Europaudvalget 2019-20
Videokonference 9/6-20 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2020-18063
Den 25. maj 2020
Uformel videokonference for
EU’s
handelsministre den 9. juni 2020
SAMLENOTAT
1. Handelspolitiske aspekter af COVID-19-krisen .............................................................................................. 2
2. WTO ............................................................................................................................................................... 5
1
Videokonference handelsministre den 9. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference udenrigsanliggender - handel 9/6-20
2199455_0002.png
1. Handelspolitiske aspekter af COVID-19-krisen
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat. Ændringer fremgår af streg i marginen.
1. Resumé
På videokonferencen ventes en fortsættelse af ministrenes uformelle drøftelse den 16. april af de handelspolitiske
aspekter af COVID-19. Kommissionen ventes at
orientere om status for EU’s implementeringsforordning om
eksportautorisationer samt kontakter til tredjelande om forsyning af medicin og værnemidler. Kommissionen
ventes endvidere at afrapportere fra de seneste møder i G20-handelsministerkredsen.
2. Baggrund
Handelspolitikken spiller en vigtig rolle i afbødningen af de økonomiske konsekvenser af
COVID-19
både i den akutte krise og på lang sigt i forbindelse med den økonomiske
genopretning. Stats- og regeringscheferne understregede den 26. marts vigtigheden af
internationalt samarbejde og multilaterale løsninger i håndteringen af pandemien og dens
konsekvenser, herunder bæredygtighed af de globale forsyningskæder.
G20-landenes handels- og investeringsministre har i en fælles udtalelse den 30. marts ligeledes
opfordret til samarbejde om at holde vitale forsyningskæder åbne i en fælles front mod
COVID-19. Såfremt der anvendes foranstaltninger som eksportrestriktioner, bør disse være
målrettede, proportionale, gennemsigtige og midlertidige samt i overensstemmelse med WTO-
reglerne. Handels- og investeringsministrene bekræftede tilgangen med en ny G20 erklæring
den 14. maj, hvori der fremkom anbefalinger til en række tiltag om øget handelslettelse og
transparens, der kan støtte op om det multilaterale handelssystem.
Kommissionen iværksatte den 15. marts via gennemførelsesforordning 2020/402 kontrol med
eksport af værnemidler til tredjelande med henblik på at afhjælpe forsyningsproblemer i EU.
Foranstaltningen er tidsbegrænset til seks uger. Beslutningen blev truffet efter, at flere
medlemsstater havde indført eksportforbud af værnemidler internt i EU. Folketingets
Europaudvalg blev orienteret om gennemførselsforordningen ved Erhvervsministeriets notater
af hhv. 19. marts og 22. april. Sidstnævnte vedrørte forlængelse af gennemførelsesordningen i
yderligere 30 dage. Gennemførselsordningen udløber den 25. maj og der er ikke fremsat forslag
om yderligere forlængelse.
Endvidere har Kommissionen den 3. april vedtaget en beslutning i hasteprocedure om
tidsbegrænset moms- og toldfri import af varer, der er nødvendige for at bekæmpe effekterne
af COVID-19. Forudsætningen er, at varerne importeres af statslige organisationer og anvendes
i relation til den nuværende katastrofesituation. Folketingets Europaudvalg blev orienteret om
beslutningen via Skatteministeriets notat af 27. marts.
EU-kommissionen udgav den 25. marts i meddelelse 2020/1981 retningslinjer vedrørende
medlemsstaternes mulighed for screening af udenlandske investeringer inden for kritiske
industrier. Retningslinjerne skal særligt ses i forhold til produktion af nødvendigt medicinsk og
2
Videokonference handelsministre den 9. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference udenrigsanliggender - handel 9/6-20
beskyttelsesudstyr i EU samt imødegåelse af utilsigtet salg af kritisk infrastruktur under
kriseperioden. Retningslinjerne knytter sig til EU-forordning 2019/452 om screening af
udenlandske investeringer, som finder anvendelse fra den 11. oktober 2020.
