Europaudvalget 2019-20
Rådsmøde 3733 - konkurrenceevne Bilag 2
Offentligt
2101455_0001.png
Notat
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Rådsmøde (rum og forskning) den 29. november 2019
Dagsorden - rum
1. Rådskonklusioner om rumløsning for et bæredygtigt Arktis ............................. 2
- vedtagelse af rådskonklusioner
- politisk drøftelse
29. oktober 2019
2. Bæredygtig brug af rummet .............................................................................. 5
- politisk drøftelse
Dagsorden - forskning
3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det
Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) (omarbejdning) og
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om den Strategiske
Innovationsdagsorden for Det Europæiske Institut for Innovation og
Teknologi (EIT) for 2021-2027: Styrke Europas innovationstalent og
kapacitet .................................................................................................................. 7
- Vedtagelse af generel delvis indstilling (EIT forordningen)
- Vedtagelse af fremskridsrapport (Den strategiske innovationsdagsorden)
4. Europa-Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om ændring af
beslutning 2007/198/Euratom om oprettelse af et europæisk
fællesforetagende for ITER og fusionsenergiudvikling og om tilståelse af
fordele til det. ......................................................................................................... 15
- Vedtagelse af delvis generel indstilling
5. Europa-Kommissionens forslag til Rådets forordning om oprettelse af Det
Europæisk Atomenergifællesskabs forsknings- og uddannelsesprogram for
perioden 2021-2025, som komplementerer Horisont Europa
rammeprogrammet for forskning og innovation. .................................................... 20
- Vedtagelse af delvis generel indstilling
6. Anneks IV til Horisont Europa forordningen (synergier) .................................... 27
-
Vedtagelse af delvis generel indstilling
7. Betragtninger til Horisont Europa forordningen .............................................. 30
- Vedtagelse af delvis generel indstilling
8. Rådskonklusioner om den opdaterede bioøkonomiske strategi..................... 32
- Vedtagelse
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Sagsbehandler
Inger Schow
Tel. 72 31 82 97
[email protected]
Ref.-nr.
74118
Side 1/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0002.png
1. Rådskonklusioner om rumløsning for et bæredygtigt Arktis
Nyt notat.
1. Resumé
Det finske EU-formandskab har udarbejdet et udkast til rådskonklusioner, som
fremhæver rumbaserede løsninger som understøttende for indfrielse af EUs arkti-
ske politik, herunder i forhold til bæredygtighed. Rådskonklusionerne fremhæver
især de europæiske rumprogrammer; jordobservationsprogrammet Copernicus
som afgørende for bl.a. klimamonitorering samt satellitnavigationssystemerne Ga-
lileo og EGNOS som centrale for sikker og præcis transport. Udfordringerne i Ark-
tis adresseres imidlertid ikke tilstrækkeligt af nuværende løsninger, og Rådet pe-
ger derfor på, at arktiske brugerbehov tages med i betragtning ved nye løsninger,
og når eksisterende systemer videreudvikles. Hertil ønsker Rådet, at forskning i
det arktiske indtænkes på tværs af
EU’s programområder.
Endeligt opfordres
Kommissionen til at opdatere EU’s arktiske politik. Regeringen støtter formandska-
bets udkast til rådskonklusioner
Sagen forelægges udvalget til orientering.
2. Baggrund
Med udgangspunkt i EU’s integrerede politik for Arktis fra 2016 samt ”En rumstra-
tegi for Europa” fra 2016 ønsker det finske EU-formandskab
på konkurrenceevne-
rådsmødet den 29. november 2019 at drøfte, hvordan EU med rumbaserede løs-
ninger understøtter EU’s prioriteter og engagement i Arktis med henblik på at løse
udfordringerne i regionen og bidrage til en bæredygtig udvikling. Satellitbaserede
tjenester og satellitdata har et enormt potentiale for at løse mange udfordringer i
Arktis og understøtter allerede i dag en lang række vigtige samfundsopgaver.
Formandskabet har forud for rådsmødet forberedt et sæt rådskonklusioner, der
adresserer denne problematik. Rådskonklusionerne fungerer som en naturlig kob-
ling til Kommissionens forslag til et samlet EU-rumprogram for den næste flerårige
finansielle ramme og kan sætte en strategisk retning for at indtænke Arktis, når
eksisterende og nye programelementer i rumprogrammet udvikles.
3. Formål og indhold
Formandskabets udkast til rådskonklusioner fremhæver rumbaserede løsninger
som understøttende for indfrielse af EU’s arktiske prioriteter, hvor monitorering af
klimaet i Arktis kan være afgørende for reduktion af drivhusgasser og klimatilpas-
ning. Rumbaserede løsninger er desuden vigtige kilder til at skabe en bæredygtig
udvikling i Arktis, både socioøkonomisk og miljømæssigt.
Der fokuseres i rådskonklusionerne på vigtigheden af EU’s eget jordobservations-
program, Copernicus, og programmets langsigtede, koordinerede indsamling af
forskellige typer data om jorden, herunder i den arktiske region. Copernicus-pro-
grammets seks tematiske tjenester leverer værdifuld information inden for over-
vågning af hhv. atmosfæren, havmiljøet, landjorden, klimaændringer, samt i for-
hold til beredskab og sikkerhed. Rådskonklusionerne pointerer imidlertid, at der
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0003.png
stadig er udækkede behov i denne overvågning for eksempel med hensyn til mo-
nitorering af drivhusgasser. Rådet støtter derfor, at udviklingen af Copernicus-pro-
grammet også adresserer disse behov og således omfatter monitorering af para-
metre som drivhusgasserne CO2 og metan samt i den arktiske region parametre
som havtemperatur og ændringer i udbredelsen af havis.
Rådskonklusionerne lægger vægt på tilstedeværelsen af sikker og præcis naviga-
tion i Arktis, og fremhæver EU’s eget satellitnavigationssystem Galileo som det sy-
stem med den bedste dækning i den arktiske region. Rådet tilskynder at arktiske
behov tages med i betragtning, når fremtidige Galileo-tjenester udvikles. Rådet er-
kender, at selvom EU’s EGNOS
program i 2019 er udvidet til at dække størstede-
len af EU’s territorier i det arktiske, er der stadig mangler i dækningen,
hvorfor
Kommissionen tilskyndes til at skabe tilgængelighed af EGNOS til hele EU så hur-
tigt som muligt.
Manglen på landbaserede kommunikationsnet i Arktis betyder, at ruminfrastruktur
spiller en stadigt vigtigere rolle i forbindelse med at skabe pålidelige og højha-
stighedskommunikationsmuligheder. Dækningen i dag er ikke fuldstændig, hvilket
kan have konsekvenser for den arktiske regions mulighed for digital omstilling og
for at opfylde behovene i de arktiske samfund. Rådskonklusionerne opfordrer
Kommissionen til at undersøge, om en sådan kapacitet kan udvikles og skabe
sammenhæng på tværs
af EU’s kommende rumprogram.
Forstyrrelser i driften af rumbaserede systemer som følge af rumvejrshændelser
kan udgøre en sikkerhedsrisiko for brugere i det arktiske. Rådskonklusionerne pe-
ger på, at det nye programelement i EU’s kommende rumprogram, SSA,
(Space
Situational Awareness) sikkerhed i og fra rummet forventeligt vil fremme forståel-
sen af rumvejrshændelser og kunne afværge eller forhindre de skadelige effekter,
der kan være ved det.
Rådskonklusionerne anbefaler, at forskning, udvikling og innovation i rum og Ark-
tis bliver fremmet gennem relevante EU-programmer, herunder Horizon Europe.
Rådet opfordrer EU til at støtte udbredelsen af innovative teknologier i Arktis, som
kan stimulere nyudviklinger og potentielt skabe sociale og økonomiske fordele
både inden for og uden for Arktis.
Udfordringerne i Arktis og de løsninger, der er nødvendige for at håndtere dem,
kræver en samlet indsats på både regionalt og internationalt niveau. Med målet
om et bæredygtigt Arktis opfordrer rådskonklusionerne Kommissionen og Det Eu-
ropæiske GNSS-Agentur til at samarbejde aktivt med aktører som Den Europæi-
ske rumorganisation, ESA, og European Organisation for the Exploitation of Mete-
orological Satellites, EUMESAT, samt internationale partnere om at fremme rum-
baserede løsninger og skabe den bedst mulige synergi.
Rådet opfordrer til,
at EU’s integrerede politik for Arktis
opdateres, så den tager
højde for aktuelle problemstillinger og nye prioriteter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0004.png
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-Specialudvalget for Forskning med hørings-
frist den 5. november 2019. Der er ikke modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater forventes at kunne støtte rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter formandskabets udkast til rådskonklusioner. Generelt anser re-
geringen det for meget positivt for Rigsfællesskabet, at Kommissionen og Rådet
har fokus på rumrelaterede aktiviteter i Arktis.
Regeringen bakker op om, at man indtænker Arktis
i EU’s kommende samlede
rumprogram, både ved udvikling af nye tjenester men også videreudvikling af eksi-
sterende, og det er i dansk interesse, at øget satellitdækning bliver prioriteret på
europæisk plan.
Regeringen finder det vigtigt, at der tages højde for brugerbehov, og at løsnin-
gerne kan bidrage til at styrke digitaliseringen og en bæredygtig økonomi og i de
arktiske samfund.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0005.png
2. Bæredygtig brug af rummet
Nyt notat.
1. Resumé
Det forventes, at formandskabet vil lægge op til en drøftelse om bæredygtig brug af
rummet, og hvordan EU som aktiv rumaktør med egne satellitter i omløb kan efter-
leve de af FN fastsatte rammer for bæredygtig brug af rummet. Der er ikke modtaget
et dokument til punktet.
Sagen forelægges udvalget til orientering.
2. Baggrund
Det finske EU-formandskab ønsker på konkurrenceevnerådsmødet den 29. no-
vember 2019 en drøftelse om bæredygtig brug af rummet.
