Europaudvalget 2019-20
Rådsmøde 3731 - uddannelse m.v. Bilag 1
Offentligt
2101418_0001.png
5. november 2019
Samlenotat
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21.-22. november 2019
Kultur og sport
3. Resolution fra Rådet og fra repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, for-
samlet i Rådet, om den kulturelle dimension af bæredygtig udvikling
side 2
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
4. Europæiske kulturelle, kreative og audiovisuelle industriers styrker, innovationspo-
tentiale og globale konkurrenceevne
side 5
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
5. Rådskonklusioner om bekæmpelse af korruption i sporten
side 8
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
6. Konklusioner fra Rådet og fra repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer,
forsamlet i Rådet, om beskyttelse af børn i sporten
side 12
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
7. Fremme af god forvaltning i sporten
side 15
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Jour. nr. 19/01784-9
Rådsmøde nr. 3731 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21.-22. november 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 21. november 2019 - kultur- og sportsdelen
Ad 3. Resolution fra Rådet og fra repræsentanterne for medlemsstaternes re-
geringer, forsamlet i Rådet, om den kulturelle dimension af bæredygtig ud-
vikling
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har fremlagt udkast til resolution om den kulturelle dimension af bære-
dygtig udvikling.
Resolutionsudkastet skal bl.a. ses med baggrund i formandskabets tværgående fokus på
bæredygtig udvikling og Det Europæiske Råds nye strategiske dagsorden for 2019-2024,
herunder prioriteten om opbygning af et klimaneutralt, grønt, retfærdigt og socialt Eu-
ropa. Endvidere skal udkastet ses som et bidrag til arbejdet i EU-regi med gennemførel-
sen af FN’s verdensmål
for bæredygtig udvikling.
Udkastet tager udgangspunkt i, at kulturområdet på forskellig vis bidrager til bæredyg-
tig udvikling og opfordrer Kommissionen til at udvikle en EU-handlingsplan om den
kulturelle dimension af bæredygtig udvikling og integrere
handlingsplanen i EU’s gene-
relle strategi for gennemførelsen af 2030-dagsordenen. Hvor formandskabet oprindeligt
havde lagt op til at foreslå Kommissionen at udarbejde et udkast til en Rådshenstilling,
der skulle lede til en handlingsplan for kultur og bæredygtighed med fastlæggelse af
fælles mål og indikatorer, ligger der i det foreliggende udkast en mere åben opfordring
til Kommissionen med hensyn til valg af instrument. Indholdsmæssigt giver resoluti-
onsudkastet detaljerede forslag til, hvad der kan indgå i handlingsplanen og lægger
f.eks. op til, at handlingsplanen kan basere sig på princippet om evidensbaseret politik-
udvikling med henblik på at fremme den kulturelle dimension af bæredygtig udvikling.
Regeringen støtter formandskabets ambitioner om sætte fokus på bæredygtighed på
tværs af de forskellige politikområder, herunder også på kulturområdet. Regeringen
lægger samtidig vægt på, at et EU-samarbejde om kultur og bæredygtig udvikling gen-
nemføres ved hjælp af eksisterende fora for udveksling af bedste praksis frem for en
tung og bureaukratisk proces, der har et længere tidsperspektiv, og som ikke er i sam-
klang med den stærke medlemsstatskompetence på kulturområdet.
Resolutionsudkastet er sat på dagsorden til vedtagelse på rådsmødet (uddannelse, ung-
dom, kultur og sport) den 21.-22. november 2019. Et resolutionsudkast ventes i sidste
ende at blive vedtaget på rådsmødet.
2. Baggrund
Resolutionsudkastet skal ses med baggrund i det finske formandskabs tværgående fo-
kus på bæredygtighed i alle politikker, deriblandt på kulturområdet. Formandskabet
Side 2
Rådsmøde nr. 3731 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21.-22. november 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 21. november 2019 - kultur- og sportsdelen
2101418_0003.png
peger i sit program f.eks. på, at fællesnævneren for alle EU-initiativer bør være bære-
dygtighed og gennemførelse af 2030-bæredygtighedsdagsordenen.
Endvidere skal udkastet bl.a. ses i sammenhæng med Det Europæiske Råds nye stra-
tegiske dagsorden for 2019-2024, som under prioriteten om opbygning af et klimaneu-
tral, grønt, retfærdigt og socialt Europa bl.a. sætter fokus på kultur og kulturarven.
Udkastet kan derudover bl.a. ses i forlængelse af konklusionerne fra Det Europæiske
Råd fra oktober 2018, der understreger EU og dets medlemsstaters fulde opbakning til
2030-verdensmålene
og deres gennemførelse. Rådskonklusionerne ”På vej mod en sta-
dig mere bæredygtig Union i 2030” fra april 2019 peger ligeledes
blandt flere områder
på kulturområdet som katalysator for at opnå en stadig mere bæredygtig økonomi i
EU.
