Notat
Januar 2021
Juridisk analyse af mulighederne for overførsel af asylansøgere til asylsagsbe-
handling i et tredjeland inden for rammerne af international ret
Indledning
Som led i arbejdet med realiseringen af regeringens ambition om et retfærdigt og
humant asylsystem er der foretaget en juridisk analyse af, hvorvidt det inden for
rammerne af Danmarks internationale forpligtelser er muligt at flytte asylsagsbe-
handlingen og indkvarteringen af asylansøgere til et land uden for EU. Arbejdet har
centreret sig omkring to modeller:
I
model 1
varetages asylsagsbehandlingen og indkvarteringen i modtagecentret af
danske myndigheder i det pågældende tredjeland. Det sker i henhold til dansk lov-
givning og Danmarks folkeretlige forpligtelser. Modellen forudsætter tilstedevæ-
relse af danske myndighedspersoner, f.eks. til udførelse af asylsagsbehandlingen.
I
model 2
lægges der op til, at det aftales, at det er tredjelandets egne myndigheder,
der varetager asylsagsbehandlingen efter overførslen til tredjelandet. Det sker i
henhold til tredjelandets egen lovgivning og folkeretlige forpligtelser, men da Dan-
mark er aftalepart, skal det i aftalen fastsættes, at tredjelandet skal respektere Dan-
marks folkeretlige forpligtelser.
Det forudsættes i begge modeller, at Danmark ikke yder beskyttelse i tilfælde af, at
asylansøgeren får tildelt asyl. Beskyttelsen ydes derimod af det pågældende tred-
jeland. Meddeles ansøgeren afslag på asyl, er det efter både model 1 og model 2
det pågældende tredjeland, der drager omsorg for udsendelsen af den pågæl-
dende.
Hverken Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) eller EU-Domstolen
har haft lejlighed til at forholde sig til de skitserede ordninger, og den juridiske vur-
dering er derfor forbundet med nogen usikkerhed. Med dette forbehold vurderes
det sa
e fatte de, at Da arks folkeretlige forpligtelser, av lig FN’s Flygt i -
gekonvention og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK), ikke er
til hinder for, at Danmark indgår en aftale om overførsel af asylansøgere med hen-
blik på indkvartering og behandling af asylansøgningerne i et eller flere tredjelande.
Danmarks forpligtelser over for EU vurderes ligeledes ikke at være til hinder herfor.
Side
1/6