Europaudvalget 2019-20
Videokonference 13/10-20 - beskæftigelse m.v Bilag 1
Offentligt
2254498_0001.png
NOTAT
Samlenotat til uformel EPSCO-videokonfe-
rence den 13. oktober 2020
J.nr. 2020 - 6291
CADI
1. Inddragelse af og støtte til arbejdstagere ved omstruktureringer ..........................2
2. Lige deltagelse for kvinder og mænd på arbejdsmarkedet ....................................4
3. Forslag til rådshenstilling om styrket ungegaranti ................................................6
Videokonference beskæftigelses- og socialministre den 13. oktober 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonferencen for EU's beskæftigelses- og socialministre 13/10-20
1. Inddragelse af og støtte til arbejdstagere ved omstruktureringer
- Politisk debat
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
På videokonferencen forventes
EU’s beskæftigelses-
og socialministre at drøfte,
hvordan det er muligt at sikre og fremme tilstrækkelig arbejdstagerinddragelse,
underretning og gennemsigtighed i tider med økonomiske udfordringer.
Drøftelsen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, sam-
fundsøkonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet
eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Regeringen kan støtte, at punktet drøftes, og vil tage medlemsstaternes indlæg til
efterretning.
2. Baggrund
Det tyske formandskab har planlagt en uformel højniveau-videokonference for
EU’s beskæftigelses-
og socialministre den 13. oktober 2020. Videomødet er blevet
arrangeret, efter at det planlagte EPSCO-rådsmøde i Luxembourg på samme dato
er blevet aflyst som følge af COVID-19.
3. Formål og indhold
Massive omstruktureringer af virksomheder er en af konsekvenserne af COVID-
19-pandemien, men også en konsekvens af den digitale omstilling og den grønne
omstilling til en CO
2
-neutral økonomi. Her er social dialog og inddragelse af ar-
bejdstagere centrale elementer, der også fremgår af den Europæiske Søjle for Soci-
ale Rettigheder.
Det tyske formandskab har taget initiativ til en debat, der vil se på påvirkningen af
omstruktureringer ud fra arbejdstagernes perspektiv. Den politiske debat forventes
at fokusere på, hvordan det er muligt at sikre og fremme tilstrækkelig arbejdstager-
inddragelse, underretning og gennemsigtighed i tider med økonomiske udfordrin-
ger, herunder med afsæt i den Europæiske Søjle for Sociale Rettigheder.
Forud for drøftelsen vil det tyske formandskab udsende en styringsnote, der præci-
serer rammerne for den politiske debat.
Der skal ikke vedtages erklæringer eller tiltag i forbindelse med drøftelsen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
2
Videokonference beskæftigelses- og socialministre den 13. oktober 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonferencen for EU's beskæftigelses- og socialministre 13/10-20
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Der er tale om uformelle drøftelser og udveksling af synspunkter. Mødet har ikke
lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Specialudvalget for Arbejdsmarked og Sociale Forhold har modtaget sagen til ori-
entering.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene ventes at tage positivt imod drøftelsen blandt de europæiske be-
skæftigelses- og socialministre.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv over for drøftelsens afholdelse og vil tage medlemsstaternes
indlæg til efterretning.
Under drøftelsen forventer regeringen bl.a. at lægge vægt på følgende forhold:
Regeringen bakker op om social dialog og inddragelse af arbejdstagere som ker-
neelementer i etablering af velfungerende arbejdsmarkeder. Det gælder ikke
mindst i den danske model.
Det er netop i udfordrende økonomiske tider, at social dialog står sin prøve,
hvor der gennem social dialog og trepartsdrøftelser kan opnås balancerede og
bæredygtige løsninger, der kommer både virksomheder, arbejdstagere og sam-
fund til gode. Det er også omdrejningspunktet i den danske corona-indsats og
ved større omstillinger.
Regeringen ønsker at fremme social dialog i EU-medlemslandene på alle ni-
veauer.
