Europaudvalget 2019-20
Videokonference 11/6-20 - europgruppen Bilag 1
Offentligt
2203503_0001.png
2. juni 2020
Samlenotat vedrørende udvidet Eurogruppe den 11. juni 2020
1) Forberedelse af eurotopmøde og Det Europæiske Råd
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2
Uformel videokonference i udvidet Eurogruppe 11. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference i udvidet Eurogruppe 11/6-20
2203503_0002.png
Side 2 af 7
Dagsordenspunkt 1:
Forberedelse af eurotopmøde og Det Europæiske
Råd
1. Resume
Der er den 1. juni 2020 indkaldt til et møde 11. juni 2020 i udvidet eurogruppe mhp. forberedelse
af mødet blandt EU-landenes stats- og regeringschefer 19. juni 2020.
Udvidet eurogruppe ventes blandt andet at drøfte Kommissionens forslag af 28. maj 2020 til
genopretningsfacilitet og
–instrument,
herunder evt. Kommissionens analyse af behovet for fælleseu-
ropæiske tiltag til genopretning af EU-landenes økonomier, som ligger til grund for forslagene,
ligesom udvidet eurogruppe evt. vil gøre status for forslagene i rapporten af 9. april 2020 fra udvidet
eurogruppe til EU’s stats-
og regeringschefer.
Der henvises generelt til samlenotater om fælleseuropæiske økonomiske tiltag i lyset af COVID-
19, herunder senest samlenotat om Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet og -instrument
oversendt til Folketingets Europaudvalg 29. maj 2020 forud for ECOFIN 9. juni 2020.
Det Europæiske Råd opfordrede 26. marts 2020
EU’s
finansministre til at komme
med forslag til at håndtere COVID-19-krisen.
Finansministrene nåede på et møde 7.-9. april 2020 til enighed om en rapport til
DER 23. april om forslag til fælleseuropæiske økonomiske tiltag til at imødegå kon-
sekvenserne af COVID-19-krisen.
Rapporten af 9. april 2020 vedrører bl.a. et nyt EU-instrument til finansiel assistance
til EU-lande mhp. at understøtte nationale ordninger mod ledighed såsom lønkom-
pensationsordninger o.l. tiltag (”Support to mitigate Unemployment Risks in an
Emergency” –
SURE), etablering af en garantifond i regi af Den Europæiske Inve-
steringsbank (EIB) til at understøtte udlån til virksomheder, særligt små og melle-
store virksomheder, samt lån fra eurolandenes fælles lånefacilitet (ESM). Disse tre
initiativer (såkaldte sikkerhedsnet) er vedtaget på EU-niveau og på vej til at blive
operationaliserede. De indebærer mulighed for finansiel assistance til de hårdest
ramte lande for samlet set op mod 540 mia. euro (over 4.000 mia. kr.).
Rapporten af 9. april 2020 anfører derudover bl.a., at man er enige om at arbejde
på en genopretningsfond, der skal understøtte genopretning af EU-landenes øko-
nomier. Fonden skal være midlertidig, målrettet og stå mål med de ekstraordinære
omkostninger ved den aktuelle krise og hjælpe med at sprede omkostningerne over
tid gennem passende finansiering.
1
2. Baggrund
Link til rapport af 9. april 2020:
https://www.consilium.europa.eu/da/press/press-releases/2020/04/09/re-
port-on-the-comprehensive-economic-policy-response-to-the-covid-19-pandemic/.
1
Uformel videokonference i udvidet Eurogruppe 11. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference i udvidet Eurogruppe 11/6-20
2203503_0003.png
Side 3 af 7
Kommissionen har på den baggrund 28. maj 2020 offentliggjort forslag til dels en
genopretningsfacilitet, hvorfra der ydes finansiel assistance til modtagerlande, dels
et genopretningsinstrument, som tilvejebringer finansiering til bl.a. genopretnings-
faciliteten.
EU’s finansministre
blev 1. juni 2020 indkaldt til møde i udvidet eurogruppe 11.
juni 2020 mhp. at drøfte forberedelse af møde i Det Europæiske Råd og evt. euro-
topmøde den 19. juni 2020.
2
Det er forventningen, at Det Europæiske Råd over-
ordnet skal drøfte
Kommissionens nye pakke af forslag til EU’s flerårige finansielle
ramme 2021-27 (MFF) offentliggjort 27.-29. maj 2020.
Udvidet eurogruppe ventes blandt andet at drøfte Kommissionens forslag til gen-
opretningsfacilitet og -instrument af 28. maj 2020, herunder evt. en bredere drøf-
telse af Kommissionens analyse af behovet for fælleseuropæiske tiltag til genopret-
ning af EU-landenes økonomier, som ligger til grund for forslagene. Udvidet euro-
gruppe vil derudover muligvis gøre status for forslagene i rapporten af 9. april fra
udvidet eurogruppe til EU’s stats-
og regeringschefer 23. april 2020.
Forslag til genopretningsfacilitet og -instrument
drøftes af EU’s finansministre i
ECOFIN 9. juni 2020.
Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet og
–instrument
Kommissionens forslag til genopretningsfacilitet og -instrument er fremsat 28. maj
2020 som
led i en pakke af forslag til EU’s flerårige finansielle ramme 2021-27
(MFF) og genopretning af EU-landenes økonomier i lyset af COVID-19-krisen.
Forslaget til en genopretningsfacilitet indebærer, at der på grundlag af en fordelings-
nøgle kan gives finansiel assistance til EU-lande i form af direkte støtte (bevillinger)
og/eller udlån. Direkte støtte skal ikke tilbagebetales af det land, som modtager
støtten. Lån skal tilbagebetales af det land, som modtager assistancen.
Den samlede finansielle assistance fra genopretningsfaciliteten kan ifølge forslaget
udgøre op til 560 mia. euro (2018-priser), heraf 310 mia. euro i direkte støtte og 250
mia. euro i lån.
Forslaget til et genopretningsinstrument indebærer, at Kommissionen på vegne af
EU-landene kan optage lån på kapitalmarkeder mv. (udstede obligationer) med sik-
kerhed i EU-budgettet. De optagne lån skal finansiere en række EU-budgetpro-
grammer og
–instrumenter,
herunder genopretningsfaciliteten. De af Kommissio-
nen optagne lån under genopretningsinstrumentet tilbagebetales af alle EU-lande
vha. modtagerlandes tilbagebetaling af lån og EU-landenes bidrag
til EU’s budget.
3. Formål og indhold
Mødet blandt EU-landenes stats- og regeringschefer forberedes også på vanlig vis i Rådet for Almindelige
Anliggender.
2
Uformel videokonference i udvidet Eurogruppe 11. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference i udvidet Eurogruppe 11/6-20
Side 4 af 7
Der henvises generelt til samlenotat om Kommissionens forslag til genopretnings-
facilitet og -instrument oversendt til Folketingets Europaudvalg 29. maj 2020 forud
for ECOFIN 9. juni 2020.
EU-instrument vedr. nationale lønkompensationsordninger o.l. (SURE)
Forslaget om et EU-instrument til finansiel assistance til nationale lønkompensati-
onsordninger o.l. (”Support to mitigate Unemployment Risks in an Emergency” –
SURE) har til formål at beskytte ansatte og selvstændige mod arbejdsløshed og ind-
komsttab. Der kan under SURE ydes finansiel assistance i form af lån for op til 100
mia. euro. Den finansielle assistance tilvejebringes ved, at EU-landene hver især
stiller nationale garantier til EU-budgettet, som svarer til deres respektive andele af
EU’s BNI, og udgør samlet 25 mia. euro.
EU-landene opnåede enighed om SURE 19. maj 2020. EU-landene skal nu etablere
deres respektive nationale garantier til EU-budgettet. Garantierne skal etableres af
alle EU-lande, førend SURE kan blive operationel.
Garantifond under Den Europæiske Investeringsbank (EIB)
EIB’s bestyrelse opnåede 26. maj 2020 enighed om en garantifond, som bygger på
nationale garantier fra EU-landene på samlet set 25 mia. euro. Fonden skal under-
støtte finansiering for 200 mia. euro på tværs af EU til virksomheder med finansie-
ringsbehov som følge COVID-19, særligt små og mellemstore virksomheder.
EU-landene skal nu etablere deres respektive nationale garantier til garantifonden.
Garantifonden kan gøres operationel, når EU-lande, som samlet udgør min. 60 pct.
af EIB's ejerkreds, har deponeret nationale garantier til garantifonden.
Eurolandenes fælles lånefacilitet (ESM)
Eurolandene nåede 8. maj 2020 til enighed om, at alle eurolande kan opnå adgang
til særlige lån fra eurolandenes lånefacilitet ESM relateret til COVID-19-krisen
(”Pandemic Crisis Support”). Lånene vil som udgangspunkt udgøre op til 2 pct. af
et eurolands BNP og alene være betinget af anvendelse til sundhedsrelaterede ud-
gifter. Kun eurolande finansierer og kan opnå adgang til lån fra ESM.
Vurdering af behov for fælleseuropæiske tiltag (”needs assessment”)
Udvidet eurogruppe vil muligvis drøfte behovet for fælleseuropæiske tiltag til at
adressere COVID-19-krisen på baggrund af Kommissionens analyser, som ligger
til grund for blandt andet forslagene om genopretningsfacilitet og
–instrument.
Kommissionen peger på, at EU’s bruttonationalindkomst (BNP) skønnes at falde
med ca. 7,4 pct. i 2020, at virksomheder har behov for ny kapital i niveauet 720-
1.200 mia. euro, og at offentlige og private investeringer kan styrkes med mindst
Uformel videokonference i udvidet Eurogruppe 11. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference i udvidet Eurogruppe 11/6-20
2203503_0005.png
Side 5 af 7
1.500 mia. euro i 2020-21, herunder investeringer vedr. den grønne og digitale om-
stilling samt strategiske investeringer vedr. værdi- og forsyningskæder.
3
Det bemær-
kes, at der er stor usikkerhed forbundet med disse skøn.
