Europaudvalget 2019-20
Rådsmøde 3758 - økofin Bilag 1
Offentligt
2158678_0001.png
4. marts 2020
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 17. marts 2020
1) Kapitalmarkedsunionen
foreløbig rapport fra højniveauforum nedsat af Kommissio-
nen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
2) Evaluering af Solvens-II reglerne
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
3) Det europæiske semester: Kommissionens landerapporter og EU-landenes implemente-
ring af landespecifikke anbefalinger
KOM(2020)150
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
4) Internationale møder: Opfølgning på G20-møde 22.-23. februar 2020 i Riyadh, Saudi-
Arabien, samt forberedelse af IMF- og G20-møder i Washington 16.-19. april 2020
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
5) Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2
8
15
22
25
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
Side 2 af 28
Dagsordenspunkt 1: Kapitalmarkedsunionen
højniveauforum nedsat af Kommissionen
-
foreløbig
rapport
fra
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resume
ECOFIN skal 17. marts 2020 præsenteres for og drøfte en foreløbig rapport fra et højniveaufo-
rum om kapitalmarkedsunionen, nedsat af Kommissionen. Den foreløbige rapport er offentliggjort
20. februar 2020. En endelig rapport ventes i maj 2020, herunder med anbefalinger til konkrete
nye tiltag.
Kapitalmarkedsunionen har til formål at sikre dybere og mere integrerede kapitalmarkeder på
tværs af EU mhp. at understøtte vækst og beskæftigelse samt finansiel og økonomisk stabilitet.
Der ventes på ECOFIN generel opbakning fra landene til at fortsætte og prioritere arbejdet med
kapitalmarkedsunionen også under den nye Kommission.
Regeringen støtter generelt formålet med kapitalmarkedsunionen, herunder at sikre bedre adgang
til opsparings- og investeringsmuligheder for private og institutionelle investorer og styrke finansie-
ringsmuligheder for virksomheder mhp. at skabe vækst og beskæftigelse.
Der henvises til samlenotat forud for ECOFIN 5. december 2019 for seneste rådskonklusioner
om kapitalmarkedsunionen samt en oversigt over lovinitiativer.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde i 2015 en handlingsplan, opdateret i 2017, for at
etablere en kapitalmarkedsunion
(”Capital Markets Union” –
CMU) i EU, der bl.a.
skal gøre det lettere for virksomheder, herunder små og mellemstore virksomheder
(SMV’er),
husholdninger og investorer at skaffe finansiering og investere på tværs
af EU-landene. Kapitalmarkedsunionen skal således skabe dybere og mere integre-
rede kapitalmarkeder på tværs af EU. Det skal styrke EU-landenes økonomier,
fremme investeringer og skabe beskæftigelse.
Kapitalmarkedsunionen er en samlebetegnelse for en lang række forskellige tiltag
på det finansielle område omfattende alle EU-lande, som alle skal bidrage til at ud-
dybe og styrke det indre marked for finansielle ydelser i EU.
Kommissionen har siden 2015 fremsat en række lovforslag i regi af kapitalmarkeds-
unionen, og Rådet og Europa-Parlamentet har vedtaget størstedelen af lovforsla-
gene. Derudover er der gennemført en række ikke-lovgivningsmæssige tiltag, bl.a.
en række analyser, udarbejdelse af anbefalinger mv.,
jf. bilag 1.
Kommissionen annoncerede i oktober 2019, at den nedsætter et højniveauforum
(”High Level Forum” –
HLF) for at videreudvikle kapitalmarkedsunionen. Forum-
met begyndte sit arbejde i november 2019 og skal aflægge endelig rapport i maj
2020.
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
2158678_0003.png
Side 3 af 28
Forummets mandat er overordnet at evaluere hidtidige tiltag og foreslå nye målret-
tede tiltag til at fremme kapitalmarkedsunionen. Forummet består af sektorrepræ-
sentanter og eksperter med erfaringer inden for bl.a. bankområdet, kapitalmarkeder,
handel, samt eksperter med akademisk baggrund. Forummets formand er tidligere
formand for EU’s økonomiske og finansielle komité (EFC), Thomas Wieser.
Frankrig, Tyskland og Nederlandene etablerede i maj 2019 en gruppe af eksterne
aktører, som i lighed med HLF har set på, hvordan kapitalmarkedsunionen kan
styrkes de kommende år. Denne gruppe offentliggjorde en rapport i oktober 2019.
1
Flere af initiativerne, som drøftes i regi af HLF, har også været drøftet i denne
gruppe.
ECOFIN vedtog 5. december 2019 rådskonklusioner om vejen frem for kapital-
markedsunionen. Rådskonklusionerne fastlægger EU-landenes prioriteter for det
videre arbejde med kapitalmarkedsunionen. ECOFIN opfordrede bl.a. Kommissi-
onen til at analysere og vurdere tiltag inden for en række områder (bl.a. finansiering
af virksomheder, hindringer for grænseoverskridende investeringer, overgang til
bæredygtige økonomier, styrkelse af detailinvestorers deltagelse på kapitalmarkeder
samt teknologiske fremskridt og digitalisering), herunder i regi af HLF. Der henvi-
ses til samlenotat forud for ECOFIN 5. december 2019 for nærmere redegørelse
for de vedtagne rådskonklusioner.
Det ventes, at Kommissionen i tredje kvartal af 2020 vil fremsætte en ny handlings-
plan om udbygning af kapitalmarkedsunionen.
Egentlige lovforslag til nye tiltag i regi af kapitalmarkedsunionen fremsættes af
Kommissionen og skal som udgangspunktet vedtages af både Rådet og Europa-
Parlamentet efter den almindelige EU-lovgivningsprocedure.
3. Formål og indhold
En foreløbig rapport fra HLF er offentliggjort 20. februar 2020.
2
En endelig rapport
fra forummet ventes i maj 2020. På ECOFIN 17. marts 2020 ventes den foreløbige
rapport præsenteret og drøftet.
Den foreløbige rapport indeholder ikke anbefalinger til konkrete nye tiltag. Sådanne
anbefalinger ventes at indgå i den endelige rapport.
HLF bemærker i sin foreløbige rapport generelt, at det nu er vigtigt med tiltag, som
nok kan være politisk vanskelige, men som kan levere håndgribelige resultater på de
mest centrale områder for at nedbryde barriererne for et integreret kapitalmarked i
EU. I den foreløbige rapport redegør forummet for, hvilke områder som bør være
prioriteter i det videre arbejde med kapitalmarkedsunionen:
Link til rapport:
https://www.government.nl/documents/reports/2019/10/09/report-next-capital-markets-
union-high-level-group-the-next-cmu.
2
Link til Kommissionens højniveauforum vedr. kapitalmarkedsunionen:
https://ec.europa.eu/info/publicati-
ons/cmu-high-level-forum_en.
1
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
Side 4 af 28
Finansiering af virksomheder
Tiltag til at styrke gennemsigtighed og sammenlignelighed af
virksomhedsdata
for
investorer. Formålet er at understøtte adgang til sammenlignelige virksomheds-
data via én enkelt platform på EU-niveau.
Tiltag til at styrke udvikling af
grænseoverskridende langsigtede investeringsinstrumenter.
Formålet er at udvide udbuddet af kapital til virksomheder gennem passende
kapitalinstrumenter.
Tiltag til at styrke
institutionelle investorers deltagelse i egenkapitalinvesteringer.
Formålet
er at sikre, at institutionelle investorer også ser potentiale i denne type af inve-
steringer.
Tiltag til at forbedre finansielle
markedspladser (børser mv.).
Formålet er at fremme
notering af virksomheder på markedspladser.
Tiltag til at fremme
finansiering af virksomheder
ved at udvikle værktøjer tilgænge-
lige for finansielle aktører, herunder sekuritisering (hvor en virksomhed kan
opnå finansiering ved, at fx en bank udsteder værdipapirer med sikkerhed i en
typer af aktiver, fx individuelle banklån). Formålet at sikre at virksomheder har
adgang til alle former for finansiering startende med banklån og med en gradvis
overgang til markedsbaseret finansiering (aktier mv.).
Markedsinfrastruktur
Tiltag til at styrke integration og effektiv
handel på finansielle markeder.
Formålet
er at sikre bedre vilkår for handel (handelskvalitet).
Tiltag til at forbedre
omsættelighed (likviditeten)
på sekundære markeder (dvs. han-
del mellem to parter på en markedsplads efter den oprindelige udstedelse af et
værdipapir). Formålet er at understøtte likviditet i finansielle produkter, som
investorer og virksomheder har behov for.
Detailinvesteringer
Tiltag til at tackle
demografiske udfordringer
gennem styrkelse af detailinvestorers
deltagelse på kapitalmarkederne i pensionsprodukter. Formålet er at guide bor-
gere mod passende langsigtede investeringsprodukter med assistance fra finan-
sielle aktører.
Tiltag til at udvikle detailinvestorers
finansielle viden og kultur for at købe aktier
samt
deres adgang til rådgivning på et højt niveau. Formålet er at forbedre adgang til
simple og gennemsigtige investeringsprodukter og pålidelig og uafhængig råd-
givning.
