Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 20
Offentligt
2263455_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 E-mail:
[email protected]
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
16. oktober 2020
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af
generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom.
Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
T-561/18
Titel og kort sagsresumé
ITD og Danske Fragtmænd mod Kommissionen
Emne:
Spørgsmål om annullation eller ej af Kommissionen
statsstøt-teafgørelse vedr. bl.a. kompensation ydet af den
danske stat til PostNord.
Påstande:
Kommissionens afgørelse C(2018) 3169 final af 28. maj
2018 i statsstøttesag SA.47707 (2018/N)
Statslig
kompensation til PostNord for opfyldelse af
postbefordringspligten
Danmark, annulleres.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale
sagsomkostningerne.
C-389/19
P
Kommissionen mod Sverige (appel af sag T-837/16)
Emne:
REACH-forordningen (blykromater/særlige problematiske
stoffer)
Påstande:
- upphäver den dom som meddelades av tribunalen (femte
avdelningen) den 7 mars 2019, och som delgavs
Europeiska kommissionen den 8 mars 2019, i mål T-
837/16, Konungariket Sverige mot Europeiska
kommissionen, ogillar talan i första instans samtförpliktar
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Transport- og
Boligministeriet
(Repræsenteret ved
Kammeradvokaten)
Erhvervsministeriet
Skatteministeriet
Skattestyrelsen
Proces-
skridt
Mundtlig
forhandling
Dato
22.10.20
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Miljø- og
Fødevareministeriet
Miljøstyrelsen
GA
29.10.20
1
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 20: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 16/10-20
2263455_0002.png
Konungariket Sverige att ersätta rättegångskostnaderna,
eller, alternativt,
- återförvisar målet till tribunalen för förnyad prövning och
låter beslutet omrättegångskostnader för förfarandet i
första instans och för överklagandet anstå;
och
- beslutar att verkningarna av det omtvistade beslutet ska
bestå.
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
C-673/19
Titel og kort sagsresumé
M e.a.
Er Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/115/EF af
16. december 2008 om fælles standarder og procedurer i
medlemsstaterne for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere
med ulovligt ophold (EUT 2008, L 348), særligt artikel 3, 4, 6
og 15, til hinder for, at en udlænding, der har international
beskyttelse i en anden EU-medlemsstat, i henhold til national
lovgivning underkastes frihedsberøvelse, såfremt
frihedsberøvelsen sker med henblik på udsendelse til den anden
medlemsstat, og såfremt der først blev udstedt et påbud om at
udrejse til denne medlemsstat, men der efterfølgende ikke er
truffet nogen afgørelse om tilbagesendelse?
Espírito Santo Financial Group mod ECB (appel)
Påstande:
—Punkt
1 i domskonklusionen i Rettens dom af 13.
marts 2019, konkursboet efter Espírito Santo Financial Group
SA mod Den Europæiske Centralbank (sag T-730/16),
ophæves.
—Begæringen afvises ligeledes for så vidt angår ECB’s afslag på
at give oplysninger om det lånebeløb, der fremgår af uddragene
af den protokol, der indeholder ECB’s Styrelsesråds
afgørelse
af 28. juli 2014.
—Subsidiært
hjemvises sagen til Den Europæiske Unions Ret
til fornyet afgørelse.
—Sagsøgeren
i første instans og appelindstævnte tilpligtes at
betale to tredjedele (2/3) og ECB tilpligtes til at betale en
tredjedel (1/3) af sagsomkostningerne.
Société ECO
Skal artikel 107 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde fortolkes således, at en ordning som den, der er
beskrevet i punkt 9 - 11, hvor et privat miljøorgan, som ikke
arbejder med gevinst for øje, og som er godkendt af offentlige
myndigheder, i henhold til aftale herom med distributører af en
særlig kategori af produkter opkræver finansielle bidrag som
modydelse for en tjenesteydelse bestående i at overtage
distributørernes forpligtelse til behandling af affaldet fra de
produkter, som de distribuerer, og bestående i til virksomheder,
som har til opgave at sortere og nyttiggøre dette affald, og som
har indgået aftale med organet på baggrund af en statsligt
godkendt vilkårsspecifikationen, at udbetale beløb fastsat i
bekendtgørelsen om godkendelse af miljøorganer på grundlag
af miljømæssige og sociale formål, skal anses for statsstøtte i
denne bestemmelses forstand?
Interessent
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Proces
skridt
GA
Dato
20.10.20
C-396/19
P
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
21.10.20
C-556/19
Erhvervsministeriet
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
21.10.20
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 20: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 16/10-20
2263455_0003.png
C-720/19
C-275/19
C-537/19
C-453/19
P
Stadt Duisburg
1. Mister et familiemedlem til en tyrkisk arbejdstager, som
gennem denne kan aflede rettigheder i henhold til artikel 7, stk.
