Europaudvalget 2019-20
Videokonference 22/4 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
2179109_0001.png
Samlenotat forud for den uformelle videokonference for europaministre den 22. april
2020
1.
EU’s tiltag for at afbøde konsekvenser af COVID-19
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På den uformelle videokonference
for EU’s europaministre
den 22. april 2020 forventes en uformel og bred
drøftelse af de udfordringer og erfaringer man på EU-niveau har haft med Coronakrisen indtil videre. Det
ventes, at overordnede emner som bl.a. sundhed, økonomisk krisehjælp og genopretning, exit-strategi samt
repatriering af EU-borgere vil kunne blive omfattet af drøftelsen. Samtidig kan det ikke udelukkes, at
Kommissionen vil benytte mødet til at følge op på sit initiativ vedrørende monitorering af, hvorvidt
medlemslandenes nødretsforanstaltninger
lever op til EU’s grundlæggende værdier.
2. Baggrund
Der afholdes en uformel videokonference den 22. april 2020
for EU’s europaministre.
3. Formål og indhold
Det er forventningen, at drøftelsen blandt europaministre af de nuværende erfaringer med
håndteringen nationalt og på EU-niveau af Coronakrisen overordnet vil centrere sig om tre
emner: 1) sundhed, 2) økonomisk krisehjælp og genopretning samt 3) repatriering af EU-
borgere. Samtidig kan det ikke udelukkes, at Kommissionen vil benytte mødet til at følge op på
sit initiativ vedrørende monitorering af, hvorvidt medlemslandenes nødretsforanstaltninger
lever op til EU’s grundlæggende værdier.
Sundhedsområdet er national kompetence. Der har dog siden COVID-19-krisens begyndelse
været tæt kontakt og koordination mellem medlemslandenes sundhedsministre for at sikre
videndeling og erfaringsudvekling. Herudover har der været etableret fælles udbud til indkøb af
medicinsk udstyr samt tiltag til at opbygge strategiske EU-lagre for medicin og udstyr i regi af
EU’s civilbeskyttelsespolitik.
COVID-19-krisen
har samtidig sat fokus på såvel EU’s som
medlemslandenes kriseberedskaber over for hændelser som den igangværende pandemi samt
den sårbarhed, der knytter
sig til EU’s betydelige afhængighed af import af såvel medicin som
medicinsk udstyr.
Angående økonomisk krisehjælp og genopretning har alle medlemslande taget en række
vidtgående tiltag for at imødegå konsekvenserne af COVID-19. I tillæg hertil er der taget en
lang række tiltag fra EU’s side:
-
-
-
Yderligere budgetfleksibilitet under samhørighedspolitikken;
Genaktivering af det såkaldte nødhjælpsinstrument mhp. at styrke sundhedssystemer for op
mod 2,7 mia. euro;
Øget budget til EU's civilbeskyttelsesmekanisme mhp. fælles indkøb af sundhedsudstyr,
repatriering af EU-borgere mv.
Videokonference (almindelige anliggender – europaministre) den 22. april 2020 - Bilag 1: Skriftlig forelæggelse og samlenotat vedr. uformel videokonference for europaministre 22/4-20
2179109_0002.png
-
-
-
Etablering af en ny garantifond under EIB til at understøtte finansiering til virksomheder
på 200 mia. euro på tværs af EU, særligt små og mellemstore virksomheder;
Enighed om at alle eurolande kan opnå adgang til lån fra eurolandendes fælles lånefond -
ESM (”Pandemic Crisis Support”);
Støtte til at vedtage og etablere Kommissionens forslag vedr. støtte til nationale
lønkompensationsordninger o.l. (SURE). SURE skal fungere midlertidigt, mens COVID-
19-krisen varer. SURE indebærer, at der kan ydes lån til EU-lande på favorable vilkår til
finansiering af nationale lønkompensationsordninger o.l. krisetiltag.
Fremadrettet vil en genopretningsfond og en genopretningsplan også blive drøftet mhp. at
understøtte genopretning af europæiske økonomi. Samtidig vil den kommende flerårige
finansielle ramme (MFF) skulle afspejle krisens konsekvenser og tillade EU-landene at adressere
det økonomiske tilbageslag.
Kommissionen og formanden for Det Europæiske Råd har den 15. april offentliggjort en fælles
meddelelse om en fælles europæisk køreplan for ophævelse af tiltag til at hindre smitte med
Covid-19
(også kaldet EU’s exit-strategi).
Meddelelsen indeholder en række anbefalinger til
medlemsstaterne om, hvordan man kan gennemføre en gradvis tilbagerulning af tiltagene og
udgør en ramme for intern koordination i EU i processen.
I relation til repatriering af EU-borgere har koordinationen på EU-niveau spillet en afgørende
rolle. Medlemslandene har i den forbindelse assisteret hinanden for at sikre at europæiske
borgere har kunnet vende hjem fra hele verden. Forskellige medlemslande har
i samarbejde
med EU’s Fælles Udenrigstjeneste –
bl.a. hjulpet med at få danske statsborgere hjem, og på
samme vis har Danmark sikret repatriering for omkring 350 statsborgere fra andre
medlemslande på danske særfly fra Marokko, Filippinerne, Italien og Peru, samt forsvarsflyet
fra Mali.