3. Formål og indhold
Udkastet til resolution har til formål at synliggøre og styrke kulturens bidrag til bære-
dygtig udvikling ved at lægge op til at fremme samarbejdet om den kulturelle dimen-
sion af bæredygtig udvikling.
Konkret lægger resolutionsudkastet for det første op til, at medlemsstaterne på for-
skellig vis fremmer og videreudvikler kulturens bidrag til bæredygtighed; f.eks. ved at
revidere kulturpolitikker med det formål at maksimere politikkernes bidrag til bære-
dygtighed, at støtte initiativer fra kultursektoren, der sætter fokus på bæredygtighed,
at udveksle erfaringer og god praksis i regi af en arbejdsgruppe om kultur og bæredyg-
tighed, der kan nedsættes og arbejde på grundlag af en såkaldt åben koordinationsme-
tode (ÅKM-arbejdsgruppe), at samarbejde med de øvrige europæiske institutioner og
andre interessenter for at frigøre kulturens potentiale i forhold til bæredygtighed mv.
For det andet opfordrer udkastet til resolution Kommissionen til at udvikle en hand-
lingsplan på EU-niveau om den kulturelle dimension af bæredygtig udvikling og lade
handlingsplanen indgå i EU’s samlede strategi for gennemførelse af FN’s verdensmål.
Udkastet til resolution foreslår endvidere, at handlingsplanen kan:
Sikre
kulturområdets levering på bæredygtighedsmålene på kulturområdet og
frigøre kulturens fulde potentiale i forbindelse med fremme af bæredygtighed,
ligesom handlingsplanen kan bidrage til at
fremme
sammenhæng mellem kul-
turpolitik og bæredygtig udvikling.
Bygge på
det hidtidige arbejde i regi af Rådets arbejdsplan for kultur og Kom-
missionens europæiske kulturdagsorden fra maj 2018.
Sikre
sammenhæng i
EU’s kultur-
og kulturrelaterede foranstaltninger og til-
gange med henblik på at maksimere kulturområdets bidrag til gennemførelse af
verdensmålene for bæredygtig udvikling på kulturområdet.
Side 3
Rådsmøde nr. 3731 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21.-22. november 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 21. november 2019 - kultur- og sportsdelen
2101418_0004.png
Fremlægge
passende forslag til ændringer af det eksisterende arbejde med kul-
tur og bæredygtighed eller
iværksætte
nye indsatser.
Anvende
princippet om evidensbaseret politikudvikling, hvor det er passende.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af resolutionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Resolutionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser og
vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s
budget, statsfinanserne, erhvervsøkonomien, samfundsøkonomien eller beskyttelsesni-
veauet.
8. Høring
Resolutionsudkastet er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske
spørgsmål med frist den 28. oktober 2019. Høringen gav ikke anledning til bemærknin-
ger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabets initiativ til at sætte kultur og bæredygtighed på dagsordenen bakkes
op af alle lande.
En gruppe af lande støtter endvidere formandskabets oprindelige ønske om med reso-
lutionsudkastet at bane vejen for få vedtaget en Rådshenstilling, der efterfølgende kan
føre til en handlingsplan for kultur og bæredygtighed med dertil hørende overvåg-
ningsramme med mål og indikatorer.
En anden gruppe lande kan ikke bakke op om den oprindeligt foreslåede fremgangs-
måde, der vurderes at være for kompleks og have et langt tidsperspektiv. Endvidere
finder denne gruppe af lande, at den foreslåede metode ikke er passende for kulturom-
rådet, hvor der er en stærk medlemsstatskompetence, og hvor det vanskeligt, som op-
rindeligt foreslået, giver mening at opstille ensartede mål i forhold til f.eks. kultur og
bæredygtighed. I stedet foreslår gruppen af lande, at der arbejdes med kultur og bære-
dygtighed i eksisterende samarbejdsfora som f.eks. i arbejdsgrupper, der arbejder ud
fra den såkaldte åbne koordinationsmetode (ÅKM-arbejdsgrupper) Disse arbejdsgrup-
Side 4
Rådsmøde nr. 3731 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21.-22. november 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 21. november 2019 - kultur- og sportsdelen
per har f.eks. fokus på erfaringsudveksling og udveksling af bedste praksis og udarbej-
delse af kortlægninger, anbefalinger, idékataloger, håndbøger mv. Endelig peger grup-
pen af lande på, at udkastet til resolution mangler inddragelse af interessenter og civil-
samfundet, og en række af landene ønsker derfor, at Kommissionen som input til sam-
arbejdet om kultur og bæredygtighed iværksætter en bred offentlig høring om kultur
og bæredygtighed eller får udarbejdet en undersøgelse eller lignende om temaet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter formandskabets ambitioner om at sætte fokus på kultur og bære-
dygtighed og peger på, at kulturområdet på forskellig vis kan bidrage positivt til
fremme af bæredygtig udvikling. F.eks. gennem arkitekturens fokus på bæredygtigt og
grønt byggeri og kunstneres fokus på valg af bæredygtige materialer eller genbrug af
materialer. Kulturområdet kan ligeledes bidrage til at skabe debat om behovet for at
ændre adfærd til fordel for bæredygtighed og grøn omstilling
f.eks. gennem film,
kunstværker, scenekunst mv.
