Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 22
Offentligt
2264078_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPNTC
Koordineret med:
Sagsnr.: 1803715
Dok. nr.: 1381754
Dato: 28-09-2020
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionens implementerende forordning vedr.
etablering af en liste over variationer, der ikke kræver vurdering i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/6.
NYT NOTAT
1. Resumé
Kommissionen har den 2. december 2019 fremsat et forslag til Kommissionens
implementerende forordning vedr. etablering af en liste over variationer, der ikke kræver
myndighedernes vurdering i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/6 af 7. januar 2019 om fastlæggelse af fællesskabsforordning om veterinærlægemidler
og om ophævelse af direktiv 2001/82/EF. Variationer dækker over enhver ændring i
produktresuméet og de dokumenter, der ligger til grund for en markedsføringstilladelse til
et veterinærlægemiddel. Forslaget er baseret på den bemyndigelse, der er fastsat i
veterinærforordningens artikel 60, stk. 1.
Forordningsforslaget indeholder et bilag med variationer, der ikke kræver myndighedernes
vurdering og godkendelse (herefter kaldet variationsforordningen). Variationer dækker
enhver ændring i produktresuméet og de dokumenter, der ligger til grund for en udstedt
markedsføringstilladelse til et lægemiddel.
Det er regeringens opfattelse, at det nye variationssystem i den nye variationsforordning
indebærer en risiko for folkesundheden, dyrevelfærden og/eller miljøet, bl.a. fordi
forordningens bilag med variationer, der ikke kræver myndighedernes vurdering, kræver
indsendelse af data, der vil kræve vurdering og ikke er en ren administrativ proces. Desuden
indeholder bilaget variationer, der vedrører større ændringer til produktresuméet. Det er
endvidere vurderingen, at betingelserne og dokumentationskravene, der er knyttet til de
variationer, som ikke kræver vurdering, ikke er tilstrækkeligt beskrevet i forordningen.
Regeringen agter at stemme nej til forslaget.
2. Baggrund
Den 11. december 2018 blev EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU)
2019/6 af 11. december 2018 om veterinærlægemidler og om ophævelse af direktiv
2001/82/EF (EØS-relevant tekst)
1
(herefter kaldet veterinærforordningen) vedtaget. Den
finder anvendelse den 28. januar 2022.
Veterinærforordningen indeholder 27 hjemler til at fastsætte yderligere retsakter,
herunder både gennemførelsesretsakter og delegerede retsakter. En af hjemlerne fremgår
af veterinærforordningens artikel 60, stk. 1, som fastslår, at Kommissionen ved
gennemførelsesretsakter kan oprette en liste over variationer, som ikke kræver vurdering
1
https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/HTML/?uri=CELEX:32019R0006&from=EN
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 22: Notat om komitésag om etablering af en liste over variationer, der ikke kræver vurdering
2264078_0002.png
fra myndighedernes side. Efter artikel 60, stk. 2, skal Kommissionen i den forbindelse tage
hensyn til a) behovet for en videnskabelig vurdering af ændringerne for at fastslå, hvilken
risiko de indebærer for folke- eller dyresundheden eller for miljøet, b) hvorvidt ændringerne
påvirker veterinærlægemidlets kvalitet, sikkerhed eller virkning, c) hvorvidt ændringerne
kun indebærer en mindre ændring af produktresuméet og d) hvorvidt ændringerne er af en
administrativ karakter.
Kommissionen har den 2. december 2019 fremsat et forslag til en sådan
gennemførelsesretsakt, nemlig en implementerende forordning om variationer, der ikke
kræver vurdering. Medlemsstaterne har kommenteret på udkastet, som herefter er blevet
tilrettet, som er blevet sendt i offentlig høring af Kommissionen. Der er tale om en
gennemførelsesretsakt, der vedtages via rådgivningsproceduren.
3. Formål og indhold
Det primære formål med variationsforordningen er at forenkle systemet med variationer
og lette den administrative byrde for virksomhederne og samtidig
beskytte
folkesundheden, dyrevelfærden, fødevaresikkerhed og miljøet.
