Europaudvalget 2019-20
Videokonference 26/5-20 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2020-984
Den 19. maj 2020
Uformel videokonference for
EU’s
europaministre
den 26. maj 2020
SAMLENOTAT
1. COVID-19 relaterede tiltag: Deeskalering og økonomisk genopretning i lyset af COVID-19 ........................ 2
1
Videokonference almindelige anliggender (europaministre) den 26. maj 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference almindelige anliggender 26/5-20
2194947_0002.png
1. COVID-19 relaterede tiltag: Deeskalering og økonomisk genopretning i lyset af
COVID-19
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På den uformelle videokonference
for EU’s europaministre den 26. maj 2020
forventes en uformel drøftelse af
deeskaleringstiltag og den økonomiske genopretning efter COVID-19-krisen. Det er forventningen, at
europaministrene vil udveksle erfaringer og såkaldt ’best practices’ ift. balance mellem genåbning af samfundene
og fortsat sikring af de sundhedsmæssige hensyn. Konferencen om Europas fremtid kan også komme op som en
mulig platform for at drøfte de nye udfordringer efter COVID-19.
Kommissionen ventes i maj 2020 at fremlægge forslag til en genopretningsfond sammen med et revideret forslag til
EU’s flerårige finansielle ramme 2021-27
(MFF-pakke). Forslaget forventes først fremsat efter den uformelle
videokonference for EU’s europaministre den 26. maj 2020, men emnet kan alligevel forventes at blive genstand
for en generel drøftelse.
Rådet ventes efter forslagets fremsættelse at indlede den formelle lovbehandling af forslaget. Der udarbejdes iht.
normale EU-procedurer grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til genopretningsfond, når det er
fremsat.
2. Baggrund
Der afholdes en
uformel videokonference den 26. maj 2020 for EU’s europaministre.
3. Formål og indhold
Kommissionsformanden og formanden for Det Europæiske Råd har den 15. april offentliggjort
en fælles meddelelse om en fælles europæisk køreplan for ophævelse af tiltag til at hindre smitte
med Covid-19
(også kaldet EU’s
exit-strategi). Meddelelsen indeholder en række anbefalinger til
medlemsstaterne om, hvordan man kan gennemføre en gradvis tilbagerulning af tiltagene og
udgør en ramme for intern koordination i EU i processen.
Kommissionen ventes i løbet af maj 2020 at fremlægge et forslag til en genopretningsfond
sammen med et revideret forslag til EU’s flerårige finansielle ramme 2021-27
(MFF-pakke).
Forslaget forventes først
fremsat efter den uformelle videokonference for EU’s europaministre
den 26. maj 2020, men emnet kan alligevel forventes at blive genstand for en generel drøftelse.
Et tema i forhold til genopretningsfonden er, om EU-landene,
evt. med sikkerhed i EU’s
budget og/eller nationale garantier fra de enkelte EU-lande, skal optage fælles lån, og om
provenuet herfra skal bruges til, at de hårdest ramte EU-lande ydes lån
eller om midlerne skal
gives til de hårdest ramte lande som direkte støtte, eller eventuelt en kombination af udlån og
direkte støtte. Kommissionen vil muligvis foreslå et kompromis, hvor provenuet anvendes på
en kombination af udlån og direkte støtte.
2
Videokonference almindelige anliggender (europaministre) den 26. maj 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference almindelige anliggender 26/5-20
2194947_0003.png
Hvis der er tale om udlån, skal midlerne og optagne lån tilbagetales af modtagerlandet, og vil
derfor ikke indebære overførsler mellem EU-landene. Hvis der derimod er tale om direkte
støtte, skal midlerne og optagne lån ikke (kun) tilbagebetales af modtagerlandet, men af alle
EU-lande.