1, i afgørelse nr. 1/80, disse rettigheder, hvis den pågældende
antager værtsmedlemsstatens statsborgerskab under fortabelse
af det hidtidige statsborgerskab?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Kan
familiemedlemmet til den tyrkiske arbejdstager i den beskrevne
situation fortsat påberåbe sig rettighederne i henhold til artikel
7 i afgørelse nr. 1/80, når den pågældende har mistet
værtsmedlemsstatens statsborgerskab igen, idet den pågældende
atter har antaget det forrige statsborgerskab?
Sportingbet et Internet Opportunity Entertainment
8) Henset til, at den portugisiske stat ikke har informeret
Europa-Kommissionen om de tekniske forskrifter, der er
fastsat i lovdekret nr. 422/89 af 2. december 1989, er disse
forskrifter, herunder navnlig ovennævnte artikel 3 [i den
angivne affattelse] og 9, da uanvendelige, således at
privatpersoner kan påberåbe sig denne uanvendelighed?
9) Henset til, at den portugisiske stat ikke har informeret
Europa- Kommissionen om de tekniske forskrifter, der er
fastsat i lovdekret nr. 282/2003 af 8. november 2003, skal disse
forskrifter, herunder navnlig ovennævnte artikel 2 og 3, da ikke
finde anvendelse på tjenesteydere i Portugal?
Europa-Kommissionen mod Republikken Østrig
Påstande:
—Det
fastslås, at Republikken Østrig har tilsidesat
sine
forpligtelser i henhold til artikel 2, 28 og 35, stk. 2, i direktiv
2004/18, idet byen Wien-Wiener Wohnen har indgået en
kontrakt
af 25. februar 2012, vedrørende en kontorbygning i
Gugelstrasse 2-
4 i Wien, direkte og uden gennemførelse af en
konkurrencepræget
udbudsprocedure og hertil hørende bekendtgørelse.
—Republikken
Østrig tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Deutschen Lufthansa AG modEuropa-Kommissionen
(appel)
Påstande:
—Det
fastslås, at sagen kunne antages til
realitetsbehandling, og at den er begrundet, for så vidt som
appellanten har anfægtet foranstaltning nr. 12 (indbetaling til
lufthavnen Frankfurt-Hahns kapitalreserve) med den
begrundelse, at der med denne foranstaltning finansieres
driftsstøtte til lufthavnen Frankfurt-Hahn.
—I
øvrigt ophæves Rettens dom af 12. april 2019 i sag T-
492/15.
—Der
gives medhold i appellantens påstand i første instans, og
den tilgrundliggende afgørelse SA.21121 fra Kommissionen af
1.oktober 2014 (med undtagelse af foranstaltning nr. 12 for så
vidt som denne anvendes til at udbetale driftsstøtte til
lufthavnen Frankfurt-Hahn) annulleres.
—Subsidiært
hjemvises sagen til Den Europæiske Unions Ret
til fornyet afgørelse.
—Europa-Kommissionen
tilpligtes at betale
sagsomkostningerne.
Justitsministeriet
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Dom
21.10.20
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
22.10.20
Miljø- og
Fødevareministeriet
GA
22.10.20
Transport- og
Boligministeriet
GA
27.10.20
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 20: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 16/10-20
2263455_0004.png
C-481/19
C-637/19
C-313/19
P
Consob
a) Skal artikel 14, stk. 3, i direktiv 2003/6/EF, der stadig finder
anvendelse ratione temporis, og artikel 30, stk. 1, litra b), i
forordning (EU) nr. 596/2014, fortolkes således, at de tillader
medlemsstaterne ikke at sanktionere en person, som nægter at
besvare spørgsmål fra den kompetente myndighed, hvoraf der
kan udledes et ansvar for denne person for en overtrædelse, for
hvilken der kan pålægges strafferetlige sanktioner eller
administrative sanktioner af »strafferetlig« karakter?
b) Såfremt dette første spørgsmål besvares benægtende, ønskes
oplyst, om artikel 14, stk. 3, i direktiv 2003/6/EF, der stadig
finder anvendelse ratione temporis, og artikel 30, stk. 1, litra b),
i forordning (EU) nr. 596/2014 er forenelige med artikel 47 og
48 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder, også henset til praksis fra
Menneskerettighedsdomstolen i relation til EMRK’s artikel 6
og medlemsstaternes fælles forfatningstraditioner, for så vidt
som disse bestemmelser kræver, at en person, som nægter at
besvare spørgsmål fra den kompetente myndighed, hvoraf der
kan udledes et ansvar for denne person for en overtrædelse, for
hvilken der kan pålægges administrative sanktioner af
»strafferetlig« karakter, ligeledes pålægges sanktioner?
BY
1. Skal udtrykket »almenheden« som omhandlet i artikel 3, stk.
1, og artikel 4, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/29/EF af 22. maj 2001 om harmonisering af visse
aspekter af ophavsret og beslægtede rettigheder i
informationssamfundet anses for at have den samme
betydning?