Ifølge veterinærforordningens artikel 61. stk. 1, skal indehaveren af
markedsføringstilladelsen (MAH), hvis den ønskede variation fremgår af bilaget over
variationer, der ikke kræver vurdering, registrere variationen, herunder evt.
produktresumé, mærkning eller indlægsseddel, i en fælles europæisk database, som
oprettes til dette formål i henhold til separat implementerende forordning. Er der derimod
tale om en ansøgning om en variation, der kræver vurdering, dvs. hvis den pågældende
variation ikke indgår i listen, skal MAH ifølge artikel 62, stk. 1, elektronisk indsende en
ansøgning til den kompetente myndighed eller EMA.
Det nuværende variationssystem betyder, at alle ændringer til et dossier, der ligger til grund
for et lægemiddel, skal ansøges hos relevante myndigheder.
Med den ny variationsforordning, der pt. foreligger i 4. udkast, fastslås det, at variationer,
der ikke indebærer en risiko for folkesundheden, dyrevelfærden og/eller for miljøet, ikke
kræver vurdering. Tilsvarende kræves der heller ikke vurdering af variationer, der ikke
påvirker kvaliteten, sikkerheden eller effekten, ligesom der ikke kræves vurdering af
variationer, der kun indebærer en mindre ændring af produktresumeet eller er af
administrativ karakter. Bilaget oplister de variationer, der ikke kræver vurdering.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europaparlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Regeringen er enig i, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Variationer er reguleret i Kommissionens forordning (EF) Nr. 1234/2008 af 24. november
2008 om behandling af ændringer af betingelser i markedsføringstilladelser for
humanmedicinske lægemidler og veterinærlægemidler med senere ændringer
(variationsforordningen). Den eksisterende lovgivning er baseret på en forordning, hvorfor
den ikke omsat til dansk ret.
Variationer dækker over enhver ændring i produktresuméet og de dokumenter, der ligger
til grund for en markedsføringstilladelse til et veterinærlægemiddel, og forordningen
indeholder detaljerede regler for klassifikation af variationer, procedurer for godkendelse,
herunder regler om gruppering og arbejdsdeling, samt implementering af variationer.
Lægemiddelstyrelsen har som supplement til variationsforordningen udstedt vejledning nr.
9688 af 6. juli 2017 om variationer af markedsføringstilladelser til lægemidler.
Side 2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 22: Notat om komitésag om etablering af en liste over variationer, der ikke kræver vurdering
2264078_0003.png
Med den nye veterinærforordning flyttes reguleringen af
veterinærlægemidler over i den nye forordning, jf. artikel 150, stk. 2.
variationer
af
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Vedtagelse
af
forslaget
vil
ikke
lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Implementeringsarbejdet med den nye variationsforordning kræver ikke ændring af love,
men formentlig alene ændring af variationsvejledningen.
Statsfinansielle konsekvenser
En del af de variationer, der i dag er omfattet af gebyrer vil qua det nye variationssystem
ikke længere skulle vurderes før gennemførelse, men blot registreres af MAH i den fælles
europæiske database. Det betyder, at statens indtægter fra gebyrer for disse sager
reduceres eller helt fjernes. Hermed reduceres finansieringen af ressourcer til vurdering af
variationerne og kontrol efter gennemførelse. Imidlertid vil der opstå et antal nye
opgaver, som er relateret til enten efterfølgende kontrol eller til en øget kompleksitet for
andre opgavetyper. Det foreliggende forslag til et nyt variationssystem rummer et antal
uklare regler, hvilket kan betyde, dels at virksomhederne vil efterspørge mere vejledning,
som medfører en ekstra administrativ byrde for alle parter, dels at styrelsen må
efterprøve visse af registreringerne for at se om de opfylder reglerne eller skulle have
været genstand for forudgående godkendelse. Desuden kan de variationer, som skal
vurderes, blive mere ressourcekrævende, hvis de forudgående variationer er godkendt
uden myndighedernes vurdering og de ikke lever op til gældende standard, da variationer
ofte bygger oven på hinanden og det samlede billede skal inddrages i evalueringen af den
ansøgte variation. Samlet set, forventes de nye regler at være omkostningsneutrale.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget lemper økonomiske og administrative konsekvenser for virksomhederne. Da
reglerne i det nye variationssystem er uklare, er der imidlertid risiko for, at det i sidste ende
kan blive kostbart for den enkelte MAH, hvis ansøgningerne senere omgøres og
godkendelser må trækkes tilbage.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Desuden kan forsyningssikkerheden for dyrene, som har behov for tilgængelige lægemidler
af rette kvalitet, blive ramt, ligesom dårlig produktkvalitet kan udgøre en risiko for
dyrevelfærd, folkesundheden og/eller miljøet.
