Den 13. november 2020
MFVM 163
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til fælles henstilling om fiskeriregulering i svenske Natura 2000- om-
råder i Kattegat i medfør af habitatdirektivet, havstrategidirektivet og den fæl-
les fiskeripolitik (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Sverige har under sine forpligtelser i henhold til habitatdirektivet (92/43/EØF), fuglebeskyttelsesdi-
rektivet (79/409/EØF) og havstrategidirektivet (2008/56/EF) udpeget en række marine Natura
2000- og havstrategiområder for beskyttelse af revstrukturer, sandbanker, dyb blød mudderbund,
marsvin og havfugle. Formålet med det svenske forslag er at implementere en række fiskeriforan-
staltninger i medfør af habitat- og havstrategidirektiverne, som sigter mod opretholdelse og/eller
genopretning af gunstig bevaringsstatus for udpegede naturtyper under Natura 2000, mens hav-
strategien sigter mod opnåelse af god miljøtilstand i havene.
Forslaget omfatter områderne ’Fladen’,
’Lilla Middelgrund’, ’Stora Middelgrund och Röde Bank’ og ’Morups Bank’.
I medfør af grundforord-
ningen om den fælles fiskeripolitik (1380/2013), skal forslag til fiskeriforanstaltninger, som med-
lemsstaterne tager initiativ
til med henblik på overholdelse af forpligtelserne i EU’s miljølovgivning,
koordineres regionalt og fremsendes i form af en fælles henstilling til Kommissionen. Danmark og
Tyskland har fiskerirettigheder i området og har deltaget i den regionale proces med færdiggørelse
af forslag til fiskeriregulering, som vil blive sendt til Kommissionen via Scheveningen samarbejdet
1
i
form af en fælles henstilling med henblik på gennemførelse som delegeret retsakt. Fremsendelse til
Kommissionen forventes at ske, når de berørte medlemsstater har godkendt den fælles henstilling.
Det svenske forslag skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet af bundhabitater og
større fiskearter i svensk farvand. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedel-
sen af den delegerede retsakt på grundlag af den fælles henstilling.
Baggrund
Grundforordningen om den fælles fiskeripolitik, forordning (EU) nr. 1380/2013, særligt artikel 18,
lægger op til et udvidet regionalt samarbejde mellem medlemsstater med en direkte forvaltningsmæs-
sig interesse inden for rammerne af den fælles fiskeripolitik. De pågældende medlemsstater kan med
hjemmel i artikel 11 og 18 fremsende en fælles henstilling om fiskeriregulering til Kommissionen.
Kommissionen kan på baggrund af den fælles henstilling vedtage en endelig fiskeriregulering.
1
Alle berørte medlemsstater i en region skal opnå enighed om en fælles henstilling med henblik på en forelæggelse for Kommis-
sionen. Det indebærer, at de enkelte medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig interesse forud for fremsendelsen af den
fælles
henstilling skal tilkendegive, om de kan tilslutte sig den fælles henstilling. Dette vil normalt ske i en ”High Level gruppe”
bestående af fiskeridirektører fra medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig interesse i en region. I Nordsøen er det
Scheveningengruppen, som består af de medlemsstater, der har direkte fiskeriinteresser i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, det
vil sige Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Nederlandene, Belgien og Frankrig. Kommissionen deltager ad hoc.