Europaudvalget 2019-20
Videokonference 16/4-20 - økofin Bilag 2
Offentligt
2177377_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
15. april 2020
Skriftlig forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN 16. april 2020
Denne skriftlige forelæggelse vedrører sagerne på ECOFIN 16. april 2020 (uformel
videokonference), der alle forelægges til orientering.
Forelæggelsen giver et prioriteret uddrag af de centrale aspekter af sagerne. Der
henvises generelt til samlenotatet, som er oversendt til Folketingets Europaudvalg
15. april 2020.
De økonomiske aspekter af COVID-19 og politiktiltag
ECOFIN ventes at drøfte økonomiske effekter af COVID-19 samt status og videre
arbejde med politiske tiltag til at håndtere COVID-19. Drøftelsen ventes at vedrøre
opfølgning på rapporten fra udvidet eurogruppe af 9. april til Det Europæiske Råd,
herunder en orientering fra det kroatiske formandskab om planerne for det videre
arbejde med lovgivningsmæssige tiltag vedr. COVID-19.
Rapporten fra udvidet eurogruppe redegør blandt andet for hidtidige tiltag, herun-
der de omfattende økonomisk-politiske tiltag i EU-landene
samt ECB’s pengepoli-
tiske tiltag, og udtrykker støtte til følgende konkrete initiativer til nye fælleseuropæ-
iske tiltag, jf. forelæggelser for Europaudvalget den 6. april 2020:
-
Et forslag fra Kommissionen om
yderligere midlertidig fleksibilitet i regi af
EU-budgettet
(”Coronavirus Response Investment Initiative Plus”), herunder
muligheden for at overføre midler mellem fonde, regioner og målsætninger, op-
hævelse af krav til national medfinansiering samt støtte til de mest udsatte i
samfundet.
Etablering af
et nødhjælpsinstrument
til at styrke sundhedssystemerne base-
ret på bidrag fra på 2,7 mia. euro fra EU-budgettet samt evt. bidrag fra EU-
landene.
-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
Videokonference (økonomi og finans) den 16. april 2020 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af videokonference økofin 16/4-20
Side 2 af 4
-
Etablering af en
garantifond i regi af Den Europæiske Investeringsbank
(EIB),
der skal understøtte finansiering til virksomheder på 200 mia. euro på
basis af garantier fra EU-landene på samlet 25 mia. euro.
Brug af
eurolandenes fælles lånefond (ESM).
Alle eurolande kan opnå ad-
gang til lån fra ESM (”Pandemic Crisis Support”) på som udgangspunkt 2 pct.
af BNP og betinget af anvendelse til sundhedsrelaterede udgifter.
Et forslag fra Kommissionen om at etablere et midlertidigt
EU-instrument til
støtte af nationale lønkompensationsordninger (SURE).
SURE indebærer,
at der kan ydes lån til EU-lande på samlet op til 100 mia. euro på basis af nati-
onale garantier fra EU-landene på samlet 25 mia. euro.
-
-
Ud over støtten til disse konkrete initiativer udtrykker rapporten enighed om at
arbejde på en
fond til at støtte genopretningen af europæisk økonomi
via støtte
til de hårdest ramte EU-lande via EU-budgetprogrammer. En sådan fond vil være
midlertidig, målrettet, stå mål med krisens store omkostninger og sprede krisens
omkostninger over tid vha. passende finansiering.
Rapporten lægger op til, at EU’s
stats- og regeringschefer skal drøfte denne fond, herunder dens finansiering, mhp.
en senere beslutning.
Rapporten giver også udtryk for, at
den flerårige finansielle ramme (MFF) for
2021-27
skal udformes, så den afspejler krisens konsekvenser og tillader EU-lan-
dene at adressere det økonomiske tilbageslag.
Rapporten afspejler desuden, at udvidet eurogruppe er klar til at støtte formændene
for Kommissionen og Det Europæiske Råd i udarbejdelsen af en
bredere hand-
lingsplan mhp. at understøtte genopretning af europæisk økonomi
gennem
skabelse af jobs og reformer til at styrke robusthed og konkurrenceevne.
