Europaudvalget 2019-20
Videokonference 15/7-20 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2020-21553
Den 1. juli 2020
Uformel videokonference for
EU’s
europaministre
den 15. juli 2020
SAMLENOTAT
1. Præsentation af det tyske formandskabs prioriteter .................................................................................... 2
2. Forberedelse af det ekstraordinære Europæiske Råd den 17.-18. juli 2020 ................................................ 4
3. Konferencen om Europas fremtid ................................................................................................................. 6
1
Videokonference (almindelige anliggender) den 15. juli 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for europaministre 15/7-20
2222872_0002.png
1. Præsentation af det tyske formandskabs prioriteter
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Tyskland overtog den 1. juli 2020 det roterende formandskab for Rådet. Der forventes på Rådsmødet
(almindelige anliggender) en præsentation af formandskabets prioriteter. Formandskabet arbejder ud fra mottoet
”Sammen om Europas genopretning”.
2. Baggrund
Tyskland overtog det roterende EU-formandskab den 1. juli 2020. Det tyske formandskab
ventes på rådsmødet (almindelige anliggender) at præsentere sine prioriteter for arbejdet i Rådet
under det tyske formandskab.
3. Formål og indhold
Det tyske formandskabsprogram er udformet under
mottoet ”Sammen om Europas
genopretning”. Det tyske formandskab har fire overordnede hovedprioriteter:
1. At føre Europa sikkert gennem Corona-pandemien og varetage den økonomiske
genopretning. Formandskabets program og prioriteter er i høj grad præget af den aktuelle
COVID-19-situation og det store arbejde, der følger heraf, med genopretning, særligt på det
økonomiske område. Det tyske formandskab forventes at lægge vægt på den økonomiske
genopretning og
i den sammenhæng
en styrkelse af den sociale sammenhængskraft i
Europa.
2.
Forhandlingerne om EU’s flerårige budget for 2021 –
2027.
Forhandlingerne om EU’s
kommende flerårige budget er rykket ind i sin afgørende fase. Der er indkaldt til ekstraordinært
møde i Det Europæiske Råd i juli. Det er en prioritet for det tyske formandskab at lande en
aftale om budgettet snarest muligt
også af hensyn til den økonomiske genopretning efter
COVID-19. Det tyske formandskab vil også skulle stå i spidsen for de afsluttende
forhandlinger om de mange sektorretsakter, der knytter til MFF.
3. Forhandlingerne om det fremtidige forhold mellem EU og Storbritannien. Der er fortsat
begrænset fremdrift i forhandlingerne mellem EU og Storbritannien om det fremtidige forhold.
Det forventes, at det tyske formandskab i efteråret 2020 vil intensivere fokus på
forhandlingerne med målet om at nå en aftale, inden udløbet af overgangsperioden ved
udgangen af 2020.
4.
Klima, digitalisering og EU’s rolle i verden.
Blandt de øvrige fokusområder for det tyske
formandskab er ønsket om en styrket grøn og digital dagsorden som led i bestræbelserne på at
skabe grundlaget for en fremtidsorienteret økonomi. På det udenrigspolitiske område forventes
det tyske formandskab først og fremmest at lægge vægt på reformer og styrkelse af det
multilaterale system.
2
Videokonference (almindelige anliggender) den 15. juli 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for europaministre 15/7-20
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Præsentationen af formandskabsprogrammet ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle
konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet
eller beskyttelsesniveauet. Der vil blive taget konkret stilling til eventuelle konsekvenser i
forbindelse med behandlingen af de enkelte forslag inden for prioriteterne.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemslande forventes at tage formandskabsprogrammet til efterretning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage punktet til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Videokonference (almindelige anliggender) den 15. juli 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for europaministre 15/7-20
2222872_0004.png
2. Forberedelse af det ekstraordinære Europæiske Råd den 17.-18. juli 2020
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
På den uformelle videokonference blandt europaministrene den 15. juli 2020 forventes forberedelsen af det
ekstraordinære Europæiske Råd den 17.-18. juli 2020 at blive drøftet. Udkastet til konklusioner foreligger
ikke. Det eneste punkt på dagsordenen for det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd forventes at være
forhandlingerne om den fremtidige flerårige finansielle ramme (MFF) og genopretningsinstrumentet.
2. Baggrund
Der afholdes et ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd den 17.-18 juli 2020. I henhold til
forretningsordenen for Det Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige
anliggender) møderne i Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
På den uformelle videokonference blandt europaministrene den 15. juli 2020 er det
forventningen, at forberedelsen af det ekstraordinære Europæiske Råd den 17.-18. juli 2020 vil
blive drøftet. Udkastet til konklusioner foreligger ikke. Det eneste punkt på dagsordenen for
det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd forventes at være forhandlingerne om den
fremtidige flerårige finansielle ramme (MFF) og genopretningsinstrumentet.
Kommissionen præsenterede den 27. maj 2020 et revideret MFF-forslag samt forslag om et
midlertidigt genopretningsinstrument, der skal finansiere en genopretning af europæisk
økonomi efter COVID-19.