8. Høring
Kommissionen har den 10. juli 2020 sendt et 3. udkast til forslag til variationsforordning i
offentlig høring med frist den 7. august 2020, hvor der er afgivet høringssvar fra dansk side.
Kommissionen har efter høringen ikke foretaget væsentlige ændringer i forhold til det
foreliggende 4. udkast.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En del andre lande har udtrykt samme bekymring som Danmark.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er betænkelig over det variationssystem, der lægges op til med den nye
forordning. Det er regeringens vurdering, at forordningen, som den ser ud pt, indebærer
risiko for folkesundheden, dyrevelfærden og miljøet.
Det nye variationssystem lægger op til, at større ændringer af et veterinærlægemiddels
sammensætning, virkning, egenskaber eller brug fremover kan defineres som ændringer
(variationer), der ikke kræver vurdering af en myndighed i EU.
Side 3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 22: Notat om komitésag om etablering af en liste over variationer, der ikke kræver vurdering
Det er regeringens opfattelse, at en variation, der ikke kræver vurdering,
alene
bør omfatte
ændringer, der ikke kræver vurdering af data eller dokumentation, dvs. alene variationer,
der er af rent administrativ karakter og derfor kan behandles ved en administrativ
valideringsfase i den fælles europæiske database.
Den nye variationsforordning lægger op til at selv større ændringer til veterinærlægemidlets
fysiske, kemiske og biologiske kvalitet kan defineres som variationer, der ikke kræver
vurdering. Der er i udkastet til forordningen anført en række betingelser for at ændringen
kan introduceres uden vurdering fra myndighederne, men vurderingen af hvorvidt en
betingelse er opfyldt foretages alene af MAH (virksomheden). Det er ikke hensigtsmæssigt
og udgør en risiko, da MAH erfaringsmæssigt altid mener, at ændringer ikke påvirker
lægemidlets kvalitet, sikkerhed og/eller effekt. Eksempelvis vil det være muligt at flytte
fremstillingen af det virksomme lægemiddelstof eller det færdige lægemiddel til et nyt
fremstillingssted uden myndighedernes vurdering af om flytningen kan medføre en ændring
i lægemidlets kvalitet, sikkerhed, effekt eller restkoncentrationer i slagtedyr til konsum.
Dette kan øge forekomst og alvorlighed af bivirkninger og øge eksponeringen for mennesker
og miljø. Ligeledes vil det være muligt at foretage en ændring i lægemidlets
sammensætning, herunder mængden af og/eller tilføjelse af nye hjælpestoffer for alle typer
af lægemidler uden foregående vurdering. Ændringerne kan udgøre en risiko for
dyrevelfærden, folkesundheden eller miljøet, da en ændring i lægemidlets sammensætning
kan påvirke lægemidlets egenskaber og derved sikkerhed og effekt. Endvidere vil det være
muligt at tilføje en ny kontroltest af det virksomme lægemiddelstof eller det færdige
lægemiddel uden vurdering. I forhold til kontrol af det virksomme lægemiddelstof kan det
udgøre en risiko for dyrevelfærd, folkesundhed og miljø, da det giver mulighed for at en
ukendt (evt. toksisk eller kræftfremkaldende) urenhed kan overføres til det færdige
lægemiddel. Herigennem vil ikke kun dyret, men også mennesker og miljø kunne
eksponeres for den potentielt toksiske eller kræftfremkaldende urenhed.
Ligeledes vil der ku e foretages æ dri ger til MAH’s syste til u dersøgelse af
lægemidlets stabilitet (holdbarhed) uden vurdering. En sletning af en stabilitetstest i dette
system vil kunne medføre, at man overser en ændring i lægemidlets
fysisk/kemiske/biologiske kvalitet under opbevaringen. Dette udgør en risiko for
dyrevelfærden, idet en vaccine eksempelvis ikke længere virker efter hensigten og i værste
fald vil kunne medføre smitte til det enkelte dyr, hele besætningen og evt. spredes videre
til andre besætninger.