Regeringen er enig i, at det er vigtigt at sætte fokus på støtte til arbejdstagere
ved omstruktureringer. Det gælder ikke mindst via den aktive arbejdsmarkeds-
politik, som har en vigtig rolle ved større omstillinger og kollektive afskedi-
gelse, herunder at tilbyde støtte gennem en tidlig indsats, fx information, råd,
vejledning og tilbud om opkvalificering samt omskoling.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Videokonference beskæftigelses- og socialministre den 13. oktober 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonferencen for EU's beskæftigelses- og socialministre 13/10-20
2. Lige deltagelse for kvinder og mænd på arbejdsmarkedet
- Politisk debat
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
EU’s beskæftigelses-
og socialministre ventes at skulle drøfte, hvordan medlems-
landene kan arbejde for at sikre lige deltagelse for kvinder og mænd på arbejds-
markedet.
Drøftelsen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, sam-
fundsøkonomiske konsekvenser eller administrative konsekvenser for erhvervslivet
eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Regeringen kan støtte, at punktet drøftes, og vil tage medlemsstaternes indlæg til
efterretning.
2. Baggrund
Det tyske formandskab har planlagt en uformel højniveau-videokonference for
EU’s beskæftigelses-
og socialministre den 13. oktober 2020. Videomødet er blevet
arrangeret, efter at det planlagte EPSCO-rådsmøde i Luxembourg på samme dato
er blevet aflyst som følge af COVID-19.
3. Formål og indhold
Det tyske EU-formandskab har planlagt en politisk drøftelse blandt
EU’s beskæfti-
gelses- og socialministre om, hvordan medlemslandene kan arbejde for at sikre lige
deltagelse for kvinder og mænd på arbejdsmarkedet. Der er umiddelbart lagt op til
en bred drøftelse på videokonferencen, hvor medlemslandene kan dele erfaringer
om udfordringer og tiltag i forbindelse med lige deltagelse for kvinder og mænd på
arbejdsmarkedet. Drøftelserne har således i høj grad karakter af erfaringsudveks-
ling mellem medlemslandene.
Det ventes samtidig, at det tyske formandskab vil adressere, hvordan COVID-19-
krisen har påvirket ligestillingsudfordringer på arbejdsmarkedet. Et fokuspunkt i
den forbindelse kan være at sikre en bedre fordeling af omsorgs- og plejeopgaver
mellem kvinder og mænd i familierne, samt at sikre en velfungerende pleje- og om-
sorgssektor. Et andet muligt tema i den forbindelse er, hvordan COVID-19-krisen
kan have påvirket ligestillingsudfordringer for ansatte i forskellige brancher.
Forud for drøftelsen vil det tyske formandskab udsende en styringsnote, der præci-
serer rammerne for den politiske debat.
Der skal ikke vedtages erklæringer eller tiltag i forbindelse med drøftelsen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4
Videokonference beskæftigelses- og socialministre den 13. oktober 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonferencen for EU's beskæftigelses- og socialministre 13/10-20
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Der er tale om uformelle drøftelser og udveksling af synspunkter. Mødet har ikke
lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Specialudvalget for Arbejdsmarked og Sociale Forhold har modtaget sagen til ori-
entering.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene ventes at tage positivt imod drøftelsen blandt de europæiske be-
skæftigelses- og socialministre.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen deler opfattelsen af, at ligestilling på arbejdsmarkedet bør fremmes og
støtter udvekslingen af erfaringer om udfordringer og tiltag i forbindelse med lige
deltagelse for kvinder og mænd på arbejdsmarkedet. Regeringen forventer en bred
politisk debat når orlovsdirektivet skal gennemføres, herunder om hvordan man
bedst understøtter, at kvinder og mænd tager del i omsorgsforpligtelser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
Videokonference beskæftigelses- og socialministre den 13. oktober 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonferencen for EU's beskæftigelses- og socialministre 13/10-20
2254498_0006.png
3. Forslag til rådshenstilling om styrket ungegaranti
- Orientering
Revideret notat. Ændringer ift. grund- og nærhedsnotat af 4. september 2020 er
markeret med streg i venstre margin.
1. Resumé
Kommissionen har ved COM (2020) 277 af 1. juli 2020 fremsat forslag til en råds-
henstilling med titlen ’En bro til job – styrkelse af ungegarantien’.