Regeringen finder samtidig, at selv om formandskabets initiativ om en europæisk sa-
marbejdsramme for kulturel bæredygtighed er fuld af gode intentioner, er initiativet
kommet til at handle langt mere om proces end indhold. Regeringen noterer sig i den
forbindelse, at det oprindelige forslag om at opfordre Kommissionen til at udarbejde en
handlingsplan om kultur og bæredygtighed med mål og indikatorer havde et længere
tidsperspektiv, ligesom regeringen ikke er overbevist om, at det giver mening at fast-
lægge ensartede mål for kulturområdet på tværs af Europa. Regeringen peger i den
forbindelse på, at den åbne opfordring til Kommissionen om at udarbejde en handlings-
plan med detaljerede forslag til, hvad handlingsplanen kan bestå af, ikke harmonerer
med, at der på kulturområdet er en stærk medlemsstatskompetence, hvor EU alene
kan understøtte medlemsstaternes indsatser, uden at der på nogen måde kan ske no-
gen form for harmonisering. Dertil kommer, at der på tværs af de europæiske lande er
en stor mangfoldighed med hensyn til, hvordan man tilrettelægger kulturpolitikken og
kulturområdet på, som bør respekteres.
Regeringen lægger på den baggrund vægt på, at et EU-samarbejde om kultur og bære-
dygtig udvikling gennemføres ved hjælp af eksisterende fora for udveksling af bedste
praksis.
Det er bl.a. med Danmarks indsats lykkedes at få elementer som fælles indikatorer ud
af teksten, ligesom det i en sen fase er blevet tydeliggjort, at EU-handlingsplanen kun
skal omhandle tiltag på EU-niveau.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg
Ad 4. Europæiske kulturelle, kreative og audiovisuelle industriers styrker, in-
novationspotentiale og globale konkurrenceevne
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Side 5
Rådsmøde nr. 3731 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21.-22. november 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 21. november 2019 - kultur- og sportsdelen
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har foreslået en politisk drøftelse over emnet ”europæiske
kulturelle,
kreative og audiovisuelle industriers styrker, innovationspotentiale og globale kon-
kurrenceevne” på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur) den 21.-22. november
2019.
Til brug for drøftelsen har formandskabet fremlagt et skriftligt oplæg med følgende
spørgsmål:
1. Hvilke udfordringer for kulturelle og kreative industrier og mere specifikt den au-
diovisuelle branche er mest presserende på både nationalt og europæisk niveau?
Hvilke styrker hos disse industrier er mest vigtige?
2. Hvilke handlinger og politiske tiltag bør EU tage for bæredygtigt at styrke EU’s
globale konkurrenceevne inde for produktion og distribution af audiovisuelt indhold
og medieindhold?
Regeringen ser positivt på muligheden for at udveksle synspunkter om emnet. Rege-
ringen vil i drøftelsen tage udgangspunkt i, at det er vigtigt, at vi fortsat arbejder
for at fremme de bedst mulige rammer for kulturelle og kreative industrier og, her-
under europæisk indholdsproduktion.
Regeringen mener, at europæisk indholdsproduktion fremmer innovationen i de au-
diovisuelle industrier og samtidig er et parameter i den globale konkurrence.
2. Baggrund
Det finske formandskab har foreslået en politisk drøftelse om europæiske kultu-
relle, kreative og audiovisuelle industriers styrker, innovationspotentiale og glo-
bale konkurrenceevne på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den
21.-22. november 2019.
Punktet skal ses med baggrund i formandskabets fokus på at drøfte, hvorledes de
europæiske kulturelle og kreative industriers
og særligt den audiovisuelle indu-
stris
konkurrencedygtighed, synlighed og innovationskapacitet kan styrkes. For-
mandskabet peger på, at EU har anvendt en række tiltag i form af regulering, støt-
teprogrammer mv. for at fremme den europæiske audiovisuelle industris konkur-
renceevne og den kulturelle og sproglige mangfoldighed. Samtidig finder formand-
skabet det vigtigt at drøfte og styrke supplerende midler til at øge sektorens kon-
kurrencedygtighed og innovation.
Formandskabet afholdt den 10.-11. september 2019 en konference i Helsinki under
overskriften ”Creation, Innovation and Promotion –
Competitiveness of European
Audiovisual
Industry”. Hovedformålet med konferencen var at danne fælles ud-
gangspunkt for en diskussion om, hvordan man styrker europæisk indholdsproduk-
tion i det kommende årti. Konferencen afsøgte muligheder for at skabe en fælles
Side 6
Rådsmøde nr. 3731 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21.-22. november 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 21. november 2019 - kultur- og sportsdelen
2101418_0007.png
europæisk vision for en styrkelse af konkurrenceevnen for de audiovisuelle og krea-
tive industrier. Udgangspunktet for denne diskussion var at fastholde talent som
en vigtig faktor.