3. Formål og indhold
Handelsministrene ventes på baggrund af en orientering fra Kommissionen at drøfte de
handelspolitiske aspekter af COVID-19, herunder implikationer for EU's handelsrelationer til
tredjelande og for bæredygtigheden af de globale værdi- og forsyningskæder. Der ventes
desuden en drøftelse af, hvorledes handelspolitikken kan bidrage til at forberede grundlaget for
en økonomisk genopretning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i forbindelse med den uformelle videokonference.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da EU har enekompetence på området for
den fælles handelspolitik. Det bemærkes, at der ikke træffes formelle beslutninger ved
videokonferencen.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelserne forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Forhandlingssituationen
Der er blandt medlemsstaterne bred opbakning til, at EU søger fælles løsninger mhp. at løse de
handelsmæssige udfordringer, som er afledt af COVID. Enkelte lande ventes at tale for, at EU
styrker sin muligheder for selvforsyning af bl.a. medicin og medicinsk udstyr gennem
relokalisering af produktion og oplagring i Europa. Andre lande ventes at tale for tiltag, der
sikrer fortsatte åbne globale markeder, herunder at al told og tekniske barrierer fjernes for
medicinsk udstyr.
10. Regeringens generelle holdning
Handelspolitikken kan spille en vigtig rolle i afbødningen af de økonomiske konsekvenser af
COVID-19. Dette sker bedst ved fortsat at sikre åbne markeder og frie handelsstrømme og en
fair og bæredygtig handelspolitik.
EU skal tage aktiv del i en koordineret international respons på COVID-19, som medvirker til
at opretholde samhandlen på verdensplan, samtidig med at europæiske interesseser varetages.
Danske arbejdspladser og eksportinteresser beskyttes bedst gennem opretholdelse og styrkelse
3
Videokonference handelsministre den 9. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference udenrigsanliggender - handel 9/6-20
2199455_0004.png
af de globale værdi- og forsyningskæder, fair og bæredygtig handel samt et transparent og
regelbaseret handelssystem med WTO i centrum.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt for Folketingets Europaudvalg forud for uformel videokonference for
udenrigsministre (handel) den 16. april 2020.
4
Videokonference handelsministre den 9. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference udenrigsanliggender - handel 9/6-20
2199455_0005.png
2. WTO
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På videokonferencen ventes en orientering ved Kommissionen om status på reformprocessen i WTO, herunder
krisen i appelorganet, samt status vedr.
WTO’s 12. ministerkonference
(MC12), som er udskudt pga.
COVID-19, forventeligt til juni 2021. Herunder kan ventes en drøftelse af
konsekvenserne af WTO’s
generaldirektør Roberto Azevedos beslutning om at trække sig fra posten et år før udløbet af sin mandatperiode.
Behovet for reformer af WTO skal bl.a. ses i lyset af begrænsede fremskridt i de multilaterale forhandlinger samt
den anspændte relation mellem USA og Kina. EU søger i samarbejde med andre WTO-medlemmer fortsat at
finde løsninger, der kan sikre opbakning til WTO og appelorganet.
2. Baggrund
I lyset af COVID-19 er regelbaseret international handel og regeludvikling mere nødvendig end
nogensinde før, men et paralyseret WTO vil ikke umiddelbart kunne udfylde sin rolle.
Reformprocessen er de facto på standby. Forhandlingssporet og tvistbilæggelsessystemet
to af
WTO’s
tre søjler
er lammet, bl.a. fordi en række afrikanske lande, Indien og enkelte
latinamerikanske lande ikke ønsker forhandlinger om nye emner uden for Doha-dagsorden, og
på grund af USA’s fortsatte blokering af appelorganet og strategiske opgør med Kina.