De seneste års teknologiske fremskridt har muliggjort et stigende antal opsendel-
ser af mindre satellitter og konstellationer af satellitter, som risikerer at medføre
omfattende trafik i vigtige kredsløb om jorden. En øget trafik, samt en øget
mængde af rumskrot, øger risikoen for kollisioner og kan udgøre en fare for driften
af rumsystemer som jordobservation, satellitnavigation og satellitkommunikation.
Der eksisterer i dag internationale traktater og konventioner i FN-regi, der fastsæt-
ter rammerne for en sikker anvendelse af rummet. Der foreligger endnu ikke ret-
ningslinjer for, hvordan disse konkret skal udmøntes, og derfor kan der være be-
hov for, at EU, som rumaktør og med egne satellitter i omløb, selv etablerer meka-
nismer, der gør, at EU’s egne aktiviteter i rummet gennemføres på en ansvarlig og
bæredygtig måde.
Regeringen har undervejs i forhandlingerne om et samlet rumprogram for den næ-
ste flerårige finansielle ramme arbejdet for en generel målsætning, som indebæ-
rer, at EU implementerer passende foranstaltninger til udvikling og anvendelse af
teknologier til bortafskaffelse af rumskrot.
Det forventes, at formandskabet forud for rådsmødet udsender spørgsmål med
henblik på at strukturere debatten.
3. Formål og indhold
Der er ikke modtaget et dokument til punktet så nærmere formål og indhold kendes
ikke.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 5/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0006.png
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-Specialudvalget for Forskning med hørings-
frist den 5. november 2019. Der er ikke modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at andre lande vil støtte drøftelsen om bæredygtig brug af rummet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter drøftelsen om bæredygtig brug af rummet og finder, at den lig-
ger i naturlig forlængelse af internationale drøftelser i FN-regi og i forlængelse af
forhandlingerne
om EU’s kommende rumprogram.
Som følge af den stigende afhængighed af rumbaserede systemer, anser regerin-
gen det for vigtigt at etablere sikkerhed i rummet. Regeringen støtter, at EU har fo-
kus på mulighederne for at bekæmpe og nedbringe rumskrot som følge af egne
aktiviteter i rummet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 6/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0007.png
3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det Eu-
ropæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) (omarbejd-
ning) og forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om
den Strategiske Innovationsdagsorden for Det Europæiske Insti-
tut for Innovation og Teknologi (EIT) for 2021-2027: Styrke Euro-
pas innovationstalent og
–kapacitet
KOM (2019) 331
KOM (2019) 330
Revideret notat. Markeringsstreg i margenen indikerer ændringer ift. tidligere no-
tat.
1. Resumé
Formandskabet forventes at sætte forslag til forordning om det Europæiske Institut
for Innovation og Teknologi (EIT) (omarbejdning) på dagsordenen til delvis generel
indstilling. Formandskabet stiler mod en fremskridtsrapport for EIT's Strategiske In-
novationsdagsorden (SID).
Kommissionen har den 11. juli 2019 fremsat forslag om en forordning for det Euro-
pæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) og et forslag til EIT’s Strategiske
Innovationsdagsorden (SID).
I perioden 2021-2027 foreslås EIT finansieret gennem det kommende rammepro-
gram for forskning og innovation, Horisont Europa.
EIT-forordningen er, i modsætning til SID, ikke tidsbunden. Det foreslås derfor at
gøre den nye EIT-forordning tidsneutral, således at det i slutningen af hver flerårige
finansielle ramme i princippet ikke vil være nødvendigt med ændringer - eller kun vil
være nødvendigt med minimale ændringer - af forordningen.
Eftersom EIT-forordningen allerede blev ændret væsentligt i 2013, og det nuvæ-
rende forslag indeholder yderligere indholdsmæssige ændringer af EIT-forordnin-
gen, foreslås det at ændre EIT-forordningen ved hjælp af omarbejdning som lovgiv-
ningsteknik for at sikre større juridisk klarhed og bedre læsbarhed.
I henhold til EIT-forordningen skal Kommissionen hvert syvende år forelægge Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet et forslag til en SID, der fastlægger EIT's prioriterede
områder og langtidsstrategi og dets finansielle behov. Formålet med SID for perio-
den 2021-2027 er således at skabe overensstemmelse med de overordnede mål
prioriteter og regelsæt i Horisont Europa samt den flerårige strategiske plan og
fremme synergi med andre relevante programmer.
Forslaget til en ny SID for EIT for 2021-2027 fremlægges derfor sammen med for-
slaget om en omarbejdning af EIT-forordningen.
Regeringen lægger stor vægt på, at forordningen for EIT ikke gøres tidsneutral
samt, at der ikke etableres nye KIC'er
før de allerede etablerede KIC’er viser en
effekt, der står mål med de anvendte ressourcer. Regeringen lægger vægt på, at
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 7/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0008.png
drøftelser vedr. forslaget ikke foregriber forhandlingerne om den kommende fler-
årige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027, herunder forhandlingerne om Hori-
sont Europa.
Sagen forelægges udvalget til forhandlingsoplæg.
2. Baggrund
Kommissionen har den 11. juli 2019 fremsat forslag om en forordning for det Euro-
pæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) og et forslag til EIT’s Strategiske
Innovationsdagsorden (SID).
I perioden 2021-2027 foreslås EIT finansieret gennem det kommende rammepro-
gram for forskning og innovation, Horisont Europa.
EIT-forordningen er, i modsætning til SID, ikke tidsbunden. Det foreslås derfor at
gøre den nye EIT-forordning tidsneutral, således at det i slutningen af hver fler-
årige finansielle ramme i princippet ikke vil være nødvendigt med ændringer - eller
kun vil være nødvendigt med minimale ændringer - af forordningen.
Eftersom EIT-forordningen allerede blev ændret væsentligt i 2013, og det nuvæ-
rende forslag indeholder yderligere indholdsmæssige ændringer af EIT-forordnin-
gen, foreslås det at ændre EIT-forordningen ved hjælp af omarbejdning som lov-
givningsteknik for at sikre større juridisk klarhed og bedre læsbarhed.
I henhold til EIT-forordningen skal Kommissionen hvert syvende år forelægge Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet et forslag til en SID, der fastlægger EIT's prioriterede
områder og langtidsstrategi og dets finansielle behov. Formålet med SID for perio-
den 2021-2027 er således at skabe overensstemmelse med de overordnede mål
prioriteter og regelsæt i Horisont Europa samt den flerårige strategiske plan og
fremme synergi med andre relevante programmer.
Forslaget til en ny SID for EIT for 2021-2027 fremlægges derfor sammen med for-
slaget om en omarbejdning af EIT-forordningen.
3. Formål og indhold
Kommissionens pakke består af 1) forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om EIT (omarbejdning) samt 2) forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse om den strategiske innovationsdagsorden for EIT for 2021-2027: Styrke
Europas innovationstalent og -kapacitet.
3.1 Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om EIT
(omarbejdning)
I perioden 2021-2027 finansieres EIT under rammeprogrammet Horisont Europa.
EIT er derfor en integreret del af Kommissionens forslag om oprettelse af Horisont
Europa og er en af de tre komponenter i søjlen "Et innovativt Europa". I forslaget
om Horisont Europa fastsættes budgettet for EIT for den næste flerårige finan-
sielle ramme og dets rationale, merværdi og indsatsområder samt hovedlinjerne
for aktiviteterne. Selve forslaget om Horisont Europa udgør dog ikke retsgrundla-
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 8/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0009.png
get for videreførelse af EIT's drift fra og med 2021. Retsgrundlaget for EIT er fort-
sat EIT-forordningen,
der fastlægger EIT’s mission og opgaver samt rammerne for
dets funktionsmåde.
EIT-forordningen er ikke tidsbunden, i modsætning til SID. Eftersom en række be-
stemmelser i EIT-forordningen henviser direkte til det nuværende Horisont 2020-
program for perioden 2014-2020, bør disse bestemmelser imidlertid ændres for at
gøre dem forenelige med de næste rammeprogrammer til støtte for forskning og
innovation.
Kommissionen foreslår derfor at gøre den nye EIT-forordning tidsneutral, således
at der i slutningen af hver flerårige finansielle periode ikke nødvendigvis vil være
behov for ændringer - eller kun minimale ændringer - af forordningen.
Eftersom EIT-forordningen blev ændret væsentligt i 2013, og det nuværende for-
slag indeholder yderligere indholdsmæssige ændringer af EIT-forordningen, fore-
slås det at ændre EIT-forordningen ved hjælp af omarbejdning som lovgivnings-
teknik for at skabe større juridisk klarhed og bedre læsbarhed. Det, at den omar-
bejdede forordning vil være tidsneutral, vil ifølge Kommissionen desuden gøre det
muligt at fokusere på hovedprincipperne for EIT's og KIC'ernes funktionsmåde.
Dette, kombineret med den større rolle SID vil spille i forbindelse med tilpasningen
af EIT til finansieringsprogrammet under hver flerårige finansielle ramme, vil ifølge
Kommissionen forbedre den overordnede sammenhæng i EIT's lovgivningsmæs-
sige ramme, lette anvendelsen af bestemmelserne og gøre lovgivningsprocessen
lettere i en syvårig periode.
EIT's
mission
er at bidrage til bæredygtig økonomisk vækst og fremme konkur-
renceevnen i Unionen gennem styrkelse af medlemsstaternes og Unionens inno-
vationskapacitet med henblik på at imødegå de store udfordringer, som samfundet
står over for. Dette skal ske ved at fremme synergi og samarbejde mellem videre-
gående uddannelse, forskning og innovation på højeste niveau, herunder ved at
fremme iværksætteri.
EIT bidrager til opfyldelse af de generelle og specifikke
mål,
der er fastsat i EU-
rammeprogrammet til støtte for forskning og innovation (Horisont Europa).
De vigtigste ændringer i de enkelte bestemmelser i forslaget:
Artikel 4 SID
– forslaget præciserer SID’s rolle og funktion.
Artikel 5 EIT's organer
- forslaget styrker forretningsudvalgets rolle som et sær-
ligt EIT-organ, fremhæver direktørens ansvar over for bestyrelsen og styrker den
interne revisions uafhængighed.