2. Hvis spørgsmål 1 besvares bekræftende, skal en domstol så
anses som almenheden som omhandlet i disse artikler?
3. Hvis spørgsmål 1 besvares benægtende, a) skal en domstol så
anses som almenheden, hvis nogen overfører et ophavsretligt
beskyttet værk til domstolen?
b) Skal en domstol anses som almenheden, hvis nogen spreder
et ophavsretligt beskyttet værk til domstolen?
4. Har det nogen betydning for bedømmelsen af, hvorvidt
indgivelsen af et ophavsretligt beskyttet værk til en domstol
udgør en overføring eller spredningtil almenheden, at der i
national ret findes regler om aktindsigt, som indebærer, at
dokumenter, der indgives til en domstol, som udgangspunkt,
med mindre de er omfattet af fortrolighed, er tilgængelige for
enhver, som anmoder om dem?
Associazione GranoSalus mod Kommissionen (appel)
Påstande: Associazione GranoSalus har nedlagt påstand om, at
Domstolen ophæver Rettens kendelse af 15. februar 2019 i sag
T-125/18
hvori søgsmålet blev afvist og hvori det blev
fastslået, at sammenslutningens medlemmer ikke havde
søgsmålskompetence som følge dels af, at den anfægtede
forordning angiveligt ikke havde individuelle retsvirkninger for
sidstnævnte, dels af, at der fandtes nationale
gennemførelsesforanstaltninger, som ligeledes udelukkede
umiddelbare retsvirkninger
og følgelig fastslår, at søgsmålet
med påstand om annullation af gennemførelsesforordning (EU)
nr. 2017/2324 samt de begæringer om foranstaltninger, der er
anført heri, herunder foranstaltninger med henblik på sagens
oplysning, kan antages til realitetsbehandling, og hjemviser
sagen til Retten med henblik på, at denne træffer afgørelse om
sagens realitet.
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
GA
27.10.20
Kulturministeriet
Patent- og
Varemærkestyrelsen
Dom
28.10.20
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
28.10.20
4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 20: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 16/10-20
2263455_0005.png
C-608/19
T-151/18
T-594/18
C-576/19
P
INAIL
Skal bestemmelserne om støtte i artikel 3 og 6 i forordning nr.
1407/2013 fortolkes således, at den ansøgende virksomhed,
såfremt den overskrider støtteloftet som følge af
sammenlægning med et tidligere tilskud, kan
indtil den
faktiske udbetaling af den ansøgte støtte
vælge mellem at
opnå et lavere støttebeløb (ved ændring af eller alternativer til
projektet) eller at afstå (helt eller delvist) fra eventuelle tidligere
tilskud med henblik på ikke at overstige loftet; og skal de
nævnte bestemmelser fortolkes således, at de forskellige
muligheder (alternativ eller afståelse) er gangbare, selv om de
ikke fastsættes udtrykkeligt i national ret og/eller den offentlige
meddelelse om tildeling af støtte?
VK mod Rådet
Påstande:
—Rådets
afgørelse (FUSP) 2018/141 af 29. januar
2018 om ændring af afgørelse 2011/72/FUSP om restriktive
foranstaltninger over for visse personer og enheder på
baggrund af situationen i Tunesien (EUT 2018, L 25, s. 38) og
Rådets afgørelse (FUSP) 2019/135 af 28. januar 2019 om
ændring af Rådets afgørelse 2011/72/FUSP om restriktive
foranstaltninger over for visse personer og enheder på
baggrund af situationen i Tunesien (EUT 2019, L 25, s. 23)
annulleres, for så vidt som disse afgørelser vedrører sagsøgeren.
—Rådet
for Den Europæiske Union tilpligtes at betale
sagsomkostningerne.
Pharma Mar v Commission
Påstande:
Kommissionens gennemførelsesafgørelse C(2018)
4831 final af 17. juli 2018 om afslag på markedsføringstilladelse
i henhold til forordning (EF) nr. 726/2004 (1) for »Aplidin
plitidepsin«, et humanmedicinsk lægemiddel, annulleres.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale
sagsomkostningerne.
Intercept Pharma og Intercept Pharmaceuticals mod
EMA (appel)
Påstande:
—Rettens
dom af 28. juni 2019 ophæves.
—EMA’s afgørelse om udlevering af den periodiske rapport
om vurdering af benefit/risk-forholdet, som EMA meddelte
appellanterne den 15. maj 2018, annulleres.
—EMA
tilpligtes at betale appellanternes sagsomkostninger og
andre udgifter i forbindelse med denne sag, både i første
instans og i forbindelse med appelsagen.
Erhvervsministeriet
Miljø- og
Fødevareministeriet
Energistyrelsen
Dom
28.10.20
Udenrigsministeriet
Dom
28.10.20
Lægemiddelstyrelsen
Dom
28.10.20
Miljø- og
Fødevareministeriet
Lægemiddelstyrelsen
Dom
29.10.20
5