Tværgående emner
Tiltag til at adressere
skatterelaterede hindringer
for grænseoverskridende investe-
ringer, herunder vedr. kildebeskatning (hvor en hindring kan bestå i mulig dob-
beltbeskatning af indkomst ved grænseoverskridende investeringer).
Tiltag til at styrke
retssikkerhed
for grænseoverskridende investeringer. Formålet
er at sikre konvergens i udfald af nationale insolvensprocedurer.
Tiltag til at fremme konvergens i
tilsynsbeslutninger
på tværs af EU. Formålet er at
skabe lige konkurrencevilkår for finansielle aktører og fjerne mulighed for at
udnytte regulatoriske forskelle (regelarbitrage).
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
2158678_0005.png
Side 5 af 28
HLF bemærker derudover i sin rapport, at man reflekterer over, hvordan man kan
adressere yderligere tværgående emner relateret til finansiel teknologisk innovation
og transitionen mod bæredygtige investeringer. Derudover ser forummet nærmere
på mulige synergier mellem offentlige og private investeringer.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet støtter generelt arbejdet med en kapitalmarkedsunion.
Europa-Parlamentet er som udgangspunkt medlovgiver på lovinitiativer til at
fremme kapitalmarkedsunionen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen af kapitalmarkedsunionen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfunds-
økonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Dybere og mere integrerede kapitalmarkeder i EU kan generelt have positive sam-
fundsøkonomiske konsekvenser, herunder styrke vækst, beskæftigelse og finansiel
stabilitet gennem øget ’privat risikodeling’
3
. Endelig kan dybere og mere integrerede
kapitalmarkeder give bedre mulighed for, at investorer kan dirigere deres kapital
derhen, hvor investeringerne er de bedste.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene støtter generelt formålet med kapitalmarkedsunionen, og der ventes
støtte til kapitalmarkedsunionen som fortsat prioritet i de kommende år.
EU-landene ventes generelt at tage en orientering om den foreløbige rapport fra
højniveauforummet til efterretning. EU-landene ventes at tage stilling til forummets
endelige rapport og dens anbefalinger om nye tiltag og eventuelle lovforslag, når
rapporten og eventuelle forslag fra Kommissionen bliver fremsat.
Når investorer fra flere lande deltager i investeringer i et land, fx i en virksomhed i landet, så er investeringen
i virksomheden mindre sårbar overfor økonomiske tilbageslag og tab hos investorer i det pågældende land,
hvor virksomheden hører hjemme. Omvendt bliver det pågældende land og investeringen i virksomheden alt
andet lige mere sårbar over for økonomiske tilbageslag og tab hos investorer i andre lande. Idet investeringen i
virksomheden er spredt på investorer i flere lande, så kan investeringen imidlertid blive mere robust overfor
økonomiske tilbageslag og tab hos investorer i enkelte lande.
3
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
Side 6 af 28
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt kapitalmarkedsunionens formål om velfungerende fi-
nansielle markeder, der gavner vækst og beskæftigelse, herunder gennem bedre og
mere alsidige finansieringsmuligheder for virksomheder og bedre investerings- og
opsparingsmuligheder for private og institutionelle investorer. Regeringen støtter et
fortsat ambitiøst arbejde på dette område også under den nye Kommission.
Regeringen støtter derudover særligt et stærkt fokus på bæredygtige investeringer
og digitalisering af finansielle tjenesteydelser i det videre arbejde med kapitalmar-
kedsunionen.
Regeringen vil tage stilling til eventuelle lovforslag, når de måtte blive fremsat.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er senest blevet orienteret om kapitalmarkedsunionen i
samlenotat oversendt forud for ECOFIN 5. december 2019, hvor ECOFIN vedtog
rådskonklusioner om det videre arbejde med kapitalmarkedsunionen.
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
2158678_0007.png
Side 7 af 28
Bilag 1: Status på lovforslag vedr. kapitalmarkedsunionen, februar 2020
Tabel 1
De væsentligste lovgivningsmæssige tiltag i led af CMU
Forslag
Kapitalmarkedsunionen
1
Forslag vedr.
sekuritiseringer
(fx banklån til virksomheder, som
’ompakkes’ til værdipapirer) mhp. at
genstarte det europæiske mar- Vedtaget
ked for sekuritiseringer og understøtte fx nye SMV-udlån
Forslag til forordning vedr.
prospekter
(juridisk dokument, som Vedtaget
virksomheder skal udarbejde, når de vil udbyde værdipapirer offent-
ligt)
mhp. at lempe de relaterede byrder for bl.a. SMV’er samtidig
med at fastholde tilstrækkelig information til investorer.
Forslag mhp. at fremme europæiske
venturekapitalfonde
og
so-
Vedtaget
ciale iværksætterfonde
(EuVECA/EuSEF)
EU-ramme for
personlige pensionsprodukter
(PEPP), mhp. at Vedtaget
skabe et fælles europæisk pensionsopsparingsprodukt.
EU-ramme for
dækkede obligationer
(bl.a. realkreditobligationer), Vedtaget
mhp. at skabe en fælles ramme for dette finansielle produkt.
Forslag til forordning vedr.
crowdfunding-platforme,
mhp. at skabe Politisk enighed mellem Rådet
og EP
et indre marked for disse.
Forslag vedr.
investeringsfonde,
mhp. at fremme grænseoverskri- Vedtaget
dende salg og markedsføring af disse.
Forslag vedr.
fondsmæglerselskaber,
mhp. bl.a. at sikre proporti- Vedtaget
onalitet i disses kapitalkrav mv.
Insolvens-forslag,
mhp. at skabe en EU-ramme for før-konkurs
procedurer (præventiv rekonstruktion), samt for entreprenørers ad-
gang til gældssanering.
Forslag til styrket
adgang til børsnotering
for SMV’er
Forslag vedr.
lovvalgsregler.
Skal sikre klarhed om hvilket lands
regler for ejerskab af aktiver, der gælder hvornår, når aktiver hand-
les på tværs af grænser.
Vedtaget
Status
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vedtaget
Forhandlingsmandat i Europa-
Parlamentet. Ikke enighed i Rå-
det.
Revision af de
europæiske finansielle tilsynsmyndigheder
Vedtaget
(ESA-review), mhp. bl.a. at revidere deres kompetencer.
EMIR (CCP) Tilsyn
forslag til ændring i rammerne for tilsyn med Vedtaget
CCP’er i EU.
Bæredygtig finansiering
Regler for bl.a. lav-Co2
benchmarks,
som kan bruges af finansielle Vedtaget
aktører.
Regler for virksomheders
offentliggørelse
af information om bæ- Vedtaget
redygtighed.
Forslag vedr. en
taksonomi,
som skal give en fælles definition af, Politisk enighed mellem Rådet
hvad der er bæredygtigt.
og Europa-Parlamentet
Andre forslag af relevans for CMU
Fælles selskabsskattebase (CCTB),
mhp. bl.a. at indføre et fæl-
les fradrag for egenkapitalfinansiering og dermed fremme denne fi- Ikke enighed i Rådet.
nansieringsform.
Trilogforhandlinger mellem Rå-
CCP genopretning og afvikling,
skal give en ramme for genop-
det og Europa-Parlamentet
retning og afvikling af centrale modparter (CCP’er).
igangværende
EMIR (CCP) Refit,
mindre tilpasninger i regelsættet for CCP’er.
Vedtaget
1
2
3
1
2
3
Anm.: CCP: Centrale modparter. EMIR: EU-regelsættet
for CCP’er.
Kilde: Kommissionens meddelelse om fremskridt med CMU af 15. marts 2019 og egen tilvirkning.
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
2158678_0008.png
Side 8 af 28
Dagsordenspunkt 2: Evaluering af Solvens II-reglerne
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resume
Kommissionen er i gang med at forberede en evaluering af Solvens II-reglerne (kapitalkrav mv. for
forsikrings- og pensionsselskaber). Evalueringen ventes at ligge klar inden udgangen af 2020.
Evalueringen ventes i høj grad at basere sig på forberedende arbejde, som Kommissionen i februar
2019 bad EIOPA (Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og Arbejdsmarkeds-
pensionsordninger) om at sætte i gang.
Der ventes på ECOFIN 17. marts 2020 en drøftelse blandt EU-landene på baggrund af en
orientering fra Kommissionen om status og det videre arbejde med evalueringen af Solvens II-reg-
lerne. Evalueringen ventes at munde ud i et forslag fra Kommissionen i 2021 til ændring af Solvens
II-reglerne. Et forslag skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet efter den almindelige EU-
lovgivningsprocedure.
Regeringen er åben over for en evaluering af Solvens II-reglerne og vil tage
ECOFIN’s
statusdrøf-
telse af Solvens II-evalueringen til efterretning. Der tages stilling til et forslag til ændring af Solvens
II-reglerne, når Kommissionen måtte fremsætte forslag herom.
2. Baggrund
Solvens II-reglerne fastsætter de grundlæggende kapitalkrav og regulering af forsik-
rings- og pensionsselskaber i EU. Solvens II-reglerne består af Solvens II-direktivet,
et direktiv til ændring af Solvens II-direktivet (Omnibus II), samt Solvens II-for-
ordningen.
