliggender) den 15. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15/10-19
2084667_0007.png
4. Forslag til ændringer i EU-Domstolens procesreglement
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Et nyt procesreglement for EU-Domstolen (herefter Domstolen) trådte i kraft den 1. november 2012. Med
erfaringerne fra de forløbne knapt 7 år har Domstolen vurderet, at der er behov for visse ændringer med henblik
på at effektivisere arbejdsgange og klargøre regler. Udkastet forhandles på arbejdsgruppeniveau og vil skulle
vedtages gennem en rådsbeslutning.
2. Baggrund
Domstolen har den 5. september 2019 fremsendt forslag til ændringer i sit procesreglement, som
regulerer procedurereglerne for Domstolens arbejde. Forslaget er oversendt til Rådet den 6.
september 2019 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 253, stk. 6, artikel 106A, i Euroatomtraktaten
og artikel 63, i Statutten for den Europæiske Unions Domstol. Forslaget skal godkendes i Rådet.
3. Formål og indhold
Ændringerne har til formål at præcisere procesreglementets bestemmelser, herunder fristen for
berigtigelse af procesdokumenter indleveret pr. e-mail eller telefax.
Derudover har ændringerne til formål at afklare tvetydigheder om hvornår en anmodning om
intervention kan efterkommes ved simpel beslutning eller ved kendelse, samt rækkevidden af
tilladelser til at anvende et andet processprog i præjudicielle sager, jf. forslag til ny artikel 37, stk.
3.
Desuden har ændringerne til formål at lempe visse processuelle krav for at øge effektiviteten af
sagsbehandlingen ved Domstolen. I den forbindelse indføres der for en række bestemmelser en
adgang for Domstolens Præsident til at træffe afgørelse ved kendelse, frem for at afgørelsen skal
træffes af den samlede Domstol. Det gælder eksempelvis i relation til beslutning om, hvorvidt en
stævning eller et appelskrift, der ikke er berigtiget inden for den fastsatte frist, skal afvises, og i
relation til anmodninger og indsigelser, der åbenbart må afvises, eller som er åbenbart ugrundede,
jf. forslag til ny artikel 159a.
Endelig har ændringerne til formål at tilpasse de processuelle regler til Domstolens interne
organisering og funktion, herunder eksempelvis ved at kompetencen til at udpege
førstegeneraladvokater flyttes fra Domstolen til generaladvokaterne selv.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Forslaget har ikke betydning for gældende dansk ret.
7
Rådsmøde nr. 3722 (almindelig anliggender) den 15. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15/10-19
7. Konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger/forhandlingssituationen
Det forventes, at der vil være almindelig tilslutning i Rådet til Domstolens forslag.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side støtter man reformer, der tager sigte på at effektivisere arbejdsgangene ved
Domstolen. Det er et vigtigt element i at sikre, at den stadigt voksende sagsbyrde kan håndteres
uden for lange sagsbehandlingstider. Regeringen støtter herudover tiltag, der kan præcisere og
afklare tvetydigheder omkring de processuelle regler ved Domstolen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8
Rådsmøde nr. 3722 (almindelig anliggender) den 15. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15/10-19
2084667_0009.png
5.
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af
Unionens budget i tilfælde af generaliserede mangler i medlemsstaterne for så vidt angår
retsstatsprincippet
KOM (2018) 0324
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen fremlagde den 2. maj 2018
samtidig med forslaget til en ny, flerårig finansiel ramme for perioden 2021-
2027 (MFF)
et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af Unionens budget i tilfælde af
såkaldte ”generaliserede
mangler” i medlemsstaterne for så vidt angår retsstatsprincippet
1
.
Formålet med det nye budgetinstrument
er overordnet set at bidrage til en korrekt gennemførelse af EU’s almindelige
budget. Det indebærer bl.a., at adgangen til EU-midler i sidste ende kan suspenderes eller annulleres, f.eks. hvis tilfælde af
svig med EU-midler ikke vurderes at kunne retsforfølges i tilstrækkelig grad. Forslaget tager form af en selvstændig
forordning baseret på artikel 322, stk. 1, litra a) i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), som
også er retsgrundlag for finansforordningen.