Artikel 6 Opgaver
- forslaget indeholder flere præciseringer af EIT's nuværende
opgaver og understreger betydningen af EIT's opgave med at sikre en passende
koordination og fremme kommunikation og tematisk samarbejde mellem KIC'erne.
Med forslaget vil EIT som noget nyt få til at opgave at udpege og koordinere støt-
teforanstaltninger, som KIC'erne iværksætter til udvikling af videregående uddan-
nelsesinstitutioners iværksætter- og innovationskapacitet og integrering af disse i
innovationsøkosystemer.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 9/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0010.png
Artikel 10 Principper for evaluering og overvågning af KIC'er
- med forslaget
ajourføres henvisningen til EU-rammeprogrammet til støtte for forskning og inno-
vation for så vidt angår indikatorerne til løbende overvågning og periodiske uaf-
hængige evalueringer af KIC'erne.
Artikel 11 Varighed, opretholdelse og opløsning af et KIC
- forslaget styrker
den omfattende midtvejsevaluering af hver enkelt KIC inden udløbet af den indle-
dende rammepartnerskabsaftale og indfører begrebet "samarbejdsmemorandum"
som en mulighed for at sikre forbindelsen mellem EIT og KIC'erne efter slutdatoen
for rammepartnerskabsaftalen.
Artikel 17 Finansiering af KIC'erne
med forslaget fastsættes princippet for
EIT's reviderede finansieringsmodel, hvorefter det kun er i de indledende faser af
KIC-livscyklussen, at EIT's bidrag til KIC'erne kan dække op til 100 % af de sam-
lede udgifter i forbindelse med merværdiskabende KIC-aktiviteter. Et sådant bi-
drag mindskes gradvis med tiden i overensstemmelse med de medfinansierings-
satser, der er fastsat i SID. I artiklen understreges desuden vigtigheden af, at KIC'-
erne er finansielt bæredygtige inden for EIT's konkurrencebaserede tildelingsme-
kanisme.
Artikel 20 EIT's budget
- forslaget fastlægger EIT's finansiering og kilden til EIT's
finansielle bidrag til KIC'erne.
Bilag I EIT's vedtægter
- foreslåede ændringer af EIT's vedtægter med det formål
at præcisere bestyrelsens, forretningsudvalgets og direktørens rolle, at styrke be-
styrelsens rolle i forbindelse med overvågning, kontrol og styring af KIC'er og at
præcisere Kommissionens rolle i forhold til EIT for at afspejle dens forpligtelser
med hensyn til overvågning og forsvarlig økonomisk forvaltning. Forslaget indehol-
der et nyt krav om Kommissionens samtykke i et begrænset antal strategiske
spørgsmål, som afgøres af bestyrelsen (f.eks. principper om overvågning og finan-
siel tildeling).
3.2. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om den
strategiske innovationsdagsorden for EIT for 2021-2027: Styrke Europas innovati-
onstalent og -kapacitet
I henhold til artikel 17 i EIT-forordningen skal Kommissionen hvert syvende år fo-
relægge Europa-Parlamentet og Rådet et forslag til en SID, der fastlægger EIT's
strategiske prioriteringer på lang sigt og dets finansieringsbehov, og som skal
være i overensstemmelse med det gældende EU-rammeprogram til støtte for
forskning og innovation.
EIT's SID skal sikre overensstemmelse med målene for det relevante EU-ramme-
program til støtte for forskning og innovation, den flerårige strategiske plan, over-
vågningskravene og andre krav i det pågældende program samt fremme synergi
med andre relevante programmer under hver nye flerårige finansielle ramme.
De mere generelle mål for EIT er:
1) at styrke bæredygtige innovationsøkosystemer i hele Europa
2) at fremme innovation og iværksætteri gennem bedre uddannelse
3) at indføre nye løsninger på globale udfordringer på markedet.
De specifikke mål for EIT i perioden 2021-2017 er:
a) at øge KIC'ernes effekt og integreringen af elementerne i videntrekanten
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 10/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0011.png
b) at øge innovationskapaciteten i den videregående uddannelsessektor ved at
fremme institutionelle ændringer i de videregående uddannelsesinstitutioner
c) at øge EIT's regionale rækkevidde for at afhjælpe regionale skævheder i inno-
vationskapaciteten i hele EU.
I SID anføres det, at EIT bl.a. vil styrke Europas innovationstalent og
–kapacitet
gennem følgende initiativer:
Vedrørende viden- og innovationsfællesskaber vil EIT:
4.
styrke innovationsøkosystemerne ved fortsat at støtte eksisterende KIC'er
med henblik på at imødegå globale udfordringer gennem integrering af
elementerne i videntrekanten
5.
definere områder og fremme stærkere samarbejde på tværs af KIC'erne
om emner af strategisk og politisk relevans
6.
sikre, at KIC'erne udvikler og gennemfører en strategi for at skabe samar-
bejde og synergi med relevante europæiske partnerskaber og andre rele-
vante EU-initiativer og
–programmer
7.
sikre, at KIC'erne har en inklusiv tilgang, der har til formål at styrke deres
forbindelser med nationale, regionale og lokale innovationsaktører
8.
sikre, at EIT's regionale innovationsaktiviteter (EIT-RIS) skaber øgede
virkninger på regionalt niveau og fuldt ud integreres i KIC'ernes flerårige
strategier
9.
iværksætte nye KIC'er inden for udvalgte tematiske områder af strategisk
betydning, begyndende med et KIC på området kulturelle og kreative indu-
strier i 2022.
Vedrørende støtte til innovationskapaciteten i de videregående uddannelser vil
EIT:
i samarbejde med Kommissionen udforme og iværksætte aktiviteter til
støtte for udviklingen af innovationskapaciteten inden for videregående
uddannelse, som vil blive gennemført via KIC'erne og indledt i 2021
indføre en opsøgende ordning for at tilskynde videregående uddannelses-
institutioner fra lande, der er moderate og beskedne innovatorer, til at ud-
vikle deres innovationskapacitet
yde specifik vejledning, ekspertise og coaching til de deltagende videregå-
ende uddannelsesinstitutioner
styrke og udvide anvendelsesområdet for EIT-mærket ud over KIC'erne til
at omfatte de videregående uddannelsesinstitutioner, der deltager i pro-
jektet.
Vedrørende de tværgående foranstaltninger vil EIT:
forbedre sin synlighed gennem en stærkere mærkestrategi over for de vig-
tigste interessenter i medlemsstaterne
undersøge muligheden for at anvende de eksisterende EU-informations-
netværk og sørge for koordinering af deres aktiviteter for at sikre bedre
rådgivning og vejledning til potentielle EIT-KIC-partnere
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 11/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0012.png
tilrettelægge regelmæssige møder i gruppen af medlemsstaternes repræ-
sentanter for at sikre en effektiv kommunikation og udveksling af oplysnin-
ger med medlemsstaterne
øge synligheden af instituttets indsats over for borgerne og kredsen af in-
teressenter via interessentforummet, EIT's priser og EIT's alumnefælles-
skab
identificere, kodificere og effektivt udveksle erfaringer og god praksis fra
EIT-finansierede aktiviteter, samarbejde med EU-medlemsstaternes myn-
digheder på både nationalt og regionalt plan ved at etablere en strukture-
ret dialog og koordinere indsatsen med henblik på at identificere, udveksle
og formidle god praksis og erfaringer
udvikle hovedretningslinjer for EIT's og KIC'ernes internationale samar-
bejde under tilsyn af EIT's bestyrelse i overensstemmelse med Kommissi-
onens strategi for internationalt samarbejde om forskning og innovation og
i samråd med de respektive tjenestegrene i Kommissionen.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Kommissionen anfører desuden, at EIT vil skulle skabe synergi og komplementari-
tet med andre EU-programmer og
–instrumenter,
herunder Erasmus+, Program-
met for et digitalt Europa, midler under samhørighedspolitikken, InvestEU, Et krea-
tivt EU og COSME.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslagene om en omarbejdning af EIT-forordningen samt
SID overholder nærheds- og proportionalitetsprincippet. Forslagene går ikke videre,
end hvad der er nødvendigt for at nå Unionens mål, og giver en klar EU merværdi
med hensyn til stordriftsfordele, omfanget og hastigheden af investeringer inden for
forsknings- og innovationsområder sammenlignet med nationale og regionale initi-
ativer og løsninger. Desuden vil en EU-indsats ikke gribe ind i rent nationale scena-
rier eller kræve harmonisering af medlemsstaternes love og administrative bestem-
melser.
Kommissionen anfører, at EIT har opbygget EU-dækkende innovationsøkosyste-
mer inden for uddannelse, forskning, erhvervsliv og andre berørte områder. De sa-
marbejdsaktiviteter, der støttes af EIT, fører til øget kvalitet i indsatsen, øget inno-
vation og internationalisering af KIC-partnere og -organisationer, skabelse af græn-
seoverskridende tværfaglige netværk, mere samarbejde på tværs af sektorer og
større geografisk rækkevidde.
EIT er desuden det eneste instrument inden for rammerne af Horisont Europa med
et særligt fokus på uddannelse som en central drivkraft for innovation, vækst og
konkurrenceevne.
Regeringen er enig i denne vurdering, hvorefter forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Side 12/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0013.png
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen vurderes at have erhvervsøkonomiske, samfundsøkonomiske og
statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Hvad angår de erhvervsøkonomiske konsekvenser, så anfører Kommissionen, at
forslaget vil bidrage til at fremme en bæredygtig økonomisk vækst og konkurren-
ceevne gennem en styrkelse af innovationskapaciteten.
Hvad angår de samfundsøkonomiske konsekvenser, så anfører Kommissionen, at
der er specifikke strukturelle svagheder i EU's innovationskapacitet, som skal af-
hjælpes på EU-plan, som vil være i fokus for EIT's bidrag. De videregående ud-
dannelsesinstitutioner skal fremme iværksætteri, overvinde faggrænser og institu-
tionalisere et stærkt, ikke-disciplinært samarbejde i EU mellem den akademiske
verden og industrien. Adgang til iværksættertalent er sammen med adgangen til
professionelle tjenester, kapital og markeder på EU-plan og samling af de vigtigste
innovationsaktører om et fælles mål de vigtigste forudsætninger, når det handler
om at pleje et innovationsøkosystem.