4
Solvens II har fundet anvendelse siden 1. januar 2016.
Hovedformålene med reguleringen er 1) at forsikringstagere i hele EU har samme
betryggende forbrugerbeskyttelsesniveau uanset hvor de køber forsikrings- og pen-
sionsprodukter, 2) at give forsikrings- og pensionsselskaber ensartede regler inden
for det indre marked, 3) at øge europæiske forsikrings- og pensionsselskabers kon-
kurrenceevne internationalt og 4) at understøtte finansiel stabilitet.
Solvens II-reglerne indeholder to kapitalkrav, Minimumskapitalkravet (”Minimum
Capital Requirement” –
MCR) og Solvenskapitalkravet (”Solvency
Capital Require-
ment” –
SCR).
Solvens II-direktivet:
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF af 25. november 2009 om ad-
gang til og udøvelse af forsikrings- og genforsikringsvirksomhed.
Omnibus II:
Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2014/51/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv 2003/71/EF og 2009/138/EF samt for-
ordning (EF) nr. 1060/2009, (EU) nr. 1094/2010 og (EU) nr. 1095/2010 for så vidt angår de beføjelser, der er
tillagt den europæiske tilsynsmyndighed (Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og Arbejdsmar-
kedspensionsordninger) og den europæiske tilsynsmyndighed (Den Europæiske Værdipapirtilsynsmyndighed).
Solvens II-forordningen:
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2015/35 af 10. oktober 2014 om sup-
plerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF om adgang til og udøvelse af forsik-
rings- og genforsikringsvirksomhed (Solvens II)
4
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
Side 9 af 28
MCR fastsætter det absolutte minimum af kapital, som forsikrings- og pensionssel-
skaber skal have i reserve. SCR er et centralt element i Solvens II-reglerne. SCR er
et risikobaseret kapitalkrav, der skal sikre, at forsikrings- og pensionsselskaber har
tilstrækkelig kapital til at dække den risiko, de påtager sig. Princippet bag SCR er, at
jo mere risiko, der er forbundet med et selskabs forretningsmodel, desto mere ka-
pital skal selskabet holde i reserve. Solvens II-reglerne søger derfor at afspejle risi-
koprofilen i de enkelte selskaber i kapitalkravet. Solvens II-reglernes kapitalkrav er
uddybet i bilag 1.
Solvens II-reglerne indeholder, ud over kapitalkravene (de såkaldte kvantitative reg-
ler), krav til, hvordan et selskab skal beregne sit kapitalkrav til at opfylde kapitalkra-
vene. Kapitalkravene (SCR og MCR) beregnes mindst en gang hvert år. Såfremt
selskabets risici ikke understøttes tilstrækkeligt i SCR, kan den nationale tilsynsmyn-
dighed (i Danmark Finanstilsynet) i konkrete tilfælde pålægge selskabet et højere
SCR ved at pålægge selskabet et såkaldt kapitaltillæg.
Solvens II-reglerne indeholder hertil kvalitative krav (en række krav til virksomhe-
dernes risikostyringssystemer samt tilsynsprocesser), krav om rapportering (det
kræves, at virksomhederne indberetter detaljerede risikooplysninger), samt regler
for gruppetilsyn med koncerner.
3. Formål og indhold
Solvens II-reglerne indeholder en bestemmelse om, at Kommissionen skal gennem-
føre en evaluering af Solvens II-reglerne inden udgangen af 2020. Evalueringen for-
ventes i høj grad at blive baseret på input fra Den Europæiske Tilsynsmyndighed
for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger (EIOPA, som er et EU-or-
gan med deltagelse af de nationale finansielle tilsynsmyndigheder fra alle EU-lande),
som Kommissionen 11. februar 2019 anmodede EIOPA om. Anbefalingerne fra
EIOPA om evalueringen forventes at foreligge 30. juni 2020. Anbefalingerne for-
ventes at dække en række emner, som Kommissionen anser for væsentlige for eva-
lueringen.
EIOPA har til brug for sine anbefalinger foretaget en offentlig høring om harmo-
nisering af garantiordninger/garantifonde på forsikringsområdet (afsluttet oktober
2019) samt indsamlet data fra branchen om konsekvenserne af mulige ændringer
ifm. Solvens II-evalueringen (afsluttet januar 2020). EIOPA vil foretage endnu en
dataindsamling i marts 2020 for at få data til at lave en konsekvensvurdering, som
kan vise den samlede effekt af EIOPAs anbefalinger til Kommissionen.
Overordnet har Kommissionen givet udtryk for, at evalueringen af Solvens II-reg-
lerne skal fokusere på fem følgende områder:
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
2158678_0010.png
Side 10 af 28
De kvantitative regler
(bl.a. regler for beregning af solvenskapitalkravet, SCR).
Der er bl.a. lagt op en vurdering af behovet for justeringer af de gældende regler
for beregning af forsikrings- og pensionsselskabernes langsigtede garantiforplig-
telser i lyset af det nuværende lavrentemiljø (som kan være en udfordring for
selskaberne, da afkastet på selskabernes investeringer alt andet lige så er lavere),
samt beregningen af kapitalkravene ved bl.a. egenkapitalinvesteringer.
5
Proportionaliteten
i reglerne, dvs. det skal vurderes, om der kan fjernes unø-
dige
byrder fra Solvens II-reglerne for små og mindre komplekse forsikrings- og
pensionsselskaber.
Styrkelse og uddybning af det
indre marked.
Det skal bl.a. vurderes, om der
skal ske evt. harmonisering af regler for garantiordninger/garantifonde på for-
sikringsområdet, og om man skal overveje mulighederne for at indføre regler for
genopretning og afvikling af nødlidende forsikrings- og pensionsselskaber.
At Solvens II-reglerne skal sikre
finansiel stabilitet
og udbygges til at imødegå
systemiske risici. Det skal vurderes, om Solvens II-reglerne giver mulighed for
passende tilsyn, og om de nationale kompetente myndigheder bør udstyres med
nye værktøjer og forebyggende foranstaltninger, der er nødvendige for at tackle
systemiske risici i forsikrings- og pensionssektoren. Det skal også vurderes, om
den nuværende kompetencefordeling for tilsyn og regulering af forsikrings- og
pensionsselskaber mellem hjem- og værtslande er hensigtsmæssig.
Imødegåelse af
klima- og miljørisici.
Det skal vurderes, om reglerne under-
støtter, at forsikrings- og pensionsselskaberne bidrager til investeringer i den bæ-
redygtige omstilling og generelt til fremme af kapitalmarkedsunionen (der hen-
vises til separat dagsordenspunkt om kapitalmarkedsunionen).
Kommissionen lægger generelt op til, at de reviderede Solvens II-regler skal sikre
hensyn til finansiel stabilitet og sikre langsigtede pensionsgarantier til forbrugerne
(dvs. garantier fra selskaberne til forbrugerne om hvilken pension, de vil modtage).
Forsikringsgarantiordninger, herunder forsikringsgarantifonde, er generelt ordnin-
ger, som inden for en given fastlagt frist yder erstatninger til forsikringstagere, for
de tab de lider i forbindelse med et forsikringsselskabs konkurs. En eventuel har-
monisering af reglerne for garantifonde på forsikringsområdet vil være kompleks
og rejse en række spørgsmål, herunder hvorvidt garantiordningerne skal dække både
skadesforsikring og livsforsikring, hvor høj dækning garantifonden skal give, samt
hvordan garantifondene skal finansieres. Udformningen af forsikringsgarantiord-
ninger varierer i dag meget på tværs af EU-landene. I Danmark er der i dag en
velfungerende garantifond for skadesforsikringsselskaber, der sikrer dækning til for-
brugerne i tilfælde af konkurser i skadesforsikringsselskaber.
Det kan f.eks. indebære justering af, hvordan forsikringsmæssige hensættelser og en såkaldt risikofri rente
(dvs. renten svarende til en investering hvor risikoen for tab er meget lille, fx højtratede statsobligationer) be-
regnes, hvilket har betydning for værdiansættelsen af selskabernes langsigtede garantiforpligtigelser.
5
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
2158678_0011.png
Side 11 af 28
Der forventes på ECOFIN en drøftelse blandt EU-landene på baggrund af en ori-
entering fra Kommissionen om status for evalueringen samt det videre arbejde med
evalueringen af Solvens II.
Der er fra formandskabets side lagt op til, at drøftelsen på ECOFIN særligt vil
fokusere på følgende temaer:
1. Lavrentemiljøet og eventuel justering af de kvantitative regler i Solvens II
2. Forsikrings- og pensionsselskabernes rolle som institutionelle investorer (her-
under investeringer i den bæredygtige omstilling og fremme af kapitalmarkeds-
unionen)
3. Det indre marked (herunder tilsyn på tværs af grænser og proportionalitet i reg-
lerne)
4. Beskyttelse af forsikringstagerne (herunder styrkede tilsynsværktøjer til håndte-
ring af systemiske risici, samt regler for genopretning og afvikling af nødlidende
forsikrings- og pensionsselskaber og garantiordninger på forsikringsområdet)
Formandskabet har således lagt op til, at drøftelse på ECOFIN overordnet lægger
sig op af de samme temaer, som Kommissionen fokuserer på i sin evaluering af
Solvens II-reglerne.
