Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 181
Offentligt
2308279_0001.png
Talepunkt til samråd om det europæiske
semester i FEU og FIU 10. december 2020
8. december 2020
F5
[Indledning]
Tak for invitationen til dette samråd, der skal handle om
det europæiske semester i 2021.
Det europæiske semester danner rammen for samarbejdet
om økonomisk politik i EU, og semesteret indledes hvert
år med Kommissionens strategi for bæredygtig vækst.
I dag skal vi omkring fire hovedpunkter:
Først vil jeg redegøre for Kommissionens strategi for bæ-
redygtig vækst for 2021
herunder de krav, som Kommis-
sionen stiller til EU-landenes genopretningsplaner i lyset af
covid-19.
I forlængelse af det vil jeg orientere om Kommissionens
udkast til anbefalinger til euroområdet som helhed.
Dernæst vil jeg orientere om Kommissionens varslingsrap-
port om makroøkonomiske ubalancer
med særligt fokus
på Danmark.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 96 om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 10. december 2020 om Kommissionens vækstanalyse og det europæiske semester for 2021, fra finansministeren
2308279_0002.png
Side 2 af 17
Og til sidst vil jeg give regeringens vurdering af Kommissi-
onens udspil, og kort opsummere, hvad vi i regeringen gør
for at følge op på de landespecifikke anbefalinger til Dan-
mark fra i sommer.
Så lad os komme i gang.
[Kommissionens strategi for bæredygtig vækst]
På grund af den alvorlige situation, som hele EU står i
med corona-krisen, lægger Kommissionens strategi for
bæredygtig vækst i år op til nogle midlertidige justeringer
af det europæiske semester.
Formålet er, at semesteret i 2021 skal tilpasses til arbejdet
med landenes genopretningsplaner under
EU’s
genopret-
ningsfacilitet.
De konkrete justeringer indebærer bl.a., at EU-landenes
genopretningsplaner bliver det primære dokument om
økonomisk politik fra landene til EU i 2021.
Kommissionens vurderinger af landenes genopretnings-
planer vil erstatte de normale landerapporter om EU-lan-
denes økonomiske udfordringer.
Kommissionen vil dog fortsat offentliggøre analyser af de
lande, der har risici for makroøkonomiske ubalancer.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 96 om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 10. december 2020 om Kommissionens vækstanalyse og det europæiske semester for 2021, fra finansministeren
Side 3 af 17
Kommissionen fremlægger ikke udkast til landespecifikke
anbefalinger i 2021 for de lande, som indsender genopret-
ningsplaner.
Kommissionen ventes dog at fremlægge en form for anbe-
falinger vedr. finanspolitikken i EU-landene.
Vækststrategien indeholder også
som sædvanligt
Kom-
missionens oplæg til de overordnede prioriteter for det
økonomiske samarbejde i det kommende år.
Kommissionen lægger her op til de samme fire prioriteter
som sidste år, hvor bæredygtighed for første gang blev en
overordnet prioritet på linje med andre økonomiske priori-
teter.
De fire prioriteter er altså
ligesom sidste år:
- bæredygtighed
- produktivitet
- social retfærdighed
- og makroøkonomisk stabilitet
Meget har selvfølgelig ændret sig siden sidste år. Derfor
skal de fire prioriteter i år ses i sammenhæng med corona-
krisen og behovet for genopretning af de europæiske øko-
nomier.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 96 om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 10. december 2020 om Kommissionens vækstanalyse og det europæiske semester for 2021, fra finansministeren
Side 4 af 17
Prioriteringen af
bæredygtighed
lægger op til, at EU og
EU-landene i arbejdet med økonomisk genopretning sam-
tidig skal fremme den grønne omstilling.
EU-landenes genopretningsplaner skal derfor understøtte
målet om klimaneutralitet i 2050. Kommissionen opfor-
drer bl.a. EU-landene til at gennemføre tiltag, der fremmer
vedvarende energi, bæredygtig transport og biodiversitet.
