Retsudvalget 2019-20
S 285
Offentligt
2109357_0001.png
Folketinget
Lovsekretariatet
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. december 2019
Strafferetskontoret
Malene Lejbach
2019-0033-0135
1299736
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 285 som medlem af Folketin-
get Peter Skaarup (DF) har stillet til justitsministeren den 12. november
2019.
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
S 285 - 2019-20 - Endeligt svar på S 285: Er ministeren enig i, at det er helt urimeligt, at en voldsmand kan opnå strafrabat og dermed undgå at skulle afsone en straf, blot fordi der er lang behandlingstid hos domstolene, og agter ministeren at tage initiativ til at afskaffe denne mulighed for strafrabat, så man uanset ventetid skal afsone den straf, man får?
Spørgsmål nr. S 285 fra medlem af Folketinget Peter Skaarup (DF):
”Er
ministeren enig i, at det er helt urimeligt, at en voldsmand
kan opnå strafrabat og dermed undgå at skulle afsone en straf,
blot fordi der er lang behandlingstid hos domstolene, og agter
ministeren at tage initiativ til at afskaffe denne mulighed for
strafrabat, så man uanset ventetid skal afsone den straf, man
får?”
Svar:
Jeg er helt enig i, at det er stødende for retsfølelsen, at nogle gerningsperso-
ner får nedsat deres straf, fordi sagsbehandlingstiden hos myndighederne
har været for lang.
Lange sagsbehandlingstider er ikke alene problematiske, fordi de kan føre
til strafnedsættelse. Lange sagsbehandlingstider betyder også, at ofrene må
vente uforholdsmæssigt længe på at få sagen afgjort, så de kan komme vi-
dere i livet.
For mig at se er strafnedsættelse et udtryk for et mere grundlæggende pro-
blem med lange sagsbehandlingstider. Derfor mener jeg også, at vores pri-
mære fokus skal være på at nedbringe sagsbehandlingstiderne. Problemet
med de lange sagsbehandlingstider i straffesagskæden kan imidlertid ikke
løses fra den ene dag til den anden.
For at modvirke lange sagsbehandlingstider er der fastsat målsætninger for
sagsbehandlingstiden i visse straffesager om vold
de såkaldte vvv-sager.
For domstolene er målsætningen, at fristen for sagsbehandlingstiden ved
domstolene er fastsat til 37 dage. Fra 2017 til 2018 forbedrede retterne den
samlede målopfyldelse i voldssager, og udviklingen er fastholdt ind i 2019.
Derudover bad jeg i sommer Rigspolitiet og Rigsadvokaten om at udarbejde
en handlingsplan til nedbringelse af sagsbehandlingstiden i sager om per-
sonfarlig kriminalitet. Handlingsplanen er i drift, og det er Rigspolitiets og
Rigsadvokatens målsætning, at der ved udgangen af næste år er 20 pct. færre
verserende sager i politiet og anklagemyndigheden om personfarlig krimi-
nalitet sammenlignet med udgangen af 1. halvår 2019, samtidig med at der
skal skæres 20 pct. af alderen på sagerne i bunken. Endelig skal den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgs-
målet være nedbragt med 20 pct. ved udgangen af næste år.
2
S 285 - 2019-20 - Endeligt svar på S 285: Er ministeren enig i, at det er helt urimeligt, at en voldsmand kan opnå strafrabat og dermed undgå at skulle afsone en straf, blot fordi der er lang behandlingstid hos domstolene, og agter ministeren at tage initiativ til at afskaffe denne mulighed for strafrabat, så man uanset ventetid skal afsone den straf, man får?
Herudover er det min tilgang, at vi i forbindelse med forhandlingerne om
den nye flerårsaftale for politiet og anklagemyndigheden skal drøfte mere
omfattende tiltag til nedbringelse af sagsbehandlingstiderne for alle straffe-
sager.
Jeg har dog i mellemtiden bedt Rigsadvokaten om at undersøge praksis for,
hvornår lang sagsbehandlingstid inddrages som formildende omstændighed
ved straffastsættelsen.
Når jeg har modtaget oplysningerne fra Rigsadvokaten, vil jeg forholde mig
til, om det giver anledning til at foretage ændringer på området.
3