Hvad angår de statsfinansielle konsekvenser, foreslår Kommissionen, at finansie-
ringsrammen for gennemførelsen af EIT og SID for perioden 2021-2027 fastlæg-
ges til 3 mia. EUR (løbende priser), der er indeholdt i og forhandles under den
samlede finansieringsramme til Horisont Europa. Det bemærkes, at de budget-
mæssige rammer for Horisont Europa fastsættes som led i de overordnede for-
handlinger om EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for perioden 2021-2027.
Forudsat en dansk finansieringsandel på 2 pct. vil det danske bidrag til EIT og SID
via EU's generelle budget udgøre i alt 60 mio. EUR eller 8,6 mio. EUR årligt i peri-
oden, svarende til ca. 64 mio. kr. årligt (såfremt budgetforslaget fastholdes).
8. Høring
Samlenotat er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Forskning med høringsfrist
den 5. november 2019. Der er ikke modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne generelt vil forholde sig positive til forslaget til
forordning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedr. forslaget ikke foregriber forhand-
lingerne om den kommende flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027, her-
under forhandlingerne om Horisont Europa.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 13/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0014.png
Regeringen er overordnet positiv over for formålet med EIT og dets primære in-
strument, KICerne. Det er en stærk prioritet for regeringen at skabe øget sammen-
hæng mellem forskning, uddannelse og innovation i EU-samarbejdet. Hertil finder
regeringen det positivt, at der arbejdes for bedre at overføre disse elementer til in-
dustrien og dermed fremme innovationskapaciteten.
Regeringen finder, at der er behov for mere viden om effekten af de otte allerede
etablerede KIC'er, herunder om de har bidraget til at indfri formålet om øget sam-
menhæng mellem uddannelse, forskning og innovation. Regeringen lægger stor
vægt på, at der ikke etableres nye KIC'er før de allerede etablerede
KIC’er viser
en effekt, der står mål med de anvendte ressourcer. Yderligere vil regeringen
lægge stor vægt på, at EIT forordningen ikke gøres tidsneutral, således at den kan
forhandles igen, inden en flerårig finansiel ramme fra 2028 træder i kraft.
Regeringen vil endvidere arbejde for, at KIC’erne ses i sammenhæng med det øv-
rige partnerskabslandskab under Horisont Europa samt at der etableres synergi
og sammenhæng mellem EIT og de øvrige elementer af Horisont Europa herun-
der blandt andet det Europæiske Innovationsråd.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg fik fremsendt grund- og nærhedsnotat om forslaget
den 5. september 2019. Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaud-
valg under punktet ”Siden sidst” på møde den 20. september 2019.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 14/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0015.png
4. Europa-Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om ændring af
beslutning 2007/198/Euratom om oprettelse af et europæisk fællesfo re-
tagende for ITER og fusionsenergiudvikling og om tilståelse af fordele
til det.
KOM (2018) 445
Revideret notat. Markeringsstreg i margenen indikerer ændringer ift. tidligere no-
tat.
1. Resumé
Kommissionen har den 7. juni 2018 fremsat forslag til Rådets afgørelse om æn-
dring af beslutning 2007/198/Euratom om oprettelse af et europæisk fællesforeta-
gende for ITER og fusionsenergiudvikling. Det finske formandskab forventes at
sætte punktet på dagsordenen til delvis generel indstilling.
En vellykket opførelse og drift af ITER er afgørende for den europæiske køreplan
for fusionsenergi, som udgør en overordnet vej mod fusionselektricitet og har bred
opbakning fra aktørerne inden for fusionsenergiforskningen i Europa.
Kommissionen foreslår at afsætte 6,07 mia. EUR (løbende priser) til ITER i
perioden 2021-2027.
Sagen forelægges udvalget til forhandlingsoplæg.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 7. juni 2018 et forslag til afgørelse om ændring af
beslutning 2007/198/Euratom om oprettelse af et europæisk fællesprojekt for ITER
og fusionsenergiudvikling. Retsgrundlaget for rådsafgørelsen er artikel 47 i
Euratomtraktaten, hvoraf det fremgår, at Rådet med enstemmighed træffer
afgørelser vedrørende Fællesskabets deltagelse i et fællesforetagendes
finansiering. Denne afgørelse udgør den grundliggende retsakt for den periode,
som dækkes af den næste flerårige finansielle ramme, og den vil være grundlaget
for vedtagelsen af Kommissionens årlige finansieringsafgørelser.
Afgørelsen muliggør overførslen af midler til Fusion for Energy (som er det
europæiske agentur for ITER) i løbet af perioden 2021-2027.
Afgørelsen omfatter også de administrative udgifter for Kommissionen i
forbindelse med Fusion for Energy og ITER-organisationen, den bredere strategi
og andre relevante aktiviteter i perioden 2021-2027.
ITER-projektet sigter mod afgørende videnskabelige gennembrud inden for
udvikling af fusionsenergi. Det er forhåbningen, at fusionsenergi kommer til at
spille en central rolle i fremtidens europæiske energilandskab, som en potentielt
uudtømmelig, klimavenlig energikilde. Dette er især vigtigt efter Parisaftalen fra
2015 og EU's forpligtelse til at føre an i udvikling af en lavemissionsøkonomi og
håndtering af globale klimaændringer på en omkostningseffektiv måde.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 15/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0016.png
Den europæiske deltagelse i ITER-projektet er baseret på den aftale, der blev
undertegnet i november 2006 mellem syv globale partnere, Euratom, USA,
Rusland, Japan, Kina, Sydkorea og Indien. ITER-projektet er det første af sin art
og udviklet gennem et internationalt forskningssamarbejde, som giver mulighed for
synergieffekter og mobilisering af finansielle ressourcer, som ikke ville være
mulige for en enkelt stat.
Som vært for projektet har Europa en stærkere retlig forpligtelse under ITER-
aftalen og har følgelig indtaget en ledende rolle i projektet med en andel på 45 %
af opførelsesomkostningerne (de andre ITER-medlemmers andel er på ca. 9 %
hver) for at sikre en rettidig færdiggørelse af anlægget. Dette forslag til Rådets
afgørelse ændrer Rådets afgørelse (2007/198/Euratom) af 27. marts 2007 om
oprettelse af et europæisk fællesforetagende for ITER og fusionsenergiudvikling
med henblik på at danne grundlag for finansiering af aktiviteterne i forbindelse
med dette fællesforetagende (i det følgende benævnt "Fusion for Energy" eller
"F4E") for perioden 2021-2027 i henhold til Euratomtraktaten.
Rådets afgørelse fra 2007 var allerede blevet ændret ved Rådets afgørelse
2013/791/Euratom af 13. december 2013 for at tillade en finansiering af
fusionsenergiaktiviteterne. Nærværende forslag, som følger samme logik, bygger
på Euratom-traktatens artikel 47 og vedrører Euratoms deltagelse i finansieringen
af F4E under den flerårige finansielle ramme for 2021-2027.
ITER-Rådet godkendte i 2016 en ajourført tidsplan og overslag over
omkostningerne i forbindelse med færdiggørelsen af ITER-anlægget. Den nye
tidsplan tager
sigte på at nå den første produktionsfase (”plasma produktion”) i
december 2025 som det tidligste teknisk mulige tidspunkt for ITER-anlægget, med
fuld drift anslået til at starte i 2035. Denne tidsplan er sammen med de tilknyttede
reviderede omkostninger grundlaget for det nye referencescenarie for ITER-
projektet.
I sin meddelelse "EU's bidrag til en reform af ITER-projektet" af 14. juni 2017
fremlagde Kommissionen overslag over omkostningerne for opførelsesfasen (kun
for den europæiske andel). For perioden 2021-2027 blev beløbet fra EU-
budgettet, herunder Kommissionens administrative udgifter i forbindelse med F4E
opgaver og andre relevante aktiviteter, anslået til ca. 6,1 mia. EUR (i nutidsværdi).
Den 12. april 2018 vedtog Rådet konklusioner på grundlag af Kommissionens
meddelelse og bekræftede på ny Euratoms fortsatte engagement i en vellykket
færdiggørelse af ITER-projektet. Rådet erklærede, at det vil bestræbe sig på at
stille ressourcerne til rådighed for aktiviteterne under F4E inden for den flerårige
finansielle ramme for perioden 2021-2027. På dette grundlag bemyndigede Rådet
Kommissionen til at godkende det nye referencescenarie for ITER-projektet
(omfang, tidsplan og omkostninger) på vegne af Euratom på ITER-Rådets møde
på ministerplan.
Overførslen vil blive rettet ind efter den periode, som den flerårige finansielle
ramme dækker, og løbe i syv år. Ifølge ITER-aftalen vil ITER-projektet i første
omgang strække sig over 35 år (dvs. indtil 2042). Der bliver således brug for
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 16/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0017.png
efterfølgende rådsafgørelser om den videre finansiering af Euratoms bidrag til
projektet.
En vellykket opførelse og drift af ITER er centralt for den europæiske køreplan for
fusionsenergi, som er en målrettet vej mod fusionselektricitet og nyder bred
opbakning fra aktørerne inden for fusionsenergiforskningen i Europa. Denne
afgørelse vil derfor fremme synergi med fusionsforskningsaktiviteter, der
finansieres inden for rammerne af Euratomprogrammet for forskning og
uddannelse 2021-2025. Denne afgørelse vil også gøre det muligt at færdiggøre de
aktiviteter, der gennemføres inden for rammerne af aftalen om den bredere
strategi mellem Euratom og Japan og supplere det internationale samarbejde
inden for rammerne af ITER-aftalen.
3. Formål og indhold
Med forslaget foretages der en ændring af afgørelse 2007/198/Euratom på føl-
gende måde:
1.
