Europaudvalget 2019-20
Videokonference 16/6-20 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2020-1012
Den 8. juni 2020
Uformel videokonference for
EU’s
europaministre
den 16. juni 2020
SAMLENOTAT
2. Forholdet mellem EU og Storbritannien ....................................................................................................... 2
3. Rådets 18-måneders program
trioformandskabet:.................................................................................... 5
1
Videokonference (almindelige anliggender - europaministre) den 16. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference almindelige anliggender - europaministre 16/6-20
2206104_0002.png
2. Forholdet mellem EU og Storbritannien
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
COVID-19 har ført til forsinkelser i forhandlingerne om det fremtidige forhold mellem EU og Storbritannien,
der gik i gang i starten af marts. To forhandlingsrunder er blevet aflyst, men forhandlingerne er genoptaget, og
den fjerde forhandlingsrunde fandt sted fra den 2. til 5. juni. Forhandlingerne bekræfter stor afstand mellem
parterne på flere centrale spørgsmål, herunder ift. fair konkurrencevilkår og fiskeri. Der forventes en drøftelse på
videokonferencen med status for forhandlingerne og genbekræftelse af medlemslandenes støtte til EU's
overordnede forhandlingstilgang forud for Det Europæiske Råd den 18-19. juni og højniveaumødet mellem EU
og Storbritannien,
der forventes at finde sted senere på måneden. Fra dansk side støtter man EU’s overordnede
forhandlingstilgang mhp. at sikre en ambitiøs aftale med balance mellem rettigheder og forpligtelser.
2. Baggrund
Forhandlingerne om det fremtidige forhold mellem EU og Storbritannien blev igangsat i
starten af marts efter vedtagelsen af EU’s forhandlingsmandat
og fremlæggelsen af
Storbritanniens regeringstilgang. Efterfølgende måtte to forhandlingsrunder aflyses i lyset af
COVID-19. Der var dog udveksling af juridiske tekstforslag fra begge sider og kontakt pr.
videokonference, og i slutningen af april blev forhandlingerne genoptaget
fortsat pr.
videokonference
med tre forhandlingsrunder frem mod den planlagte forhandlingsstatus på
topmødet mellem EU og Storbritannien i juni. Der har på nuværende tidspunkt været fire
forhandlingsrunder i alt.
Det er ikke desto mindre klart, at COVID19-situationen har medført forsinkelser i
forhandlingerne, der i forvejen er under stort tidspres, hvis de skal afsluttes i 2020 med udløbet
af den overgangsperiode, der følger af Udtrædelsesaftalen. Det har styrket spekulationerne om
en forlængelse af overgangsperioden, men dette afvises fortsat af den britiske regering.
Forventningen er derfor, at Storbritannien ikke vil bede om en forlængelse af
overgangsperioden inden deadline for den beslutning (som fastsat i Udtrædelsesaftalen) den 1.
juli 2020.
Forhandlingerne bekræfter stor afstand mellem parterne på flere centrale spørgsmål, specielt ift.
fair konkurrencevilkår og fiskeri, men også udenrigs- og sikkerhedspolitik, EU-domstolens rolle
og aftalens arkitektur. Derudover er parterne også uenige om fremgangsmåden i
forhandlingerne, hvor Storbritannien ønsker at forhandle og lukke forhandlingsspor separat i
takt med, at man når til enighed. Heroverfor fastholder EU en samlet tilgang til
forhandlingerne, så man opretholder det høje ambitionsniveau for det fremtidige forhold og
sikrer en parallelitet og balance mellem de forskellige forhandlingsspor
herunder mellem
markedsadgang og fair konkurrencevilkår og mellem en fiskeriaftale og handelsforholdet.