ECOFIN vil ikke skulle træffe beslutninger på dette rådsmøde, men kommer til-
bage til sagen. Evalueringen forventes således at munde ud i et forslag i 2021 fra
Kommissionen til ændring af Solvens II-reglerne. Et forslag skal vedtages af Rådet
og Europa-Parlamentet efter den almindelige EU-lovgivningsprocedure.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om præsentationen på det kommende
ECOFIN af Solvens II-evalueringen.
Europa-Parlamentet er medlovgiver på Solvens II-reglerne.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Solvens II-direktivet og Omnibus II-direktivet er implementeret i dansk ret med
vedtagelsen af både lov og bekendtgørelser, herunder lov om finansiel virksomhed.
6
Solvens II-evalueringen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser for
Danmark. Det konkrete resultat af evalueringen vil på et senere tidspunkt kunne
medføre lovgivningsmæssige konsekvenser, såfremt Kommissionen på baggrund af
evalueringen foreslår ændringer i Solvens II-reglerne.
Der henvises til Finanstilsynets hjemmeside for oversigt over disse lov og bekendtgørelser:
https://www.fi-
nanstilsynet.dk/Lovgivning/EU-lovsamling/Retsakter/Solvens-II.
6
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
Side 12 af 28
7. Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen af Solvens II-evalueringen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfunds-
økonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. En ændring af Solvens II-
reglerne kan have sådanne konsekvenser. Der tages nærmere stilling hertil, når der
foreligger et konkret forslag om at ændre Solvens II-reglerne.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at støtte evalueringen af Solvens II. Der er bred enig-
hed om, at Solvens II-reglerne grundlæggende fungerer, hvorfor der skal være tale
om ”evolution” fremfor ”revolution”, og EU-landene
er overordnet enige i Kom-
missionens fremhævede nøgleområder.
De vanskeligste spørgsmål ventes at vedrøre genopretning og afvikling, harmonise-
ring og finansiering af garantiordninger på forsikringsområdet, samt ændringer i de
kvantitative regler (kapitalkrav mv.)
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tage en præsentation på ECOFIN af status for Solvens II-evaluerin-
gen til efterretning.
Regeringen er åben for en evaluering af Solvens II-reglerne. Regeringen støtter i
den forbindelse, at Solvens II-reglerne fortsat skal understøtte den finansielle stabi-
litet til gavn for forbrugere af forsikrings- og pensionsprodukter, og at de nationale
tilsynsmyndigheder har de nødvendige tilsynsværktøjer til at sikre denne stabilitet.
Regeringen mener for så vidt angår garantiordninger på forsikringsområdet, at vel-
fungerende nationale ordninger skal respekteres og at det eventuelt kan være for
tidligt at se på en harmonisering af reglerne på området, som kan blive omfangsrig
og kompleks.
Regeringen er enig i, at forsikrings- og pensionsselskaberne skal bidrage til den
grønne omstilling af EU-landenes økonomier, og det skal sikres, at Solvens II-reg-
lerne fortsat understøtter den finansielle stabilitet.
Regeringen vil tage stilling til et forslag om ændring af Solvens II, når Kommissio-
nen måtte fremsætte forslag herom.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
2158678_0013.png
Side 13 af 28
Bilag 1: Solvens II-reglernes kapitalkrav
Solvens II-reglerne indeholder to kapitalkrav, Minimumskapitalkravet (MCR) og
Solvenskapitalkravet (SCR). Forsikrings- og pensionsselskaber skal opfylde både
SCR og MCR.
Minimumskapitalkravet (MCR)
MCR fastsætter det absolutte minimum af kapital, som forsikrings- og pensionssel-
skaber skal have i reserve. Ifølge Solvens II-direktivet er MCR fastsat som det hø-
jeste af følgende to kapitalkrav:
1. et absolut minimumsbeløb fastsat i euro,
2. et minimumskapitalkrav beregnet iht. Solvens II-reglerne på baggrund af
bl.a. selskabets forsikringsmæssige hensættelser, tegnede præmier og selska-
bets administrationsomkostninger. Det beregnede minimumskapitalkrav
skal mindst udgøre 25 pct. og højest 45 pct. af SCR. Et brud på MCR vil
typisk blive fortolket som om, at de forsikredes interesser er i risiko for ikke
at kunne indfries.
Solvenskapitalkravet (SCR)
Solvenskapitalkravet (SCR) er et risikobaseret kapitalkrav, der skal sikre, at forsik-
rings- og pensionsselskaber har tilstrækkelig kapital til at dække den risiko, de påta-
ger sig. Jo mere risiko, der er forbundet med et selskabs forretningsmodel, desto
mere kapital skal det holde i reserve.
SCR fastlægges overordnet på et niveau, der giver forsikringstagerne en rimelig sik-
kerhed for, at selskabet kan leve op til sine forpligtelser. SCR afspejler både risici på
aktiv- og passivsiden for et forsikrings- og pensionsselskab. På passivsiden tager et
forsikringsselskab bl.a. risici ”på sig”, når det tegner en kontrakt (police) med kun-
derne. Risikoen for selskabet afhænger fx af risikoen for (hvor længe) selskabet skal
udbetale dækning (for skadesforsikringsselskaber
udbetales dækning, når ”skaden
sker”, for livsforsikringsselskaber
udbetales garanterede pensionsydelser fra pensi-
onering og frem til forsikringstagerens død), samt af hvor stor dækning/ydelse for-
sikringsselskabet har forpligtet sig til at udbetale i policen. Forsikringsselskaberne
skal derfor have kapital (hensættelser) til at dække de forpligtigelser, som et selskab
har over for sine forsikringstagere. Forsikringsselskaberne tager på aktivsiden risici
på sig, hvis der fx laves egenkapitalinvesteringer, der er risikable fordi værdien af
aktivet kan svinge i værdi ved udsving i markedet.
Solvens II-reglernes mulige tilsynsreaktioner afspejler, at selskabet vil være i tilta-
gende større problemer, hvis der først sker et brud på SCR og senere et brud på
MCR. De mulige tilsynsreaktioner er derfor opbygget som en ”tilsynstrappe” med
mulighed for tiltagende mere indgribende tilsynsreaktioner over for selskaberne.
Tilsynsreaktioner vil typisk igangsættes ved et potentielt brud på SCR (fx ved krav
om en såkaldt genopretningsplan) og skærpes ved et potentielt (eller reelt) brud på
MCR, hvor tilsynsmyndighederne i yderste konsekvens kan sætte selskabet i likvi-
dation og opløse selskabet.
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
Side 14 af 28
Kapitalgrundlag til opfyldelse af SCR og MCR
SCR og MCR opfyldes ved, at forsikrings- og pensionsselskaberne skal have et sam-
let kapitalgrundlag, der er stort nok til at dække deres kapitalkrav, og som holdes i
”reserve”.
Kapitalgrundlaget består af et basiskapitalgrundlag og et supplerende ka-
pitalgrundlag. Kapitalgrundlaget kan dække SCR, mens basiskapitalgrundlaget skal
dække MCR. Der er højere krav til kvaliteten af den kapital, der kan indgå i basis-
kapitalgrundlaget til opfyldelse af MCR, end til den kapital, som generelt kan indgå
i kapitalgrundlaget til dækning af SCR.
Basiskapitalgrundlaget består af det beløb, hvormed værdien af aktiver overstiger
værdien af forpligtelser, fratrukket værdien af egne aktier med tillæg af værdien af
efterstillet gæld. Forventet fremtidig indtjening på den bestående portefølje af poli-
cer indgår som en del af basiskapitalgrundlaget.
Det supplerende kapitalgrundlag består af kapital, der ikke medregnes i basiskapi-
talgrundlaget, og som kan benyttes til dækning af tab.
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
2158678_0015.png
Side 15 af 28
Dagsordenspunkt 3
:
Det europæiske semester: Kommissionens
landerapporter og EU-landenes implementering
af landespecifikke anbefalinger
KOM(2020)150
1. Resume
På ECOFIN ventes en generel orientering om EU-landenes indsats med at følge op på de lande-
specifikke anbefalinger fra 2019 på baggrund af Kommissionens landerapporter og en horisontal
meddelelse vedr. opfølgningen på anbefalinger i EU-landene. Der planlægges en særskilt tematisk
drøftelse af reformer og indsatsen med at følge op på landespecifikke anbefalinger vedrørende grønne
investeringer.
Regeringen støtter generelt drøftelser af implementering af landespecifikke anbefalinger i EU-lan-
dene. Regeringen støtter desuden det specifikke fokus på grønne investeringer.
Regeringen noterer sig Kommissionens landerapport om Danmark, der overordnet anerkender den
danske indsats ift. håndtering af økonomisk-politiske udfordringer og generelt peger på fremgang i
dansk økonomi.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde 26. februar 2020 en pakke vedr. det europæiske se-
mester med landerapporter og en horisontal vurdering af EU-landenes indsats med
at gennemføre reformer som opfølgning på de landespecifikke anbefalinger fra
2019.
