Europaudvalget 2019-20
Videokonference 5/5-20 - beskæftigelse m.v. Bilag 1
Offentligt
2185025_0001.png
NOTAT
Samlenotat til uformel videokonference for
EU’s beskæftigelses-
og socialministre den 5.
maj 2020
J.nr. 2020 - 3331
CADI
1. Genopretningstiltag og demografiske udfordringer relateret til Covid-19 ............2
Videokonference beskæftigelse og social den 5. maj 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference beskæftigelse m.v. 5/5-20
1. Genopretningstiltag og demografiske udfordringer relateret til Covid-19
- Politisk debat
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resume
EU’s beskæftigelses-
og socialministre forventes at drøfte erfaringer, udfordringer
og initiativer relateret til de beskæftigelsesmæssige og sociale følgevirkninger af
COVID-19-udbruddet, herunder evt. behov for yderligere EU-indsats. Formand-
skabet ønsker desuden særligt fokus på demografiske udfordringer. Derudover har
kommissær for jobs og sociale rettigheder Nicolas Schmit opfordret til, at mini-
strene også diskuterer overholdelse af retningslinjer for den fri bevægelighed og
forhold for sæsonarbejdere under COVID-19.
2. Baggrund
Det kroatiske EU-formandskab har planlagt en uformel højniveau-videokonference
for EU’s beskæftigelses-
og socialministre den 5. maj 2020.
3. Formål og indhold
Formålet med mødet er at drøfte erfaringer, udfordringer og initiativer relateret til
de beskæftigelsesmæssige og sociale følgevirkninger af COVID-19-udbruddet. For
så vidt angår initiativer til at afbøde følgevirkningerne af COVID-19, er der lagt op
til en forholdsvis bred drøftelse af nationale tiltag for at håndtere konsekvenserne
af COVID-19 på arbejdsmarkedet, eventuelt kommende nationale tiltag samt mu-
lige tiltag på EU-niveau. Formandskabet ønsker desuden et særligt fokus på demo-
grafiske udfordringer. Endelig har kommissær for jobs og sociale rettigheder Nico-
las Schmit opfordret til, at ministrene på mødet også drøfter overholdelse af ret-
ningslinjer for den fri bevægelighed og forhold for sæsonarbejdere i relation til
COVID-19.
Der skal ikke vedtages erklæringer eller tiltag på mødet.
Der er ikke fremlagt særlige forslag vedrørende COVID-19
til behandling af EU’s
social- og beskæftigelsesministre. Kommissionen har dog i april lanceret SURE-
initiativet, der er et EU-instrument til finansiel assistance ifm. nationale lønkom-
pensationsordninger mv. under COVID-19-krisen, hvor alle medlemsstaterne skal
stille garantier. Forslaget forhandles af EU’s finansministre. Kommissionen ventes
at præsentere yderligere initiativer.
For så vidt angår demografiske udfordringer lægges der op til, at medlemslandenes
synspunkter kan give input til Kommissionens kommende rapport om virkningen
af demografiske forandringer.
Kroatien har under sit EU-formandskab ønsket at sætte fokus på demografiske ud-
fordringer, særligt håndtering af hjerneflugt og regional affolkning, som følge af
intra-EU-mobilitet. I lyset af COVID-19-udbruddet har formandskabet justeret sit
2
Videokonference beskæftigelse og social den 5. maj 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference beskæftigelse m.v. 5/5-20
fokus, så der også ses på, hvordan krisen påvirker befolknings- og aldersgrupper
forskelligt. Der lægges op til en drøftelse af, hvordan man kan imødekomme de de-
mografiske udfordringer, der følger af COVID-19-krisen og hjælpe regioner, der er
særligt påvirket af befolkningsnedgang.
Kommissionen har den 30. marts 2020 præsenteret en meddelelse med retningslin-
jer for arbejdskraftens fri bevægelighed under COVID-19-krisen. Efter EU-retten
må medlemslandene som udgangspunkt ikke lægge hindringer i vejen for den fri
bevægelighed, herunder for grænsearbejdere, udstationerede og tjenesteydere.
Sundhedsmæssige hensyn kan dog efter omstændighederne udgøre en berettiget re-
striktion for den fri bevægelighed, hvis tiltagene er nødvendige, proportionelle og
ikke-diskriminerende over for EU-borgere. Ifølge retningslinjerne bør arbejdsta-
gere i en række kritiske erhverv også være undtaget eventuelle restriktioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Der er tale om uformelle drøftelser og erfaringsudveksling. Mødet har ikke lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene ventes udover at oplyse om nationale tiltag også at udtrykke
støtte til vedtagne initiativer på EU-niveau samt eventuelt udtrykke holdninger til
fremtidige tiltag til at afbøde krisen. Desuden ventes en række lande at lægge vægt
på COVID-19-krisens konsekvenser for sæsonarbejdere, ikke mindst i relation til
landbrug og turisme. Endelig er der fra nogle medlemslande efterspørgsmål på øget
fokus fra EU på beskæftigelses- og socialområdet.
10. Regeringens generelle holdning
Den danske regering støtter udveksling af erfaringer om nationale tiltag til håndte-
ring af COVID-19. Den danske regering finder, at der på EU-niveau allerede er ud-
vist solidaritet med de økonomiske pakker, der er under vedtagelse. Særligt på be-
skæftigelsesområdet ses tiltag til at afbøde ledighed at være nationalt ansvar.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3