Europaudvalget 2019-20
Videokonference 5/5-20 - telekommunikation Bilag 1
Offentligt
2185006_0001.png
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
1. maj 2020
Uformel videokonference for teleministre den 5. maj 2020
Dagsorden
1.
Brugen af mobilapplikationer og brugen af anonymiseret mobildata
til at bekæmpe COVID-19 krisen
-
Politisk drøftelse
2.
Betydningen af digitale løsninger for EU's genopretning og investe-
ringer i implementering af nye digitale infrastrukturer
-
Politisk drøftelse
Side
2
5
Side 1/7
Videokonference teleministre den 5. maj 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference teleministre 5/5-20
2185006_0002.png
1. Brugen af mobilapplikationer og brugen af anonymiseret mobildata til
at bekæmpe COVID-19 krisen
Nyt notat
1. Resumé
Der afholdes uformel videokonference for EU’s teleministre den 5. maj 2020. På
dagsordenen er bl.a. en drøftelse af brugen af mobilapplikationer og brugen af ano-
nymiseret mobildata til at bekæmpe COVID-19-krisen.
Drøftelsen har ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser for Dan-
mark og påvirker ikke beskyttelsesniveauet.
Regeringen finder det relevant, at medlemsstater i EU samarbejder om rammerne
for brugen af smittesporingsapps, og er enig med Kommissionen i, at principperne
om frivillighed, anonymitet og beskyttelse af privatlivets fred er centrale i udviklingen
af disse apps.
2. Baggrund
Kommissionen har udsendt en række anbefalinger og en værktøjskasse til medlems-
staternes arbejde med COVID-19-sporingsapps. Det anbefales bl.a., at medlemssta-
terne udarbejder sporingsapps til at forebygge spredning af COVID-19, og at med-
lemsstaterne, i det omfang det er relevant og muligt, samarbejder og deler viden.
Hertil kommer en række anbefalinger om opbygningen af sådanne apps, herunder
at de skal være frivillige at benytte for borgerne, samt at de skal respektere borgernes
privatliv. Kommissionen anbefaler derfor specifikt brugen af Bluetooth-teknologi frem
for GPS-teknologi, fordi den er mindre indgribende i forhold til borgernes privatliv,
idet borgerens geografiske position ikke spores. De fleste medlemsstater, herunder
Danmark, er ved at udvikle sådanne apps, i tråd med Kommissionens anbefalinger.
Der er imidlertid en teknisk udfordring i at anvende Bluetooth, da Bluetooth-funktio-
nen i Apples telefoner ikke kan være aktiveret permanent, bl.a. for at spare strøm og
af sikkerhedshensyn. Derfor slås Bluetooth fra, når telefonen er i dvale, og registrerer
dermed alene mulige kontakter, hvis borgeren aktivt anvender telefonen, hvilket føl-
geligt begrænser værdien af smittesporingsappen på Apple-telefoner betragteligt. Da
styringen af Bluetooth ligger i styresystemet, iOS, kan denne udfordring kun løses af
Apple. Derudover kan der være udfordringer med kompatibiliteten mellem Bluetooth
i Apple- og Android-telefoner. Flere EU-lande har henvendt sig til Apple for at finde
en løsning på Bluetooth-problemstillingen, herunder også Danmark. Det bemærkes,
at Apple har tilkendegivet, at man forventer at kunne løse problemet i løbet af maj.
Danmark finder overordnet anbefalingerne og værktøjskassen fornuftige, herunder
at dokumenterne formentligt kan være en hjælp til visse lande. Den danske app er
endnu ikke lanceret, hvilket bl.a. skyldes ovennævnte udfordring med Apple-telefo-
ner.
Side 2/7
Videokonference teleministre den 5. maj 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference teleministre 5/5-20
2185006_0003.png
Det kroatiske formandskab har indkaldt til uformel videokonference for teleministrene
den 5. maj 2020. På dagsordenen lægger formandskabet op til en drøftelse af brugen
af mobilapplikationer og brugen af anonymiseret mobildata til at bekæmpe COVID-
19-krisen.
3. Formål og indhold
Drøftelsen på det uformelle videokonferencemøde forventes at have fokus på mulig-
hederne for en europæisk koordineret tilgang til smittesporingsapps, som sikrer in-
teroperabilitet og effektivitet samt minimal behandling af borgernes personlige oplys-
ninger.
Drøftelsen forventes specifikt at komme ind på mulighederne for grænseoverskri-
dende samarbejde og sikringen af kontaktopsporing mellem brugere af forskellige
apps, herunder også når borgere krydser grænser inden for EU.
Formandskabet har også fremhævet behovet for at have civilsamfundets opbakning,
da smittesporingens effektivitet afhænger af borgernes villighed til at downloade og
bruge appen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om drøftelsen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen har ikke økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har ikke andre konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesni-
veauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
Side 3/7
Videokonference teleministre den 5. maj 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference teleministre 5/5-20
2185006_0004.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til, hvilke holdninger andre lande vil fremføre på videokonfe-
rencen, men det kan oplyses, at flere EU-lande har henvendt sig til Apple for at finde
en løsning på Bluetooth-problemstillingen, herunder også Danmark.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens kommende app er bygget på principperne om frivillighed, anonymitet
og beskyttelse af privatlivets fred, i overensstemmelse med Kommissionens anbefa-
linger.