3. Formål og indhold
På videokonferencen forventes en kortfattet drøftelse, der vil gøre status på forhandlingerne
mellem EU og Storbritannien efter fjerde forhandlingsrunde (fandt sted fra den 2.-5. juni) og
2
Videokonference (almindelige anliggender - europaministre) den 16. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference almindelige anliggender - europaministre 16/6-20
forud for Det Europæiske Råd den 18-19. juni og højniveaumødet mellem EU og
Storbritannien, der forventes at finde sted senere på måneden. Drøftelsens fokus ventes i høj
grad at afhænge af det videre forløb i forhandlingerne frem mod mødet, herunder om der er
indikationer på britisk bevægelse. Som udgangspunkt må der dog forventes fokus på en
genbekræftelse af medlemslandenes støtte til EU’s overordnede forhandlingstilgang.
Det forventes ikke, at drøftelsen vil omhandle en nærmere prioritering af forhandlingsemner
eller forhandlingsdilemmaer i lyset af den begrænsede fremdrift i forhandlingerne på centrale
områder. Det kan dog ikke udelukkes, at en række medlemslande vil flage specifikke nationale
interesser på mødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, men vil i henhold til TEUF artikel 217 og artikel 218 stk. 6
skulle godkende en associeringsaftale mellem EU og Storbritannien.
Europaparlamentet har vedtaget en resolution om det fremtidige forhold mellem EU og
Storbritannien den 12. februar 2020 og ventes at vedtage én yderligere på plenarsamlingen i
juni.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da medslemslandene har autoriseret
Kommissionen til at forhandle på EU’s vegne.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Storbritanniens udtræden af EU vil få negative samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske
konsekvenser for Danmark, afledt af et mindre tæt handelssamkvem med Storbritannien.
Indgåelse af en ambitiøs og vidtgående frihandelsaftale mellem EU og Storbritannien vil kunne
bidrage til at afbøde nogle af disse konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser forventes hovedsageligt indirekte via EU-budgettet i form af
lavere toldindtægter. Dog berøres danske offentlige indtægter også, idet 20 pct. af EU’s
toldprovenu går til de enkelte medlemslande. Lavere egne indtægter til EU-budgettet vil alt
andet lige medføre et højere dansk bidrag. De statsfinansielle virkninger af lavere toldindtægter
ventes dog på sigt at blive modvirket af øget vækst og beskatningsgrundlag.
8. Høring
Kommissionens forslag til forhandlingsmandat blev sendt i høring den 6. februar 2020, og
høringsvarerne blev efterfølgende inkluderet i et revideret grund- og nærhedsnotat om forslaget
til forhandlingsmandat, der blev oversendt til Europaudvalget den 19. februar 2020.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være fortsat bred opbakning til EU’s overordnede forhandlingstilgang og
chefforhandler Michel Barnier med vægt på, at EU i den aktuelle forhandlingssituation må stå
3
Videokonference (almindelige anliggender - europaministre) den 16. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference almindelige anliggender - europaministre 16/6-20
fast på sit forhandlingsudgangspunkt, herunder fastholde behovet for parallelle fremskridt på
tværs af de forskellige forhandlingsspor.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side ønskes det tættest mulige fremtidige forhold mellem EU og Storbritannien
baseret på balance mellem rettigheder og pligter, så der sikres fair konkurrencevilkår på det
indre marked med opretholdelse af høje standarder. Hertil kommer fortsat adgang til fiskeri i
britisk farvand og udenrigs- og sikkerhedspolitisk partnerskab med Storbritannien.
Fra dansk
side støtter man EU’s overordnede forhandlingstilgang, herunder en fastholdelse af
paralleliteten mellem de forskellige forhandlingsspor. Det er centralt for at sikre en ambitiøs og
bæredygtig aftale med balance mellem rettigheder og forpligtelser, ikke mindst hvad angår
niveauet af markedsadgang og forpligtelser på fair konkurrence og opretholdelse af høje
standarder såvel som fortsat adgang til fiskeri i britisk farvand.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Forhandlingerne mellem EU og Storbritannien om det fremtidige forhold blev senest forelagt
Europaudvalget den 21. februar 2020 i forbindelse med forelæggelsen af rådsmødet
(almindelige anliggender) den 25. februar 2020.