Forslaget er en
opdatering af EU’s eksisterende ungegaranti
fra 2013 og har til formål at under-
støtte medlemslandenes indsats mod ungdomsarbejdsløshed herunder i lyset af
COVID-19.
I forslaget fastholdes opfordringen til medlemslandene om at tilbyde alle unge et
tilbud af god kvalitet om beskæftigelse, fortsat uddannelse, lærlingeordninger eller
praktik inden for fire måneder, efter at de mister et job eller forlader uddannelses-
systemet. Kommissionen foreslår samtidig at udvide ungegarantiens aldersgruppe
fra 15-24-årige til 15-29-årige. Dertil kommer et øget fokus på grønne og digitale
kompetencer, inklusion af udsatte grupper samt indgåelse af partnerskaber med re-
levante aktører, herunder myndigheder og arbejdsmarkedets parter.
Rådshenstillingen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser eller konse-
kvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget om en styrket ungegaranti, der
kan sende et vigtigt politisk signal til EU’s medlemslande om at prioritere deres
nationale ungeindsatser og modvirke ungdomsarbejdsløshed i lyset af COVID-19.
Forslaget er overordnet set i tråd med regeringens prioritet om at sikre, at danske
arbejdstagere er rustet til de job, der opstår på kort og længere sigt. Regeringen
kan bakke op om de ændringer, der under forhandlingerne er foretaget i rådshen-
stillingen, idet de blandt andet understreger, at der i arbejdet med henstillingen
skal tages hensyn til medlemslandenes forskellige nationale beskæftigelses- og ud-
dannelsessystemer.
Forslaget er ikke sat på dagsordenen på den uformelle EPSCO-videokonference
den 13. oktober 2020. Det forventes, at forslaget i stedet sættes til godkendelse i
forbindelse med et kommende fysisk rådsmøde.
2. Baggrund
Kommissionen har ved COM (2020) 277 af 1. juli 2020 fremlagt forslag til en
rådshenstilling med titlen
’En
bro til job
styrkelse af ungegarantien’. Forslaget er
oversendt til Rådet den 9. juli 2020 i dansk sprogversion.
Rådshenstillingen er en opdatering af EU’s eksisterende ungegaranti fra 2013, der
blev lanceret som reaktion på udfordringer med ungdomsarbejdsløshed efter fi-
nanskrisen. Ønsket om at styrke ungegarantien blev varslet ved Kommissionens til-
trædelse i 2019, men Kommissionen har siden tilpasset forslaget i lyset af COVID-
19.
6
Videokonference beskæftigelses- og socialministre den 13. oktober 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonferencen for EU's beskæftigelses- og socialministre 13/10-20
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF art. 292 med henvisning til art. 149 og
skal vedtages med kvalificeret flertal i Rådet. Hvis rådshenstillingen vedtages, fra-
falder den eksisterende ungegaranti.
3. Formål og indhold
Forslaget om en styrket ungegaranti har til formål at understøtte medlemslandenes
nationale indsatser mod ungdomsarbejdsløshed, herunder i lyset af COVID-19. Der
lægges op til at videreføre den eksisterende ungegarantis opfordring til medlems-
landene om at tilbyde alle unge et tilbud af god kvalitet om beskæftigelse, fortsat
uddannelse, lærlingeforløb eller praktik inden for fire måneder, efter at de mister et
job eller forlader uddannelsessystemet.
Kommissionen foreslår at udvide ungegarantiens målgruppe fra 15-24-årige til 15-
29-årige. Dette vil ifølge Kommissionen bringe ungegarantien i bedre overensstem-
melse med nationale praksisser og samtidig imødekomme, at også unge mellem 25
og 29 år ventes at blive påvirket af arbejdsløshed som følge af COVID-19.
Med forslaget om en styrket ungegaranti opfordrer Kommissionen desuden til øget
fokus på følgende områder:
Grønne og digitale kompetencer:
Medlemslandene opfordres til at have fokus
på grønne og digitale færdigheder i deres tilbud til unge.
Indgåelse af partnerskaber:
Inddrage relevante myndigheder, arbejdsmarkedets
parter, uddannelsesinstitutioner og unge-organisationer i relevante faser af deres
ungetilbud.