Den finansielle sektors kreditgivning i lyset af COVID-19
ECOFIN ventes at vedtage en erklæring vedr. den finansielle sektors fortsatte kre-
ditgivning til husholdninger og virksomheder i lyset af COVID-19.
Erklæringen støtter meldinger fra Kommissionen, og de europæiske tilsynsmyndig-
heder for banker, værdipapirer og markeder, og forsikring og pension (EBA, ESMA
og EIOPA), samt bankunionens fælles tilsynsmyndighed (ECB/SSM) og fælles af-
viklingsmyndighed (SRB). Meldingerne sigter på at gøre fuld brug af den eksiste-
rende fleksibilitet i regulering og tilsyn mhp. at understøtte den finansielle sektors
fortsatte kreditgivning. Erklæringen giver udtryk for, at ECOFIN er klar til om
nødvendigt at tage yderligere tiltag, herunder lovgivningsmæssige, for at imødegå
konsekvenserne af COVID-19.
Der ventes generel støtte til erklæringen fra EU-landene. Fra dansk side kan man
ligeledes støtte erklæringen.
Videokonference (økonomi og finans) den 16. april 2020 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af videokonference økofin 16/4-20
Side 3 af 4
IMF's forårsmøder
ECOFIN ventes at blive orienteret om udfaldet af mødet
i IMF’s ministerkomité,
IMFC, den 16. april, som
afholdes i forbindelse med IMF’s og Verdensbankens
virtuelle forårsmøder 14.-17. april 2020. EU er på IMFC-mødet repræsenteret ved
det kroatiske EU-formandskab og Kommissionen på grundlag af en fælles EU-
holdning.
Den fælles EU-holdning lægger vægt på, at EU-landene står klar til at gøre alt i deres
magt for at modgå de økonomiske konsekvenser af COVID-19 og arbejder på en
række nationale og fælleseuropæiske tiltag,
jf. dagsordenspunkt om økonomiske effekter af
COVID-19 og politiktiltag.
EU-holdningen lægger bl.a. også vægt på at styrke det regelbaserede multilaterale
samarbejde om handel m.v. og understreger vigtigheden af international klimafi-
nansiering, der skal understøtte transitionen til en klimaneutral global økonomi, li-
gesom holdningen udtrykker støtte til IMF’s arbejde med at håndtere krisen.
Orienteringen vedr. IMFC-mødet ventes taget til efterretning af EU-landene på
ECOFIN.
Det europæiske semester i lyset af COVID-19
På ECOFIN ventes en orientering om betydningen af COVID-19 for det europæ-
iske semester i 2020, herunder EU-landenes stabilitets- og konvergensprogrammer
og nationale reformprogrammer.
Kommissionen lægger op til at fastholde de normale procedurer og tidsplanen for
det europæiske semester for 2020. Kommissionen vurderer dog samtidig, at der i
lyset af COVID-19 er behov for en fleksibel tilgang til afviklingen af semesteret for
2020, og har lempet kravene til landenes programmer. Der lægges fx op til, at sta-
bilitets- og konvergensprogrammerne skal redegøre for landenes finanspolitiske til-
tag i lyset af COVID-19, prognoser for 2020 og 2021 og de mest centrale finans-
politiske nøgletal, herunder underskud og gæld.
De landespecifikke anbefalinger for 2020 ventes behandlet i Rådet i juni og juli som
normalt.
EU-landene ventes at støtte en pragmatisk og fleksibel tilgang til det europæiske
semester for 2020, herunder lempede krav til EU-landenes programmer. Fra dansk
side kan man også støtte en sådan tilgang.
Videokonference (økonomi og finans) den 16. april 2020 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af videokonference økofin 16/4-20
Side 4 af 4
Med venlig hilsen
Nicolai
Finansminister
Wammen