De enkelte landerapporter redegør for de respektive landes generelle økonomisk-
politiske udfordringer, og omfatter dels Kommissionens vurdering af landenes op-
følgning på sidste års landespecifikke anbefalinger (vedtaget 9. juli 2019), dels de
dybdegående analyser vedrørende makroøkonomiske ubalancer for de 13 lande ud-
peget i varslingsrapporten 2020 (fra december 2019)
7
.
Det europæiske semester vil under den nye Kommissionen tage højde for priorite-
terne i den europæiske grønne pagt (European
Green Deal)
samt have et styrket fokus
på de økonomiske og beskæftigelsesrelaterede elementer i FN’s verdensmål for
2030. Landerapporterne indeholder derfor i år som noget nyt også en vurdering af
de respektive landes fremskridt ift. FN's verdensmål for bæredygtig udvikling
(SDG). Landerapporterne indeholder også Kommissionens foreløbige vurdering af
hvilke landsdele og sektorer i de respektive lande, der vil kunne være kvalificeret til
at søge støttemidler fra Fonden for Retfærdig Omstilling (JTF), pga. at de står over
for økonomiske og sociale udfordringer ift. omstillingen til et klimaneutralt sam-
fund.
Tyskland, Irland, Spanien, Nederlandene, Sverige, Bulgarien, Frankrig, Kroatien, Italien, Portugal, Cypern,
Rumænien og Grækenland.
7
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
Side 16 af 28
Danmark er igen i år
ikke
udpeget til en dybdegående analyse af potentielle makro-
økonomiske ubalancer. Landerapporten for Danmark fokuserer derfor primært på
de mere generelle økonomisk-politiske udfordringer, opfølgningen på anbefalin-
gerne til Danmark fra 2019 samt Kommissionens vurdering af investeringsudfor-
dringer i Danmark.
Landerapporterne og den tilhørende horisontale meddelelse vil
sammen med de
økonomisk-politiske prioriteter specificeret i Kommissionens strategi for bæredyg-
tig vækst for 2020 og ECOFIN’s konklusioner herom fra 18. februar 2020 –
danne
baggrund for EU-landenes stabilitets- eller konvergensprogrammer og nationale re-
formprogrammer, som landene skal fremlægge senest i april.
3. Formål og indhold
ECOFIN skal 17. marts drøfte reformindsatsen i EU-landene. Der ventes en gene-
rel orientering om landenes opfølgning på de landespecifikke anbefalinger med ud-
gangspunkt i Kommissionens landerapporter og Kommissionens horisontale med-
delelse vedr. implementeringen af anbefalingerne.
I forlængelse af den generelle orientering ventes en særskilt tematisk drøftelse af
reformer og indsatsen med at følge op på de landespecifikke anbefalinger, der kon-
kret vedrører grønne investeringer. Drøftelsen ventes at tage udgangspunkt i lande-
rapporternes dele vedr. grønne investeringer samt et brev fra formanden for den
Økonomiske og Finansielle Komite. Dertil ventes også præsentationer af erfaringer
fra udvalgte lande, herunder erfaringer med at fremme grønne investeringer samt
konkrete erfaringer med opfølgning på landeanbefalinger i relation hertil.
Det tematiske fokus på grønne investeringer skal bl.a. ses i lyset af Kommissionens
meddelelse om en Europæisk Grøn Pagt (”European Green Deal”), der udgør den
indledende køreplan for Kommissionens ambitioner på det grønne område, og som
skal støtte omstillingen til en klimaneutral, ressourceeffektiv og miljøbæredygtig eu-
ropæisk økonomi. Kommissionen vurderer, at omstillingen vil kræve mobilisering
af væsentlige private og offentlige investeringer i de kommende år.
Investeringer er generelt i fokus i det europæiske semester, og de landespecifikke
anbefalinger kan bl.a. bidrage til at fremme gode rammebetingelser for investerin-
ger og udpege særlige relevante investeringsområder, herunder grønne investerin-
ger.
Generel orientering om opfølgning på de landespecifikke anbefalinger
Kommissionen fremhæver i sin horisontale meddelelse, at der siden 2011, hvor det
europæiske semester blev oprettet, er fulgt helt eller delvist op på omkring 2/3 af
de landespecifikke anbefalinger.
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
2158678_0017.png
Side 17 af 28
Der er generelt gjort størst fremskridt med at følge op på anbefalinger vedr. styr-
kelse af robustheden i den finansielle sektor samt anbefalinger vedr. arbejdsmarke-
det. Der har til gengæld kun været mindre fremskridt på anbefalinger vedr. udvi-
delse af skattebasen og anbefalinger vedr. reformer relateret til sundhed og ældre-
pleje mv.
Ift. de landespecifikke anbefalinger fra 2019 er der generelt gjort størst fremskridt
med at følge op på anbefalinger om at styrke robustheden i det finansielle sektor og
om den aktive arbejdsmarkedspolitik, mens der er generelt gjort færrest fremskridt
ift. at følge op på anbefalinger om konkurrenceforbedrende tiltag i servicesektoren
og sikring af finanspolitisk holdbarhed.
Af tiltag i den finansielle sektor fremhæver Kommissionen bl.a. reduktion af om-
fanget af misligholdte lån i alle lande, men at andelen af misligholdte lån fortsat er
høj i lande som Cypern, Italien, Portugal, Grækenland, Bulgarien og Kroatien.
Flere lande har implementeret tiltag vedr. arbejdsmarked og uddannelse. Portugal
har fx implementeret tiltag mhp. at mindske segmenteringen på arbejdsmarked, Slo-
venien har gennemført tiltag til at fremme aktivering og forbedre social sikring for
arbejdsløse, mens Cypern har bl.a. vedtaget en handlingsplan mhp. at bekæmpe sort
arbejde. Spanien har gennemført tiltag ift. at forbedre barsel, mens Irland bl.a. har
etableret et program til få mødre tilbage på arbejdsmarkedet. Flere lande har også
implementeret tiltag ift. bedre inklusion i uddannelsestilbud. Slovenien har bl.a. im-
plementeret tiltag til at øge voksenundervisning, Irland har øget midler til at identi-
ficere kvalifikationsgab, mens Finland planlægger en reform til fremme af efterud-
dannelse.
En række lande har taget hånd om anbefalinger på skatteområdet, herunder at re-
ducere skatten på arbejde. Kommissionen fremhæver her Frankrig, Italien, Neder-
landene, Grækenland og Slovenien, der har gennemført tiltag mhp. at flytte skatten
væk fra arbejde og over på mindre forvridende skatter, herunder grønne skatter.
Enkelte lande har gjort nogle fremskridt ift. anbefalinger om finanspolitikken. Li-
tauen, Polen og Ungarn har fx forbedret de finanspolitiske rammer. Ift. finanspoli-
tisk holdbarhed er det offentlige gældsniveau i hhv. Italien, Belgien, Spanien og
Frankrig ikke reduceret på trods af gunstige realøkonomiske og finansielle vilkår de
seneste par år. Dertil har tilbagerulning af pensionsreformer i Italien og Rumænien
svækket den finanspolitiske holdbarhed.
Enkelte lande har gjort nogle fremskridt ift. forbedre sundhed og ældrepleje, her-
under Cypern, Litauen, Letland og Slovakiet, mens fremskridt i Belgien, Bulgarien,
Irland, Ungarn, Malta, Østrig, Portugal, Rumænien og Finland har været begrænset.
Kommissionen bemærker endvidere i sin horisontale meddelelse, at der generelt er
gjort fremskridt med at nedbringe makroøkonomiske ubalancer, herunder som
følge af den fortsatte økonomiske genopretning.
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
2158678_0018.png
Side 18 af 28
Kommissionen bemærker dog også, at der fortsat eksisterer en række risici i flere
EU-lande, jf.
bilag 1.
I de 13 dybdegående analyser når Kommissionen frem til, at
12 lande oplever makroøkonomiske ubalancer. Bulgarien vurderes ikke at have uba-
lancer på baggrund af den dybdegående analyse, da Kommissionen vurderer, at der
er gjort tilstrækkelige fremskridt ift. håndtere udfordringer på det finansielle om-
råde.
Ift. Danmark vurderer Kommissionens landerapport, at Danmark har gjort nogle
fremskridt ift. at følge op på de landespecifikke anbefalinger til Danmark fra 2019:
5. at fokusere den investeringsrelaterede økonomiske politik på uddannelse og op-
kvalifikation samt forskning og innovation mhp. at styrke innovationsbasen, så
flere virksomheder får adgang til innovation, og på bæredygtig transport for at
reducere belastningen af vejene.
6. at sikre et effektivt tilsyn og håndhævelse af rammerne for bekæmpelse af hvid-
vask.
Til grund for sin vurdering lægger Kommissionen bl.a. allokering af flere ressourcer
til forskning inden for klima- og energiområdet i Finansloven for 2020 og en bred
politisk aftale om initiativer til opkvalificering af ledige. På hvidvaskområdet frem-
hæver Kommissionen bl.a. de vigtige lovtiltag på området, det styrkede tilsyn med
og håndhævelse af hvidvaskreglerne og de øgede ressourcer til hvidvaskområdet.