Det fremhæves i forslaget, at det er vigtigt at sikre, at konsekvenserne falder på det medlemsland eller den offentlige enhed,
der er ansvarlige for de påviste mangler, og ikke på de individuelle modtagere af EU-finansiering, så som Erasmus-
studerende, forskere og civilsamfundsorganisationer. I forslaget lægges derfor op til at individuelle modtagere af EU-midler
skal opretholde ret til fortsat finansiering i situationer, hvor der er iværksat foranstaltninger over for et medlemsland eller en
offentlig enhed.
Fra regeringens side er man positiv over for formålet med Kommissionens forslag, idet man lægger stor vægt på overholdelse
af retsstatsprincippet og på korrekt gennemførelse af EU’s budget.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 2. maj 2018 i forbindelse med forslaget til en ny, flerårig finansiel ramme
for perioden 2021-2027 (MFF) også et forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af
Unionens budget i tilfælde af generaliserede mangler i medlemsstaterne for så vidt angår retsstatsprincippet.
Hjemlen for forslaget er artikel 322, stk. 1, litra a), i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF), og artikel 106A i traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Atomenergifællesskab. Forslaget skal, jf. artikel 322 i TEUF, stk. 1, vedtages ved almindelig
lovgivningsprocedure.
Kommissionen bemærker i sin baggrund for forslaget, at det nye budgetinstrument er nødvendigt for at
beskytte EU’s finansielle interesser mod risikoen for
finansielle tab, forårsaget af problemer med
retsstatsprincippet i medlemslandene. Det kan fx være manglende retsforfølgelse af svig med EU-midler
eller manglende processer til at hindre inhabilitet i tildelingen af EU-midler (fx ved offentlige udbud).
Samtidigt bemærker Kommissionen, at respekten for retsstatsprincippet er en grundlæggende værdi og af
betydning for fremme af iværksætteri, innovation og investeringer. Det skyldes ifølge Kommissionen
ikke mindst, at den europæiske økonomi bedst vokser dér, hvor den juridiske og institutionelle ramme er
i fuld overensstemmelse med EU's fælles værdier.
2
1
2
Benævnes i indeværende notat også ”det nye budgetinstrument”.
KOM(2018) 324
9
Rådsmøde nr. 3722 (almindelig anliggender) den 15. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15/10-19
2084667_0010.png
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er overordnet set at bidrage til en korrekt gennemførelse af EU’s almindelige
budget. Forslaget tager form af en selvstændig forordning baseret på artikel 322, stk. 1, litra a), i TEUF,
som også danner retsgrundlag for finansforordningen.
Det nye budgetinstrument har til formål at
beskytte EU’s budget
mod de mulige konsekvenser af
generelle mangler for så vidt angår retsstatsprincippet i medlemslandene. Konkret forstærkes
beskyttelsen mod praksisser, undladelser eller foranstaltninger fra offentlige myndigheders side, som
negativt påvirker retsstatsprincippet i det pågældende medlemsland på en sådan måde, at den korrekte
gennemførelse af EU’s budget bringes –
eller risikerer at blive bragt
i fare.
Formålet søges opnået ved at gøre det muligt for Kommissionen (via nedenstående beskrevne
procedure) at fremlægge forslag til en gennemførelsesretsakt om passende foranstaltninger rettet mod det
pågældende medlemsland. Foranstaltningerne kan fx bestå i suspendering af betalinger, udsættelse af
godkendelser af programmer eller ændringer heraf samt reduktion af midler til såkaldt forfinansiering
3
.
Den foreslåede procedure kan beskrives som følger:
1.
2.
3.
4.
5.
Kommissionen finder grundlag for at igangsætte proceduren og sender skriftlig meddelelse
herom til det relevante medlemsland. I meddelelsen beskrives de forhold, som danner
grundlag for Kommissionens ønske om at igangsætte proceduren.
Kommissionen kan medtage alle relevante oplysninger (herunder også oplysninger fra andre
EU-institutioner såvel som anerkendte internationale organisationer) i sin vurdering og kan
anmode medlemslandet om yderligere oplysninger til brug for sin vurdering.
Medlemslandet får en frist på minimum en måned til at fremsætte bemærkninger til
Kommissionens meddelelse.
Kommissionen beslutter på den baggrund, om den vil fremsætte forslag om passende
foranstaltninger.
4
Afgørelsen betragtes som vedtaget af Rådet, medmindre Rådet med kvalificeret flertal
forkaster Kommissionens forslag. Rådet kan ændre Kommissionens forslag og vedtage den
ændrede tekst ved kvalificeret flertal.
