Europaudvalget 2019-20
Videokonference 12/5-20 - sundhed Bilag 1
Offentligt
2187942_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPCAN
Koordineret med:
Sagsnr.: 2006311
Dok. nr.: 1204102
Dato: 06-05-2020
Samlenotat
vedrørende den uformelle
videokonference for EU’s sund-
hedsministre den 12. maj 2020
1. Adgang til medicin (KOM-dokument foreligger ikke)
- Udveksling af synspunkter
Videokonference beskæftigelse m.v. - sundhed den 12. maj 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformelt videokonference for EU's sundhedsministre 12/5-20
2187942_0002.png
Adgang til medicin
-
Udveksling af synspunkter
1. Resume
Det kroatiske formandskab lægger op til en drøftelse af lægemiddelpolitik i EU med fokus
på adgang til medicin. Sikker og stabil forsyning af medicin er en stigende udfordring i hele
EU og har været genstand for drøftelser siden 2016. Formandskabet fremhæver, at beho-
vet for en fælles strategisk tilgang er yderligere aktualiseret af den igangværende COVID-
19 pandemi og den forventede efterfølgende økonomiske krise.
Det er regeringens holdning, at Kommissionen, sideløbende med de danske overvejelser
om nationale tiltag til at afbøde konsekvenserne af forsyningsvanskeligheder, bør opfor-
dres til at se på alle relevante værktøjer i forbindelse med forberedelsen af en ny europæ-
isk lægemiddelstrategi. Det kan være både strukturelle og regulatoriske tiltag for at sikre
bedre forsyningssikkerhed og tilgængelighed af lægemidler i hele EU.
Det er dog væsentligt, at der er tilstrækkelig viden om implikationerne af potentielle nye
foranstaltninger og tiltag, inden de gennemføres. Regeringen vil derfor arbejde for, at
Kommissionen tager initiativ til såvel øjeblikkelige tiltag som mere langsigtede og velun-
derbyggede i itiativer. EU’s edle sla de bør i e første fase sa arbejde o at opbygge
fælles lagre, øge produktionen af kritiske lægemidler og koordinere forskningsindsatsen for
udvikling af en vaccine og behandlinger til fælles bedste.
Disse tiltag må i en anden fase integreres i en bredere, holistisk strategi, der sigter mod at
styrke EU's robusthed og generelle forsyningssikkerhed på længere sigt, blandt andet ved
at inddrage muligheden for øget innovation og produktion af lægemidler og udstyr i Eu-
ropa og derved at sikre en vis uafhængighed af tredjelande, hvor og når det er nødven-
digt.
2. Bagrund
Det kroatiske formandskab lægger op til en drøftelse af lægemiddelpolitik i EU med fokus
på styrkelse af det europæiske samarbejde om adgang til medicin. Dagsordenspunktet er
en fortsættelse af tidligere drøftelser i EU, hvor adgang til medicin blandt andet har været
på dagsorden i gennem flere år. Drøftelsen skal således også ses i lyset af, at Kommissions-
formanden, Ursula von der Leyen, allerede ved Kommissionens tiltrædelse i 2019 bad
sundhedskommissær Stella Kyriakides om at se på lægemiddelområdet med fokus på både
at sikre den nødvendige forsyning af lægemidler til rimelige priser og fremme innovation i
den europæiske lægemiddelindustri. Kommissionen ventes at præsentere en strategi in-
den udgangen af 2020.
Side 2
Videokonference beskæftigelse m.v. - sundhed den 12. maj 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformelt videokonference for EU's sundhedsministre 12/5-20
Udfordringerne vedrørende adgang til medicin og herunder forsyningsproblemer har i de
seneste år været stigende på tværs af EU. Udfordringerne spænder bredt og er ikke nød-
vendigvis de samme i alle medlemslande. Fælles er dog, at udfordringerne skaber usikker-
hed blandt de europæiske borgere, som f.eks. er bekymrede for, om almindelige lægemid-
ler er tilgængelige på apotekerne og sygehusene.