Med det foreslåede variationssystem kan reelle og omfattende ændringer, påvirkende
lægemidlets kvalitet, sikkerhed og/eller effekt, blive indført uden forudgående vurdering af
myndighederne. Hvis en forudgående vurdering af disse ændringer ikke foretages, da vil
den vigtige vurdering og ansvaret hermed omplaceres til myndighedsinspektionen ude hos
selve lægemiddelfremstilleren. Det er en opgave, som myndighedsinspektionen ikke har
forudsætninger for at kunne løfte, og ej heller kan inkludere i en tidsmæssig strengt
begrænset inspektion, som alene har til formål at afdække standard for god
fremstillingspraksis med tilhørende krav i forhold til komplekse produktionssystemer.
Inspektionsprogrammer er risikobaserede, og vil derfor udfordres af, at mangle information
om udførte ændringer siden sidste inspektion, som påvirker risikobilledet hos
lægemiddelfremstilleren, ikke mindst i en situation, hvor der ikke har været uafhængig
myndighedsvurdering af ændringernes rimelighed. Det foreslåede variationssystem
betyder således, at reelle og omfattende ændringer af lægemidlet ikke vil blive kontrolleret
hverken før eller efter ændringen introduceres, og udgør dermed en risiko for at
fejlbehæftede lægemidler distribueres, eksempelvis pga. at en lægemiddelfremstiller ikke
har fået myndighedsvurdering af nødvendige kvalitetsændringer, inden start af lægemidlets
produktion.
Side 4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 22: Notat om komitésag om etablering af en liste over variationer, der ikke kræver vurdering
2264078_0005.png
Den nye forordning lægger endvidere op til, at selv større ændringer til produktresuméet
kan defineres som variationer, der ikke kræver vurdering. Dette medfører efter regeringens
opfattelse, at nye indikationer som fx ny behandlingsmetode for en fødevareproducerende
dyreart, som ikke tidligere er godkendt i Danmark for en specifik type lægemiddel (såsom
antibiotika, vacciner mv.), kan introduceres uden forudgående vurdering af hverken de
europæiske eller danske myndigheder.
Introduktion af nye indikationer uden forudgående vurdering kan fx føre til et øget forbrug
af antibiotika eller antiparasitære lægemidler, der alt andet lige vil øge risikoen for udvikling
af resistens og dermed påvirke folkesundheden og dyrevelfærden negativt. Tilsvarende kan
en ændring i dosering fx resultere i, at der injiceres en væsentligt anderledes eller øget
mængde lægemiddel ind i et slagtedyr uden forudgående vurdering. En øget mængde af et
lægemiddel kan påvirke dyrevelfærden negativt, eksempelvis hvis dyret skal have flere
injektioner eller via en øget forekomst og alvorlighed af bivirkninger. Endvidere kan
folkesundheden og miljøet påvirkes negativt, idet en ændring i anvendelse af et lægemiddel
indebærer en forøget risiko for tilstedeværelse af restkoncentration af lægemidlet i
slagtedyr til konsum, samt for en øget udledning til miljøet via gylle fra produktionsdyr.
Derigennem vil mennesker og miljø blive eksponeret for større mængder af lægemidlet.
I dag skal ændringer af indikation og dosering understøttes af data og/eller dokumentation,
der skal vurderes af myndigheder. De beskrevne situationer vil kunne ske med det
foreslåede variationssystem, da det bliver muligt at opdatere den godkendte
produktinformation for et markedsført dansk generisk lægemiddel (dvs. et lægemiddel, der
indeholder det samme aktive stof og har dokumenteret at den kemiske og farmaceutiske
fremstilling, renhed og holdbarhed er substituerbart med et originalt lægemiddel) i henhold
til produktinformation godkendt for original lægemidlet i et andet EU-land, og dermed uden
forudgående vurdering af de danske myndigheder. Der er endvidere risiko for, at disse
ændringer vil være i strid med gældende national lovgivning inden for Fødevarestyrelsens
ressortområde, der regulerer anvendelse af veterinære lægemidler, som fx antibiotika og
vacciner til fødevareproducerende dyr i Danmark. Eksempelvis vil en variationsansøgning,
der indebærer anvendelse af antibiotika til behandling af svin mod infektion med
Salmonella være uacceptabelt i forhold til dansk lovgivning, og derfor kræve en vurdering.