5
En procedure kan igangsættes i situationer, hvor én eller flere af de i forslagets artikel 3 stk. 3 nævnte
forhold gør sig gældende for en eller flere af de i forslagets artikel 3 stk. 2 nævnte forhold, enheder eller
institutioner, jf. nedenfor. Dog kan proceduren alene igangsættes i de situationer, hvor forholdene
påvirker
eller risikerer at påvirke
– sund finansforvaltning af EU’s budget eller beskyttelsen af EU’s
finansielle interesser. En nærmere beskrivelse af artikel stk. 2 og 3 følger nedenfor.
Artikel 3 stk. 2 beskriver de forhold, enheder eller institutioner, der kan blive påvirket af en generaliseret
mangel for så vidt angår retsstatsprincippet. Det kan blandt andet vedrøre:
De myndigheder, der behandler offentlige udbud, monitorering eller kontrol af EU-midler.
De myndigheder, der foretager undersøgelse og retsforfølgelse af svig, korruption og brud på
EU-lovgivningen,
der vedrører implementeringen af EU’s budget i medlemslandet.
Muligheden for domstolsprøvelse af handlinger foretaget af ovenstående myndigheder.
Effektivt samarbejde med den Europæiske Anklagemyndighed (EPPO) for de lande, der deltager
heri.
3
Forfinansiering er betegnelsen for den type af midler som et medlemsland for forudbetalt i forbindelse med visse
programmer under delt forvaltning (fx strukturfondene).
4
Et forslag fra Kommissionen vil have karakter af forslag til gennemførselsretsakt
5
Konkret som en rådsafgørelse
10
Rådsmøde nr. 3722 (almindelig anliggender) den 15. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15/10-19
Artikel 3 stk. 3 beskriver de forhold, der kan være indikative for, om der er tale om en generaliseret
mangel for så vidt angår retsstatsprincippet:
Trusler mod retsvæsenets uafhængighed.
Manglende forebyggelse eller sanktionering af vilkårlige eller ulovlige handlinger foretaget af
offentlige myndigheder.
Begrænset adgang til eller effektivitet af retsmidler, herunder fx manglende gennemførelse af
domme eller sanktionering af lovovertrædelser.
En procedure eller igangsatte foranstaltninger kan til enhver tid ophæves, når den situation, som
proceduren eller foranstaltningerne skulle adressere, er blevet udbedret af det pågældende medlemsland.
Det er samtidigt til enhver tid muligt for det berørte medlemsland at forelægge Kommissionen
dokumentation for, at problemet med retsstatsprincippet er blevet afhjulpet eller er ophørt med at
eksistere.
Det fremhæves i forslaget, at der er vigtigt at sikre, at konsekvenserne falder på dem, der er ansvarlige for
de påviste mangler. Dertil kommer, at de foranstaltninger, der igangsættes, skal være proportionale i
forhold til omfanget af problemet med retsstatsprincippet. Konkret lægges der i forslaget op til, at de skal
stå i et rimeligt forhold til arten, alvoren og omfanget af problemet.
I forslaget lægges der også op til, at foranstaltningerne og de dertilhørende konsekvenser afspejler det
forhold, at individuelle modtagere af EU-finansiering, f.eks. Erasmus-studerende, forskere og
civilsamfundsorganisationer, ikke kan gøres ansvarlige for sådanne overtrædelser. Sådanne modtagere vil
dermed som udgangspunkt ikke blive frataget retten til adgang til EU-midler, hvis der er problemer med
retsstatsprincippet i et medlemsland.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har i sin betænkning af 4. april 2019 udtrykt støtte til Kommissionens forslag, idet
Parlamentet samtidig har vedtaget en række ændringsforslag. Blandt ændringsforslagene kan især
fremhæves følgende hovedelementer:
Udvidelse af kriterierne for igangsættelse af en procedure gennem budgetinstrumentet, herunder
ved at tilføje blandt andet manglende forebyggelse og sanktionering af skatteunddragelse.
Oprettelse af et uafhængigt panel, der skal rådgive Kommissionen i dens vurdering af, om der
eksisterer en generaliseret mangel for så vidt angår retsstatsprincippet. Panelet skal også årligt
foretage en uafhængig undersøgelse af problemer med retsstatsprincippet for så vidt angår
situationer, hvor forholdene påvirker
eller risikerer at påvirke
– sund finansforvaltning af EU’s
budget eller beskyttelsen EU’s finansielle interesser.
