Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
25. januar 2021
Europa-Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning (komité-
sag) om overvågning og rapportering af CO
2
-udledning fra personbiler
og lette erhvervskøretøjer
KOM-nr. foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesforordning om overvågning og
rapportering af CO
2
-udledning fra personbiler og lette erhvervskøretøjer i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2019/631 om fastsættelse af
præstationsnormer for nye personbilers og nye lette erhvervskøretøjers CO
2
-emissi-
oner.
Med forslaget gennemføres den nærmere procedure for overvågning og indberet-
ning af data om CO
2
-udledning og brændstof- eller energiforbrug for personbiler og
lette erhvervskøretøjer, der er registreret efter den 1. januar 2021. Kommissionen
foreslår, at synsvirksomheder skal udlæse data ved periodesyn af personbiler og
lette erhvervskøretøjer fra tidligst maj 2023.
Forslaget vurderes at kunne medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet for-
slaget indebærer en ekstra omkostning for synsvirksomheder, der skal indsamle og
indberette de omtalte data. Det er dog endnu ikke muligt at skønne omfanget af disse
omkostninger.
Regeringen støtter den af Kommissionen foreslåede model for indsamling af data
om køretøjers faktiske brændstofforbrug og CO
2
-udledninger.
Forslaget til gennemførelsesforordning er sat til skriftlig afstemning i Klimakomitéen
med frist den 5. februar 2021. Regeringen agter at stemme for Kommissionens for-
slag.
1. Baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2019/631 fastsætter præstationsnormer
for nye personbilers og nye lette erhvervskøretøjers CO
2
-udledninger. I henhold til
forordningen skal Kommissionen fra 2021 indsamle data om personbilers og lette
erhvervskøretøjers brændstof- eller energiforbrug under faktiske forhold.
Side 1/5