Fælles er også, at udfordringerne
særligt for epidemimedicin og medicin til intensiv brug,
f.eks. bedøvelsesmidler og antibiotika
er blevet væsentligt forstærket af den aktuelle
COVID-19-pandemi, som har skabt stor konkurrence om forsyning af mange af de samme
lægemidler. Samtidig har både nogle medlemslande og tredjelande introduceret forskel-
lige handelshindringer som f.eks. eksportrestriktioner på lægemidler.
Endelig har
pa de ie g sat yderligere fokus på EU’s sårbarhed so følge af afhæ gighed
af lægemidler og aktivstoffer til lægemidler produceret i tredjelande.
3. Formål og indhold
Formålet med drøftelsen er at udveksle synspunkter om mulige tiltag, herunder tættere
samarbejde og koordinering, der kan bidrage til at forbedre forsyningssikkerheden og ad-
gangen til medicin i EU.
Som en del af drøftelsen har formandsskabet stillet tre spørgsmål, som deltagerne anmo-
des om at forholde sig til. De vedrører bl.a.:
1.
Sammenhængen mellem den kommende europæiske lægemiddelstrategi, den euro-
pæiske industristrategi og den annoncerede europæiske økonomiske genopretnings-
plan
Mulige initiativer i den europæiske lægemiddelstrategi mhp. at adressere forsynings-
vanskeligheder i EU
Styrkelse af kommunikationen mellem nationale myndigheder og interessenter, f.eks.
ved etablering af en fælles platform for regelmæssig dialog med interessenter eller
ved at bygge oven på de mekanismer i regi af det Europæiske Lægemiddelagentur,
EMA, der allerede er etableret i forbindelse med COVID-19-krisen.
2.
3.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om en drøftelse.
6.
Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Side 3
Videokonference beskæftigelse m.v. - sundhed den 12. maj 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformelt videokonference for EU's sundhedsministre 12/5-20
Ikke relevant, da der er tale om en drøftelse.
7. Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen medfører ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Forhandlingssituationen
Udfordringerne vedr. forsyningsvanskeligheder og adgang til medicin spænder bredt i EU,
og er ikke nødvendigvis de samme i alle medlemslande, hvilket bl.a. kan henføres til for-
skelle i de enkelte landes størrelse og økonomi. Nogle EU-lande har således væsentligt
større forsyningsproblemer end Danmark.
Problemer med forsyningssikkerheden for nogle lægemidler
især under en pandemi som
den aktuelle COVID-19-krise
skyldes, at efterspørgslen reelt er større end udbuddet. De
enkelte medlemslande er derfor i direkte konkurrence med hinanden om de tilgængelige
lægemidler, f.eks. ved parallelimport af lægemidler fra ét EU-land til et andet. Det bety-
der, at det kan være relevant, men i praksis også vanskeligt, at nå til enighed om fælles
løsninger.
Dog har den aktuelle COVID-19
pa de i gjort det eget tydeligt, at EU’s læge iddelfor-
syning er sårbar, fordi størstedelen af verdens lægemidler enten produceres uden for EU
eller er afhængige af aktivstoffer, som produceres uden for EU. Dermed er EU i konkur-
rence med hele verden, når der opstår forsyningsvanskeligheder i ét eller flere medlems-
lande. Det skaber momentum i forhold til at forsøge at opnå enighed om at skabe bedre
vilkår, herunder økonomiske og regulatoriske, for en øget europæisk udvikling og produk-
tion af aktivstoffer og/eller lægemidler.
10. Regeringens generelle holdning
Lægemiddelområdet og håndtering af forsyningssikkerhed er et yderst komplekst område,
der påvirkes af både nationale og internationale faktorer. Det er regeringens holdning, at
problemstillingen vedrørende forsyningsvanskeligheder og adgang til medicin bør håndte-
res både nationalt og i fællesskab i EU.