Med prioriteringen af
produktivitet
opfordres EU-lan-
dene bl.a. til at fremme den digitale omstilling ved at styrke
digital infrastruktur og arbejdsstyrkens digitale færdighe-
der. Reformer og investeringer på disse områder vil gene-
relt bidrage til at
fremme produktiviteten og EU’s konkur-
renceevne.
Prioriteringen af
social retfærdighed
skal sikre, at genop-
retningen og den grønne og digitale omstilling sker på en
måde, der samtidig øger den sociale retfærdighed. Genop-
retningsfaciliteten skal bl.a. bidrage til at håndtere sociale
udfordringer, som er blevet forstærket af krisen.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 96 om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 10. december 2020 om Kommissionens vækstanalyse og det europæiske semester for 2021, fra finansministeren
Side 5 af 17
Prioriteringen af
makroøkonomisk stabilitet
lægger op
til, at EU-landene fortsat skal understøtte økonomierne
med finanspolitikken og samtidig tage hensyn til den fi-
nanspolitiske holdbarhed. Når de økonomiske omstændig-
heder tillader det, skal EU-landene altså styrke deres fokus
på at sikre sundere og mere holdbare offentlige finanser.
Det betyder bl.a., at landene igen skal opbygge finanspoli-
tiske råderum til at håndtere fremtidige udfordringer og
kriser.
ECOFIN vedtog den 6. november rådskonklusioner, der
generelt støttede Kommissionens prioriteter.
Prioriteterne og konklusionerne vil nu sætte den overord-
nede retning for det økonomiske samarbejde i 2021, her-
under EU-landenes genopretningsplaner.
[Anbefalingerne til euroområdet som helhed]
Ser vi på Kommissionens bud på anbefalinger til euroom-
rådet som helhed, så fokuserer Kommissionen generelt på
de samme prioriteter som vækststrategien.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 96 om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 10. december 2020 om Kommissionens vækstanalyse og det europæiske semester for 2021, fra finansministeren
Side 6 af 17
Anbefalingerne lægger dermed op til, at eurolandene gen-
nemfører midlertidige og målrettede tiltag for at mindske
konsekvenserne af krisen, og at eurolandene arbejder for
en genopretning, der bidrager til en både retfærdig, og
grøn og digital omstilling.
Eurolandene anbefales også at gennemføre reformer, der
forbedrer rammerne for investeringer, forbedrer den of-
fentlige forvaltning og fremmer digitalisering.
Anbefalingerne lægger også op til at fortsætte arbejdet med
at styrke ØMU'en og at gå videre med en EU-løsning om
digital beskatning, hvis arbejdet i OECD ikke er tilstrække-
ligt fremskredent i juni 2021.
Eurolandene vil drøfte udkastet til anbefalinger og ventes
at godkende anbefalingerne i forbindelse med ECOFIN
19. januar 2021.
Derefter vil anbefalingerne være retningsgivende for euro-
landenes nationale reformprogrammer og genopretnings-
planer.
[Kommissionens varslingsrapport]
Vender vi blikket mod Kommissionens varslingsrapport
om makroøkonomiske ubalancer, ser vi også corona-kri-
sens aftryk.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 96 om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 10. december 2020 om Kommissionens vækstanalyse og det europæiske semester for 2021, fra finansministeren
Side 7 af 17
Det årlige samarbejde om makroøkonomiske ubalancer
har til formål
dels
at forebygge økonomiske ubalancer i
EU-landene, før de udvikler sig og eventuelt medfører el-
ler forstærker økonomiske kriser, og
dels
at håndtere uba-
lancerne, hvis de alligevel opstår.
Det gælder blandt andet EU-landenes konkurrenceevne,
betalingsbalance, boligbobler, samt privat og offentlig
gæld.
Varslingsrapporten udpeger lande med potentielle makro-
økonomiske ubalancer, målt ud fra en række indikatorer.
Kommissionen vil, som normalt, fremlægge
dybdegående
analyser
for hvert af disse lande i foråret. Disse analyser vi-
ser, om landene har ubalancer, og hvor alvorlige de i så
fald er.