Etablering af særlige mekanismer for at sikre, at støttemodtagere kan anmelde et medlemsland,
hvis det ikke lever op til sine betalingsforpligtigelser over for individuelle modtagere i situationer,
hvor der er blevet iværksat foranstaltninger over for det pågældende medlemsland.
5. Nærhedsprincippet
Da forslaget vedrører gennemførelsen af EU’s budget, kan det kun behandles på EU-niveau.
Forslaget
vurderes derfor at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke for nuværende at have lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
11
Rådsmøde nr. 3722 (almindelig anliggender) den 15. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15/10-19
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for
det offentlige. Forslaget kan potentielt medføre et mindre afløb under
EU’s budget,
såfremt
medlemslande som følge af forslaget fratages retten til at modtage EU-midler.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En stor del af medlemslandene har udtrykt overordnet opbakning til formålet med forslaget, mens
enkelte lande har udtrykt betydelig skepsis over for forslaget.
En række medlemslande har givet udtryk for bekymring for, at definitionerne af, hvad der konstituerer
”generelle
mangler for så vidt angår retsstatsprincippet”
ikke er tilstrækkeligt konkrete eller
gennemsigtige. I den forbindelse har en gruppe medlemslande desuden udtrykt ønske om, at listen over
forhold, der kan udløse passende foranstaltninger skal være udtømmende. Andre medlemslande finder
omvendt, at det vil være vanskeligt på forhånd at etablere en fuldkommen udtømmende liste, og at en
udtømmende liste vil medføre risiko for, at der ikke kan igangsættes foranstaltninger i situationer, hvor
der ellers er forhold,
der risikerer at påvirke gennemførelsen af EU’s budget, såfremt disse forhold ikke
figurerer på listen.
10. Regeringens generelle holdning
Fra regeringens side er man generelt positiv over for formålet med Kommissionens forslag. Det er
afgørende, at EU’s
grundlæggende værdier respekteres af alle medlemslande.
Når retsstatsprincippet ikke
efterleves, har det konsekvenser for både borger, virksomheder og for gennemførelsen af EU’s budget.
Det er derfor afgørende
at EU har de fornødne instrumenter til at sikre efterlevelsen af retsstatsprincippet, særligt når det gælder
om at sikre EU’s finansielle interesser.
Det er regeringens opfattelse, at
EU’s eksisterende mekanismer
ikke endnu fungerer tilstrækkeligt
effektivt. Det gælder ikke mindst i situationer, hvor der allerede
er
konstateret problemer med
efterlevelsen af retsstatsprincippet. Det vurderes på den baggrund både hensigtsmæssigt og rimeligt at
etablere en stærkere sammenhæng mellem manglende efterlevelse af retsstatsprincippet og konsekvenser
heraf i relation til gennemførelsen af EU-budgettet.
Regeringen lægger på den baggrund vægt på, at de foreslåede foranstaltninger kan iværksættes i tilfælde af
generaliserede mangler for så vidt angår retsstatsprincippet. Regeringen lægger desuden vægt på, at
instrumentet bliver så effektivt og smidigt som muligt, og at anvendelsesområdet ikke unødigt
indskrænkes, idet det kan være vanskeligt på forhånd udtømmende at definere alle relevante situationer,
hvor instrumentet bør finde anvendelse.
Regeringen lægger desuden vægt på, at instrumentet yder bedst mulig retssikkerhed for individuelle
modtagere af EU-midler. Derfor finder regeringen, at forslaget alene bør sanktionere offentlige enheder,
og at individuelle modtagere af EU-midler skal opretholde ret til fortsat finansiering
også i situationer,
hvor der måtte være iværksat foranstaltninger over for et medlemsland. Regeringen vil derfor arbejde for
at få størst mulig sikkerhed for, at forslaget alene sanktionerer offentlige enheder.
12
Rådsmøde nr. 3722 (almindelig anliggender) den 15. oktober 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15/10-19
Regeringen
lægger stor vægt på, at drøftelserne af forslaget ikke foregriber forhandlingerne om EU’s
flerårige finansielle ramme, idet regeringens hovedprioritet for denne er at realisere et samlet
udgiftsniveau svarende til 1,00 pct. af EU’s BNI.
Regeringen finder desuden, at de almindelige rammer for anvendelsen af gennemførelsesretsakter skal
opretholdes, og at forslaget ikke i sig selv giver anledning til nye drøftelser herom.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 13. september. Grund- og
nærhedsnotat blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 30. maj 2018
.
13