I landerapporten vurderer Kommissionen overordnet set, at det fortsat går godt for
dansk økonomi. BNP-væksten estimeres til 2,1 pct. i 2019 og ventes at ville udgøre
1,5 i både 2020 og 2021
8
. Væksten i BNP understøttes af investeringer og privat-
forbrug. Danmark skønnes at have haft et overskud på 2,2 pct. af BNP på den
offentlige saldo i 2019
9
, og Kommissionen vurderer, at de offentlige finanser er
holdbare på kort, mellemlang og lang sigt. Arbejdsløsheden er lav og beskæftigel-
sesfrekvensen er høj sammenlignet med øvrige EU-lande og var i 2019 på hhv. 4,9
pct. og 78,1 pct.
Som noget nyt vurderer Kommissionen i landerapporten også Danmarks indsats
ift. FN's verdensmål. Danmark er sammen med de øvrige nordiske lande blandt de
lande, der rangerer bedst ift. efterlevelse af verdensmålene, herunder særligt fsva.
verdensmålene vedr. lighed, uddannelse og gode institutioner.
I landerapporten fremhæves også en række områder, hvor Kommissionen vurderer,
at Danmark kan gøre mere for at styrke dansk økonomi, herunder at udfase rente-
fradraget for boligejere samt yderligere fremskridt på hvidvaskområdet.
Kommissionen bemærker også, at Danmarks ambitiøse klimamål om 70 pct. lavere
drivhusgas-udledning i 2030 vil kræve betydelige investeringer og reformer, men at
I Økonomiske Redegørelse fra december 2019 estimeres væksten i BNP til 2,0 pct. i 2019, 1,5 pct. i 2019 og
1,4 pct. i 2020.
9
I Økonomisk Redegørelse fra december 2019 skønnes tilsvarende et overskud på den offentlige saldo på 2,5
pct. af BNP i 2019.
8
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
Side 19 af 28
Danmarks stærke position på klimaområdet vil være et godt udgangspunkt. Kom-
missionen bemærker desuden, at Danmarks energiforbrug er stigende og at tiltag
for at adressere dette kan være nødvendige.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen vil ikke i sig selv have samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller
statsfinansielle konsekvenser. Det kan have positive samfundsøkonomiske, er-
hvervsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser, i det omfang en konsistent im-
plementering af landespecifikke anbefalinger bidrager til at understøtte holdbar fi-
nanspolitik, makroøkonomisk stabilitet, velfungerende produkt- og servicemarke-
der samt bæredygtig vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU-landes holdning til landerapporterne og opfølgningen på de lande-
specifikke anbefalinger fra 2019 kendes endnu ikke.
EU-landene ventes generelt at støtte, at der i Rådet fokuseres på opfølgning på og
implementering af landespecifikke anbefalinger, herunder anbefalinger vedr.
grønne investeringer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter et fortsat stærkt fokus på EU-landenes implementering af lan-
despecifikke anbefalinger. Det er et væsentligt element i at sikre robuste økonomier
og forebygge nye kriser.
Regeringen finder det vigtigt, at EU-landene følger op på deres individuelle lande-
specifikke anbefalinger, herunder for at ruste økonomierne bedre til kommende
konjunkturtilbageslag. Drøftelserne inden for rammerne af det europæiske semester
på basis af landerapporterne og de landespecifikke anbefalinger kan bidrage positivt
hertil ved at sikre udveksling af gode idéer og
–erfaringer
ift. politiske tiltag.
Fra dansk side støtter man samtidig stærkt et øget fokus på klimaudfordringer i det
økonomiske samarbejde. De kommende års grønne omstilling kræver store inve-
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
Side 20 af 28
steringer og omstilling til mere bæredygtig produktion. Det er vigtigt, at de økono-
miske aspekter af omstillingen analyseres og koordineres, så de mest effektive in-
strumenter til klimabekæmpelse identificeres, omstillingen bliver så omkostningsef-
fektiv som muligt og potentielle konsekvenser for de europæiske økonomier og
borgere minimeres. Regeringen støtter derfor Kommissionens fokus på klimaud-
fordringer og de økonomiske aspekter heraf i det europæiske semester for 2020,
herunder så landeanbefalingerne kan bidrage til en økonomisk holdbar grøn om-
stilling i de enkelte lande.
Regeringen finder det vigtigt, at man i arbejdet med at fremme investeringer foku-
serer på at skabe sunde rammebetingelser for erhvervslivet, da dette er afgørende
for at mobilisere private grønne investeringer. Regeringen finder desuden, at sunde
og holdbare offentlige finanser på nationalt niveau er den bedste forudsætning for
at kunne prioritere offentlige investeringer i den grønne omstilling samt at fokus på
at styrke
kvaliteten
og merværdien af offentlige investeringerne frem for omfanget.
Regeringen noterer sig Kommissionens landerapport om Danmark. Regeringen er
tilfreds med, at Kommissionen vurderer, at man fra dansk side har gjort nogle frem-
skridt mhp. at adressere de landespecifikke anbefalinger til Danmark fra 2019. Re-
geringen er endvidere generelt enig i Kommissionens vurdering af, at det generelt
går godt i dansk økonomi.
Regeringen noterer sig også Kommissionens bemærkninger i landerapporten ift.
Danmarks klimamål, herunder behovet for investeringer og reformer for at indfri
Danmarks nationale drivhusgasreduktionsmål, behovet for tiltag til at mindske
energiforbruget samt brug af Fonden for Retfærdig Omstilling til at sikre en socialt
og økonomisk retfærdig omstilling.
Regeringen noterer sig også Kommissionens bemærkning ift. udfasning af rentefra-
draget til boligejere. Regeringen ser, at det er et grundlæggende princip i skattepoli-
tikken, at ensartede indkomster
fx forskellige typer af kapitalafkast
som ud-
gangspunkt bør beskattes nogenlunde ensartet, blandt andet med henblik på at
undgå, at skattesystemet påvirker husholdningernes beslutning om, hvor og hvor-
dan de placerer deres opsparing. Derfor bør ændringer af kapitalindkomstskatten,
herunder ændringer af rentefradraget ses i sammenhæng med de øvrige balancer i
skattesystemet.
Regeringen noterer sig også Kommissionen bemærkninger vedr. behov for frem-
skridt på hvidvaskområdet. Regeringen finder, at de i Danmark nu gennemførte
seneste ændringer af EU’s hvidvaskdirektiv, samt de besluttede nationale initiativer
vil bidrage til en stærk indsats i kampen mod hvidvask. Regeringen er åben for yder-
ligere initiativer til at bekæmpe hvidvask og deltager konstruktivt i aktuelle EU-
drøftelser herom.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
2158678_0021.png
Side 21 af 28
Bilag 1
EU-Kommissionens konklusion i de dybdegående analyser 2020
Kommissionens konklusioner i de 13 dybdegående analyser vedr. makroøkonomiske ubalancer,
marts 2020
Lande
Cypern
Italien
Kategorisering
Alvorlige ubalancer
Alvorlige ubalancer
Beskrivelse af ubalancer
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Banksek-
toren er udfordret af en stor andel misligholdte lån.
Høj offentlig gæld, svag udvikling i produktivitet. Højt ni-
veau af misligholdte lån. Høj ledighed.
Høj offentlig gæld og høj udlandsgæld. Banksektoren
er udfordret af en høj andel misligholdte lån. Høj ledig-
hed og lav potentiel økonomisk vækst.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Lav poten-
tiel vækst.
Høj offentlig gæld, lav produktivitetsvækst og svag kon-
kurrenceevne.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Dog er
landets ubalancer under betydelig forbedring.
Stort overskud på betalingsbalancen. Høj privat gæld.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland og lav pro-
duktivitetsvækst. Banksektor udfordret af en høj andel
misligholdte lån.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Høj ledig-
hed.
Høj og voksende gæld blandt husholdningerne. Over-
vurderede boligpriser.
Højt og vedvarende overskud på betalingsbalancen
som følge af lavt investeringsniveau i den private og of-
fentlige sektor.
Forværret konkurrenceevne samt stigende betalingsba-
lanceunderskud som et resultat af lempelig finanspolitik
samt ustabilt erhvervsklima.
Grækenland
Alvorlige ubalancer
Kroatien
Ubalancer
Frankrig
Irland
Nederlandene
Ubalancer
Ubalancer
Ubalancer
Portugal
Ubalancer
Spanien
Ubalancer
Sverige
Ubalancer
Tyskland
Ubalancer
Rumænien
Ubalancer
Bulgarien
Ingen ubalancer
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
Side 22 af 28
Dagsordenspunkt 4
:
Internationale møder: Opfølgning på G20-møde
22.-23. februar 2020 i Riyadh, Saudi-Arabien,
samt forberedelse af IMF- og G20-møder i
Washington 16.-19. april 2020
1. Resume
ECOFIN ventes 17. marts 2020 at drøfte internationale møder. EU-formandskabet og Kom-
missionen ventes således at afrapportere fra G20-møderne for finansministre og centralbankchefer
22.-23. februar 2020 i Riyadh, Saudi-Arabien.
