Den 13. november 2020
MFVM 162
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til fælles henstilling om fiskeriregulering for seks danske havstrate-
giområder og ét dansk Natura 2000 område i Kattegat i medfør af havstrategidi-
rektivet, habitatdirektivet og den fælles fiskeripolitik (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Danmark har under sin forpligtelse i henhold til havstrategidirektivet (2008/56/EF) og habitatdi-
rektivet (92/43/EØF) udpeget seks havstrategiområder for beskyttelse af den dybe bløde havbund og
en række Natura 2000-områder til havs for beskyttelse af stenrev og boblerev i Kattegat. Et af disse
Natura 2000-områder er medtaget i det samme forslag til delegeret retsakt som de seks havstrategi-
områder, da Natura 2000-området ligger i umiddelbar tilknytning til et af havstrategiområderne.
Formålet med det danske forslag er at implementere en række fiskeriforanstaltninger i medfør af
havstrategidirektivets bestemmelser om geografiske beskyttelsesforanstaltninger, der bidrager til
sammenhængende og repræsentative net af beskyttede havområder og i tilstrækkelig grad dækker
diversiteten i de enkelte økosystemer. Desuden er formålet at leve op til habitatdirektivets bestem-
melser om opretholdelse og/eller genopretning af en gunstig status for udpegede habitater i det dan-
ske Natura 2000-område
’Kims Top og Den Kinesiske Mur’.
I medfør af forordningen om den fælles
fiskeripolitik (1380/2013) skal forslag til fiskeriforanstaltninger, som medlemsstaterne tager initia-
tiv til med henblik på overholdelse af forpligtelserne i EU’s miljølovgivning, koordineres regionalt og
fremsendes i form af en fælles henstilling til Kommissionen. Sverige og Tyskland har ud over Dan-
mark fiskerirettigheder i området og har deltaget i den regionale proces med færdiggørelse af for-
slag til fiskeriregulering, som vil blive sendt til Kommissionen via Scheveningen samarbejdet
1
i form
af en fælles henstilling med henblik på gennemførelse som delegeret retsakt. Fremsendelse til Kom-
missionen forventes at ske, når de berørte medlemsstater har godkendt den fælles henstilling. For-
slaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet af bundhabitater og større fiskearter
i dansk farvand. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delege-
rede retsakt på grundlag af den fælles henstilling.
Baggrund
Grundforordning om den fælles fiskeripolitik, forordning (EU) nr. 1380/2013, særligt artikel 18, læg-
ger op til et udvidet regionalt samarbejde mellem medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig
interesse inden for rammerne af den fælles fiskeripolitik. De pågældende medlemsstater kan med
hjemmel i artikel 11 og 18 fremsende en fælles henstilling om en fiskeriregulering til Kommissionen.
Kommissionen kan på baggrund af den fælles henstilling vedtage en endelig fiskeriregulering.
1
Alle berørte medlemsstater i en region skal opnå enighed om en fælles henstilling med henblik på en forelæggelse for Kommis-
sionen. Det indebærer, at de enkelte medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig interesse forud for fremsendelsen af den
fælles henstilling skal tilkendegive, om de kan tilslutte sig den fælles henstilling.
Dette vil normalt ske i en ”High Level gruppe”
bestående af fiskeridirektører fra medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig interesse i en region. I Nordsøen er det
Scheveningengruppen, som består af de medlemsstater, der har direkte fiskeriinteresser i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, det
vil sige Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Nederlandene, Belgien og Frankrig. Kommissionen deltager ad hoc.