I artikel 4, stk. 3, anføres det, at Euratoms vejledende bidrag til
fællesforetagendet for perioden 2021-2027 og de tilknyttede støtteudgifter for
samme periode fastsættes til 6,07 mia. EUR (løbende priser).
I artikel 4, stk. 4 anføres det, at ovennævnte beløb også kan dække udgifter
til forberedelse, overvågning, kontrol, audit, evaluering og andre aktiviteter
samt udgifter, der er nødvendige for at forvalte og gennemføre denne
afgørelse, herunder administrative udgifter, og evaluering af opfyldelsen af
afgørelsens målsætninger. Det kan desuden omfatte udgifter til
undersøgelser, møder mellem eksperter og udgifter i forbindelse med
informationsteknologinet med henblik på behandling og udveksling af
oplysninger, eksempelvis informationsteknologiværktøjer i virksomheder og
anden teknisk og administrativ bistand, som er påkrævet i forbindelse med
forvaltningen af denne afgørelse.
Artikel 5b udgår.
I artikel 5c indsættes, at evalueringer skal gennemføres, så resultaterne kan
indgå i beslutningsprocessen, herunder at der senest i 2024 gennemføres en
midtvejsevaluering, samt at Kommissionen senest i 2031 skal have foretaget
en endelig evaluering af afgørelsen.
I artikel 5d indsættes bestemmelser vedrørende informations- og kommunika-
tionstiltag vedrørende afgørelsen og dens forsanstaætninger og resultater.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
2.
3.
4.
5.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har den 15. januar 2019 vedtaget en betænkning om Kom-
missionens forslag til ITER. I betænkningen opfordrer EP Rådet til at godkende
Kommissionens forslag samt foreslår en række ændringer, herunder bl.a.:
medtage bestemmelser om synergier og samarbejde mellem ITER og Euratoms
forsknings- og uddannelsesprogram for perioden 2021-2025
overveje samarbejde med små og mellemstore private disruptive aktører som
f.eks. nystartede virksomheder, der eksperimenterer med nye fremgangsmåder og
Side 17/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0018.png
teknologier, i forskningsprogrammet og i det netværk af organisationer, som er
udpeget inden for videnskabelig og teknologisk fusionsforskning
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at initiativet falder ind under EU’s
enekompetence, jf. artikel 101 i Euratom-traktaten. Nærhedsprincippet finder
derfor ikke anvendelse.
ITER er et unikt langsigtet projekt - det første af sin art - og yder et stort bidrag til
EU's langsigtede strategi for ren energi, forsyningssikkerhed og konkurrenceevne.
Som sådan kan det ikke gennemføres ved hjælp af industriinitiativer på dette
stade af den teknologiske udvikling, og offentlig intervention er påkrævet. Denne
investering giver Europas højteknologiske industrier og små og mellemstore
virksomheder (SMV) en værdifuld mulighed for at innovere og udvikle spinoff-
produkter til brug uden for fusionsenergisektoren (f.eks. inden for energisektoren
generelt, luftfarten, sundhedssektoren og højteknologisk udstyr).
Da retsgrundlaget for ITER er en international aftale, som Euratom er part i, er
foranstaltninger på EU-plan mere effektive og virkningsfulde, og giver mulighed for
samordning
af foranstaltninger med henblik på at opfylde EU’s forpligtelser. At
samle ressourcer og ekspertise er altafgørende for opførelsen af ITER, og en EU-
indsats er absolut påkrævet for den kritiske masse af ressourcer og viden fra
forskellige områder, teknologier og forskningsinfrastruktur og industrier, der
kræves til opførelsen af dette projekt, der er det første af sin art.
Følgelig giver en indsats på EU-plan resultater, som usammenhængende
nationale udgifter ikke vil kunne nå for så vidt angår en række strategiske
prioriteter: i) forsyningssikkerhed, ii) muligheder for langsigtet vækst og udvikling
af europæisk viden, teknologi og industri samt strukturering af EU's F&U-indsats,
iii) forbedringer af kvalitet og innovation gennem eksponering for EU-dækkende og
global konkurrence og iv) mobilisering af EU's potentiale/forhandlingsposition på
globalt plan.
Regeringen er enig i denne vurdering.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen vurderes at have erhvervsøkonomiske, samfundsøkonomiske og
statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Hvad angår de erhvervsøkonomiske og samfundsøkonomiske konsekvenser så
anfører Kommissionen, at målrettede høringer af interesserede parter har
bekræftet, at EU's investering i opførelsen af ITER medfører vigtige fordele for
Europas industri og forskerkredse. Dette blev gentaget i et arrangement for
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 18/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0019.png
industrien i december 2017, som viste, at fusionsenergi allerede giver industrien
konkrete forretningsmuligheder og har en positiv indvirkning på beskæftigelsen,
den økonomisk vækst og innovationen samt har positive virkninger, som rækker
ud over områderne fusion og energi.
Hvad angår de statsfinansielle konsekvenser så foreslår Kommissionen, at
finansieringsrammen for gennemførelsen af afgørelsen fastlægges til 6,07 mia.
EUR (løbende priser).
Danmarks
indirekte
bidrag til ITER via EU-budgettet
svarende til ca. 2 procent
for perioden 2021-2027 beløber sig til 121,4 mio. EUR eller 17,3 mio. EUR årligt i
perioden, svarende til ca. 130,1 mio. kr. årligt (såfremt budgetforslaget fastholdes).
De
direkte
statsfinansielle konsekvenser for Denmark består i, at Danmark som
medlem af medlemsland i F4E direkte bidrag efter en fast fordelingsnøgle til F4E’s
budget (§ 19.53.01.20) med ca. 0,65 % af det samlede budget. Danmarks bidrag i
perioden 2021-2035 må forventes at være ca. 4 mio. kr. i nutidspriser. Dette sva-
rer til niveauet for det nuværende årlige danske bidrag.
8. Høring
Samlenotat er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Forskning med høringsfrist
den 5. november 2019. Der er ikke modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne generelt vil forholde sig positive til forslag til
forordning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedr. forslaget ikke foregriber forhand-
lingerne om den kommende flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027.
Regeringen er enig med Kommissionen i ITER’s potentiale og betydning for udvik-
lingen af fusionsenergi som en bæredygtig energikilde. Regeringen har støttet op-
førelsen af ITER og ønsker i udgangspunktet, at ITER skal fortsætte, idet regerin-
gen også tidligere har noteret sig, at EU som "værtspart" ikke kan trække sig ud af
projektet inden for rammerne af den internationale aftale.
Regeringen har været meget bekymret for en række forhold, herunder særligt pro-
jektets fordyrelse for EU og de deltagende lande samt projektets begrænsede om-
kostningskontrol. Regeringen har derfor lagt stor vægt på, at projektets styring, le-
delse og omkostningskontrol forbedres markant.
Med udgangspunkt i vedtagelsen af rådskonklusionerne den 12. april 2018 vurde-
rer regeringen, at projektstyring og budgetlægning er forbedret betragteligt i for-
hold til situationen i 2010.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Folketingets Europaudvalg fik fremsendt grund- og nærhedsnotat om forslaget
den 13. juli 2018. Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg un-
der punktet ”Siden sidst” på møde den 20. september 2019.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 19/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0020.png
5. Europa-Kommissionens forslag til Rådets forordning om oprettelse af
Det Europæisk Atomenergifællesskabs forsknings- og uddannelsespro-
gram for perioden 2021-2025, som komplementerer Horisont Europa
rammeprogrammet for forskning og innovation.
KOM (2018) 437 endelig
Revideret notat. Markeringsstreg i margenen indikerer ændringer ift. tidligere no-
tat.
1. Resumé
Det finske EU-formandskab forventes at sætte punktet på dagsordenen til delvis
generel indstilling/fremskridtsrapport på det kommende møde
i EU’s Konkurrence-
evneråd den 29. november 2019.
Kommissionen har den 7. juni 2018 fremsat forslag til Rådets forordning om
oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskabs forsknings- og
uddannelsesprogram for perioden 2021-2025, som komplementerer Horisont
Europa
rammeprogrammet for forskning og innovation.
Programmet har følgende hovedområder:
-
Fusionsforskning og udvikling
-
Nuklear fission, sikkerhed og strålingsbeskyttelse
-
Direkte aktioner, der gennemføres af Det Fælles Forskningscenter.
Kommissionen foreslår at afsætte 1,675 mia. EUR (løbende priser) til programmet
Sagen forelægges udvalget til forhandlingsoplæg.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 7. juni 2018 forslag til Rådets forordning om
oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskabs forsknings- og
uddannelsesprogram for perioden 2021-2025, som komplementerer Horisont
Europa
rammeprogrammet for forskning og innovation. Retsgrundlaget for dette
program er artikel 7 i Euratomtraktaten, hvoraf det fremgår at Rådet træffer
beslutninger med enstemmighed. Kommissionen har til opgave at fremme og lette
den nukleare forskning i medlemsstaterne og at supplere denne ved gennemførel-
sen af Fællesskabets forsknings- og undervisningsprogram (traktatens artikel 4).
Forslaget indgår i lovgivningspakken vedrørende "Horisont Europa"
rammepro-
grammet for forskning og innovation. Det er udformet med henblik på gennem-
førelse af EU's næste langsigtede finansielle ramme for 2021-2027 og Kommis-
sionens prioriteter som fastsat i dagsordenen for job, vækst, retfærdighed og
demokratisk forandring og Kommissionens overordnede politiske prioriteter
(Horisont Europa).
Med forslaget til Euratoms forsknings- og uddannelsesprogram tages der fat på
centrale områder af kerneenergiens forskellige anvendelser i Europa.
Anvendelsen af kerneenergi til elproduktion og andre anvendelser til gavn for
befolkningen i Europa fordrer en indsats på lang sigt for at mindske sikkerheds- og
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 20/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0021.png
sikringsrelaterede risici og støtte udviklingen af mere sikker nuklear teknologi og
optimal strålingsbeskyttelse. Offentlig og privat forskning i medlemsstaterne kan
spille en væsentlig rolle i denne indsats. Euratom har til opgave at supplere
medlemsstaternes bidrag ved hjælp af et fællesskabsbaseret forsknings- og
uddannelsesprogram.