Kommissionsformanden har, i lyset af den ungarske nødretslov af 31. marts 2020, som bl.a. er
blevet kritiseret af OSCE (ODIHR) og Europarådets generalsekretær, tilkendegivet, at
Kommissionen vil undersøge, om medlemslandenes nødretsforanstaltninger lever op til
EU’s
grundlæggende værdier. Det er muligt, at Kommissionen på rådsmødet den 22. april vil orientere
yderligere herom
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af nuværende erfaringer med Coronakrisen vil ikke i sig selv indebære
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien,
erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Tiltag til at håndtere krisen kan have sådanne
konsekvenser.
Videokonference (almindelige anliggender – europaministre) den 22. april 2020 - Bilag 1: Skriftlig forelæggelse og samlenotat vedr. uformel videokonference for europaministre 22/4-20
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at medlemslandene vil hilse en uformel drøftelse af de nuværende
erfaringer med Coronakrisen velkommen.
10. Regeringens generelle holdning
For regeringen er det vigtigt, at der på EU-niveau foregår en fokuseret erfaringsopsamling, for
derved at sikre, at EU kommer gennem krisen på bedst mulig vis. Derfor hilser regeringen en
sådan første uformel drøftelse af de nuværende erfaringer med håndteringen af Coronakrisen
velkommen.
Regeringen finder i den forbindelse, at den aktuelle krise gør det relevant at overveje, om såvel
EU’s som medlemslandene kriseberedskaber i tilstrækkelig grad er rustet til at håndtere
hændelser som den igangværende pandemi. Regeringen vurderer ligeledes, at det på baggrund
af krisen vil være naturligt at overveje, hvordan EU og medlemslandene kan mindske den
sårbarhed, der knytter sig til EU’s betydelige afhængighed af import af såvel medicin som
medicinsk udstyr.
Grundlæggende er det vigtigt for Danmark, at økonomierne i de øvrige EU-lande kommer
bedst muligt ud af krisen. Regeringen støtter derfor generelt initiativer til at adressere COVID-
19-krisen på såvel nationalt som EU-niveau. I drøftelser om yderligere tiltag på EU-niveau vil
regeringen fortsat være særdeles skeptisk over for fælles gæld og overførsler mellem EU-
landene. Regeringen vil tage stilling til konkrete forslag på det økonomiske område i takt med,
at de måtte blive fremlagt.
Regeringen finder det endelig væsentligt, at eventuelle
forslag med virkning for EU’s budget
afspejles i et kommende revideret MFF-forslag.
Regeringen hilser Kommissionens og DER-formandens fælles meddelelse om en fælles exit-
strategi velkommen og støtter, at tilbagerulning af Covid-19-tiltag sker under hensyntagen til
landenes individuelle situation og ud fra sundhedsmæssige kriterier. For så vidt angår
koordination er man fra dansk side er indstillet på at udveksle information med såvel andre
medlemsstater som Kommissionen. I den forbindelse skønnes det rigtigt at lægge fokus på
forudgående notifikation af tiltag, hvilket skaber maksimal transparens, men ikke forudgående
central godkendelse.
På repatrieringsområdet finder regeringen det ligeledes væsentligt systematisk at indsamle
erfaringer fra krisen,
bl.a. med fokus på EU’s fælles udenrigstjeneste
og EU delegationernes
evne til at yde bistand til andre medlemslandes statsborgere i lande uden medlemslandets
diplomatiske tilstedeværelse.
Regeringen støtter Kommissionens tilsagn om at monitorere medlemslandenes nødretstiltag og
deres forenelighed med EU’s grundlæggende værdier.
Videokonference (almindelige anliggender – europaministre) den 22. april 2020 - Bilag 1: Skriftlig forelæggelse og samlenotat vedr. uformel videokonference for europaministre 22/4-20
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
En række af de elementer og konkrete forslag, som vil kunne indgå i drøftelsen, er løbende
blevet forelagt særskilt.
Det gælder bl.a. SURE samt ændringsbudget 2 og tilhørende retsakter, der blev forelagt
Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 6. april 2020.
Derudover er den første pakke af ændringer til strukturfondsforordningen mv. mhp. at
muliggøre mere fleksibel anvendelse af især de resterende strukturfondsmidler på COVID-19
rettede tiltag (’Coronavirus Response Investment Initiative’)
blev forelagt Folketingets
Europaudvalg til orientering den 19. marts 2020. Anden pakke af ændringer til
strukturfondsforordningen mv. (’Coronavirus Response Investment Initiative Plus’) mhp.
yderligere fleksibilitet i udmøntningen af især struktur-fondsmidlerne blev forelagt Folketingets
Europaudvalg til skriftligt forhandlingsoplæg den 6. april 2020.