Kommissionen peger på, at EU’s indre marked er truet af krisen, hvor landene op-
lever uens økonomiske tilbageslag afhængig af økonomiske strukturer og mulighe-
der og kapacitet til at håndtere økonomisk uro og ustabilitet. Kommissionen peger
også på, at EU-landenes industrielle sektorer er tæt forbundet gennem værdi- og
forsyningskæder spredt på flere lande samt på, at reformer og investeringer er cen-
trale for genopretning og styrket potentiel vækst.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har udtalt sig om fælleseuropæiske tiltag i lyset af COVID-19,
herunder en genopretningsfond. Europa-Parlamentet støtter en genopretnings-
fond, som er baseret primært på direkte støtte.
4
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
En drøftelse af økonomisk-politiske tiltag i lyset af COVID-19 har ikke i sig selv
lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
En drøftelse af økonomisk-politiske tiltag i lyset af COVID-19 vil ikke i sig selv
have økonomiske konsekvenser.
Der henvises til samlenotater om de fælleseuropæiske tiltag, herunder SURE, EIB-
garantifonden, og ESM, samt forslag til genopretningsfacilitet og -instrument mv.
ifm. udvidet eurogruppe 7.-9. april 2020, ECOFIN 16. april 2020, ECOFIN 19. maj
2020, og ECOFIN 9. juni 2020, jf. afsnit 11.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene er generelt enige om, at der er behov for et koordineret svar på CO-
VID-19-krisen mhp. at håndtere pandemiens økonomiske konsekvenser og sikre
grundlaget for genopretningen af EU-landenes økonomier.
Link til arbejdspapir fra Kommissionen:
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/asses-
sment_of_economic_and_investment_needs.pdf.
4
https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/eu-affairs/20200506STO78509/plenary-highlights-re-
covery-fund-contingency-eu-budget-tracing-apps.
3
Uformel videokonference i udvidet Eurogruppe 11. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference i udvidet Eurogruppe 11/6-20
Side 6 af 7
EU-landene støtter generelt finansministrenes rapport af 9. april, herunder forslag
til fælleseuropæiske tiltag til at håndtere COVID-19.
Nogle EU-lande støtter en genopretningsfond af en meget betydelig størrelse og
stiller som krav, at fonden baseres på landenes fælles optagelse af lån, der udmøntes
i form af direkte støtte og overførsler mellem lande. Andre lande ønsker en fond,
som har en mere begrænset størrelse, og som er baseret på lån og ikke direkte støtte
og overførsler mellem lande.
10. Regeringens generelle holdning
Europa står i en ny økonomisk situation, hvor EU-landene skal være solidariske.
Regeringen vil udvise solidaritet og finder det grundlæggende vigtigt for Danmark,
at økonomierne i de øvrige EU-lande kommer bedst muligt ud af krisen. Regeringen
støtter derfor initiativer til at adressere COVID-19-krisen på såvel nationalt niveau
som EU-niveau. Der er allerede vedtaget store og vidtgående EU-initiativer på over
4.000 mia. kr. med dansk støtte.
Regeringen støtter også etableringen af en genopretningsfacilitet og et genopret-
ningsinstrument og arbejder for, at forslagene udformes på en hensigtsmæssig
måde, herunder bidrager til genopretning af EU-landenes økonomier og fastholder
landenes ansvar for en sund national økonomisk politik.
Regeringen støtter en genopretningsfacilitet, der yder finansiel assistance i form af
lån til modtagerlandene på attraktive vilkår. Regeringen er generelt særdeles skeptisk
over for fælles gæld til finansiering af direkte støtte, som vil indebære gældsfinan-
sierede overførsler mellem landene.
Der henvises til samlenotat oversendt 29. maj 2020 forud for ECOFIN 9. juni 2020
for regeringens nærmere holdning til Kommissionens forslag til genopretningsfaci-
litet og -instrument.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Rapporten fra udvidet eurogruppe 9. april 2020 til EU’s stats-
og regeringschefer
vedr. fælleseuropæiske tiltag til håndtering af COVID-19 samt SURE-forslaget blev
forelagt Folketingets Europaudvalg 6. april 2020 forud for udvidet eurogruppe 7.-
9. april 2020. Den endelige rapport blev også forelagt Europaudvalget 21. april 2020
ved en særskilt gennemgang.
Samlenotat og skriftlig forelæggelse om økonomiske effekter af COVID-19 og po-
litiktiltag tilgik Europaudvalget 15. april 2020 ifm. uformelt ECOFIN 16. april 2020.
Samlenotater om drøftelse af en genopretningsfond m.v. tilgik Europaudvalget 12.
maj 2020 forud for udvidet eurogruppe 15. maj 2020 og ECOFIN 19. maj 2020.
Samlenotat om Kommissionens forslag om genopretningsfacilitet og -instrument
tilgik Europaudvalget 29. maj 2020 forud for ECOFIN 9. juni 2020.
Uformel videokonference i udvidet Eurogruppe 11. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference i udvidet Eurogruppe 11/6-20
Side 7 af 7
Samlenotat om EIB-garantifond er forelagt Europaudvalget 13. maj 2020.