For bedst at udnytte den europæiske innovationskraft og styrke den europæiske
audiovisuelle sektor foreslog konferencen at have fokus på følgende tre faktorer:
Mennesker
investeringer i talent og kompetencer.
Partnerskaber
markedet kræver at der skaleres op i industrierne.
Politik
en politik der passer til den digitale tidsalder.
Med udgangspunkt i konferencen finder formandskabet, at løsninger på europæisk
niveau kan findes ved at øge Europas innovationspotentiale og ved at fremme sam-
arbejde og partnerskaber.
Til drøftelsen har formandskabet fremlagt et skriftligt oplæg med følgende spørgs-
mål:
1. Hvilke udfordringer for kulturelle og kreative industrier og mere specifikt den
audiovisuelle branche er mest presserende på både nationalt og europæisk niveau?
Hvilke styrker hos disse industrier er mest vigtige?
2. Hvilke handlinger og politiske tiltag bør EU
tage for bæredygtigt at styrke EU’s
globale konkurrenceevne inden for produktion og distribution af audiovisuelt ind-
hold og medieindhold?
3. Formål og indhold
Punktet har til formål at skabe mulighed for, at ministrene deler synspunkter om,
hvordan man bedst kan fremme konkurrenceevnen for europæisk audiovisuelt ind-
hold og medieindhold.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Punktet om den politiske drøftelse har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Punktet om den politiske drøftelse vurderes ikke i sig selv at have væsentlige øko-
nomiske konsekvenser og vurderes ikke i en senere fase at indebære væsentlige
konsekvenser for EU´s budget, statsfinanserne eller samfundsøkonomien.
Side 7
Rådsmøde nr. 3731 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21.-22. november 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 21. november 2019 - kultur- og sportsdelen
2101418_0008.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Punktet om den politiske drøftelse skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8. Høring
Punktet om den politiske drøftelse er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 28. oktober 2019. Høringen gav ikke anled-
ning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at emnet er relevant for det europæiske arbejde for at styrke
konkurrenceevnen for europæiske kulturelle, kreative og audiovisuelle industrier.
audiovisuelt og medieindhold. Regeringen mener, at det er vigtigt, at vi fortsat ar-
bejder for at fremme de bedst mulige rammer for kulturelle og kreative industrier,
specielt den europæiske indholdsproduktion.
Regeringen mener, at europæisk indholdsproduktion fremmer innovationen i de
audiovisuelle industrier og samtidig er et parameter i den globale konkurrence. Re-
geringen finder det derfor vigtigt, at samarbejder og partnerskaber på europæiske
niveau fremmes mest muligt f.eks. gennem koproduktioner mellem medlemssta-
terne. Koproduktioner er ofte nødvendige, når det kommer til finansiering af større
nationale produktioner og til en større udbredelse af værkerne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ad 5. Rådskonklusioner om bekæmpelse af korruption i sporten
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det finske formandskab har fremlagt udkast til rådkonklusioner vedrørende bekæm-
pelse af korruption i sporten.
Udkastet tager afsæt i, at korruption, ligesom det er tilfældet for andre forhold i sam-
fundet, er et problem i sportens verden. Korruption i sporten er ikke et nyt fænomen,
og korruption kan tage mange forskellige former såsom bestikkelse, magtmisbrug og
hvidvask, ligesom korruptionen i sporten særligt har udviklet sig i lyset af den sti-
gende kommercialisering i sportens verden.
Side 8
Rådsmøde nr. 3731 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21.-22. november 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 21. november 2019 - kultur- og sportsdelen
Korruption i sport er til skade for sportens integritet og har potentiale til at under-
grave tilliden til regeringer, offentlige institutioner og demokratiet generelt.
EU er opmærksom på problematikken om korruption i sporten, men der foreligger
endnu ingen overordnet EU-tilgang til, hvordan korruption bedst håndteres inden for
sportsområdet.
Hensigten med de fremlagte rådskonklusioner er at vedtage et sæt konklusioner, der
kan tjene som et fælles afsæt i kampen mod korruption i sporten.
Der lægges her særlig vægt på, at en effektiv adressering af korruption i sporten nød-
vendiggøre, at både nationale, internationale og private aktører tager ansvar i kam-
pen mod korruption. Der lægges ligeledes vægt på vigtigheden af good governance i
både den private og offentlig sektor.
På denne baggrund inviterer konklusionsudkastet på forskellig vis medlemsstaterne,
Kommissionen og idrætsbevægelsen til at adressere korruption i sportens verden.
Konklusionerne forventes at blive vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kul-
tur og sport) den 21.-22. november 2019.