Varslingsrapporten for 2021 viser, at EU-landene
inden
co-
rona-krisen generelt gjorde fremskridt med at håndtere de-
res ubalancer, men at risikoen for ubalancer nu igen er sti-
gende.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 96 om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 10. december 2020 om Kommissionens vækstanalyse og det europæiske semester for 2021, fra finansministeren
2308279_0008.png
Side 8 af 17
Krisen har generelt øget de risici, der hænger sammen med
landenes gæld og finansielle sektorer, mens de risici, der
hænger sammen med betalingsbalanceoverskud og lønud-
vikling, generelt er blevet mindre.
Varslingsrapporten udpeger 12 lande til videre analyse.
Det er de samme 12 lande, som havde ubalancer i 2020, og
mange af de risici, som Kommissionen peger på, er de
samme, som viste sig i de dybdegående analyser i 2020.
Flere lande har fortsat høj privat elle offentlig gæld, mens
andre lande har problemer med konkurrenceevnen og
store beholdninger af misligholdte lån.
Når det gælder Danmark bemærker Kommissionen blandt
andet, at overskuddet på betalingsbalancen fortsat er højt
(ca. 8,9 pct. ift. BNP), men at det ventes at falde i 2020 (ca.
7 pct. ift. BNP). Overskuddet skyldes blandt andet lø-
bende afkast fra store formuer i udlandet.
Kommissionen fremhæver også, at den private bruttogæld
i Danmark er høj, og at krisen kan medføre en højere pri-
vat gældskvote. Kommissionen bemærker dog, at de dan-
ske husholdninger samtidig har store aktiver, dvs. opspa-
ring i form af pensioner og boliger.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 96 om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 10. december 2020 om Kommissionens vækstanalyse og det europæiske semester for 2021, fra finansministeren
Side 9 af 17
Kommissionen bemærker desuden, at boligpriserne her-
hjemme har været moderat stigende, og at nogle indikato-
rer peger på, at priserne er overvurderede.
Samlet set vurderer Kommissionen, at der
ikke
er risiko
for ubalancer i Danmark.
[Regeringens holdning]
Så vil jeg fortsætte med regeringens holdning til Kommis-
sionens anbefalinger og konklusioner.
Helt generelt deler vi vurderingerne og prioriteterne i
Kommissionens udspil om det europæiske semester.
Regeringen er enig i de generelle prioriteter i
strategien for
bæredygtig vækst,
herunder at EU-landene skal fokusere på at
håndtere pandemien og samtidig sikre mere sunde og
holdbare offentlige finanser i takt med, at der igen er frem-
gang i økonomien.
Regeringen er også enig i, at genopretningsarbejdet
og
EU-landenes genopretningsplaner
skal bidrage til den
grønne og digitale omstilling.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 96 om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 10. december 2020 om Kommissionens vækstanalyse og det europæiske semester for 2021, fra finansministeren
Side 10 af 17
Herhjemme har vi endnu ikke udarbejdet en
dansk genopret-
ningsplan.
Men Kommissionens anbefalinger om, at genop-
retningsmidlerne skal bruges på en grøn og digital genstart
af økonomien, som bidrager til vækst og arbejdspladser, er
helt på linje med regeringens prioriteter.
Det viser sig også i de aftaler, som vi har indgået under fi-
nanslovsforhandlingerne.
Regeringen noterer sig, at prioriteterne i vækststrategien
generelt går igen i
anbefalingerne til euroområdet som helhed.
Og vi er, naturligvis, tilfredse med, at
varslingsrapporten
kon-
kluderer, at Danmark ikke har ubalancer, og at Kommissi-
onen derfor ikke vil udarbejde en dybdegående analyse af
Danmark i 2021.
Samtidig noterer vi os Kommissionens analyser i
varslings-
rapporten.
Man må konstatere, at den offentlige gæld stiger
kraftigt i en række EU-lande, især lande, som allerede før
krisen havde høje niveauer af offentlig gæld.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 96 om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 10. december 2020 om Kommissionens vækstanalyse og det europæiske semester for 2021, fra finansministeren
2308279_0011.png
Side 11 af 17
Det understreger vigtigheden af, at EU-landene bliver
bedre til at benytte gode tider med vækst og fremgang til
at opbygge finanspolitiske råderum, så det er muligt at un-
derstøtte økonomien, når en økonomisk krise som denne
rammer os.