I dette forslag til Euratoms forsknings- og uddannelsesprogram for 2021-2025
anmoder Kommissionen Rådet om at godkende et femårsprogram (den femårige
tidsramme er fastlagt ved Euratom-traktatens artikel 7), der vil videreføre de
centrale forskningsaktiviteter inden for det aktuelle program, udvide forskning i
andre anvendelser af ioniserende stråling end elproduktion og foretage
forbedringer inden for uddannelse og adgang til forskningsinfrastruktur. Det
foreslåede program vil supplere Horisont Europa, og de samme instrumenter og
regler for deltagelse anvendes. Med forslaget fastlægges budgettet og et sæt
fælles forskningsmålsætninger for både direkte og indirekte aktioner, der skal
gennemføres i overensstemmelse med de arbejdsprogrammer, der aftales med
medlemsstaterne.
3. Formål og indhold
Programmet viderefører de væsentligste forskningsaktiviteter fra Euratom-pro-
grammet for 2014-2020, samtidig med at der introduceres en række nye speci-
fikke målsætninger.
Programmet er i overensstemmelse med forslagene om Horisont Europa, idet de
som de eneste EU- og Euratomprogrammer støtter forskning og innovation, og de
supplerer national finansiering. De fleste af bestemmelserne vedrørende
gennemførelse, evaluering og forvaltning er ens for begge programmer.
Forskningsområder, der støttes af Euratomprogrammet, er ikke medtaget i
Horisont Europa af såvel retlige (særskilte traktater) som ledelsesmæssige
(overlapning undgås) årsager. Dog vil der være mere fokus på at udvikle synergier
med Horisont Europa.
Programmets formål
Et af målene for Det Europæiske Atomenergifællesskab ("Fællesskabet") er at
bidrage til højnelse af levestandarden i medlemsstaterne. Nuklear forskning kan
bidrage til social velfærd, økonomisk velstand og miljømæssig bæredygtighed ved
at forbedre den nukleare sikkerhed og sikring samt strålingsbeskyttelsen.
Forskningen i strålingsbeskyttelse har skabt forbedringer inden for medicinsk
teknologi, som kommer mange borgere til gode, og denne forskning kan nu føre til
forbedringer i andre sektorer såsom industri, landbrug, miljø og sikkerhed. Lige så
vigtigt er den nukleare forsknings potentielle bidrag til den langsigtede
dekarbonisering af energisystemet på en sikker, virkningsfuld og sikret måde.
Ved denne forordning fastlægges Det Europæiske Atomenergifællesskabs
forsknings- og uddannelsesprogram for perioden 2021-2025 samt reglerne for
deltagelse i indirekte aktioner i henhold til dette program og formidling af
resultater.
Programmets struktur
Programmet består af følgende hovedkomponenter:
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 21/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0022.png
(a) Fusionsforskning og
udvikling
(b) Nuklear fission, sikkerhed og strålingsbeskyttelse
(c) Direkte aktioner, der gennemføres af Det Fælles Forskningscenter
Programmets målsætninger
Programmet har følgende generelle målsætninger:
a) forsknings- og uddannelsesaktiviteter på det nukleare område gennemføres til
støtte for den fortsatte forbedring af nuklear sikkerhed, sikring og
strålingsbeskyttelse
b) der bidrages potentielt til den langsigtede dekarbonisering af energisystemet på
en sikker og effektiv måde.
Programmet har følgende specifikke målsætninger:
a) forbedre og støtte nuklear sikkerhed, sikring og sikkerhedskontrol,
strålingsbeskyttelse, sikker håndtering af brugt brændsel og radioaktivt affald
samt dekommissionering, inklusiv sikker og bedre sikret anvendelse af
kerneenergi og af anden anvendelse end elproduktion af ioniserede stråling
b) fastholde og videreudvikle ekspertise og topkvalitet på det nukleare område i
Fællesskabet
c) fremme udviklingen af fusionsenergi som en potentiel fremtidig energiklide til
elektricitets produktion, og bidrage til gennemførelsen af køreplanen for
fusionsenergi
d) Fællesskabets, og dets medlemsstaters, politik inden for nuklear sikkerhed,
sikkerhedskontrol og sikring støttes.
Deltagelse af tredjelande
De tredjelande, der kan komme i betragtning til associering til programmet, er til-
trædende lande, kandidatlande og potentielle kandidater samt lande, der er omfat-
tet af den europæiske naboskabspolitik. Endvidere kan tredjelande og områder,
der opfylder følgende kriterier, komme i betragtning:
de har en god kapacitet inden for videnskab, teknologi og innovation
de tilslutter sig princippet om en regelbaseret og åben markedsøkonomi,
herunder en retfærdig og rimelig behandling af intellektuelle
ejendomsrettigheder, som understøttes af demokratiske institutioner
de fremmer aktivt politikker med henblik på at forbedre borgernes økonomiske
og sociale velfærd.
De nærmere betingelser for associering er fastlagt i de konkrete associeringsafta-
ler samt i øvrige bestemmelser i programmet.
Forvaltning af programmet
Programmet gennemføres ved direkte forvaltning i overensstemmelse med
finansforordningen eller ved indirekte forvaltning med finansieringsorganer, der er
omhandlet i finansforordningens artikel 61, stk. 1, litra c).
Programmet kan yde finansiering i enhver af de former, der er fastsat i
finansforordningen, særlig tilskud, priser og udbud. Det kan også yde finansiering i
form af finansielle instrumenter inden for blandingsoperationer.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 22/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0023.png
De vigtigste typer af aktioner, der skal anvendes i Programmet, er fastlagt og
defineret i bilag II til Horisont Europa.
Programmet støtter også direkte aktioner, der gennemføres af JRC.
Endelig kan dele af programmet gennemføres ved hjælp af europæiske
partnerskaber.
Programmering, overvågning, evaluering og kontrol
Programmet gennemføres ved hjælp af arbejdsprogrammer, der er omhandlet i
artikel 110 i finansforordningen ved hjælp af gennemførelsesretsakter efter den i
programmet fastsatte undersøgelsesprocedure. Arbejdsprogrammerne skal, når
det er relevant, indeholde en angivelse af det beløb, der er afsat til hver aktion, og
en foreløbig tidsplan for gennemførelsen. I forbindelse med tilskud angives
prioriteterne, udvælgelses- og tildelingskriterierne og de forskellige
tildelingskriteriers relative vægt samt den maksimale sats for finansiering af de
samlede støtteberettigede omkostninger. Desuden kan der være eventuelle
yderligere forpligtelser for modtagerne, jf. artikel 35 og 37 i Horisont Europa.
I forbindelse med det flerårige arbejdsprogram for direkte aktioner, der gennemføres
af JRC, indhenter Kommissionen udtalelse fra JRC's Styrelsesråd i
overensstemmelse med afgørelse 96/282/Euratom.
Evalueringer skal gennemføres, så resultaterne kan indgå i beslutningsprocessen
vedrørende programmet, dets efterfølger og andre initiativer af relevans for
forskning og innovation.
Den foreløbige evaluering af programmet foretages, når der foreligger tilstrækkelige
oplysninger om programmets gennemførelse, dog senest tre år efter
påbegyndelsen af programmets gennemførelse.
Ved afslutningen af programmets gennemførelse og senest fire år efter afslutningen
i 2025, gennemfører Kommissionen en endelig evaluering af programmet. Den skal
omfatte en vurdering af de langsigtede virkninger af tidligere programmer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har den 16. januar 2019 vedtaget en udtalelse om program-
met på opfordring af Rådet. I svaret godkender Europa-Parlamentet Kommissio-
nens forslag med en række opfordringer til ændringer, herunder at programmet
vedtages med hjemmel i den almindelige lovgivningsprocedure således at parla-
mentet blive medlovgivningsgiver. Parlamentet anfører desuden bl.a., at:
-
nuklear forskning yder et vigtigt bidrag til den miljømæssige bæredygtig-
hed og kampen mod klimaændringer ved at mindske Unionens afhængig-
hed af importeret energi.
-
Euratomprojekter om håndtering af affald bidrager til en bedre forståelse
af spørgsmål vedrørende håndtering af radioaktivt affald i Unionen, herun-
der sikkerheden på fremtidige geologiske deponeringsanlæg, konditione-
ring af radioaktivt affald og brugt brændsels opførsel på lang sigt på et de-
poneringsområde.
-
udvikle viden om sikker, effektiv og omkostningseffektiv dekommissione-
ring af anlæg, der når slutningen af deres levetid.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 23/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0024.png
-
-
-
-
-
at programmet er et yderst vigtigt led i Unionens indsats for at bevare og
styrke sin videnskabelige og industrielle førerposition inden for energitek-
nologi. For at understøtte en sikker drift af de eksisterende fissionskraft-
værker og lette dekarboniseringen af energisystemet bør fissionsforsknin-
gen fortsat indgå som en integrerende del af Euratomprogrammet.
det er afgørende, at nøgleprincipperne om topkvalitet og åben videnskab
fastholdes i programmerne.
de aktiviteter, der udvikles under programmet, bør søge at fremme ligestil-
ling mellem mænd og kvinder inden for forskning og innovation ved navn-
lig at tage fat om de underliggende årsager til skæv kønsfordeling, ved at
udnytte både kvindelige og mandlige forskeres potentiale fuldt ud og ved
at integrere kønsdimensionen i projektindholdet med henblik på at for-
bedre kvaliteten af forskning og stimulere innovation.
at Det Fælles Forskningscenter (JRC) yder støtte til standardisering, åben
adgang for EU-forskere til individuelle nukleare anlæg og uddannelsesak-
tiviteter på områder som f.eks. nukleare garantier, nuklear eftersporing el-
ler nuklear dekommissionering.
at forsknings- og innovationsaktiviteter, der gennemføres under program-
met, må udelukkende være rettet mod civile anvendelsesformål.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at det problem, som Euratomprogrammet søger at løse,
berører Unionen som helhed, fordi problemer med nuklear sikkerhed og sikring
rækker ud over landegrænserne, og fordi udviklingen af fusionsenergi fordrer en
forskningsindsats i en meget stor målestok. Da en kernekraftulykke kan påvirke
flere medlemsstater på tværs af landegrænser, har alle EU-lande interesse i
nuklear sikkerhed, også selv om de ikke selv driver reaktorer.
