Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 223
Offentligt
2316469_0001.png
Kemikalier
J.nr. 2021-158
Ref. LOS
Den 11. januar 2021
MIM 004
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2019/1021 for så vidt angår pentachlorphenol (PCP) og salte og estere heraf
(delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat en delegeret retsakt om ændring af bilag I til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/1021, hvorefter en grænseværdi for utilsigtet sporforurening af
pentachlorphenol (PCP) og salte og estere heraf vil præcisere den retlige situation og lette
håndhævelsen. Den delegerede retsakt vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller økonomiske
konsekvenser for Danmark og skønnes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil
5 dage efter oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 16. december 2020 fremlagt en delegeret forordning om ændring af bilag I til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1021 (POP-forordningen) for så vidt angår
ændring af opførelsen af pentachlorphenol (PCP) og salte og estere heraf.
Ændringsforordningen er fremsat med hjemmel i artikel 15, stk.1 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2019/1021 om persistente organiske miljøgifte.
Ændringen er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2019/1021 om persistente organiske miljøgifte som en delegeret retsakt. Den delegerede retsakt træder
i kraft, med mindre Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på 2
måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-
Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal.
Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Medlemslandenes eventuelle indsigelser eller kommentarer skal fremsendes til Rådssekretariatet
senest d.15. januar 2021.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Delegeret retsakt om pentachlorphenol (PCP) og salte og estere heraf
Formål og indhold
Fremstilling, markedsføring og anvendelse af Pentachlorphenol (PCP) og salte og estere heraf (herefter
PCP) er forbudt. PCP er opført i bilag I (forbud) til POP-forordningen om persistente oganiske
miljøgifte uden en grænseværdi for utilsigtet sporforurening. Den manglende specifikke grænseværdi
for utilsigtet sporforurening har ført til retlig usikkerhed, idet interessenterne ikke ved, om en
grænseværdi finder anvendelse, eller hvilken størrelse denne har. En grænseværdi for utilsigtet
sporforurening vil præcisere den retlige situation og lette håndhævelsen.
PCP blev hovedsageligt anvendt i EU som pesticid og biocid (træbeskyttelsensmiddel). Indtil
tidspunktet for opførelsen i POP-forordningen var grænseværdien for forekomst af PCP i stoffer,
blandinger og artikler på 1000 mg/kg (0,1 vægtprocent), jf. EU's generelle kemikalieforordning,
REACH. Ved opførelsen i POP-forordningen blev der ikke fastsat en ny, specifik grænseværdi for
utilsigtet sporforurening, fordi det ikke blev forventet, at PCP ville forekomme i blandinger og artikler.
På grundlag af tilgængelige oplysninger om sporforurening at PCP i genanvendt flis til produktion af
træpaneler og i importerede tekstiler er der nu behov for at fastsætte en grænseværdi for utilsigtet
sporforurening af PCP under POP-forordningen. Grænseværdien foreslås fastsat til 5 mg/kg (0,0005
vægtprocent) for tilstedeværelsen af PCP som utilsigtet sporforurening i stoffer, blandinger og artikler.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at ændringen er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Danmark har ikke særlige nationale regler for det pågældende stof.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ændringen af forordningen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Ændringen vurderes ikke at have statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser for EU’s budget.
Ændringen vurderes endvidere ikke at have, hverken
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, idet der
foreslås en lav analyseteknisk anvendelig grænseværdi for sporforurening, der fastholder et højt
beskyttlsesniveau for mennesker og miljø.
Høring
Sagen har været forelagt i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der ikke er indkommet
bemærkninger.
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 223: Delegeret retsakt om pentachlorphenol (PCP) og salte og estere heraf
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været drøftet i en EU-ekspertgruppe (POP CA) d. 9. juni 2020 og den 24. november
2020 med deltagelse af medlemslande, industrien og grønne organisationer. På baggrund af
drøftelserne forventes der at være opbakning til ændringen blandt medlemslandene, og at Rådet
derfor ikke vil gøre indsigelse over for udstedelsen af den delegerede retsakt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddybende forhandlingssituation
Komissionen har gennemført en offentlig høring om udkastet til retsakt fra den 1. til den 29.
september 2020. Alle kommentarer, der blev modtaget, støttede ændringen.
3