På den baggrund havde stats- og regeringscheferne en første drøftelse af forslaget til MFF samt
genopretningsinstrumentet på videokonferencen for medlemmerne af Det Europæiske Råd den
19. juni 2020. På baggrund af konsultationer med medlemslandene har formanden for Det
Europæiske Råd indkaldt til et ekstraordinært møde med henblik på at indgå en aftale om den
kommende MFF og genopretningsinstrumentet.
Det er forventningen, at der forud for rådsmødet (almindelige anliggender) vil blive præsenteret
en revideret forhandlingsboks. Forhandlingsboksen forventes at danne grundlag for et forsøg
på at opnå enighed om en aftale på det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 17.-18.
juli 2020.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
4
Videokonference (almindelige anliggender) den 15. juli 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for europaministre 15/7-20
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Der henvises til tidligere oversendte samlenotat fra Finansministeriet om MFF og
genopretningsinstrumentet af 8. juni 2020 for så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser for
Danmark af EU’s
flerårige finansielle ramme for 2021
2027.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
For den generelle forventning til andre landes overordnede holdninger til MFF og
genopretningsinstrumentet, henvises til Finansministeriets samlenotat af 8. juni 2020.
10. Regeringens generelle holdning
Regerings holdning er afspejlet i det forhandlingsoplæg vedrørende MFF og
genopretningsinstrumentet, som blev givet i Folketingets Europaudvalg den 16. juni 2020.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
Videokonference (almindelige anliggender) den 15. juli 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for europaministre 15/7-20
2222872_0006.png
3. Konferencen om Europas fremtid
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
På den uformelle videokonferencen for EU’s europaministre forventes det tyske formandskab at gøre status over
forhandlingerne mellem Rådet, Kommissionen og Europa-Parlamentet om rammerne for konferencen om
Europas fremtid.
2. Baggrund
Kommissionsformand Ursula von der Leyen har givet løfte om at afholde en konference om
Europas fremtid. Konferencen skal efter planen starte i 2020 og vare i to år. Formandskabet
har i slutningen af juni fået mandat til at indlede interinstitutionelle forhandlinger med
Kommissionen og Europa-Parlamentet om en erklæring om rammerne for konferencen.
3. Formål og indhold
På den uformelle videokonference for EU’s europaministre forventes
det tyske formandskab at
gøre status over forhandlingerne mellem Rådet, Kommissionen og Europa-Parlamentet om
rammerne for konferencen om Europas fremtid.
Rådet lægger vægt på, at fokus for konferencen skal være politiske resultater, med
udgangspunkt i Det Europæiske Råds strategiske dagsorden fra juni 2019, samt på de
udfordringer, som EU står over for, herunder som følge af COVID-19-krisen.
Rådet lægger ligeledes vægt på at inddrage borgerne og civilsamfundet i konferencen og på delt
ejerskab til konferencen mellem EU-institutionerne, medlemslandene og de nationale
parlamenter.
I forhold til konferencens organisering tager Rådet udgangspunkt i følgende principper:
1)
2)
3)
4)
Lighed mellem institutionerne på alle niveauer.
Respekt for institutionernes respektive prærogativer.
Effektivitet og undgåelse af unødvendigt bureaukrati.
Effektiv involvering af borgerne.
Det forventes, at der i den kommende tid vil blive foreslået kandidater til posten som formand
for konferencen, hvilket også vil indgå i forhandlingerne mellem Rådet, Kommissionen og
Europa-Parlamentet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog i henholdsvis januar og juli 2020 resolutioner om sine ønsker og
forventninger til konferencen. Parlamentet ønsker, at konferencen beskæftiger sig med en bred
vifte af emner, herunder også institutionelle spørgsmål, blandt andet i relation til emner som
transnationale lister ved valg til Europa-Parlamentet og spidskandidater til posten som
kommissionsformand.
6
Videokonference (almindelige anliggender) den 15. juli 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonference for europaministre 15/7-20
2222872_0007.png
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Tilrettelæggelsen af konferencen om Europas fremtid ventes ikke i sig selv at indebære
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien,
erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at konferencen kan munde
ud i målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser, såfremt de
følges op med konkrete forslag til beslutninger. Konsekvenserne af disse vil først kunne
vurderes, når der foreligger konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene bred opbakning til det mandat, som formandskabet har fået til
at føre forhandlinger med Kommissionen og Europa-Parlamentet om selve rammerne for
konferencen om Europas fremtid.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens holdning er, at fokus for konferencen bør rettes mest mulig mod politisk indhold
og mod behovet for at levere konkrete, politiske resultater gennem EU-samarbejdet, herunder
inden for de strategiske prioriteter, som tidligere er vedtaget af Det Europæiske Råd og inden
for eksisterende traktatmæssige rammer. Omvendt bør konferencens fokus på institutionelle
spørgsmål begrænses. Derudover vil regeringen arbejde for at fremme horisontale målsætninger
så som en styrket rolle for nationale parlamenter og øget åbenhed omkring EU’s
lovgivningsarbejde.
For regeringen er det samtidig en prioritet at sikre stærk inddragelse af borgerne og en stærk,
selvstændig rolle for de nationale parlamenter i konferencen. Regeringen vil desuden arbejde
for, at nationale parlamenter sikres en rolle i konferencen. Når de nærmere rammer for
konferencen er bekendt, vil regeringen fastlægge en mere konsolideret holdning til
konferencens indhold og danske prioriteter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7