Det er efter regeringens opfattelse meget problematisk, hvis dette scenarie bliver muligt i
fremtiden. Udover mulig negativ påvirkning af folkesundheden, dyrevelfærden og miljøet,
vil der også i mange tilfælde ske en omplacering af arbejdsbyrde fra vurdering før
godkendelse af en større ændring til et lægemiddel, til en øget byrde og ressourcekrav i
forbindelse med kontrol som fx stikprøver af pakninger m.v., inspektion af virksomheder og
indberetning og vurdering af bivirkninger m.v. efter, at ændringerne for lægemidlet er trådt
i kraft.
Det bemærkes, at bilaget over variationer, der ikke kræver vurdering, er omfattende. Det
betyder, at det foreslåede variationssystem understøtter, at MAH løbende vil kunne
foretage rigtig mange ændringer af dokumentationen, der ligger til grund for lægemidlets
godkendelse, uden dette vurderes af myndighederne. Dokumentationen vil således kunne
forandres over tid, uden at myndighederne har haft mulighed for at vurdere dette. Dette
kan medføre ændringer i lægemidlet kvalitet, sikkerhed og effekt.
Variationerne i udkastet til de nye regler om variationer, der ikke kræver vurdering, er ikke
konkrete og tydeligt afgrænset som mindre ændringer. Det betyder, at omfattende og
større ændringer i princippet kan være omfattet.
Regeringen bemærker, at en godkendelse af variationer, der kræver vurdering af data
som
det sker i dag - er ensbetydende med en større sikkerhed for fremstilling af
Side 5
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 22: Notat om komitésag om etablering af en liste over variationer, der ikke kræver vurdering
veterinære lægemidler, idet det dermed sikres, at lægemidlets sikkerhed, effekt og kvalitet
forbliver uændret.
Desuden vil den manglende beskrivelse af de præcise betingelser og dokumentationskrav,
der er knyttet til de variationer, der ikke skal vurderes af myndighederne betyder, at det vil
være op til den enkelte MAH og den enkelte national kompetente myndighed at beslutte
hvilke betingelser og dokumentation, der skal til for at variationen er omfattet af listen.
Dette er i modstrid med forordningens formål om ensartet håndtering af variationer i EU og
kan også føre til unødige drøftelser mellem MAH og myndighed samt mellem de nationale
kompetente myndigheder i EU. Bilaget til forordningen er efter regeringens opfattelse
heller ikke meningsfuldt struktureret i sin opsætning af variationer, idet bl.a. aktivt stof,
færdigt produkt, ydre emballage, hjælpestoffer osv. er blandet sammen.
Regeringen har under forhandlingerne af forordningen givet udtryk for den manglende
fyldestgørende beskrivelse af variationer, der kan kræve vurdering, ligesom det er blevet
påpeget, at strukturen i bilaget bør være mere overskuelig og forståelig. Regeringen har
også givet udtryk for, at man bør tage udgangspunkt i nuværende variationssystem som er
etableret i Kommissionens forordning (EF) nr. 1234/2008 med senere ændringer og i de
tilhørende retningslinjer (2012/C/223/01).
Regeringen bemærker også, at forslaget til variationsforordningen alene fokuserer på
variationer, der ikke kræver vurdering, hvilket efterlader et uafdækket område, da
variationer som kræver vurdering, ikke er beskrevet tilstrækkeligt i veterinærforordningen,
som alene i artikel 60, stk. 2, fastslår, at MAH, når en variation ikke er medtaget på listen,
der er oprettet i overensstemmelse med artikel 60, stk. 1, skal ansøge om variationen. Der
er dog ikke angivet nærmere retningslinjer for dette. Kommissionen har under
forhandlingerne oplyst, at der efterfølgende vil blive lavet en vejledning om proceduren.
På denne baggrund stiller regeringen sig samlet set kritisk over for forslaget og vil stemme
nej til forslaget som det foreligger nu.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 6