2. Baggrund
Det finske formandskab har som hovedindsatsområder på sportsområdet valgt tre
forskellige emner, hvoraf det ene vedrører gennemførelsen af EU-arbejdsplanen for
sport for perioden 1. juli 2017 til 31. december 2020. Arbejdsplanen fremhæver tre
hovedfokusområder, som medlemsstaterne og Kommissionen skal give høj prioritet
i perioden. Nærværende udkast til konklusioner om bekæmpelse af korruption i
sporten er udarbejdet med afsæt i hovedfokusområdet
’Sportens integritet’.
3. Formål og indhold
Afsættet for konklusionerne er, at korruption, ligesom det er tilfældet for andre for-
hold i samfundet, er et problem i sportens verden. Korruption i sporten er ikke et
nyt fænomen, og korruption kan tage mange forskellige former såsom bestikkelse,
magtmisbrug og hvidvask, ligesom korruptionen i sporten særligt har udviklet sig i
lyset af den stigende kommercialisering af sporten.
På den baggrund er formålet med rådskonklusionerne at give et afsæt for en effektiv
adressering af korruption i sporten, - både på EU-niveau, nationalt niveau og for
idrætsbevægelsen.
Konklusionsudkastet opfordrer bl.a. medlemsstaterne i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet og på de relevante niveauer til:
a. at tilskynde og fremme tiltag og aktiviteter med henblik på at forebygge og for-
byde repressalier samt introducere beskyttelsesforanstaltninger for whistle-blo-
wers mht. suspension, degradering, trusler eller andre former for repressalier.
Side 9
Rådsmøde nr. 3731 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21.-22. november 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 21. november 2019 - kultur- og sportsdelen
2101418_0010.png
b. at efter behov iværksætte eller revurdere nationale handlingsplaner om forebyg-
gelse og bekæmpelse af korruption i sporten med henblik på at håndhæve en
nultolerance politik på området - både i den offentlige og private sektor.
c. i fællesskab med Kommissionen at afsøge løsninger på den fastlåste situation for
så vidt angår Europarådets konvention mod matchfixing som trådte i kraft den
1. september 2019, med henblik på at gøre det muligt for EU og medlemsstaterne
at afslutte deres respektive ratificeringsprocedure og tiltræde konventionen så
hurtigt som muligt.
Konklusionsudkastet opfordrer bl.a. Kommissionen til:
a. at fremme samarbejde med og mellem medlemsstaterne samt med andre inter-
nationale organisationer og netværk for at øge opmærksomheden på samarbej-
det og de resultater der følger heraf.
b. at facilitere og styrke dialogen mellem offentlige myndigheder og sportsbevægel-
sen om bekæmpelse af korruption i sporten.
c. at gør brug af den sportsrelaterede finansieringsdel af Erasmus+ programmet
(2014-2020) for at fremme forebyggende foranstaltninger i forhold til bekæm-
pelse af korruption i sporten og udveksling af god praksis og politiker imellem
medlemsstaterne og relevante interessenter.
Konklusionsudkastet opfordrer bl.a. idrætsbevægelsen til:
a. at vedtage bæredygtige tilgange for så vidt angår good governance og forpligte
sig til et adfærdskodeks for good governance.
b. at sætte fokus på forebyggelse af korruption i sporten, facilitere uddannelse og
træning, indføre anbefalinger og udbrede eksempler på god praksis i forhold til
forebyggelse af korruption i sporten, herunder om good governance, på alle ni-
veauer internationalt og nationalt.
c. at vedtage passende disciplinære forskrifter og processer med henblik på at ind-
føre sanktioner for dem, der er involveret i korruption samt beskytte whistle-
blowers.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af rådskonklusionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Side 10
Rådsmøde nr. 3731 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21.-22. november 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 21. november 2019 - kultur- og sportsdelen
2101418_0011.png
Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konse-
kvenser og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekven-
ser for EU’s budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller be-
skyttelsesniveauet.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusioner er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kul-
turpolitiske spørgsmål med frist den 28. oktober 2019. Høringen gav ikke anledning
til bemærkninger.
Udkastet til rådskonklusioner har desuden været sendt i høring hos idrætsorgani-
sationerne DIF, DGI og Firmaidrætten samt Idrættens Analyseinstitut (Idan) her-
under Play the Game, Team Danmark, Antidoping Danmark, Sportevent Denmark,
International Sport and Culture Association (ISCA) og Lokale- og Anlægsfonden
(LOA).
Flere interessenter har udtrykt opbakning til adresseringen af korruption i sporten.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning blandt medlemsstaterne til udkastet til rådskonklusioner.
Fra dansk side har der været arbejdet aktivt for at sikre en ordlyd i rådskonklusi-
onsudkastet, som er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens tilgang til idrætssamarbejdet i EU er, at man fra dansk side især har
fokus på emner af grænseoverskridende karakter, hvor EU-samarbejdet giver en
klar merværdi.
Regeringen finder, at netop emnet bekæmpelse af korruption i sporten er et emne af
grænseoverskridende karakter, som passende kan adresseres på EU-niveau.
Det er imidlertid et opmærksomhedspunkt for regeringen, at rådskonklusioner er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet og kompetencedelingen mellem EU og
medlemsstaterne.
