Europaudvalget 2019-20
Rådsmøde 3758 - økofin Bilag 2
Offentligt
2163213_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
12. marts 2020
Skriftlig forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN 17. marts 2020
Denne skriftlige forelæggelse vedrører sagerne på ECOFIN 17. marts 2020, der alle
forelægges til orientering.
Forelæggelsen giver et prioriteret uddrag af de centrale aspekter af sagerne. Der
henvises generelt til samlenotatet, som er oversendt til Folketingets Europaudvalg
5. marts 2020.
ECOFIN skal drøfte en foreløbig rapport om EU’s kapitalmarkedsunion fra et høj-
niveauforum nedsat af Kommissionen. En endelig rapport med anbefalinger til
konkrete nye tiltag ventes i maj i år. Anbefalingerne vil indgå i Kommissionens for-
beredelse af en ny handlingsplan om udbygning af kapitalmarkedsunionen, som
ventes til efteråret.
Formålet med kapitalmarkedsunionen er overordnet at skabe velfungerende og in-
tegrerede kapitalmarkeder på tværs af EU og derved fremme vækst og arbejdsplad-
ser i EU-landene.
Højniveauforummets foreløbige rapport peger på de emner og aspekter af kapital-
markedsunionen, som bør være prioriteter i det videre arbejde.
Det drejer sig om tiltag til at fremme, at virksomheder, fx små og mellemstore virk-
somheder, kan opnå bedre adgang til forskellige former for finansiering. I dag er
virksomheder i EU meget afhængige af bankfinansiering. Sigtet er, at virksomhe-
derne i højere grad kan opnå adgang til mere markedsbaseret finansiering, fx gen-
nem aktier.
Det drejer sig også om tiltag til at øge private investorers viden og deltagelse på de
finansielle markeder.
Kapitalmarkedsunion
rapport fra et højniveauforum
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde økofin 17/3-20
Side 2 af 4
Det handler desuden om en række tværgående emner som beskatning, insolvens-
lovgivning og konvergens i tilsynsbeslutninger, der alle har betydning for, om der
er gode og lige vilkår for investorer på tværs af lande. Det kan fx være mere attrak-
tivt for en investor i et land at investere i et andet land, hvis blandt andet regler om
beskatning af aktieindkomst, og regler for at bære tab, hvis en virksomhed går kon-
kurs, er mere ens på tværs af lande, eller hænger bedre sammen, så der fx ikke er
dobbeltbeskatning. Der må ventes vanskelige forhandlinger om sådanne emner.
Regeringen støtter formålet med kapitalmarkedsunionen og tager stilling til kon-
krete nye forslag, når de måtte blive fremsat.
Regeringen støtter, at arbejdet med kapitalmarkedsunionen har et stærkt fokus på
bæredygtige investeringer. EU har allerede vedtaget standarder for bæredygtige in-
vesteringer, som nu skal føres ud i livet. Generelt bør der fokuseres på, hvordan
man kan indrette reglerne for de finansielle markeder, så vi både sikrer finansiel
stabilitet og fremmer den grønne omstilling.
Regeringen støtter også et stærkt fokus på digitalisering af finansielle tjenesteydelser.
Det kan bl.a. bidrage til, at forbrugere har et bedre grundlag for at træffe privatøko-
nomiske beslutninger.
Man bør sikre de rette rammevilkår for digital innovation på kapitalmarkederne, og
at EU er med fremme globalt på dette område.
Evaluering af Solvens II-direktivet
Kommissionen er i gang med at evaluere de såkaldte Solvens II-regler, som handler
om tilsyn og regulering af forsikrings- og pensionsselskaber. Det drejer sig blandt
andet om kapitalkrav til disse selskaber, der
ligesom banker
skal have polstring
til at modstå tab og leve op til deres forpligtigelser over for deres kunder.
Evalueringen ventes at være færdig i løbet af 2020, hvorefter Kommissionen ventes
at foreslå ændringer i reglerne. På ECOFIN er der lagt op til en første drøftelse af
evalueringen.
Evalueringen af kravene til forsikrings- og pensionsselskaber handler blandt andet
om, hvorvidt kravene er afstemt med de lave renter, som vi nu har haft igennem
flere år. De lave renter kan være en udfordring for selskaberne, da afkastet på deres
investeringer så er lavere. Det kan skabe udfordringer, særligt hvis selskaberne har
garanteret deres kunder et afkast.
