§ 20-spørgsmål S 1523 Om at styrke undervisningen i tysk.

Til: Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Dato: 25-06-2020
Samling: 2019-20
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 25-06-2020
Endelig besvarelse 03-07-2020
Spørgsmålets ordlyd:
For at styrke det tyske sprog og bevidstheden om tysk kultur i Danmark har det tyske mindretal udarbejdet undervisningsideer i materialet Grenzgenial, mener ministeren, at dette materiale og de pædagogiske ideer for en sammenhængende tyskundervisning bør inddrages i undervisningen i Danmark, og hvornår og hvordan agter ministeren i så fald at inddrage de pædagogiske ideer i undervisningen og at styrke undervisningen i tysk?
Skriftlig begrundelse:
Danmarks væsentligste samhandelspartner er Tyskland. Samtidig har Danmark tætte kulturelle historiske og kulturelle forbindelser til Tyskland. Alligevel er danskernes generelle kendskab til og evne til at bruge det tyske sprog begrænset. Jeg vil derfor gerne høre ministerens planer for sproget. Herunder om ministeren overvejer at anmode om at få mere tyskundervisning på finansloven. Jeg henviser i den forbindelse til Grenzgenial, som jeg formoder at ministeren har kendskab til.
Dokumentdato: 03-07-2020
Modtaget: 03-07-2020
Omdelt: 03-07-2020

Svar på spm. nr. S 1523: For at styrke det tyske sprog og bevidstheden om tysk kultur i Danmark har det tyske mindretal udarbejdet undervisningsideer i materialet Grenzgenial, mener ministeren, at dette materiale og de pædagogiske ideer for en sammenhængende tyskundervisning bør inddrages i undervisningen i Danmark, og hvornår og hvordan agter ministeren i så fald at inddrage de pædagogiske ideer i undervisningen og at styrke undervisningen i tysk?

Svar på spm. nr. S 1523 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 25-06-2020
Modtaget: 25-06-2020
Omdelt: 25-06-2020

For at styrke det tyske sprog og bevidstheden om tysk kultur i Danmark har det tyske mindretal udarbejdet undervisningsideer i materialet Grenzgenial, mener ministeren, at dette materiale og de pædagogiske ideer for en sammenhængende tyskundervisning bør inddrages i undervisningen i Danmark, og hvornår og hvordan agter ministeren i så fald at inddrage de pædagogiske ideer i undervisningen og at styrke undervisningen i tysk?

For at styrke det tyske sprog og bevidstheden om tysk kultur i Danmark har det tyske mindretal udarbejdet undervisningsideer i materialet Grenzgenial, mener ministeren, at dette materiale og de pædagogiske ideer for en sammenhængende tyskundervisning bør inddrages i undervisningen i Danmark, og hvornår og hvordan agter ministeren i så fald at inddrage de pædagogiske ideer i undervisningen og at styrke undervisningen i tysk? (pdf-version)
Html-version