Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 14
Offentligt
2260489_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 E-mail:
[email protected]
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
9. oktober 2020
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af
generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom.
Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-361/19
Titel og kort sagsresumé
De Ruiter vof
Emne:
Manglende overholdelse af krydsoverensstemmelseskrav.
Spørgsmål:
Er artikel 99, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 1306/2013 af 17. december 2013 om
finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles
landbrugspolitik og artikel 73, stk. 4, litra a), i
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr.
809/2014 af 17. juli 2014 om gennemførelsesbestemmelser
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
1306/2013 for så vidt angår det integrerede forvaltnings-
og kontrolsystem, foranstaltninger til udvikling af
landdistrikterne og krydsoverensstemmelse gyldige, for så
vidt som det herved bestemmes, at det er året for
konstateringen, der er afgørende ved fastlæggelsen af det
år, for hvilket krydsoverensstemmelsesnedsættelsen skal
beregnes, i en situation, hvor året for den manglende
overholdelse af krydsoverensstemmelsesreglerne ikke er
det samme som året for konstateringen heraf?
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Miljø- og
Fødevareministeriet
(Repræsenteret ved
Kammeradvokaten)
Landbrugsstyrelsen
Proces-
skridt
GA
Dato
22.10.20
1
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 14: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/10-20
2260489_0002.png
T-561/18
ITD og Danske Fragtmænd mod Kommissionen
Emne:
Spørgsmål om annullation eller ej af Kommissionen
statsstøt-teafgørelse vedr. bl.a. kompensation ydet af den
danske stat til PostNord.
Påstande:
Kommissionens afgørelse C(2018) 3169 final af 28. maj
2018 i statsstøttesag SA.47707 (2018/N)
Statslig
kompensation til PostNord for opfyldelse af
postbefordringspligten
Danmark, annulleres.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale
sagsomkostningerne.
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Transport- og
Boligministeriet
(Repræsenteret ved
Kammeradvokaten)
Erhvervsministeriet
Skatteministeriet
Skattestyrelsen
Mundtlig
forhandling
22.10.20
Til orientering:
Miljø- og
Fødevareministeriet
C-389/19
P
Kommissionen mod Sverige (appel af sag T-837/16)
Emne:
REACH-forordningen (blykromater/særlige problematiske
stoffer)
Påstande:
- upphäver den dom som meddelades av tribunalen (femte
avdelningen) den 7 mars 2019, och som delgavs
Europeiska kommissionen den 8 mars 2019, i mål T-
837/16, Konungariket Sverige mot Europeiska
kommissionen, ogillar talan i första instans samtförpliktar
Konungariket Sverige att ersätta rättegångskostnaderna,
eller, alternativt,
- återförvisar målet till tribunalen för förnyad prövning och
låter beslutet omrättegångskostnader för förfarandet i
första instans och för överklagandet anstå;
och
- beslutar att verkningarna av det omtvistade beslutet ska
bestå.
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Miljø- og
Fødevareministeriet
Miljøstyrelsen
GA
29.10.20
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
C-629/19
Titel og kort sagsresumé
Sappi Austria Produktion et Wasserverband “Region
Gratkorn-Gratwein”
1. Skal slam fra rensningsanlæg i lyset af undtagelsen i artikel 2,
stk. 2, litra a), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/98/EF af 19. november 2008 om affald og om ophævelse
af visse direktiver, sammenholdt med Rådets direktiv af 21. maj
1991 om rensning af byspildevand, og/eller direktivet om slam
fra rensningsanlæg i den affattelse, der følger af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1137/2008 af 22.
oktober 2008, anses for at være affald?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Tillader
artikel 6, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
Interessent
Miljø- og
Fødevareministeriet
Energistyrelsen
Proces
skridt
Dom
Dato
14.10.20
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 14: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/10-20
2260489_0003.png
2008/98/EF af 19. november 2008 om affald og om ophævelse
af visse direktiver, at et stof kvalificeres som biprodukt i det
EU-retlige affaldsbegrebs forstand, når der til dette stof for en
lille procentdels vedkommende af procestekniske grunde
tilsættes andre stoffer, som ellers skulle anses for at være affald,
hvis dette ikke har indflydelse på det samlede stofs
sammensætning og medfører en væsentlig miljøfordel?
C-813/18
P
Deza mod Kommissionen (appel)
Påstande:
Ophævelse af Rettens dom af 24. oktober 2018 i
sag T-400/17.
Delvis annullation af Kommissionens forordning (EU) nr.
2017/776 (1) om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1272/2008 af 16. december 2008, for så
vidt som den vedrører klassificering og mærkning af stoffet
antraquinon.
Kommissionen tilpligtes at betale de omkostninger, som
appellanten har afholdt i forbindelse med appelsagen for
Domstolen og i forbindelse med den foregående sag for Retten.
Krajowa Rada Sądownictwa
1) Skal artikel 2 sammenholdt med artikel 4, stk. 3, tredje
punktum, artikel 6, stk. 1, artikel 19, stk. 1, TEU sammenholdt
med artikel 47 i chartret om grundlæggende rettigheder og
artikel 9, stk. 1, i Rådets direktiv 2000/78/EF samt artikel 267,
stk. 3, TEUF fortolkes således, at der foreligger en
tilsidesættelse af retsstatsprincippet samt retten til effektive
retsmidler og effektiv domstolsbeskyttelse, når den nationale
lovgiver i individuelle procedurer vedrørende udøvelsen af
embedet som dommer ved en domstol i sidste instans i en
medlemsstat (Sąd Najwyższy (øverste domstol)) ganske vist
fastsætter en ret til at anlægge søgsmål, men afgørelsen
vedrørende den samlede vurdering af alle kandidater til Sąd
Najwyższy (øverste domstol) i den udvælgelsesprocedure,
der
går forud for videresendelsen af anmodningen om ansættelse
som dommer ved den nævnte domstol, er endelig og får
virkning, såfremt den ikke anfægtes af alle parter i
udvælgelsesproceduren, blandt hvilke der befinder sig en
kandidat, som ikke har nogen interesse i anfægtelsen af denne
afgørelse, fordi den anmodning om ansættelse som dommer,
der vedrører vedkommende, er blevet videresendt, hvilket
medfører,
at retsmidlet mister sin effektive virkning og den kompetente
ret ikke har nogen mulighed for at gennemføre en reel kontrol
af den nævnte udvælgelsesprocedures forløb,
hvilket i tilfælde af, at denne procedure også omfatter de
dommerembeder ved Sąd Najwyższy (øverste domstol), der
hidtil har været besat af dommere, der er blevet underlagt den
nye lavere pensionsalder, uden at den pågældende dommer har
kunnet afgøre, om vedkommende ville gøre brug af
lovgivningen om lavere pensionsalder, med henblik på
princippet om dommeres uafsættelighed
hvis det antages, at
dette princip herved tilsidesættes
også har indflydelse på
omfanget og resultatet af den retslige kontrol af den nævnte
udvælgelsesprocedure?
2) Skal artikel 2 sammenholdt med artikel 4, stk. 3, tredje
punktum, og artikel 6, stk. 1, TEU sammenholdt med artikel
15, stk. 1, og artikel 20 sammenholdt med artikel 21, stk. 1, og
artikel 52, stk. 1, i chartret om grundlæggende rettigheder
sammenholdt med artikel 2, stk. 1, stk. 2, litra a), og artikel 3,
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
15.10.20
C-824/18
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
GA
15.10.20
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 14: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/10-20
2260489_0004.png
C-117/19
stk. 1, litra a), i Rådets direktiv 2000/78/EF samt artikel 267,
stk. 3, TEUF fortolkes således, at der foreligger en
tilsidesættelse af retsstatsprincippet, ligebehandlingsprincippet
og princippet om lige adgang til offentlig ansættelse
som
dommer ved Sąd Najwyższy (øverste domstol) – når der […] i
individuelle procedurer vedrørende udøvelse af embedet som
dommer ved Sąd Najwyższy (øverste domstol) ganske vist er
fastsat en ret til at anlægge søgsmål ved den kompetente ret,
men ansættelsen som dommer ved Sąd Najwyższy (øverste
domstol) i et ubesatdommerembede som følge af de regler om
endelighed, der er beskrevet i det første spørgsmål, kan ske,
uden at den kompetente ret gennemfører en kontrol af den
førnævnte udvælgelsesprocedure
i det omfang der er blevet
anmodet om en sådan kontrol
og idet denne manglende
kontrolmulighed samtidig indebærer en tilsidesættelse af retten
til effektive retsmidler og dermed også af retten til lige adgang
til offentlig ansættelse, hvilket strider mod den almene
interesse, og at der foreligger en tilsidesættelse af princippet om
institutionel ligevægt, i en situation, hvor det organ i en
medlemsstat, der skal varetage domstoles og dommeres
uafhængighed (domstolsrådet), ved hvilken proceduren
vedrørende udøvelse af embedet som dommer ved Sąd
Najwyższy (øverste domstol) gennemføres, er sammensat
således, at den dømmende magts repræsentanter i dette organ
vælges af den lovgivende magt?
Linas Agro
1. Skal de erklæringer, der fremgår af betragtningerne til
forordning nr. 945/2005, navnlig 20.-23. betragtning, nemlig at
»hvis nitrogenindholdet i den pågældende vare er på over 28
vægtprocent, indeholder den altid den over 80 vægtprocent
ammoniumnitrat«, anses for at være en vedtaget formodning,
der kan føre til den konklusion, at hvis den pågældende vare
(ammoniumnitratgødning) har et nitrogenindhold (N) på 28
vægtprocent eller derover, er dens ammoniumnitratindhold
(AN) altid på over 80 vægtprocent?
2. Gælder denne formodning for de pågældende nye
produkttyper, der fremgår af forordning nr. 945/2005, dvs. for
NPK-gødninger med et nitrogenindhold (N) svarende til 28
vægtprocent eller derover, et forhold mellem ammonium- og
nitratnitrogen på ca. 1:1 og et phosphor- (P) og/eller
kaliumindhold (K), der ikke overstiger 12 vægtprocent, f.eks.
den i den foreliggende tvist omhandlede NPK 30- 4-4 gødning?
3. Hvis de foregående spørgsmål besvares bekræftende, er den
førnævnte formodning i forordning nr. 945/2005 da retligt
bindende, dvs. kan den lægges til grund for tarifering af de [i
det andet spørgsmål] anførte NPK-gødninger i henhold til
Taric-koderne og dermed for anvendelse af den gældende
foranstaltning (antidumpingtold), selv om artikel 1, stk. 1 og 3, i
forordning nr. 945/2005 (og tilsvarende artikel 1, stk. 1 ogstk.
2, litra c), i forordning nr. 999/2014, der var gældende på det
tidspunkt, hvor de pågældende importprocedurer blev udført)
ikke knyttede pålæggelsen af endelig antidumpingtold til
indholdet af det kemiske element nitrogen (N) i en vare, men til
den kemiske forbindelse ammoniumnitrat (AN) og indholdet af
phosphor og kalium i en vare?
4. Kan den i [det første spørgsmål] anførte formodning lægges
til grund i
forbindelse med beregning (bestemmelse) af indholdet af
ammoniumnitrat i sådanne gødninger
henset til
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
15.10.20
4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 14: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/10-20
2260489_0005.png
C-362/19
P
C-543/19
C-562/19
P
målsætningerne i 35. og 36. betragtning til forordning nr.
945/2005 om anvendelse af den gældende foranstaltning på de
nye produkttyper på grundlag af proportionalitetsprincippet og
om forenkling af toldbehandlingen og anvendelsen af de rette
toldsatser i forhold til mængden af den pågældende vare, som
er indarbejdet i sammensætningen
når der skal ske tarifering i
henhold til Taric-koder af de NPK-gødninger, der er nævnt [
det andet spørgsmål], og når den gældende foranstaltning
(antidumpingtolden) dermed skal anvendes? Med andre ord,
når indholdet af nitrogen (N) i de i [det andet spørgsmål]
nævnte NPKgødninger er bestemt (på grundlag af
dokumenterne fra importøren på tidspunktet for
toldbehandlingen eller i forbindelse med
laboratorieundersøgelser), beregnes (bestemmes)
ammoniumnitratindholdet da under hensyntagen til forholdet
mellem ammoniumnitratindholdet (AN) og nitrogenindholdet
(N) som defineret i 20. betragtning til forordning nr. 945/2005,
der afhænger af elementernes atomvægt og er 2,86, uden at der
udføres yderligere laboratorieundersøgelser med henblik på at
bestemme det præcise ammoniumnitratindhold?
Europa-Kommissionen mod Futbol Club Barcelona m.fl.
(appel)
Påstande:
Den appellerede dom ophæves.
Sagen hjemvises til Den Europæiske Unions Ret.
Afgørelsen om sagsomkostningerne udsættes.
Jebsen & Jessen
1) Er det i henhold til artikel 2, stk. 1, i
gennemførelsesforordning (EU) 2015/82 under de betingelser,
der foreligger i tvisten i hovedsagen, til hinder for en fritagelse
for den antidumpingtold, der er indført ved denne forordnings
artikel 1, at en tilsagnsfaktura efter denne forordnings artikel 2,
stk. 1, litra b), ikke anfører Kommissionens
gennemførelsesafgørelse (EU)2015/87, som er nævnt i punkt 9
i bilaget til denne forordning, men Kommissionens afgørelse
2008/899/EF?
2) Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Kan en
tilsagnsfaktura, der opfylder betingelserne i bilaget til
gennemførelsesforordning (EU) 2015/82, fremlægges inden for
rammerne af en sag om tilbagebetaling af antidumpingtold for
at opnå fritagelse i henhold til artikel 2, stk. 1, for den
antidumpingtold, der er indført ved denne forordnings artikel
1?
Kommissionen mod Republikken Polen m.fl. (appel)
Påstande:
—Dom
afsagt af Retten (Niende Udvidede Afdeling)
den 16. maj 2019 i de forenede sager T-836/16 og T-624/17,
Republikken Polen mod Kommissionen, EU:T:2019:338
ophæves i sin helhed.
—Kommissionen
frifindes i søgsmålet anlagt af Republikken
Polen mod Kommissionen i sag T-836/16 med påstand om
annullation af Kommissionens afgørelse C(2016) 5596 final af
19. september 2016 om statsstøtte SA.44351 (2016/C) (ex
2016/NN) om indledning af den formelle
undersøgelsesprocedure og om et påbud om ophør om
anvendelse af den polske afgift i detailsektoren forkastes, og
Kommissionen frifindes i søgsmålet anlagt af Republikken
Polen mod Kommissionen i sag T-624/17 med påstand om
annullation af Kommissionens afgørelse 2018/160 af 30. juni
2017 om statsstøtte SA.44351 (2016/C) (ex 2016/NN),
iværksat af Polen til afgiften i detailsektoren og Republikken
Energistyrelsen
GA
15.10.20
Toldstyrelsen
Dom
15.10.20
Miljø- og
Fødevareministeriet
GA
15.10.20
5
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 14: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/10-20
2260489_0006.png
T-316/18
C-673/19
C-396/19
P
C-556/19
Polen tilpligtes at betale sagsomkostningerne i første instans og
i appelsagen.
—Subsidiært,
såfremt de to søgsmål ikke forkastes i deres
helhed, hjemvises sagerne til Retten til fornyet afgørelse for så
vidt angår de anbringender, der ikke blev truffet afgørelse om i
første instans og afgørelsen om sagsomkostningerne i første
instans og i nærværende appel udsættes indtil vedtagelsen af
den endelige afgørelse i sagen.
Mediaservis mod Kommissionen
Påstande:
Kommissionens afgørelse C(2018) 753 final af 19.
februar 2018 om ikke at gøre indsigelse mod statsstøtte til det
tjekkiske postvæsen for opfyldelse af postbefordringspligten i
perioden 2013-2017, annulleres.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale
sagsomkostningerne.
M e.a.
Er Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/115/EF af
16. december 2008 om fælles standarder og procedurer i
medlemsstaterne for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere
med ulovligt ophold (EUT 2008, L 348), særligt artikel 3, 4, 6
og 15, til hinder for, at en udlænding, der har international
beskyttelse i en anden EU-medlemsstat, i henhold til national
lovgivning underkastes frihedsberøvelse, såfremt
frihedsberøvelsen sker med henblik på udsendelse til den anden
medlemsstat, og såfremt der først blev udstedt et påbud om at
udrejse til denne medlemsstat, men der efterfølgende ikke er
truffet nogen afgørelse om tilbagesendelse?
Espírito Santo Financial Group mod ECB (appel)
Påstande:
—Punkt
1 i domskonklusionen i Rettens dom af 13.
marts 2019, konkursboet efter Espírito Santo Financial Group
SA mod Den Europæiske Centralbank (sag T-730/16),
ophæves.
—Begæringen afvises ligeledes for så vidt angår ECB’s
afslag på
at give oplysninger om det lånebeløb, der fremgår af uddragene
af den protokol, der indeholder ECB’s Styrelsesråds afgørelse
af 28. juli 2014.
—Subsidiært
hjemvises sagen til Den Europæiske Unions Ret
til fornyet afgørelse.
—Sagsøgeren
i første instans og appelindstævnte tilpligtes at
betale to tredjedele (2/3) og ECB tilpligtes til at betale en
tredjedel (1/3) af sagsomkostningerne.
Société ECO
Skal artikel 107 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde fortolkes således, at en ordning som den, der er
beskrevet i punkt 9 - 11, hvor et privat miljøorgan, som ikke
arbejder med gevinst for øje, og som er godkendt af offentlige
myndigheder, i henhold til aftale herom med distributører af en
særlig kategori af produkter opkræver finansielle bidrag som
modydelse for en tjenesteydelse bestående i at overtage
distributørernes forpligtelse til behandling af affaldet fra de
produkter, som de distribuerer, og bestående i til virksomheder,
som har til opgave at sortere og nyttiggøre dette affald, og som
har indgået aftale med organet på baggrund af en statsligt
godkendt vilkårsspecifikationen, at udbetale beløb fastsat i
bekendtgørelsen om godkendelse af miljøorganer på grundlag
af miljømæssige og sociale formål, skal anses for statsstøtte i
denne bestemmelses forstand?
Miljø- og
Fødevareministeriet
Energistyrelsen
Dom
15.10.20
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
GA
20.10.20
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
21.10.20
Erhvervsministeriet
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
21.10.20
6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 14: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/10-20
2260489_0007.png
C-561/19
C-720/19
C-275/19
Consorzio Italian Management e Catania Multiservizi et
Catania Multiservizi
1) Er en national ret, hvis afgørelse ikke kan appelleres, efter
artikel 267 TEUF i princippet forpligtet til at foretage en
præjudiciel forelæggelse af et spørgsmål vedrørende
fortolkningen af EU-retten også i tilfælde, hvor en af sagens
parter fremsætter et sådant spørgsmål efter indlevering af
stævningen, eller efter at sagen er blevet voteret første gang,
eller efter at der er blevet foretaget en første præjudiciel
forelæggelse for Den Europæiske Unions Domstol?
2) Er artikel 115, 206 og 217 i lovdekret nr. 163/2006, som
fortolket i administrativ retspraksis, der udelukker prisrevision i
kontrakter vedrørende de såkaldte specielle sektorer, i
særdeleshed i kontrakter med anden genstand end den, hvortil
direktiv 2004/17 henviser, men som har en instrumentel
tilknytning til disse, i betragtning af det ovenfor anførte i
overensstemmelse med EU-retten (bl.a. artikel 4 TEUF, stk. 2,
9 TEUF, 101 TEUF, stk. 1, litra e), 106 TEUF, 151 TEUF
den europæiske socialpagt undertegnet i Torino den 18.
oktober 1961 og fællesskabspagten af 1989 om arbejdstagernes
grundlæggende arbejdsmarkedsmæssige og sociale rettigheder,
som omhandlet heri
152 TEUF, 153 TEUF, 156 TEUF,
artikel 2 TEU og 3 TEU samt artikel 28 i Den Europæiske
Unions charter om grundlæggende rettigheder)?
3) Er artikel 115, 206 og 217 i lovdekret nr. 163/2006, som
fortolket i administrativ retspraksis, der udelukker prisrevision i
kontrakter vedrørende de såkaldte specielle sektorer, i
særdeleshed i kontrakter med anden genstand end den, hvortil
direktiv 2004/17 henviser, men som har en instrumentel
tilknytning til disse, i betragtning af det ovenfor anførte i
overensstemmelse med EU-retten (bl.a. artikel 28 i Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder,
princippet om ligebehandling i artikel 26 TEUF og 34 TEUF
samt princippet om den frie erhvervsudøvelse, som tillige er
anerkendt i artikel 16 i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder)?
Stadt Duisburg
1. Mister et familiemedlem til en tyrkisk arbejdstager, som
gennem denne kan aflede rettigheder i henhold til artikel 7, stk.
1, i afgørelse nr. 1/80, disse rettigheder, hvis den pågældende
antager værtsmedlemsstatens statsborgerskab under fortabelse
af det hidtidige statsborgerskab?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Kan
familiemedlemmet til den tyrkiske arbejdstager i den beskrevne
situation fortsat påberåbe sig rettighederne i henhold til artikel
7 i afgørelse nr. 1/80, når den pågældende har mistet
værtsmedlemsstatens statsborgerskab igen, idet den pågældende
atter har antaget det forrige statsborgerskab?
Sportingbet et Internet Opportunity Entertainment
8) Henset til, at den portugisiske stat ikke har informeret
Europa-Kommissionen om de tekniske forskrifter, der er
fastsat i lovdekret nr. 422/89 af 2. december 1989, er disse
forskrifter, herunder navnlig ovennævnte artikel 3 [i den
angivne affattelse] og 9, da uanvendelige, således at
privatpersoner kan påberåbe sig denne uanvendelighed?
9) Henset til, at den portugisiske stat ikke har informeret
Europa- Kommissionen om de tekniske forskrifter, der er
fastsat i lovdekret nr. 282/2003 af 8. november 2003, skal disse
Miljø- og
Fødevareministeriet
GA
21.10.20
Justitsministeriet
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Dom
21.10.20
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
22.10.20
7
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 14: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/10-20
2260489_0008.png
forskrifter, herunder navnlig ovennævnte artikel 2 og 3, da ikke
finde anvendelse på tjenesteydere i Portugal?
C-537/19
C-453/19
P
C-481/19
Europa-Kommissionen mod Republikken Østrig
Påstande:
—Det
fastslås, at Republikken Østrig har tilsidesat
sine
forpligtelser i henhold til artikel 2, 28 og 35, stk. 2, i direktiv
2004/18, idet byen Wien-Wiener Wohnen har indgået en
kontrakt
af 25. februar 2012, vedrørende en kontorbygning i
Gugelstrasse 2-
4 i Wien, direkte og uden gennemførelse af en
konkurrencepræget
udbudsprocedure og hertil hørende bekendtgørelse.
—Republikken
Østrig tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Deutschen Lufthansa AG modEuropa-Kommissionen
(appel)
Påstande:
—Det
fastslås, at sagen kunne antages til
realitetsbehandling, og at den er begrundet, for så vidt som
appellanten har anfægtet foranstaltning nr. 12 (indbetaling til
lufthavnen Frankfurt-Hahns kapitalreserve) med den
begrundelse, at der med denne foranstaltning finansieres
driftsstøtte til lufthavnen Frankfurt-Hahn.
—I
øvrigt ophæves Rettens dom af 12. april 2019 i sag T-
492/15.
—Der
gives medhold i appellantens påstand i første instans, og
den tilgrundliggende afgørelse SA.21121 fra Kommissionen af
1.oktober 2014 (med undtagelse af foranstaltning nr. 12 for så
vidt som denne anvendes til at udbetale driftsstøtte til
lufthavnen Frankfurt-Hahn) annulleres.
—Subsidiært
hjemvises sagen til Den Europæiske Unions Ret
til fornyet afgørelse.
—Europa-Kommissionen
tilpligtes at betale
sagsomkostningerne.
Consob
a) Skal artikel 14, stk. 3, i direktiv 2003/6/EF, der stadig finder
anvendelse ratione temporis, og artikel 30, stk. 1, litra b), i
forordning (EU) nr. 596/2014, fortolkes således, at de tillader
medlemsstaterne ikke at sanktionere en person, som nægter at
besvare spørgsmål fra den kompetente myndighed, hvoraf der
kan udledes et ansvar for denne person for en overtrædelse, for
hvilken der kan pålægges strafferetlige sanktioner eller
administrative sanktioner af »strafferetlig« karakter?
b) Såfremt dette første spørgsmål besvares benægtende, ønskes
oplyst, om artikel 14, stk. 3, i direktiv 2003/6/EF, der stadig
finder anvendelse ratione temporis, og artikel 30, stk. 1, litra b),
i forordning (EU) nr. 596/2014 er forenelige med artikel 47 og
48 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder, også henset til praksis fra
Menneskerettighedsdomstolen i relation til EMRK’s artikel 6
og medlemsstaternes fælles forfatningstraditioner, for så vidt
som disse bestemmelser kræver, at en person, som nægter at
besvare spørgsmål fra den kompetente myndighed, hvoraf der
kan udledes et ansvar for denne person for en overtrædelse, for
hvilken der kan pålægges administrative sanktioner af
»strafferetlig« karakter, ligeledes pålægges sanktioner?
Miljø- og
Fødevareministeriet
GA
22.10.20
Transport- og
Boligministeriet
GA
27.10.20
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
GA
27.10.20
8
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 14: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 9/10-20
2260489_0009.png
C-313/19
P
C-608/19
Associazione GranoSalus mod Kommissionen (appel)
Påstande: Associazione GranoSalus har nedlagt påstand om, at
Domstolen ophæver Rettens kendelse af 15. februar 2019 i sag
T-125/18
hvori søgsmålet blev afvist og hvori det blev
fastslået, at sammenslutningens medlemmer ikke havde
søgsmålskompetence som følge dels af, at den anfægtede
forordning angiveligt ikke havde individuelle retsvirkninger for
sidstnævnte, dels af, at der fandtes nationale
gennemførelsesforanstaltninger, som ligeledes udelukkede
umiddelbare retsvirkninger
og følgelig fastslår, at søgsmålet
med påstand om annullation af gennemførelsesforordning (EU)
nr. 2017/2324 samt de begæringer om foranstaltninger, der er
anført heri, herunder foranstaltninger med henblik på sagens
oplysning, kan antages til realitetsbehandling, og hjemviser
sagen til Retten med henblik på, at denne træffer afgørelse om
sagens realitet.
INAIL
Skal bestemmelserne om støtte i artikel 3 og 6 i forordning nr.
1407/2013 fortolkes således, at den ansøgende virksomhed,
såfremt den overskrider støtteloftet som følge af
sammenlægning med et tidligere tilskud, kan
indtil den
faktiske udbetaling af den ansøgte støtte
vælge mellem at
opnå et lavere støttebeløb (ved ændring af eller alternativer til
projektet) eller at afstå (helt eller delvist) fra eventuelle tidligere
tilskud med henblik på ikke at overstige loftet; og skal de
nævnte bestemmelser fortolkes således, at de forskellige
muligheder (alternativ eller afståelse) er gangbare, selv om de
ikke fastsættes udtrykkeligt i national ret og/eller den offentlige
meddelelse om tildeling af støtte?
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
28.10.20
Erhvervsministeriet
Miljø- og
Fødevareministeriet
Energistyrelsen
Dom
28.10.20
9