Den overordnede danske tilgang til forhandlingerne blev forelagt Folketingets Europaudvalg til
forhandlingsoplæg den 6. februar 2020.
Udtrædelsesaftalen og de fremadrettede perspektiver har løbende været forelagt Folketingets
Europaudvalg, senest den 15. oktober 2019 i forbindelse med forelæggelsen af Rådsmødet
(almindelige anliggender)
artikel 50. Der blev forelagt forhandlingsoplæg vedr.
Udtrædelsesaftalen og de fremadrettede perspektiver den 21. april 2017.
4
Videokonference (almindelige anliggender - europaministre) den 16. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference almindelige anliggender - europaministre 16/6-20
2206104_0005.png
3. Rådets 18-måneders program
trioformandskabet:
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På den uformelle videokonference for EU’s europaministre den 16. juni 2020 forventes de overordnede prioriteter
for Tysklands, Portugals og Sloveniens trioformandskab at blive præsenteret.
2. Baggrund
I 2006 besluttede Rådet at fremme et tættere samarbejde og koordination mellem de nationale
formandskaber. Det førte til indførelse af de såkaldte trioformandskaber, herunder udarbejdelse
af et fælles 18-måneders program for Rådet. Trioformandskabsprogrammet komplementerer de
nationale formandskabsprogrammer. Med udgangspunkt i Det Europæiske Råds strategiske
dagsorden samt Kommissionens arbejdsprogram redegør trioformandskabsprogrammet således
for de overordnede rammer for Rådets arbejde i de kommende 18 måneder og opregner i den
forbindelse de sager, der efter planen vil skulle behandles inden for de forskellige
rådsformationer. Der er med andre ord tale om et planlægningsmæssigt instrument, der
bidrager til at fremme langtidsplanlægningen over de kommende 18 måneder.
Det vil fortsat være op til de nationale formandskaber at formulere de særlige politiske
prioriteter for deres nationale formandskaber i det nationale formandskabsprogram. Erfaringen
viser, at prioriteterne for Rådets arbejde under de enkelte formandskaber fortsat fastlægges i de
nationale formandskabsprogrammer
med respekt for Det Europæiske Råds strategiske
dagsorden, Kommissionens arbejdsprogram og den fælles lovgivningsmæssige programmering,
der fastlægges i samarbejde mellem Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet.
Det kommende trioformandskab for perioden andet halvår af 2020 til udgangen af andet halvår
2021 består af Tyskland, Portugal og Slovenien.
3. Formål og indhold
Udkastet til trioprogrammet er endnu ikke modtaget. Det er forventningen, at programmet vil
fokusere på de helt overordnede overskrifter for de kommende tre formandskaber, og det vil
været præget af, at der i kraft af COVID-19-krisen og den deraf følgende genopretningsindsats
er stor usikkerhed forbundet med dagsordenen for de kommende 18 måneder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Præsentationen af trioformandskabsprogrammet for Rådet kan kun foretages på EU-niveau og
er dermed i overensstemmelse med nærhedsprincippet. En vurdering af de enkelte prioriteters
overensstemmelse med nærhedsprincippet vil blive foretaget i forbindelse med behandlingen af
de enkelte sager.
5
Videokonference (almindelige anliggender - europaministre) den 16. juni 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. videokonference almindelige anliggender - europaministre 16/6-20
6. Gældende dansk ret
Trioformandskabsprogrammet vurderes ikke i sig selv at have nogen lovgivningsmæssige
konsekvenser for Danmark.
7. Konsekvenser
Præsentationen af trioformandskabsprogrammet ventes i sig selv ikke at indebære
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien,
erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Der vil blive taget konkret stilling til eventuelle
konsekvenser i forbindelse med behandlingen af de enkelte forslag indeholdt i
trioformandskabsprogrammet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Trioformandskabsprogrammet ventes generelt at få en positiv modtagelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forventer at byde trioformandskabets prioriteter velkommen, idet det samtidig
bemærkes, at der primært at tale om et planlægningsmæssigt instrument.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6