På et tidspunkt, hvor WTO er under massivt pres og de facto handlingslammet, kan
organisationen få fornyet relevans, idet mange lande peger på, at WTO skal danne rammerne
for den globale genopretning af verdensøkonomien gennem styrkelse af verdenshandlen,
herunder i form at nye regler for handel med medicinsk udstyr. Dog kan de fortsatte
udfordringer i organisationen gøre det vanskeligt at opnå resultater på den korte bane.
EU forsøger at skabe nyt momentum i
plurilaterale
forhandlinger, herunder særligt e-handel samt
i de eneste igangværende
multilaterale
forhandlinger om fiskerisubsidier, hvor fristen for et
resultat er udgangen af 2020 ifølge delmål 14.6 i Verdensmålene. Endelig var forhandlingerne af
national regulering af tjenesteydelser et område, hvor man forventede konkrete resultater ved
WTO’s næste ministerkonference (MC12).
I forhold til
tvistbilæggelsessystemet
har EU sammen
med foreløbigt 20 andre medlemmer, herunder Kina, etableret et alternativt, midlertidigt
voldgiftssystem inden for WTO’s regler. For at styrke WTO’s tredje søjle
- overvågning og
transparens
har EU besluttet at indrapportere alle handelsrelaterede tiltag i lyset af COVID-
19 i overensstemmelse med G20’s anbefaling herom.
Danmark er med i en gruppe af medlemmer, der arbejder for, at klima og miljø kommer højere
op på WTO’s dagsorden, herunder at
der afholdes et grønt sideevent og afgives en politisk
erklæring i margen af MC12. MC12 skulle have været afholdt i Kasakhstan i juni 2020, men er
udsat pga. COVID-19, forventeligt til juni 2021.
5
Videokonference handelsministre den 9. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference udenrigsanliggender - handel 9/6-20
WTO’s generaldirektør Azevêdo har
den 14. maj meddelt, at han træder tilbage den 31. august
2020, hvilket er et år før udløbet af hans anden embedsperiode. Beslutningen begrundes med et
for stort pres på organisationen, hvis processen med udpegelse af en ny generaldirektør finder
sted samtidig med forberedelserne af MC12. Målet er, at finde en ny generaldirektør inden den
1. september, således at vedkommende kan nå at sætte sit aftryk på mål og prioriteter for
ministerkonferencen.
3. Formål og indhold
Ministrene ventes på baggrund af en orientering fra Kommissionen at drøfte status for
reformprocessen og WTO’s 12.
ministerkonference (MC12), der er udskudt til 2021.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 207, jf. artikel 218, godkende eventuelle
aftaler, som EU indgår i regi af WTO.
5. Nærhedsprincippet
EU har enekompetence på området for den fælles handelspolitik, og det er derfor alene EU,
der kan indgå handelsaftaler, herunder i WTO. Det er på den baggrund regeringens vurdering,
at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forhandlingsemnerne i WTO forudses ikke at medføre ændringer af dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Generelt ventes handelsliberalisering i regi af WTO at få positive samfundsøkonomiske og
erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af bl.a. øget eksport, øget vækst, højere lønninger og
et større beskatningsgrundlag.
8. Høring
Handelspolitisk Specialudvalg er løbende blevet inddraget. Erhvervs-, arbejdstager- og
civilsamfundsorganisationer er blevet konsulteret om situationen i WTO senest den 29. oktober
2019 ved møde i Forum for fair og bæredygtig handelspolitik.
9. Forhandlingssituationen
Der er blandt medlemsstaterne bred opbakning til, at EU fortsat skal fremme et stærkt og
regelbaseret multilateralt handelssystem samt spille en aktiv og central rolle i WTO.
10. Regeringens generelle holdning
I overensstemmelse med relevante folketingsvedtagelser, herunder senest V83 af 3. juni 2013,
bakker regeringen stærkt op om WTO og det multilaterale handelssystem som det bedste og
mest effektive værn imod protektionisme.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 28. februar 2020.
6