For så vidt angår nærværende udkast til rådskonklusioner, finder regeringen dog
samlet set, at det foreliggende konklusionsudkast indeholder et passende niveau af
opfordringer og vejledning til medlemsstaterne, Kommissionen og idrætsbevægel-
sen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Ad 6. Konklusioner fra Rådet og fra repræsentanterne for medlems-
Side 11
Rådsmøde nr. 3731 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21.-22. november 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 21. november 2019 - kultur- og sportsdelen
staternes regeringer, forsamlet i Rådet om beskyttelse af børn i sporten
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det finske formandskab har fremlagt udkast til konklusioner vedrørende beskyttelse
af børn i sporten
Udkastet tager afsæt i, at beskyttelse af børn i sporten er en forudsætning for, at børn
kan få glæde af sport. Tilsvarende er det vigtigt at føre en aktiv livsstil allerede fra
barns ben af. Det fremgår videre af TEUF art. 165 om sport mv., at der skal arbejdes
for beskyttelse af fysiske og moralske integritet hos sportsfolk, især når det gælder de
yngste. Udkastet tager endvidere udgangspunkt i, at beskyttelse af børn i sporten skal
forstås i bred forstand, hvorved børn skal beskyttes imod trusler som misbrug, vold,
udnyttelse og forsømmelse. Endelig lægges der vægt på, at medlemsstaterne fortsat
bør spille en nøglerolle i strategisk politikudvikling og sikre passende lovgivnings-
mæssige rammer for beskyttelse af børn, ligesom bæredygtige resultater på området
nødvendiggøre et tæt samarbejde med statslige og ikke-statslige organisationer på
alle niveauer samt på tværs af forskellige sektorer.
Hensigten med det fremlagte udkast er at vedtage et sæt konklusioner, der kan med-
virke til at sikre passende rammer for beskyttelse af børn i sporten.
På denne baggrund inviterer konklusionsudkastet på forskellig vis medlemsstaterne,
Kommissionen og idrætsbevægelsen til at fremme beskyttelsen af børn i sporten
Konklusionerne forventes at blive vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kul-
tur og sport) den 21.-22. november 2019.
2. Baggrund
Det finske formandskab har som hovedindsatsområder på sportsområdet valgt tre
forskellige emner, hvoraf det ene vedrører gennemførelsen af EU-arbejdsplanen for
sport for perioden 1. juli 2017 til 31. december 2020. Arbejdsplanen fremhæver tre
hovedfokusområder, som medlemsstaterne og Kommissionen skal give høj prioritet
i perioden. Nærværende udkast til konklusioner om beskyttelse af børn i sporten er
udarbejdet med afsæt i hovedfokusområdet
’Sportens integritet’.
3. Formål og indhold
Afsættet for konklusionerne er at sætte en ramme for, hvordan børn bedst muligt
beskyttes i sporten. Beskyttelse af børn i sporten forstås i bred forstand, hvorved
børn skal beskyttes imod trusler som misbrug, vold, udnyttelse og forsømmelse. Der
lægges dertil vægt på medlemsstaterne rolle i at forestå politikudvikling og sikre
passende lovgivningsmæssige rammer for beskyttelse af børn, ligesom resultater på
området kræver et tæt samarbejde med statslige og ikke-statslige organisationer på
alle niveauer samt på tværs af forskellige sektorer.
Side 12
Rådsmøde nr. 3731 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21.-22. november 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 21. november 2019 - kultur- og sportsdelen
På den baggrund er formålet med konklusionerne at sikre passende rammer for be-
skyttelse af børn i sporten.
Konklusionsudkastet opfordrer bl.a. medlemsstaterne i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet og på de relevante niveauer til:
a. at sikre passende retlige og politiske rammer, der kan støtte udviklingen af prak-
tiske foranstaltninger indrettet til at adressere beskyttelse af børn i sporten.
b. at overveje at iværksætte foranstaltninger, der sætter fokus på emnet og indfø-
rer lærings og træningsforanstaltninger såsom politiske retningslinjer, uddan-
nelsesværktøjer, adfærdskoder, kampagner og udveksling af bedste praksis mål-
rettet børn, familier, sportsorganisationer og trænere, der arbejder med børn i
sporten med henblik på at forebygge fysiske og mentale overgreb på børn.
c. at tilskynde sportsorganisationer til at udvikle foranstaltninger, der kan værne
om børn i sporten såsom uddannelsesprogrammer, adfærdskoder, opfølgning og
retningslinjer med procedurer for håndtering af anklager om overgreb.
Konklusionsudkastet opfordrer bl.a. Kommissionen og medlemsstaterne inden for
deres respektive kompetenceområder til:
d. at støtte, fremme og formidle studier og publikationer om beskyttelse af børn i
sporten.
e. at fremme udveksling af bedste praksis, særligt gennem sportsorganisationer, i
forhold til beskyttelsesforanstaltninger og forebyggende beskyttelsesforanstalt-
ninger imod seksuelle overgreb og fremme en tolerant og respektful opførsel i
sporten samt bekæmpe mobning.
f. at fremme samarbejdet med internationale statslige og ikke-statslige aktører så-
som Europarådet og UNICEF.