Inklusion:
Sikre at også udsatte grupper har adgang til unge-tilbud, herunder
unge med handicap, unge med minoritetsbaggrund, og unge, der lever i tyndt
befolkede områder. Desuden opfordres medlemslandene til at have et ligestil-
lingsperspektiv i deres indsatser.
Medlemslandene opfordres til at strukturere deres indsatser i faser målrettet unges
situation:
Kortlægge:
Medlemslandene opfordres til at kortlægge viden om unge i mål-
gruppen og til at gøre brug af varslingssystemer, der kan identificere unge i ri-
siko for at falde ud af uddannelsestilbud eller praktikforløb, så de ikke ender i
arbejdsløshed.
Opsøge:
Medlemslandene opfordres til at yde en særlig kommunikations- og
kontaktindsats for at nå ud til de mest udsatte grupper, herunder at sikre let ad-
gang til relevant information og gøre brug af moderne og ungdomsvenlige in-
formationskanaler.
Forberede tilbud:
Medlemslandene opfordres til at gøre brug af rådgivning og
til at tage udgangspunkt i de unges situation og kompetencer. Målrettede korte
kurser med fokus på konkret opkvalificering ud fra aktuelle behov på arbejds-
markedet kan anvendes, særligt på det grønne og digitale område. I lyset af CO-
VID-19 opfordres medlemslandene til at skelne mellem udsatte unge, der befin-
der sig i målgruppen i længere perioder, og mere ressourcestærke unge, der be-
finder sig kortvarigt i målgruppen, eksempelvis som følge af fyringer eller ned-
lukning grundet COVID-19.
7
Videokonference beskæftigelses- og socialministre den 13. oktober 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonferencen for EU's beskæftigelses- og socialministre 13/10-20
2254498_0008.png
Give tilbud:
Medlemslandene opfordres til at gøre brug af og følge op på mål-
rettede og velfungerede indsatser, der har fokus på at integrere unge på arbejds-
markedet.
Til at supplere landenes nationale indsatser ønsker Kommissionen, at der kan gøres
brug af EU-midler gennem bl.a. Den Europæiske Socialfond Plus og REACT-EU-
instrumentet. Det bemærkes, at forhandlingerne om rammerne for anvendelsen af
disse midler foregår i forbindelse med de konkrete sektorretsakter.
Kommissionen vil desuden fortsat monitorere implementeringen af ungegarantien i
medlemslandene gennem Det Europæiske Semester.
Formandskabets kompromistekst
Det tyske formandskab har udarbejdet et kompromisforslag, der grundlæggende
fastholder opfordringerne fra det oprindelige tekstforslag.
Kompromisforslaget indeholder dog bl.a. følgende ændringer:
Der er indført mere fleksibilitet i forslaget, og det er flere steder i teksten tyde-
liggjort, at rådshenstillingens opfordringer skal ses i sammenhæng med national
praksis.
Det er betonet, at unges arbejdsløshed kan have andre årsager end COVID-19-
krisen, og at rådshenstillingens opfordringer ikke alene skal ses i lyset af krisen.
Vigtigheden af at sikre adgang for unge til lærlingeforløb er yderligere fremhæ-
vet.
Det er tydeliggjort, at træningsforløb og korte kurser skal tilrettelægges ud fra
unges individuelle situation og ressourcer samt med blik for, hvilke kompeten-
cer der efterspørges på arbejdsmarkedet.
Det er fremhævet, at investeringer i nationale ungeindsatser bør samtænkes med
reformer på området.
Det er tydeliggjort, at evt. landespecifikke henstillinger fra Kommissionen til
medlemslandene vedr. ungetiltag skal udstedes med udgangspunkt i beskæfti-
gelsesretningslinjerne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at rådshenstillingen er inden for rammerne af EU’s kom-
petence til at koordinere, vejlede og understøtte medlemslandenes nationale indsat-
ser. Kommissionen fremhæver i øvrigt, at den styrkede ungegaranti viderefører im-
plementeringen af den eksisterende ungegaranti. Kommissionen understreger desu-
den, at rådshenstillingen fuldt anerkender og respekterer national kompetence, og
at forskellige udgangspunkter i medlemslandene kan føre til forskelle i implemen-
teringen af rådshenstillingen.