Regeringen mener således, at Kommissionen, sideløbende med de danske overvejelser om
nationale tiltag, bør opfordres til at se på alle relevante værktøjer, det være sig både
strukturelle og regulatoriske tiltag, for at sikre bedre forsyningssikkerhed og tilgængelig-
hed af lægemidler i hele EU.
Side 4
Videokonference beskæftigelse m.v. - sundhed den 12. maj 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformelt videokonference for EU's sundhedsministre 12/5-20
Det er dog væsentligt, at der er tilstrækkelig viden om konsekvenserne af potentielle nye
tiltag, inden de gennemføres. Det gælder f.eks. påvirkning af markedet og prisniveauet.
Der er således behov for en balance mellem lempelige krav til virksomhedernes leverings-
evne og dermed billigere lægemidler på den ene side og stramme krav til leveringsevne og
dermed dyrere lægemidler på den anden side.
Regeringen er overordnet enig i, at EU's strategier bør være sammenhængende og under-
støtte hinanden og herunder, at en kommende lægemiddelstrategi skal ses i sammen-
hæng med den industrielle strategi og den kommende genopretningsplan, som tilsvarende
også indeholder et fokus på at sikre en bedre forsyningssikkerhed i både produktionen af
medicin, medicinsk udstyr og personlige værnemidler. Fokus bør således blandt andet
lægges på at understøtte en innovativ og omstillingsparat industri gennem fri og fair kon-
kurrence samt åbne markeder.
Den kommende lægemiddelstrategi bør har et bredt fokus og f.eks. også afspejle behovet
for mærkbare investeringer i og tilpasning af forsknings- og innovationsindsatsen, samt en
bedre kobling af disse til faktisk produktion og fremstilling af både medicinsk udstyr og læ-
gemidler.
Der er behov for såvel øjeblikkelige tiltag som mere langsigtede og velunderbyggede initia-
tiver. EU’s edle sla de bør i
en første fase effektivt samarbejde om at opbygge fælles
lagre, øge produktionen af kritiske lægemidler og koordinere forskningsindsatsen for ud-
vikling af en snarlig vaccine og behandlinger til fælles bedste.
Disse tiltag må i en anden fase integreres i en bredere, holistisk strategi, der sigter mod at
styrke EU's robusthed og generelle forsyningssikkerhed på længere sigt, blandt andet ved
at inddrage muligheden for øget innovation og produktion af lægemidler og udstyr i Eu-
ropa for at sikre en vis uafhængighed af tredjelande, hvor og når det er nødvendigt. Et fo-
kus på et en øget produktion i Europa må dog ikke lede til protektionisme, men skal søge
at mindske afhængigheden af tredjelande inden for kritiske forsyninger ved at diversifi-
cere forsyningskæderne.
En EU-strategi bør have et bredt fokus på hele forsyningskæden og fokusere på langsig-
tede forebyggende foranstaltninger som tilgængelighed, analyse af effektive tiltag samt
udvikling og produktion af lægemidler, herunder også vacciner. Strategien kunne derfor
omfatte: (i) effektiv overvågning af markedet, (ii) koordinering af forsyninger, (iii) forsk-
ning og innovation, (iv) lovgivningsmæssige rammer, (v) global værdi- og forsyningskæder,
(vi) produktionsfaciliteter og (vii) finansiering.
Danmark støtter åbenhed, dialog og inddragelse af interessenter. Ud fra et ønske om
størst mulig ressourceeffektivitet vil det være at foretrække, hvis dialogen bygger videre
Side 5
Videokonference beskæftigelse m.v. - sundhed den 12. maj 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformelt videokonference for EU's sundhedsministre 12/5-20
på allerede etablerede fora og platforme i det omfang, at sådanne eksisterer og er velfun-
gerende.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 6