Konklusionsudkastet opfordrer bl.a. idrætsbevægelsen til:
a. at udvikle værktøjer, der skal sikre, at børn er sikre og føler sig sikre, og at de
bliver hørt, behandlet retfærdigt og respektfuldt og kan opbygge et sundt selv-
værd.
b. at implementere passende beskyttelsesforanstaltninger for at reducere risikoen
for overgreb mod børn, både fysiske og mentale.
c. at i henhold til relevante retlige rammer implementere baggrundstjek af lønnede
og frivillige medarbejdere der arbejder med børn.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Side 13
Rådsmøde nr. 3731 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21.-22. november 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 21. november 2019 - kultur- og sportsdelen
2101418_0014.png
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af konklusionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Konklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser
og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for
EU’s budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelses-
niveauet.
8. Høring
Udkastet til konklusioner er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kultur-
politiske spørgsmål med frist den 28. oktober 2019. Høringen gav ikke anledning til
bemærkninger.
Konklusionsudkastet har desuden været sendt i høring hos idrætsorganisationerne
DIF, DGI og Firmaidrætten samt Idrættens Analyseinstitut (Idan) herunder Play
the Game, Team Danmark og Antidoping Danmark, Sportevent Denmark, Interna-
tional Sport and Culture Association (ISCA) og Dansk Skoleidræt.
Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning blandt medlemsstaterne til udkastet til konklusioner.
Fra dansk side har der været arbejdet aktivt for at sikre en ordlyd i konklusionsud-
kastet, som er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens tilgang til idrætssamarbejdet i EU er, at man fra dansk side især har
fokus på emner af grænseoverskridende karakter, hvor EU-samarbejdet giver en
klar merværdi.
Regeringen finder, at beskyttelse af børn i sporten er et vigtig emne, men af begræn-
set grænseoverskridende karakter og er derfor skeptisk over for udarbejdelse af kon-
klusioner om emnet. Regeringen støtter dog erfaringsudveksling af gode tiltag, der
understøtter beskyttelse af børn, eksempelvis informationer mellem regeringer om
tiltag eller ordninger som eksempelvis de danske regler om børneattester (attester,
der skal indhentes hos politiet, på personer der ved ansættelse eller frivilligt hverv
får direkte kontakt med børn under 15 år). Det kan også være relevant med erfa-
ringsudveksling mellem sportsorganisationer.
Det er et opmærksomhedspunkt for regeringen, at konklusioner er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet og kompetencedelingen mellem EU og medlemssta-
terne.
Side 14
Rådsmøde nr. 3731 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21.-22. november 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 21. november 2019 - kultur- og sportsdelen
For så vidt angår nærværende udkast til konklusioner finder regeringen samlet set,
at det foreliggende konklusionsudkast indeholder et passende niveau af opfordringer
og vejledning til medlemsstaterne, Kommissionen og idrætsbevægelsen, idet rege-
ringen gerne ser, at erfaringsudvekslingen mellem regeringerne kommer tydeligere
frem.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Ad 7. Fremme af god forvaltning i sporten
KOM-dokument foreligger ikke
- politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har foreslået en politisk drøftelse på sportsdelen af rådsmødet (ud-
dannelse, ungdom, kultur og sport) den 21.-22. november 2019
over emnet ”fremme
af god forvaltning i sporten”.
Til drøftelsen har formandskabet fremlagt et skriftligt oplæg, der sætter fokus på vig-
tigheden af at sikre god forvaltning i sporten, da sportens mange positive aspekter
såsom sociale, kulturelle og fysiske aspekter ellers er i fare for at blive undermineret,
ligesom en stigende kommercialisering i sportens verden forstærker behovet for god
forvaltningsførelse i sporten. Til drøftelsen har formandskabet stillet følgende spørgs-
mål:
1. Hvordan kan de offentlige myndigheder og sportsbevægelsen samarbejde på EU-
og medlemsstatsniveeau med henblik på at styrke og fremme god forvaltning inden
for sporten?
2. Hvilke fordele kan samarbejde på EU-niveau give med hensyn til at fremme god
forvaltning inden for sporten?
Regeringen ventes at deltage i drøftelsen med afsæt i egne erfaringer, hvor særligt
dansk idræts store grad af autonomi vil blive fremhævet.
2. Baggrund
Det finske formandskab sætter i sit skriftlige oplæg fokus på vigtigheden af at sikre
god forvaltning i sporten, og med afsæt i papiret inviteres ministrene til at dele bed-
ste praksis og eksempler på løsninger, der kan fremme god forvaltning i sporten.
Emnet for den politiske drøftelse kan ses i forlængelse af det fremlagte udkast til
rådskonklusioner vedrørende bekæmpelse af korruption i sporten, hvor god forvalt-
ning spiller en særlig rolle.