Fra EU’s side hæftede
man sig ved den fortsat
svage globale vækst og de negative risici, og lagde bl.a. vægt på, at lande med høj gæld bør føre
tilbageholdende finanspolitik og nedbringe gæld, mens lande med sunde finanser kan overveje at
gennemføre investeringer, der styrker den langsigtede vækst. Landene bør generelt gennemføre refor-
mer og sikre holdbar og inklusiv vækst. Der skal sikres fremskridt i det internationale skatte-
samarbejde, herunder OECD-løsninger på beskatning i den digitale økonomi, samt fremskridt i
færdiggørelsen og implementeringen af reformerne af den finansielle regulering, hvor også bæredygtig
finansiering og klimarisici skal være en del af G20’s
dagsorden.
ECOFIN ventes ydermere at fastlægge den fælles EU-holdning til G20-mødet for finansministre
og centralbankchefer 16.-17.
april 2020 og EU’s fælles skriftlige erklæring til mødet i IMF’s
ministerkomité, IMFC, 17.-19. april 2020. Møderne afholdes
i forbindelse med IMF’s og Ver-
densbankens årsmøder 16.-19. april 2020 i Washington. Der foreligger endnu ikke udkast til
hhv. fælles EU-holdning til G20-mødet
eller EU’s fælles skriftlige erklæring til mødet i IMFC,
men de ventes generelt at afspejle den fælles EU-holdning til G20-mødet for finansministre og
centralbankchefer 22.-23. februar 2020 i Riyadh, Saudi-Arabien.
2. Baggrund
Saudi-Arabien overtog 1. december 2019 det roterende formandskab for G20 fra
Japan. Der blev afholdt G20-møde for finansministre og centralbankchefer 22.-23.
februar 2020. Forud herfor fastlagde ECOFIN en fælles EU-holdning til G20-mø-
det som bl.a. lagde vægt på følgende:
Den globale økonomiske vækst er fortsat svag, særligt i den globale fremstil-
lingssektor, på trods tegn på stabilisering. Handelsspændinger og geopolitiske
spændinger er fortsat høje, om end handelsspændinger er aftaget. Fra EU’s side
ser man bl.a. behov for at G20
sikrer sig imod negative risici
og er parat til at hånd-
tere en situation, hvor den økonomisk afmatning kan blive større end ventet.
Lande med sunde finanser og betalingsbalanceoverskud kan således overveje at gennemføre
investeringer, der styrker den langsigtede vækst,
mens
lande med høj gæld bør føre tilbagehol-
dende finanspolitik og nedbringe gæld.
Landene bør generelt gennemføre reformer,
sikre inklusiv vækst og øge kvaliteten af de offentlige udgifter og indtægter.
EU-landene støtter fortsat det
regelbaserede globale handelssystem og vil fortsat arbejde
med moderniseringen af WTO,
der skal forbedre
WTO’s funktioner inden for for-
handling, overvågning og tvistbilæggelse.
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
2158678_0023.png
Side 23 af 28
EU finder, at det bør have høj prioritet at finde
globale løsninger til beskatning af den
digitale økonomi,
og man ser frem til ambitiøse, fair, effektive og operationelle
globale løsninger, som kan vedtages i 2020. Endvidere bør G20 arbejde for
sik-
ring af skattegennemsigtighed
og for at fremme effektiv implementering af interna-
tionale standarder vedr. transparens og information om selskabers reelle ejere.
Reformer af den finansielle regulering skal forblive en prioritet for G20. EU er
forpligtet til at sikre
færdiggørelse og implementering af de aftalte reformer af den finansielle
regulering.
For at sikre lige vilkår for banker på globalt plan, og for at understøtte
den finansielle stabilitet, bør øvrige større jurisdiktioner rettidigt implementere
aftalen om færdiggørelse af Basel III (”Basel IV”). G20 skal fortsætte med at
overvåge potentielle risici i det finansielle system. EU opfordrer også til, at ar-
bejdet med
bæredygtig finansiering
og klimarisici skal være afspejlet i G20’s dagsorden.
EU-landene støtter et
stærkt, kvotebaseret og velfinansieret IMF
i centrum for det
globale finansielle sikkerhedsnet. EU-landene ser frem til implementeringen af
den kommende aftale om IMF-ressourcer og
–styring.
Dertil støtter EU-lan-
dene, at man har opnået en 1-årig forlængelse af de midlertidige bilaterale låne-
aftaler fra 2016 med yderligere ét år til og med 2020 mhp. at facilitere imple-
mentering af en forlængelse og -fordobling
af IMF’s stående
kreditfacilitet
”New Arrangements to Borrow” (NAB)
10
.
EU støtter arbejdet i G20 med at fremme
gældsholdbarhed og -gennemsigtighed i lavind-
komstlande.
3. Formål og indhold
ECOFIN ventes at få en orientering af Kommissionen og det kroatiske EU-for-
mandskab vedrørende G20-mødet for finansministre og centralbankchefer 20.-23.
februar 2020.
ECOFIN ventes ydermere at drøfte det kommende IMF- og G20-møde for finans-
ministre
og centralbankchefer i forbindelse med IMF’s og Verdensbankens årsmø-
der 16.-19. april 2020 i Washington, herunder mhp. forberedelse af en fælles EU-
holdning til G20-mødet 16.-17.
april 2020 samt EU’s fælles skriftlige erklæring til
mødet i IMF’s ministerkomité, IMFC, 17.-19.
april 2020.
Der foreligger endnu ikke et udkast til fælles EU-holdning til G20-mødet
eller EU’s
fælles skriftlige erklæring til mødet i IMFC, men de ventes generelt at afspejle den
fælles EU-holdning til G20-mødet for finansministre og centralbankchefer i Riyadh,
Saudi-Arabien, 20.-23. februar 2020.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet udtaler sig ikke i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
IMF’s generelle ressourcer til finansiering af udlån til kriseramte lande består af dels de permanente kvote-
ressourcer,
dels lånte ressourcer via den stående kreditfacilitet ”New Arrangements to Borrow” (NAB),
dels
midlertidige bilaterale låneaftaler. Ressourcerne er blevet udvidet betragteligt i lyset af finanskrisen. IMF-lande-
nes faste IMF-bidrag opgøres i kvoter. Kvote-fordelingen reflekteres også i vægtningen et lands stemmer i IMF.
10
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
Side 24 af 28
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkono-
miske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landene ventes at tage afrapporteringen fra G20-møderne for finansministre og
centralbankchefer 22.-23. februar 2020 til efterretning, samt generelt at kunne støtte
den fælles EU-holdning til G20-mødet 16.-17. april 2020 og den fælles EU-erklæ-
ring til IMFC-mødet 17.-19. april 2020.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tage afrapporteringen fra G20-møderne for finansministre og cen-
tralbankchefer 20.-23. februar 2020 til efterretning.
Regeringen forventer generelt at kunne støtte den kommende fælles EU-holdning
til G20-mødet 16.-17. april 2020 og fælles EU-erklæring til IMFC-mødet 17.-19.
april 2020.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om IMF- og G20-møder i Washington 16.-19. april 2020 er ikke tidligere
forelagt Folketingets Europaudvalg.
For sagen vedr. G20-mødet for finansministre og centralbankchefer 22.-23. februar
2020 henvises til samlenotatet vedr. ECOFIN 18. februar 2020 oversendt til Folke-
tingets Europaudvalg 30. januar 2020.
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
2158678_0025.png
Side 25 af 28
Dagsordenspunkt 5: Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resume
ECOFIN ventes pba. af et forslag fra Kommissionen at tildele Rumænien en henstilling, da
Rumænien ikke efterlever reglerne om et faktisk underskud på maksimalt 3 pct. af BNP. Der
ventes bred opbakning blandt EU-landene til Kommissionens forslag.
Fra dansk side lægger man vægt på, at EU-landene lever op til EU’s fælles regler om finans-
politik, således at der sikres en sund
økonomisk
udvikling til gavn for vækst og beskæftigelse i
de enkelte lande og i EU som helhed, og man forebygger nye gældskriser
Fra dansk side kan man støtte Kommissionens forslag om en EDP-henstilling til Rumænien.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde 14. februar 2020 en rapport med en vurdering af
Rumæniens efterlevelse af reglerne i Stabilitets- og Vækstpagten. Kommissionen
vurderer i rapporten, at Rumænien ikke efterlever reglerne om et faktisk underskud
på makismalt 3 pct. af BNP. Kommissionen offentliggjorde derfor 4. marts som
led i Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende regler 1) et forslag til en rådsbeslut-
ning om, at der foreligger et uforholdsmæssigt stort underskud i Rumænien og 2)
et forslag til en rådshenstilling til Rumænien om korrektion af landets uforholds-
mæssigt store underskud, en såkaldt
EDP-henstilling
(Excessive Deficit Procedure).
Kommissionens forslag ventes behandlet på ECOFIN 17. marts 2020.
Stabilitets- og Vækstpagten korrigerende regler
Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende del består af reglerne om, at det faktiske
underskud ikke må overstige 3 pct. af BNP (”3
pct.-grænsen”),
og at den offentlige
bruttogæld ikke må overstige 60 pct. af BNP eller skal falde i et passende tempo,
hvis den alligevel overstiger 60 pct. af BNP.