Regeringen er enig i vurderingen af, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
8
Videokonference beskæftigelses- og socialministre den 13. oktober 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonferencen for EU's beskæftigelses- og socialministre 13/10-20
2254498_0009.png
I Danmark er der på tværs af ressortområder et stort fokus på at hjælpe unge i ud-
dannelse og beskæftigelse, hvilket lovgivningen og løbende initiativer og indsatser
allerede understøtter og sikrer.
Beskæftigelsesministeriet har det overordnede ansvar for beskæftigelsesindsatsen i
Danmark for borgere, der modtager offentlig forsørgelse. Det følger af gældende
dansk ret, at kommunerne og a-kasserne skal tilrettelægge en indsats, der tilpasses
den enkelte persons ressourcer og behov med henblik på at give den mest effektive
individuelle indsats og gælder alle uanset baggrund. Indsatsen skal desuden tilrette-
lægges under hensyn til aktuelle behov på arbejdsmarkedet, herunder et stigende
behov for grønne og digitale kompetencer.
Desuden eksisterer der et tilbud om beskyttet beskæftigelse til personer under 65
år, som pga. deres handicap eller særlige sociale problemer ikke kan opnå eller
fastholde beskæftigelse på normale vilkår, og som ikke kan benytte tilbud efter an-
den lovgivning.
I Danmark tilbydes en lang række forskellige uddannelsesmuligheder for unge. En
ungdomsuddannelse kan enten være rettet mod et bestemt job (en erhvervsuddan-
nelse) eller forberede til videre uddannelse (gymnasial uddannelse). Hvis man efter
folkeskolen ikke føler sig klar til at starte på en ungdomsuddannelse, kan man, hvis
man er under 25 år, starte på den forberedende ungdomsuddannelse (FGU). Når
man er fyldt 25 år, er der en række andre uddannelsestilbud. Der findes f.eks. sær-
lige, kortere erhvervsuddannelsesforløb, hf-enkeltfag, forberedende voksenunder-
visning (FVU) og almen voksenuddannelse (AVU). Derudover findes også Ar-
bejdsmarkedsuddannelser (AMU), hvor man kan tilegne sig kvalifikationer og
kompetencer, som er efterspurgt på arbejdsmarkedet.
7. Konsekvenser
Forslaget til rådshenstilling om en styrket ungegaranti er ikke bindende og har ikke
i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Det vurderes umiddelbart, at der inden for rammerne af de gældende systemer vil
kunne gives et tilbud om enten uddannelse, beskæftigelse, læreplads eller praktik
inden for 4 måneder til 15-29-årige, og at Danmark dermed lever op til udkastet til
rådshenstillings opfordring. Det vurderes ligeledes, at der allerede i dag er etableret
et tæt samarbejde på tværs af ressortområder med henblik på at sikre og understøtte
en sammenhængende indsats over for unge.
8. Høring
Forslaget er den 3. juli 2020 sendt i høring i EU-Specialudvalget for Arbejdsmar-
kedet og Sociale Forhold. Der indkom følgende høringssvar, som nedenfor gengi-
ves i deres fulde længde.
Dansk Arbejdsgiverforening
9
Videokonference beskæftigelses- og socialministre den 13. oktober 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonferencen for EU's beskæftigelses- og socialministre 13/10-20
2254498_0010.png
DA er grundlæggende tilhænger af målet med ungegarantien, nemlig at sikre at så
mange unge som muligt gennemfører en relevant uddannelse og kan bidrage på ar-
bejdsmarkedet.
DA finder dog fortsat, at ungegarantien, snarere end at udgøre en reel løsning på
den strukturelle ungeledighed i dele af Europa, er symptombehandling.
Midlerne til at sænke den strukturelle ungeledighed skal målrettes langsigtede re-
former, som skal sikre en bedre overgang fra uddannelse til arbejdsmarkedet. Et
eksempel herpå er vekseluddannelsesprincippet, der netop samtænker indholdet i
uddannelserne med arbejdsmarkedets behov.