Regeringen finder det også relevant, at medlemsstaterne og Kommissionen samar-
bejder om fælles principper, så der kan sikres interoperabilitet på længere sigt. På
kort sigt er den største udfordring for udrulningen af den danske og mange europæ-
iske sporingsapps Apples restriktioner ift. brugen af Bluetooth, når telefonens skærm
er slukket. Regeringen støtter derfor en samlet europæisk opfordring til Apple om at
løse denne problematik hurtigst muligt.
I forhold til mulighederne for grænseoverskridende samarbejde og sikringen af kon-
taktopsporing mellem brugere af forskellige apps, herunder også når borgere krydser
grænser inden for EU, ser Danmark positivt på samarbejde om interoperabilitet, men
finder det væsentligt, at eventuel kontaktsporing sker på basis af frivillighed for de
borgere, der vælger at anvende en smittesporingsapp.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4/7
Videokonference teleministre den 5. maj 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference teleministre 5/5-20
2185006_0005.png
2. Betydningen af digitale løsninger for EU's genopretning og investe-
ringer i implementering af nye digitale infrastrukturer
Nyt notat
1. Resumé
Der afholdes uformel videokonference for EU’s teleministre den 5. maj 2020. På
dagsordenen er bl.a. en drøftelse af digitale løsningers betydning for
EU’s genopret-
ning og investeringer i digital infrastruktur.
Drøftelsen har ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser for Dan-
mark og påvirker ikke beskyttelsesniveauet.
Regeringen finder, at digitale løsninger vil være meget vigtige for den økonomiske
genopretning efter COVID-19-krisen. Regeringen lægger vægt på, at genopretnin-
gen fokuserer på indsatserne i EU’s Grønne Pagt og ambitionen om et Europa, der
er parat til den digitale tidsalder.
2. Baggrund
Kommissionen har i deres ”roadmap for recovery”, som blev offentliggjort forud for
stats- og regeringschefernes videokonferencemøde den 23. april 2020, annonceret,
at den vil fremlægge en uddybende økonomisk genopretningsplan for tiden efter CO-
VID-19-krisen. Det fremgår af roadmappet, at den digitale omstilling vil spille en cen-
tral og prioriteret rolle i relanceringen og moderniseringen af EU’s økonomi, og at
investeringer i grønne og digitale teknologier og kapaciteter vil kunne skabe beskæf-
tigelse og vækst samt give Europa en fordel i forhold til den globale genopretning.
Det kroatiske formandskab har indkaldt til uformel videokonference for teleministrene
den 5. maj 2020. På dagsordenen lægger formandskabet op til en drøftelse af digitale
løsningers
betydning for EU’s genopretning og investeringer i digital infrastruktur.
3. Formål og indhold
Drøftelsen på det uformelle videokonferencemøde forventes at have fokus på digi-
tale løsningers betydning for genopretningen efter COVID-19-krisen. Drøftelsen for-
ventes specifikt at komme ind på, hvordan den digitale sektor mest effektivt kan bi-
drage til genopretningen, og hvad der skal gøres for yderligere at fremme investerin-
gerne i implementering af nye digitale infrastrukturer (bredbåndsnet med meget høj
kapacitet) overalt i Europa for at bidrage til opnåelsen af et gigabit-samfund.
Formandskabet har bl.a. anført, at krisen har vist, at der er behov for digital infra-
struktur med meget høj kapacitet i EU, og har samtidig understreget behovet for fort-
satte investeringer i fiber- og 5G-netværk, der bidrager til at nå målene for udbredelse
af højhastighedsnet i 2025.
Side 5/7
Videokonference teleministre den 5. maj 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference teleministre 5/5-20
2185006_0006.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om drøftelsen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen har ikke økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har ikke andre konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesni-
veauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til, hvilke holdninger andre lande vil fremføre på videokonfe-
rencen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig med formandskabet i, at digitale løsninger vil være meget vigtige
for, hvordan EU formår at løfte sig ud af den økonomiske krise forårsaget af COVID-
19.
Regeringen lægger vægt på, at genopretningen fokuserer på indsatserne i EU’s
Grønne Pagt og ambitionen om et Europa, der er parat til den digitale tidsalder. Re-
geringen finder, at et EU, som er frontløber på den grønne og den digitale dagsorden,
vil opnå en konkurrencefordel, som kan trække EU ud af de negative konsekvenser
forårsaget af COVID-19. For at indfri dette potentiale, må EU 1) øge omfanget og
hastigheden af investeringer i den grønne omstilling, 2) udvikle fremmende tiltag for
nye teknologier og opdatere de reguleringsmæssige rammer, så EU kan blive en
digital frontløber og 3) fremme industrielle økosystemer af strategisk vigtighed for
Europas modstandsdygtighed mod kriser og for den grønne og digitale omstilling
med særligt fokus på kritiske teknologier og herunder sikker 5G. Sidst mener rege-
ringen, at EU på den anden side af COVID-19 skal accelerere udviklingen af et fair,
konkurrencepræget og barrierefrit indre marked, der vil gøre det lettere for europæi-
ske virksomheder at skalere på tværs af grænser.
Side 6/7
Videokonference teleministre den 5. maj 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference teleministre 5/5-20
2185006_0007.png
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 7/7