Hvis en af eller begge de numeriske regler i den korrigerende del er overskredet,
laver Kommissionen en vurderingsrapport. Her vurderes det, hvorvidt der skal til-
deles en
EDP-henstilling,
under inddragelse af alle relevante faktorer, herunder sær-
ligt
økonomiens
udvikling, fremskridt hen imod landets mellemfristede mål for
struktursaldoen (MTO), den mellemfristede gældsudvikling og gennemførelse af
strukturreformer. Fsva. overskridelser af 3 pct.-grænsen kan et land også undgå en
henstilling, hvis overskridelsen vurderes at være
”lille
og midlertidig”
11
og excepti-
onel (dvs. kan forklares af en usædvanlig begivenhed udenfor landets kontrol).
I praksis normalt et underskud på højst 3,5 pct. af BNP, som bringes tilbage under 3 pct. indenfor
ét
eller to
år.
11
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
2158678_0026.png
Side 26 af 28
Hvis et
euroland,
der er blevet tildelt en EDP-henstilling, ikke efterlever denne, kan
den optrappes til et
pålæg,
som er en skærpet henstilling med mere udspecificerede
krav til finanspolitikken. Der er desuden muligheder for at pålægge
eurolande
grad-
vise sanktioner i form af deponeringer af et beløb eller bøder under Stabilitets- og
Vækstpagtens korrigerende del.
Hvis et land ikke lever op til en henstilling, kan Rådet potentielt suspendere midler
fra EU’s struktur- og investeringsfonde, jf. vilkårene for adgang til disse fonde (gæl-
der både euro- og ikke-eurolande).
Betingelsen for at
ophæve en underskudsprocedure
er, at underskuddet er bragt under 3
pct. af BNP til fristen (det skal bekræftes af regnskabstal), at der er tale om en
varig
korrektion (dvs. at underskuddet ventes at forblive under 3 pct. af BNP i hele Kom-
missionens prognoseperiode), samt at gæld over 60 pct. af BNP samtidig nedbrin-
ges i et passende tempo.
Hjemmel og stemmeregler
Forslag under Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende del (herunder tildeling af
EDP-henstillinger) har hjemmel i TEUF artikel 126. Ved rådsbeslutninger om ufor-
holdsmæssigt store underskud og tildeling af henstillinger under artikel 126 træffer
Rådet afgørelse med kvalificeret flertal, idet dog landene ikke stemmer i deres egne
sager. Desuden er det kun eurolande, der stemmer i sager, som vedrører eurolande.
Danmark har således stemmeret i sager om andre ikke-eurolande, men ikke i sager
om eurolande.
3. Formål og indhold
Kommissionen vurderer i sin rapport af 14. februar, at Rumænien bør tildeles en
EDP-henstilling. Kommissionens finder, at det faktiske underskud i Rumænien
oversteg 3-pct.-grænsen i 2019 og underskuddet ligeledes skønnes at overskride
grænsen i 2020 og 2021, jf.
tabel 1.
Et land kan normalt undgå en henstilling, hvis overskridelsen af 3 pct.-grænsen kan
siges at: 1) være lille (normalt et underskud på højst 3,5 pct. af BNP), 2) være mid-
lertidig (normalt en varighed på 1-2
år)
og 3) skyldes exceptionelle hændelser. Kom-
missionen finder dog ikke, at Rumæniens overskridelse af 3.-pct.-grænsen opfylder
nogen af disse krav.
Kommissionen har desuden i tråd med reglerne foretaget en analyse af en række
yderligere
relevante faktorer
i sin vurdering, herunder Rumæniens realøkonomiske si-
tuation, fremskridt med at nå det mellemfristede mål (MTO-reglerne) for den struk-
turelle saldo og gældens holdbarhed på mellemlang sigt. Kommissionen vurderer
ikke, at disse faktorer taler for en lempeligere vurdering. Kommissionen vurderer,
at den
økonomiske
situation generelt er favorabel i Rumænien, men at landet kun
har gjort begrænsede fremskridt med strukturreformer. Den offentlige bruttogæld
i Rumænien er relativ lav og ventes at være på cirka 38 pct. af BNP i 2020. Den
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
2158678_0027.png
Side 27 af 28
finanspolitiske holdbarhed udfordres dog af de høje underskud, som vil medføre
en væsentlig forøgelse af gælden i de kommende
år,
der ventes at overstige 60-pct.-
græsen i 2025, hvis ikke underskuddene reduceres. Kommissionen bemærker des-
uden, at Rumænien de seneste
år åbenlyst
og overlagt har undladt at efterleve reg-
lerne, herunder konkret har afveget fra MTO-reglerne siden 2017. I juni 2019 fik
Rumænien fx en MTO-henstilling med krav om en
forbedring
af den strukturelle
saldo på 1 pct. af BNP i 2019 og 0,75 pct. af BNP i 2020. Kommissionens efterårs-
prognose af 7. november pegede dog på et underskud på den strukturelle saldo på
3,5 pct. i 2019 i Rumænien, og dermed en svækkelse af den strukturelle saldo med
0,8 pct. af BNP, hvorfor Rådet vedtog en revideret MTO-henstilling til Rumænien
i december 2019.
Kommissionen har pba. af sin vurdering stillet forslag til Rådet om at tildele Ru-
mænien en EDP-henstilling med frist for at bringe underskuddet under 3 pct. af
BNP i 2022. Henstillingen indeholder et krav om at nedbringe det nominelle un-
derskud til 3,6 pct. af BNP i 2020, 3,4 pct. af BNP i 2021 og 2,8 pct. i 2022, samt
forbedre den strukturelle saldo med 0,5 pct. af BNP i 2020, 0,8 pct. af BNP i 2021
og 0,8 pct. i 2022. Det fremgår, at kravet om forbedring af den strukturelle saldo
indebærer, at Rumænien skal sikre en nettoudgiftsvækst
12
på højst 8,2 pct. i 2020,
5,5 pct. i 2021 og 5,5 pct. i 2022.
Derudover anbefales Rumænien at specificere og gennemføre konkrete tiltag, som
skal korrigere det uforholdsmæssigt store underskud i 2022, hvilket skal ske på en
måde, som bedst muligt understøtter
økonomisk
vækst. Rumænien skal 15. sep-
tember 2020 rapportere om sine gennemførte tiltag mhp. at nå målene.
Tabel 1
Udvalgte nøgletal for de offentlige finanser
Pct. af BNP
Faktisk saldo
- Krav i henstilling
Strukturel saldo
Ændring i strukturel saldo
- Krav i henstilling
Nettoudgiftsvækst
- Krav i henstilling
MTO
Bruttogæld
2018
-2,9
-
-2,8
-
-
-
-
-1,0
34,7
2019
-4,0
-
-3,9
-1,1
-
13,2
-
-1,0
35,7
2020
-4,9
Mindst -3,6
-4,9
-1,0
Mindst 0,5
12,9
Højst 8,2
-1,0
37,8
2021
-6,9
Mindst -3,4
-6,8
-1,9
Mindst 0,8
13,7
Højst 5,5
-1,0
41,9
2022
-7,7
Mindst -2,8
-7,6
-0,8
Mindst 0,8
10,3
Højst 5,5
-1,0
46,6
Kilde: Kommissionens 126.3-rapport om Rumænien, 14. februar 2020, COM(2020) 68
Nettoudgiftskravet i EDP-henstillingen sætter et benchmark for væksten i et konkret mål for de offentlige
udgifter (bl.a. justeret for renteudgifter og konjunkturbetingede ledighedsudgifter), som er kalibreret med hen-
stillingens krav til forbedring af den faktiske og den strukturelle saldo. Hvis et land gennemfører diskretionære
tiltag, som øger indtægterne (fx indførelse af eller stigning i konkrete skatter), kan udgifterne øges yderligere og
fortsat være forenelige med tilpasningen i struktursaldoen og den faktiske saldo.
12
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin 17/3-20
Side 28 af 28
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene generelt, herunder
efterlevelse af landenes henstillinger og dermed lavere underskud, gæld og renter,
vil understøtte stabilitet, vækst og beskæftigelse i EU.
Andre EU-landes sikring af sunde og holdbare offentlige finanser har således posi-
tive effekter på den samlede
økonomiske
udvikling i Europa og dermed Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene er generelt enige i Kommissionens vurdering af, at Rumænien ikke
efterlever reglerne for det faktiske underskud i Stabilitets- og Vækstpagten. EU-
landene ventes derfor at støtte Kommissionens forslag til en EDP-henstilling med
de konkrete stramningskrav og tidsfrister.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side lægger man vægt på, at EU-landene lever op til EU’s fælles regler
om finanspolitik, således at der sikres en sund
økonomisk
udvikling til gavn for
vækst og beskæftigelse i de enkelte lande og i EU som helhed. Det væsentligste
overordnede hensyn hermed er at forebygge nye gældskriser og skadevirkningerne
heraf for beskæftigelse og velfærd.
Fra dansk side kan man støtte Kommissionens vurderinger og forslag om en henstilling til Ru-
mænien.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.