Evalueringen skal også se på, om reglerne i højere grad kan indrettes, så de tilskyn-
der selskaberne til at bidrage til den grønne omstilling.
Det er desuden et tema, om myndigheder skal have nye tilsynsværktøjer på forsik-
rings- og pensionsområdet til at sikre finansiel stabilitet.
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde økofin 17/3-20
Side 3 af 4
Der skal også ses på, om reglerne tager godt nok højde for forskelle på større og
mindre selskaber.
Det er endvidere et tema, om der er behov for yderligere fælles regler på forsik-
ringsområdet for at styrke det indre marked. Det handler om, hvorvidt regler for
nationale garantiordninger skal gøres mere ensartede, samt om der skal være et fæl-
les EU-regelsæt for at håndtere selskaber, som kommer i problemer og bliver nød-
lidende.
Kommissionen ventes på baggrund af evalueringen at foreslå ændringer på disse
områder næste år.
Regeringen er åben for at evaluere Solvens II-reglerne. Reglerne vurderes generelt
at fungere godt, men at det samtidig er fornuftigt at overveje forbedringer.
Der skal ses på, hvordan reglerne indrettes bedst muligt, så de understøtter finansiel
stabilitet til gavn for kunderne og samtidig understøtter, at selskaberne kan bidrage
til den grønne omstilling.
Det europæiske semester: Landrapporter og gennemførelse af EU-anbefalinger
ECOFIN skal drøfte landenes arbejde med at følge op på EU’s landeanbefalinger,
som blev vedtaget af ECOFIN i sommer.
Drøftelserne ventes især at sætte fokus på indsatsen med at fremme grøn omstilling
og grønne investeringer.
Kommissionen vurderer i sin meddelelse om landerapporterne, at EU-landene ge-
nerelt har gjort størst fremskridt med at følge op på anbefalinger fra sidste år om at
styrke robustheden i den finansielle sektor og den aktive arbejdsmarkedspolitik. Der
er generelt gjort færrest fremskridt med at sikre finanspolitisk holdbarhed og kon-
kurrence i servicesektoren.
Kommissionen understreger, at der er behov for en styrket indsats med at fremme
den grønne omstilling i de kommende år. De nye landespecifikke anbefalinger, som
Kommissionen fremlægger i maj og Rådet behandler til sommer, ventes at lægge
vægt på klima og grøn omstilling, herunder fremme af gode rammebetingelser for
grønne investeringer.
Landerapporten om Danmark vurderer, at Danmark har gjort nogle fremskridt med
at følge op på anbefalingerne fra 2019.
Rådsmøde nr. 3758 (økonomi og finans) den 17. marts 2020 - Rådsmødet er aflyst - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde økofin 17/3-20
Side 4 af 4
Det gælder anbefalingen om den investeringsrelaterede økonomiske politik med fo-
kus på uddannelse og opkvalifikation samt forskning og innovation, og på bære-
dygtig transport.
Det gælder også anbefalingen om hvidvask, særligt at sikre et effektivt tilsyn og
håndhævelse af rammerne for bekæmpelse af hvidvask.
Regeringen noterer sig Kommissionens landerapport om Danmark. Landerappor-
terne er også tema ved et af de normale fælles samråd med Finansudvalget.
Stabilitets- og Vækstpagten: Henstilling til Rumænien
ECOFIN ventes at vedtage en henstilling til Rumænien, da landet ikke efterlever
reglerne i Stabilitets- og Vækstpagten om et faktisk underskud på maksimalt 3 pct.
af BNP.
Kommissionen vurderer, at Rumæniens underskud var på 4 pct. af BNP i 2019 og
venter, at underskuddet stiger til næsten 5 pct. af BNP i år, 7 pct. af BNP i 2021 og
næsten 8 pct. i 2022. Kommissionen finder ikke særlige formildende omstændighe-
der. Der er samlet set ingen tvivl om, at Rumænien har for store underskud ift.
reglerne.
Kommissionen forslår derfor en henstilling med krav om at nedbringe underskud-
det gradvist til under 3 pct. af BNP i 2022. Der stilles også krav om strukturelle
budgetforbedringer for at nå dette mål.
Alle EU-lande ventes at støtte henstillingen til Rumænien. Det er vigtigt, at EU-
landene holder orden i eget hus på linje med de fælles finanspolitiske regler, så man
forebygger nye gældskriser og sikrer sunde europæiske økonomier til gavn for vækst
og beskæftigelse.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister