Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 178
Offentligt
2307956_0001.png
Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 114
Offentligt
14. december 2020
J.nr. 2020 - 10104
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed svar på spørgsmål nr. 114 af 17. november 2020. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 178: Kopi af SAU alm. del – svar på spm. 114 og 116 om statsstøtteretlige rammer og udfordringer ved at indføre et bundfradrag til lækageudsatte virksomheder/erhverv, fra skatteministeren
2307956_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om det indenfor de statsstøtteretlige rammer vil være muligt
at indføre et bundfradrag til lækageudsatte erhverv, når man samtidig indfører en højere
drivhusgasafgift/CO
2
-afgift på danske virksomheder?
Svar
Indledningsvis bemærkes det, at det er vanskeligt at besvare spørgsmålet udtømmende,
idet den statsstøtteretlige vurdering afhænger af, hvilken konkret model for et bundfra-
drag, der vælges i forbindelse med en forhøjelse eller omlægning af CO
2
-afgiften som for-
udsat af spørger.
Den statsstøtteretlig vurdering vil bl.a. afhænge af, om en sådan forhøjelse eller omlæg-
ning kan gennemføres inden for de rammer, der opstilles i medfør af energibeskatningsdi-
rektivet (Rådets direktiv 2003/96 EF). Energibeskatningsdirektivet opstiller rammerne
for medlemsstaters beskatning af energiprodukter og elektricitet og fastsætter minimums-
satser for beskatningen.
Overordnet gives der efter EU’s statsstøtteregler gode muligheder for at få godkendt for-
enelig statsstøtte i form af differentierede afgiftssatser, som gennemføres inden for ram-
merne af energibeskatningsdirektivet. Det vil i den forbindelse skulle sikres, at de virk-
somheder, der opnår en afgiftsfordel som følge heraf, mindst betaler den fastsatte mini-
mumsafgiftssats i energibeskatningsdirektivet, og at ordningen er baseret på objektive og
gennemsigtige kriterier.
Det bemærkes også, at Europa-Kommissionen i 2021 vil fremlægge et forslag til nyt ener-
gibeskatningsdirektiv. Det konkrete indhold heraf kendes endnu ikke, men såfremt forsla-
get om et nyt energibeskatningsdirektiv vedtages i EU, vil det kunne ændre rammerne for,
hvorvidt et eventuelt bundfradrag kan gennemføres.
Tilsvarende vil udformningen af et eventuelt bundfradrag have betydning for mulighe-
derne for at få godkendt ordningen som forenelig statsstøtte. Såfremt ordningen ikke vil
kunne gennemføres inden for rammerne af energibeskatningsdirektivet, giver
EU’s
stats-
støtteregler også i et vist omfang mulighed for at få godkendt forenelig statsstøtte i form
af ikke-harmoniserede energiafgifter, om end der stilles en række supplerende betingelser
herfor, herunder at det skal sikres, at der betales afgift på et niveau, der svarer til mindst
20 pct. af den pågældende afgift.
Det bemærkes også, at såfremt et eventuelt bundfradrag anses for at udgøre statsstøtte,
der er forenelig med EU’s statsstøtteregler, vil dette medføre, at ordningen skal leve op til
de generelle betingelser for at yde sådan støtte. Dette gælder både for ordninger, der kan
gennemføres inden for rammerne af energibeskatningsdirektivet og for ikke-harmonise-
rede afgifter. Det er blandt andet et krav, at der ikke må tildeles statsstøtte til kriseramte
virksomheder.
Endvidere vil der være administrative omkostninger ved at udvikle og implementere et
bundfradrag.
Side 2 af 2