Side 15
Rådsmøde nr. 3731 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21.-22. november 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 21. november 2019 - kultur- og sportsdelen
2101418_0016.png
3. Formål og indhold
Afsættet for diskussionspapiret er at sikre god forvaltning i sporten, da sportens
mange positive aspekter såsom kulturelle og fysiske aspekter ellers er i fare for at
blive undermineret.
Papiret beskriver, at sporten generelt nyder en stor grad af autonomi og deraf stor
frihed til at definere sportens regler og beskytte de iboende værdier mod ekstern
indflydelse. Det fremgår endvidere af papiret, at denne autonomi har igennem de
sidste tre årtier har været udfordret af indblanding fra nationale og europæiske dom-
stole og nationale myndigheder samt en stigende kommercialisering, hvorfor sporten
i stigende omfang må tage principper som god forvaltningsførelse til sig.
Der peges i papiret på, at der ses en stor vilje i idrætsbevægelsen til at implementere
princippet om god forvaltning, hvilket både er til gavn for sporten selv, men som
også kan være et værn imod udefrakommende indblanding. Papiret henviser samti-
dig til, at forskellige studier peger på, at sporten ikke er helt i mål, for så vidt angår
implementering af god forvaltning. Samtidig står idrætsbevægelsen og internatio-
nale sportsorganisationer over for nye udfordringer i form af en stigende kommerci-
alisering og store finansielle interesser i sporten.
Dertil peger diskussionspapiret bl.a. på, at den offentlige sektor selv er en aktør i
sporten, herunder ved tildeling af midler, hvorved de nationale myndigheder spiller
en rolle for at fremme god forvaltning i sporten, ligesom EU også løbende har haft
fokus på problematikken.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Punktet har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Punktet medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser og vurderes
ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s budget, statsfi-
nanserne, samfundsøkonomien eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Side 16
Rådsmøde nr. 3731 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21.-22. november 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 21. november 2019 - kultur- og sportsdelen
Punktet om den politiske drøftelse er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 30. oktober 2019. Høringen gav ikke anled-
ning til bemærkninger.
Formandskabets diskussionspapir til brug for den politiske drøftelse har desuden
været sendt i høring hos idrætsorganisationerne Danmarks Idrætsforbund (DIF),
DGI og Firmaidrætten samt Idrættens Analyseinstitut (Idan), herunder Play the
Game, Team Danmark, Antidoping Danmark, Sportevent Denmark, International
Sport and Culture Association (ISCA) og Lokale- og Anlægsfonden (LOA).
Som bemærkninger til diskussionspapiret har ISCA påpeget, at papiret synes at fo-
kusere meget på den olympiske bevægelse og de udfordringer, som findes i den del
af idrætssektoren. Hertil ønsker ISCA at fremhæve, at idrætssektoren er væsentligt
bredere end den olympiske bevægelse, og selv om der har været betragtelige forvalt-
ningsproblematikker i eliteidrætten og den professionelle idræt, er det vigtigt også
at sikre passende rammer for god forvaltning i breddeidrætten.
Til formandskabets spørgsmål har DIF, for så vidt angår spørgsmål 1, anført, at det
er afgørende, at myndighederne anerkender sportens autonomi. DIF finder, at im-
plementering af god forvaltning bedst og mest effektivt sker ved vidensdeling i rele-
vante fora, oprettelse af incitamentsprogrammer og mere forskning på området. Det
er væsentligt at få udviklet og udbredt viden og økonomi til de kræfter i sporten, som
ønsker mere god forvaltningsførelse, således at disse idrætspolitikere har en stær-
kere platform ved valg i nationale og internationale forbund. I forhold til spørgsmål
2 finder DIF, at den vigtigste støtte, som EU kan bidrage med, er at sikre passende
økonomisk støtte i sportskapitlet i Erasmus+-programmet, der bl.a. skal sikre, at
ansøgninger med fokus på emnet god forvaltning tilgodeses, ligesom at EU bør sikre
sporten en plads i udmøntningen af EU’s regionale udviklingsstøtte.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens tilgang til idrætssamarbejdet i EU er, at man fra dansk side især har
fokus på emner af grænseoverskridende karakter, hvor EU-samarbejdet giver en
klar merværdi.
Regeringen finder, at emnet vedrørende fremme af god forvaltning i sporten set ud
fra et perspektiv om bekæmpelse af korruption i sporten internationalt er et emne,
som er relevant at drøfte på EU-niveau i form af udveksling af erfaringer og bedste
praksis.
På den baggrund forventes Danmark at deltage i drøftelsen med udgangspunkt i
nationale erfaringer på området, herunder med eksempler på, hvordan idrætsorga-
nisationerne arbejder med at sikre god forvaltningspraksis nationalt og i internati-
onale fora samt koblingen til en høj grad af autonomi.
Side 17
Rådsmøde nr. 3731 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21.-22. november 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 21. november 2019 - kultur- og sportsdelen
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 18