[Opfølgningen
på EU’s anbefalinger fra juli 2020]
Afslutningsvis vil jeg redgøre overordnet for de tre lande-
specifikke anbefalinger, som Danmark fik i sommer.
EU’s anbefalinger
afspejlede i år generelt COVID-19-kri-
sen. Alle lande modtog dermed relativt ens anbefalinger
om at håndtere pandemien og understøtte genopretningen,
bl.a. gennem investeringer i den grønne og digitale omstil-
ling.
Danmark modtog tre anbefalinger:
For det første
blev Danmark opfordret til at tage alle midler i
brug for at håndtere pandemien, understøtte genopretnin-
gen og sikre sunde offentlige finanser og styrke robusthe-
den af sundhedssystemet.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 96 om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 10. december 2020 om Kommissionens vækstanalyse og det europæiske semester for 2021, fra finansministeren
2308279_0012.png
Side 12 af 17
For det andet
blev Danmark opfordret til at styrke genopret-
ningen ved hjælp af offentlige og private investeringer,
bl.a. ved at fremme grøn og digital omstilling og innova-
tion.
For det tredje
opfordres Danmark til at styrke indsatsen og
håndhæve rammerne for at bekæmpe hvidvask.
Det er alle anbefalinger, der stemmer godt overens med
regeringens politik.
I forhold til den første anbefaling har vi i Danmark ført en
meget ekspansiv finanspolitik siden krisens start.
Vi har sat ind med hjælpepakker for at holde hånden un-
der danske lønmodtagere og virksomheder, og vi har gen-
nemført finanspolitiske stimuli-tiltag, der understøtter ef-
terspørgslen bredt og bidrager til den økonomisk genop-
retning.
Senest har vi med finansloven for 2021 og de øvrige afta-
ler om en grøn genstart af Danmark besluttet at tage nye
markant skridt til at genoprette økonomien, samtidig med
at vi understøtter den grønne omstilling.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 96 om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 10. december 2020 om Kommissionens vækstanalyse og det europæiske semester for 2021, fra finansministeren
Side 13 af 17
Regeringens mål er at bane vejen for en grøn, retfærdig og
ansvarlig genopretning. Hvor vi både investerer klogt i
fremtiden, understøtter økonomien bredt og hjælper de er-
hverv, jobs og landsdele, som er særligt hårdt ramt.
Vores finanspolitik skal ses i sammenhæng med den nye
2025-ramme, som vi præsenterede i august, hvor finanspo-
litikken er lempet i de kommende år, men hvor vi samtidig
fastholder det mellemfristede mål om strukturel balance i
2025.
Det er en afstemt finanspolitik, hvor vi holder hånden un-
der økonomien på den korte bane, men inden for langsig-
tede ansvarlige rammer.
Danmark opfordres også til at sikre tilstrækkeligt med kri-
tiske medicinalprodukter og håndtere manglen på perso-
nale i sundhedssektoren.
Det er en klar prioritet for regeringen at sikre, at vi har ad-
gang til tilstrækkelige mængder kritisk medicin. Vi arbejder
derfor løbende på at tilpasse lagrene af medicin, så vi har
en buffer i tilfælde af mangelsituationer.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 96 om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 10. december 2020 om Kommissionens vækstanalyse og det europæiske semester for 2021, fra finansministeren
2308279_0014.png
Side 14 af 17
Selvom COVID19-pandemien har haft konsekvenser for
den globale produktion og distribution af lægemidler, har
vi ikke været i en situation, hvor vi har manglet livsvigtige
lægemidler i Danmark. Det har vores medicinlagre sikret.
For så vidt angår manglen på personale i sundhedssekto-
ren, så har regeringen afsat midler til, at der kan ansættes
1.000 flere sygeplejersker på sygehusene i løbet af 2020 og
2021.
Den anden anbefaling om at fremme genopretningen ved
hjælp af investeringer er også på linje med regeringens po-
litik.
Regeringen har
som led i den økonomiske genopretning
besluttet en række tiltag, der øger muligheden for at
fremrykke og gennemføre offentlige investeringsprojekter
i de kommende år.