Alle medlemsstater benytter stråling til medicinske formål og i industrielle
anvendelser (landbrug, behandling af fødevarer med ioniserende stråling,
metrologi osv.). De harmoniserede standarder, der er fastsat ved de forskellige
direktiver, og de hermed forbundne forskningsimplikationer understreger tydeligt
behovet for at behandle tekniske og uddannelsesmæssige spørgsmål på en
ensartet måde i hele Unionen.
Nuklear sikkerhed er et nationalt ansvar, men programmets direkte aktioner
bidrager til at imødegå nogle af de sikringsrelaterede udfordringer, som Unionen
står over for, og deres globale dimension på området nuklear detektion samt
nuklear eftersporing og uddannelse.
Regeringen er enig i denne vurdering, hvorefter forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Side 24/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0025.png
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen vurderes at have erhvervsøkonomiske, samfundsøkonomiske og
statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Hvad angår de erhvervsøkonomiske og samfundsøkonomiske konsekvenser så
vurderer Kommissionen, at nuklear teknologi og teknologi vedrørende ioniserede
stråling spiller fortsat en rolle i EU-borgernes liv, hvad enten det drejer sig om
energi og forsyningssikkerhed eller brugen af stråling og radionukleider inden for
medicin og industri. Det påpeges også, at inddragelsen af europæisk industri i fu-
sionsforskning fremmer innovation, f.eks. udviklingen af højteknologiske spinoff-
produkter i andre sektorer, såsom medicinalbranchen og flyindustrien.
Hvad angår de statsfinansielle konsekvenser foreslår Kommissionen, at
finansieringsrammen for gennemførelsen af programmet fastlægges til 1,675 mia.
EUR (løbende priser). Det anførte beløb skal dække hele MFF perioden frem til og
med 2027, selvom Euratom-Traktaten fastlægger, at programmer skal være
femårige.
Den vejledende fordeling af dette beløb anføres som:
(a) Fusionsforskning og
–udvikling:
724,6 mio. EUR
(b) Nuklear fission, sikkerhed og strålingsbeskyttelse: 330,9 mio. EUR
(c) Direkte aktioner
Det Fælles Forskningscenter: 619,5 mio. EUR
Danmarks indirekte bidrag til programmet via EU-budgettet
svarende til ca. 2
procent
for perioden 2021-2027 beløber sig til 33,5 mio. EUR eller 4,8 mio. EUR
årligt i perioden, svarende til ca. 35,9 mio. kr. årligt (såfremt budgetforslaget fast-
holdes).
8. Høring
Samlenotat er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Forskning med høringsfrist
den 5. november 2019. Der er ikke modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne generelt vil forholde sig positive til forslag til
forordning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedr. forslaget ikke foregriber forhand-
lingerne om den kommende flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027.
Med hensyn til fusionsforskningen støtter regeringen denne. Hvad angår fissions-
forskningen mener regeringen generelt, at budgetmidlerne bør koncentreres om sik-
kerhed og affaldshåndtering i forbindelse med eksisterende reaktorer samt om strå-
lingsbeskyttelse. Dog kan nuklearforskning og teknologi rettet mod medicin fortsat
støttes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Folketingets Europaudvalg fik fremsendt grund- og nærhedsnotat om forslaget
den 13. juli 2018. Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg un-
der punktet ”Siden sidst” på møde den 20. september 2019.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 25/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0026.png
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 26/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0027.png
6. Anneks IV til Horisont Europa forordningen (synergier)
KOM (2018) 435
Nyt notat.
1. Resumé
Det finske formandskab forventes at sætte punktet på dagsordenen til delvis generel
indstilling.
Anneks IV til Horisont Europa forordningen beskriver mulighederne for synergi mel-
lem Horisont Europa og andre EU-programmer.
Regeringen lægger vægt på, at forslaget vedrørende synergier mellem EU-pro-
grammer ikke foregriber forhandlingerne om den kommende flerårige finansielle
ramme (MFF) for perioden 2021-2027. Fra dansk side ser man overordnet positivt
på mulighederne for at skabe indholdsmæssig synergi mellem Horisont Europa og
andre EU-programmer, herunder Erasmus+, LIFE, Invest EU, Den Europæiske For-
svarsfond og de europæiske struktur- og investeringsfonde.
Sagen forelægges udvalget til orientering. Der er taget forhandlingsoplæg på det
samlede Horisont Europa forslag den 23. november 2018.
2. Baggrund
I marts 2019 indgik Kommissionen, Europa-Parlamentet og Rådet en delvis politisk
aftale om det kommende rammeprogram for forskning og innovation, Horisont Eu-
ropa. Enkelte dele af Horisont Europa forslaget var ikke omfattet af aftalen, herunder
Anneks IV.
Horisont Europa består af en hovedforordning KOM (2018) 435 inkl. en række an-
nekser og en afgørelse om særprogrammet KOM (2018) 436. Formålet med Hori-
sont Europa er at støtte hele værdikæden for forskning og innovation
fra forsk-
ningsmæssigt gennembrud til indførelse af produkt på markedet
på en integreret
måde og rettet mod civile anvendelsesformål. Samtidig sigter forslaget mod at
styrke EU’s konkurrenceevne.
3. Formål og indhold
For at få mest muligt ud af Unionens midler er det intentionen at optimere synergi mel-
lem relevante programmer. I bilag IV til Horisont Europa-forordningen beskrives poten-
tialet for synergi mellem Horisont Europa og Agricultural Guarantee Fund and the Eu-
ropean Agricultural Fund for Rural Development, European Maritime and Fisheries
Fund, European Regional Development Fund, European Social Fund Plus, Connect-
ing Europe Facility, Digital Europe Programme, Single Market Programme, LIFE - Pro-
gramme for Environment and Climate Action, Erasmus Programme, European Space
Programme, Neighbourhood, Development and International Cooperation Instrument,
Internal Security Fund, InvestEU Fund, Innovation Fund under the Emission Trading
Scheme, Euratom Research and Training Programme og European Defence Fund.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 27/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0028.png
For at øge potentialet for synergi er der mulighed for at kombinere finansiering fra Ho-
risont Europa med andre EU-instrumenter, herunder finansiering fra struktur- og inve-
steringsfondene; dog således at dobbeltfinansiering undgås. Den konkrete implemen-
tering af programmerne herunder forenkling og ensretning af regelsæt vil spille en væ-
sentlig rolle.
Øget synergi mellem Horisont Europa og de europæiske struktur- og investeringsfonde
kan være med til at styrke de nationale og regionale aktørers forsknings- og innovati-
onskapacitet, hvilket er særlig relevant i de mindre udviklede regioner, som også ofte
halter bagefter inden for forskning og innovation.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen anfører, at Unionen har behov for at investere i forskning
og innovation for at opnå stordriftsfordele samt øget rækkevidde og effekt. EU-fi-
nansierede forsknings- og innovationsaktiviteter frembringer som nævnt i forslaget
påviselig merværdi sammenlignet med national og regional støtte. Rammeprogram-
mets aktiviteter skaber en kritisk masse til at imødegå globale udfordringer, styrker
Unionens videnskabelige topkvalitet gennem konkurrenceudsatte midler, skaber
tværfaglige netværk på tværs af grænser, øger Unionens konkurrenceevne og ska-
ber nye markedsmuligheder. Regeringen er enig i Europa-Kommissionens vurde-
ring af, at forslaget om rammeprogrammet og særprogrammet er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget on Anneks IV til Horisont Europa forordningen har ikke i sig selv lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget om Anneks IV til Horisont Europa forordningen vurderes ikke selvstæn-
digt at have erhvervsøkonomiske, samfundsøkonomiske og statsfinansielle konse-
kvenser for Danmark.
8. Høring
Samlenotat er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Forskning med høringsfrist
den 5. november 2019. Der er ikke modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater forventes at kunne støtte forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at synergier mellem EU-programmer ikke foregriber for-
handlingerne om den kommende fler-årige finansielle ramme (MFF) for perioden
2021-2027.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 28/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0029.png
For så vidt angår budgetmæssig fleksibilitet, har det fra dansk side hidtil været lagt til
grund, at Kommissionens forslag findes for vidtgående, idet spørgsmålet må ses i tæt
sammenhæng med det samlede udgiftsniveau.
Det er en prioritet for regeringen at skabe øget indholdsmæssig sammenhæng mel-
lem forskning, uddannelse og innovation. Det er i det lys positivt, at der ses på mulig-
heder for øget synergi mellem Horisont Europa og bl.a. Erasmus+, hvor særligt initia-
tivet om nye strategiske netværk af europæiske universiteter spiller en væsentlig
rolle.
Regeringen finder, at øget indholdsmæssig synergi mellem Horisont Europa, Den
Europæiske Garantifond for Landbruget, Den Europæiske Landbrugsfond for Udvik-
ling af Landdistrikterne og LIFE-programmet potentielt kan bidrage til at indfri ambiti-
øse EU-målsætninger på klima- og miljøområdet under hensyntagen til excellence-
princippet.
Regeringen finder endvidere, at øget indholdsmæssig synergi mellem prioriteter in-
den for Invest EU, Den Europæiske Forsvarsfond og Horisont Europa, herunder det
nye Europæiske Innovationsråd (EIC), potentielt kan bidrage til at øge Europas inno-
vationskapacitet, herunder evnen til at omsætte excellent forskning til innovative løs-
ninger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, dog ikke som
selvstændigt punkt, men i forbindelse med forhandlingsoplæg den 23. november
2018 på det samlede Horisont Europa forslag.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 29/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0030.png
7. Betragtninger til Horisont Europa forordningen
KOM (2018) 435
Nyt notat.
1. Resumé
Det finske formandskab forventes at sætte punktet på dagsordenen til delvis gene-
rel indstilling.