DA er enige i, at unge i høj grad skal have både uddannelse og vejledning, der ret-
tes mod arbejdsmarkedet.
I denne forståelse bør man dog også indtænke principperne
omkring ”ret og pligt”
og sikre, at de unge også bliver mødt med klare incitamenter til at deltage i uddan-
nelses- og arbejdsmarkedsrettede initiativer, der er målrettet beskæftigelse.
DA finder herudover, at det skal pointeres, at uddannelse i det formelle uddannel-
sessystem ikke nødvendigvis er løsningen for alle unge, der er ledige. For en stor
del kan beskæftigelse eller virksomhedspraktik være en mindst lige så god eller
bedre adgang til at opnå færdigheder eller kompetencer, som kan bruges på ar-
bejdsmarkedet. En stor del af opkvalificeringen af arbejdsstyrken foregår i dag på
virksomhederne, både gennem formel videreuddannelse eller sidemandslæring og
gennem de kompetencer, man som beskæftiget erhverver sig ved at være på en ar-
bejdsplads.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
FA ser positivt på de mange tiltag, som skal gælde alle personer på arbejdsmarke-
det, herunder også medarbejdere, der har videregående uddannelse.
Det er også positivt, at Kommissionen har til hensigt at styrke inddragelsen af ar-
bejdsmarkedets parter og anvendelsen af den sociale dialog på europæisk plan.
FA har ikke yderligere bemærkninger.
Specialudvalget for Arbejdsmarked og Sociale Forhold har endvidere modtaget
samlenotat om sagen til orientering.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flertallet af medlemslandene har tilkendegivet en umiddelbart positiv holdning til
forslaget, og der ventes således at være den fornødne opbakning til forslaget.
Flere medlemslande har givet udtryk for vigtigheden af, at henstillingen respekterer
forskellene i medlemsstaternes beskæftigelses- og uddannelsessystemer, og at der
10
Videokonference beskæftigelses- og socialministre den 13. oktober 2020 - Bilag 1: Samlenotat vedr. uformel videokonferencen for EU's beskæftigelses- og socialministre 13/10-20
2254498_0011.png
tages højde for nationale omstændigheder i implementeringen af forslaget. Samti-
dig har en række medlemslande understreget, at teksten udgør et vigtigt signal for
at imødegå udfordringer med ungdomsarbejdsløshed i lyset af COVID-19.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for forslaget om en styrket unge-
garanti, der kan sende et vigtigt politisk signal
til EU’s medlemslande om at priori-
tere deres nationale ungeindsats og modvirke ungdomsarbejdsløshed i lyset af CO-
VID-19.
Forslaget er overordnet set i tråd med regeringens prioritet om at sikre, at danske
arbejdstagere er rustet til de job, der opstår på kort og længere sigt. Dette er også
tilfældet under krisen som følge af COVID-19, som tydeliggør behovet for at give
ikke bare ufaglærte og faglærte nye kompetencer, men også unge mennesker, der
skal finde fodfæste på arbejdsmarkedet, så de står styrket på den anden side.
Regeringen vil indgå aktivt i arbejdet med rådshenstillingen med henblik på at
sikre en så klar og operationel tekst som muligt. Regeringen vil samtidig arbejde
for, at hensynet til medlemslandenes forskellige nationale arbejdsmarkedsmodeller
og arbejdsmarkedets parter fuldt ud respekteres i de videre forhandlinger.
Regeringen kan i den forbindelse bakke op om de ændringer, der under forhandlin-
gerne er foretaget i rådshenstillingen, idet de blandt andet understreger, at der i ar-
bejdet med henstillingen skal tages hensyn til medlemslandenes forskellige natio-
nale beskæftigelses- og uddannelsessystemer. Regeringen støtter forslaget til råds-
henstilling.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg modtog grund- og nærhedsnotat om den tidligere råds-
henstilling om ungegaranti den 16. januar 2013. Folketingets Europaudvalg mod-
tog endvidere samlenotat om den tidligere rådshenstilling om ungegaranti den 14.
februar 2013.
Grund- og nærhedsnotat om forslaget om en styrket ungegaranti blev oversendt til
Folketingets Europaudvalg den 4. september 2020.
11