I 2020 suspenderede vi kommunernes og regionernes an-
lægslofter og gav mulighed for at fremrykke planlagte
kommunale og regionale anlægsprojekter til 2020.
I regeringens prioriteter frem mod 2025 indgår desuden et
løft af rammen for de offentlige investeringer på 15 mia.
kr. i perioden 2021-2025.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 96 om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 10. december 2020 om Kommissionens vækstanalyse og det europæiske semester for 2021, fra finansministeren
Side 15 af 17
Det giver plads til ambitiøse investeringer i fremtiden, bl.a.
nye grønne investeringer.
Regeringen har dog allerede indgået en række solide
grønne aftaler, der skal bidrage til at nå reduktionsmålet i
2030.
Det gælder blandt andet klimaaftalen for energi og indu-
stri, som vi indgik i sommer, hvor der prioriteres 22,5 mia.
kr. til den grønne omstilling frem mod 2030.
Derudover har vi netop indgået en finanslov, der skal sikre
en grøn genstart af Danmark.
Med finansloven for 2021 investerer vi bl.a. i udfasning af
olie- og gasfyr, grønne boligforbedringer og udviklings- og
demonstrationsprojekter til lagring af CO
2
.
I finanslovsaftalen har vi desuden afsat 125 mio. kr. årligt i
perioden 2021-2024 til en digitaliseringsfond. Den skal bi-
drage til udviklingen af nye digitale løsninger ved at under-
støtte en mere effektiv offentlige sektor og understøtte er-
hvervslivets digitalisering og automatisering.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 96 om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 10. december 2020 om Kommissionens vækstanalyse og det europæiske semester for 2021, fra finansministeren
2308279_0016.png
Side 16 af 17
Regeringen ønsker samtidig at skabe gode rammer for pri-
vate investeringer. Det er blandt andet derfor, at vi har
forhøjet fradraget for forsknings- og udviklingsudgifter
(FoU) midlertidigt til 130 pct.
Dermed hjælper regeringen og aftalepartierne Danmark
gennem krisen ved at give et øget incitamentet for virk-
somheder til at investere i vores fremtid og fremme inno-
vation gennem forskning og udvikling.
I forhold til anbefalingen vedrørende hvidvask anerkender
Kommissionen, at Danmark i de seneste år har besluttet
og iværksat en række initiativer for at styrke rammerne for
bekæmpelse af hvidvask.
Kommissionen fremhæver blandt andet, at Finanstilsynet
har fået flere sanktionsmuligheder, og at Finanstilsynet og
Hvidvasksekretariatet er blevet tilført flere midler.
Samtidig understreger Kommissionen, at det er vigtigt, at
de styrkede rammer bidrager til et mere effektivt tilsyn og
bedre håndhævelse af reglerne.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 96 om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 10. december 2020 om Kommissionens vækstanalyse og det europæiske semester for 2021, fra finansministeren
Side 17 af 17
Det er på linje med regeringens politik. Bekæmpelse af
hvidvask er en topprioritet for regeringen, og i de seneste
år er der med brede flertal i Folketinget iværksat væsentlige
tiltag for at styrke indsatsen på hvidvaskområdet.
Så sent som i år gennemførte regeringen en række omfat-
tende initiativer, som bl.a. styrker myndighedernes mulig-
heder for kontrol og indgreb, og som skærper sanktions-
mulighederne.
Det risikobaserede hvidvasktilsyn er også blevet styrket
betydeligt.
Finanstilsynet har udviklet en risikomodel baseret på lø-
bende indberetninger fra de finansielle virksomheder. Mo-
dellen betyder, at Finanstilsynet kan indrette og prioritere
tilsynsindsatsen mod de steder, hvor risikoen for hvidvask
er størst.
Regeringen vil løbende evaluere indsatsen på hvidvaskom-
rådet. Vi vil bl.a. vurdere om de nye rammer fungerer efter
hensigten, eller om der er behov for yderligere værktøjer
for at dæmme op for hvidvask og anden finansiel krimina-
litet.
Tak for ordet
og så står jeg selvfølgelig til rådighed for
spørgsmål.