Betragtningerne til Horisont Europa forordningen er en del af retsaktens præambel
og begrunder de væsentligste bestemmelser og ændringer i selve forordningstek-
sten. Regeringen lægger vægt på, at forslaget vedrørende betragtninger til Hori-
sont Europa forordningen ikke foregriber forhandlingerne om den kommende fler-
årige finansielle ramme (MFF) for perioden 2021-2027. Regeringen kan støtte de
foreslåede betragtninger.
Sagen forelægges udvalget til orientering. Der er taget forhandlingsoplæg på det
samlede Horisont Europa forslag den 23. november 2018.
2. Baggrund
I marts 2019 indgik Kommissionen, Europa-Parlamentet og Rådet en delvis politisk
aftale om det kommende rammeprogram for forskning og innovation, Horisont Eu-
rope. Enkelte dele af Horisont Europa forslaget var ikke omfattet af aftalen, det gæl-
der eksempelvis de fleste af betragtningerne til forordningen. En mindre del af be-
tragtningerne er del af den delvise politiske aftale.
3. Formål og indhold
Horisont Europa består af en hovedforordning KOM (2018) 435 inkl. en række annek-
ser og en afgørelse om særprogrammet KOM (2018) 436. Betragtningerne er en del
af hovedforordningens præabel. Formålet med betragtningerne er at beskrive og be-
grunde de væsentligste bestemmelser og ændringer i selve forordningen.
Der er i alt 54 betragtninger til Horisont Europa, heraf indgik de 18 i den delvise politiske
aftale om Horisont Europa. De betragtninger, der indgik i aftalen, handler fortrinsvis om
mere ligelig deltagelse fra alle mellem medlemsstater ("widening") og Det Europæiske
Innovationsråd.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om betragtningerne.
5. Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen anfører, at Unionen har behov for at investere i forskning
og innovation for at opnå stordriftsfordele samt øget rækkevidde og effekt. EU-fi-
nansierede forsnings- og innovationsaktiviteter frembringer som nævnt i forsla-get
påviselig merværdi sammenlignet med national og regional støtte. Rammepro-
grammets aktiviteter skaber en kritisk masse til at imødegå globale udfordringer,
styrker Unionens videnskabelige topkvalitet gennem konkurrenceudsatte midler,
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 30/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0031.png
skaber tværfaglige netværk på tværs af grænser, øger Unionens konkurrenceevne
og skaber nye markedsmuligheder. Regeringen er enig i Europa-Kommissionens
vurdering af, at forslaget om rammeprogrammet og særprogrammet er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Betragtningerne til Horizon Europe har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Betragtningerne til Horizon Europe forordningen vurderes ikke selvstændigt at
have erhvervsøkonomiske, samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekven-
ser for Danmark.
8. Høring
Samlenotat er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Forskning med høringsfrist
den 5. november 2019. Der er ikke modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater forventes at kunne støtte forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at forslaget vedrørende betragtninger til Horisont Eu-
ropa forordningen ikke foregriber forhandlingerne om den kommende flerårige fi-
nansielle ramme (MFF) for perioden 2021-2027. Regeringen kan støtte de foreslå-
ede betragtninger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, dog ikke som
selvstædigt punkt, men i forbindelse med forhandlingsoplæg den 23. november
2018 på det samlede Horisont Europa forslag.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 31/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0032.png
8. Rådskonklusioner om den opdaterede bioøkonomiske strategi
Nyt notat.
1. Resumé
Det finske formandskab har udarbejdet et udkast til rådskonklusioner om den opda-
terede bioøkonomiske strategi. Konklusionerne fremhæver vigtigheden af et holi-
stisk syn på relevante politikker, hensyntagen til en fair transition og en tværsektoral
tilgang. Fra dansk side bakker man op om de finske ambitioner om at sætte den
bioøkonomiske strategi på dagsordenen. Regeringen er overordnet enig i behovet
for at omstille den primære produktions- og forarbejdningsindustri til en cirkulær og
bæredygtig bioøkonomi, der kan bidrage til værditilvækst og reducere miljøpåvirk-
ningerne og udledningerne af drivhusgasser. Landbrug, skovbrug og den marine
sektor kan spille en nøglerolle i denne henseende. For regeringen er det centralt, at
rådskonklusionerne understøtter omstillingen til et klimaneutralt EU senest i 2050
med henblik på opfyldelse af Parisaftalen og Verdensmålene. Regeringen lægger
vægt på udvikling af bioøkonomi på et bæredygtigt grundlag, herunder gode mulig-
heder for forskning og udvikling, for udbredelsen af bioraffineringsanlæg og udvik-
ling af bioøkonomiske forretningsmodeller.
Sagen forelægges udvalget til orientering.
2. Baggrund
Kommissionen har den 11. oktober 2018 fremlagt en meddelelse, som indeholder
revideret bioøkonomistrategi ved navn "En bæredygtig europæisk bioøkonomi:
Større økonomisk, social og miljømæssig sammenhæng". Ved rådsmødet (konkur-
rence
forskningsdelen) den 29. november 2019 forventes rådskonklusionerne om
bioøkonomi vedtaget som opfølgning på den opdaterede bioøkonomiske strategi.
3. Formål og indhold
Bioøkonomi er en dagsorden, hvor bæredygtig udnyttelse af biologiske ressourcer ska-
ber grundlag for klima- og miljøvenlige alternativer til produkter og services, der normalt
produceres af fossile ressourcer. Bioraffinering er forarbejdning af biomasse fra land,
skov, hav, fødevareindustri og husholdninger, så den kan anvendes til forskellige pro-
dukter.
I den reviderede bioøkonomistrategi fra 2018 understreges det, at det kræver en
fælles indsats fra de offentlige myndigheder og industrien at skabe en bæredygtig
cirkulær bioøkonomi. I strategien nævnes derfor 14 konkrete initiativer, som Kom-
missionen ville lancere i 2019, som skal være retningsgivende for den fælles ind-
sats. Den opdaterede bioøkonomistrategi har overordnet til formål at fremme imple-
mentereringen af Parisaftalen og opfyldelse af Verdensmålene. Strategien indebærer
ikke ny lovgivning, men bliver fra 2019 implementeret via en række konkrete tiltag især
fra Kommissionen og til dels fra EU's medlemsstater.
Formandskabets udkast til rådskonklusioner gentager blandt andet de tre hovedområ-
der fra den opdaterede bioøkonomiske strategi:
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 32/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0033.png
Styrkelse og opskalering af de biobaserede sektorer, frigørelse af investe-
ringer og åbning af markeder
Hurtig indførelse af lokale bioøkonomier på tværs af Europa
Forståelse af bioøkonomiens økologiske grænser
Rådskonklusionerne understreger behovet for opfølgning og implementering fra såvel
Kommissionen som EU's medlemsstater. Konklusionerne fremhæver vigtigheden af et
holistisk syn, hensyntagen til en økonomisk fair omstilling og en tværsektoral tilgang. I
konklusionerne opfordres medlemsstaterne til at udvikle og opdateret deres nationale
bioøkonomistrategier og Kommissionen opfordres til at rådgive medlemsstater i at
søge synergier mellem forskellige kilder til finansiering, herunder strukturfondene.
Bioøkonomi skal gøres cirkulær og skabe job og vækst i alle regioner og områder.
Konklusionerne anerkender de forskellige udviklingsstadier af bioøkonomien i Europa,
herunder potentialet i brug af biomasse fra Øst- og Centraleuropa, og inviterer Kom-
missionen til at vejlede i forhold til udviklingen af bioøkonomistrategier i den forbin-
delse.
Behovet for at modernisere den primære produktions- og forarbejdningsindustri og der-
med bevæge sig mod en cirkulær og bæredygtig bioøkonomi understreges. En bære-
dygtig cirkulær bioøkonomi kan ifølge konklusionerne styrke konkurrenceevnen og
være en god forretning for primærproducenter.
Der er ligeledes fokus på vigtigheden af forskning- og innovation for at nå i mål med
den opdaterede bioøkonomi strategi og Kommissionen opfordres til at udvikle og im-
plementere en monitoreringsramme, som kan offentliggøres ved videnscenteret for
bioøkonomi og medlemsstaterne opfordres til at samarbejde med videnscenteret i for-
hold til erfaringsudvekling Det understreges i rådskonklusionerne at den europæiske
bioøkonomi skal være et vigtigt element i implementeringen af Green Deal.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 33/34
Rådsmøde nr. 3733 (konkurrenceevne) den 28.-29. november 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 29/11-19 - rum- og forskningsdelen
2101455_0034.png
8. Høring
Samlenotat er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Forskning med høringsfrist
den 5. november 2019. Der er ikke modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater forventes at kunne støtte rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side bakker man op om de finske ambitioner om at sætte den bioøko-
nomiske strategi på dagsordenen. Med en stor og effektiv fødevaresektor har
Danmark interesse i, at EU fastholder fokus på bioøkonomi, og at bioøkonomi
kobles tæt til klima, miljø, energi, den fælles landbrugspolitik og dagsordenen for
cirkulær økonomi, som også bidrager til en værditilvækst i primærerhvervet, der
samtidig bidrager til at reducere udledningerne af drivhusgasser. Regeringen er
overordnet enig i behovet for at omstille den primære produktions- og forarbejd-
ningsindustri til en cirkulær og bæredygtig bioøkonomi, der kan bidrage til værditil-
vækst og reducere udledningerne af drivhusgasser. Landbrug, skovbrug og den
marine sektor kan spille en nøglerolle i denne henseende. For regeringen er det
centralt, at rådskonklusionerne understøtter omstillingen til et klimaneutralt EU se-
nest i 2050 med henblik på opfyldelse af Parisaftalen og Verdensmålene.
Regeringen vil i den videre proces lægge vægt på udvikling af bioøkonomi på et
bæredygtigt grundlag, herunder gode muligheder for forskning og udvikling, for ud-
bredelsen af bioraffineringsanlæg og udvikling af bioøkonomiske forretningsmo-
deller.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 34/34