Forhandlingerne i Rådet om rammerne for konferencen om Europas fremtid har ligget stillet
siden udbruddet af Corona. Det næste skridt i processen er fastlæggelsen af Rådets mandat med
henblik på interinstitutionelle forhandlinger med Kommissionen og Europa-Parlamentet om en
fælles erklæring om rammerne for konferencen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har udtalt sig om fælleseuropæiske tiltag i lyset af COVID-19, herunder en
genopretningsfond
1
. Europa-Parlamentet vedtog den 15. januar en resolution om sine ønsker
og forventninger til konferencen om Europas fremtid.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
En genopretningsfond samt et justeret forslag til den flerårige finansielle ramme (MFF) for
2021-2027 kan have statsfinansielle, samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Det vil afhænge af den konkrete udformning af en sådan genopretningsfond
samt et justeret MFF-forslag.
Tilrettelæggelsen af konferencen om Europas fremtid ventes ikke i sig selv at indebære
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien,
erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at konferencen kan munde
ud i målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser, såfremt de
følges op med konkrete forslag til beslutninger. Konsekvenserne af disse vil først kunne
vurderes, når der foreligger konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at medlemslandene vil hilse en uformel drøftelse af deeskalering, den
økonomiske genopretning efter Covid-19-krisen samt konferencens om Europas fremtid
velkommen.
Ift. genopretningsfonden er det forventningen, at nogle EU-lande vil støtte en fond af en meget
betydelig størrelse og stille som krav, at fonden baseres på EU-landenes fælles optagelse af lån,
Link til pressemeddelelse fra Europa-Parlamentet:
https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20200419IPR77414/more-ambition-needed-
for-eu-recovery-instruments-says-majority-of-meps
1
3
Videokonference almindelige anliggender (europaministre) den 26. maj 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference almindelige anliggender 26/5-20
der udmøntes i form af direkte støtte og overførsler. Andre lande ønsker en fond, som har en
mere begrænset størrelse, og som er baseret på lån og ikke direkte støtte og overførsler.
Ift. konferencen om Europas fremtid er det forventningen, at der blandt en bred gruppe af
medlemslande vil være et ønske om, at konferencen i mindre grad fokuserer på institutionelle
spørgsmål, og i højere grad også fokuserer på emner i relation til genopretningen efter COVID-
19, herunder økonomi, vækst og beskæftigelse.
10. Regeringens generelle holdning
En drøftelse af deeskaleringstiltag kan grundlæggende hilses velkommen. Det er positivt, at
medlemslandene kan udveksle informationer og dele relevante erfaringer herom.
Ift. den økonomiske genopretning, er det grundlæggende vigtigt for Danmark, at økonomierne
i de øvrige EU-lande kommer bedst muligt ud af krisen. Regeringen støtter derfor generelt
initiativer til at adressere COVID-19-krisen på såvel nationalt som EU-niveau.
Regeringen er generelt skeptisk over for tiltag, som indebærer fælles gæld og overførsler mellem
EU-landene, herunder fordi det kan svække landenes tilskyndelse til at føre sund og holdbar
national finanspolitik. Regeringen vil tage stilling til det konkrete forslag, når det bliver fremlagt.
Regeringen vil aktivt medvirke til at søge at præge rammerne for konferencen om Europas
fremtid og dens indhold. Regeringens holdning er, at fokus for konferencen bør rettes mod
behovet for at levere konkrete, politiske resultater gennem EU-samarbejdet, herunder de
strategiske prioriteter, som tidligere er vedtaget af Det Europæiske Råd, og genopretningen
efter COVID-19. Konferencen bør ikke fokusere på institutionelle reformer eller
traktatændringer.
Regeringen vil desuden arbejde for, at nationale parlamenter sikres en rolle i konferencen samt
for øget åbenhed omkring lovgivningsprocessen i EU. Når de nærmere rammer for
konferencen er fastlagt, vil regeringen fastlægge en mere konsolideret holdning til konferencens
indhold og danske prioriteter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Spørgsmålet om en
genopretningsfond er blevet forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 19. maj
2020.
4