Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 264
Offentligt
2326064_0001.png
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
25. januar 2021
Europa-Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning (komité-
sag) om overvågning og rapportering af CO
2
-udledning fra personbiler
og lette erhvervskøretøjer
KOM-nr. foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesforordning om overvågning og
rapportering af CO
2
-udledning fra personbiler og lette erhvervskøretøjer i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2019/631 om fastsættelse af
præstationsnormer for nye personbilers og nye lette erhvervskøretøjers CO
2
-emissi-
oner.
Med forslaget gennemføres den nærmere procedure for overvågning og indberet-
ning af data om CO
2
-udledning og brændstof- eller energiforbrug for personbiler og
lette erhvervskøretøjer, der er registreret efter den 1. januar 2021. Kommissionen
foreslår, at synsvirksomheder skal udlæse data ved periodesyn af personbiler og
lette erhvervskøretøjer fra tidligst maj 2023.
Forslaget vurderes at kunne medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet for-
slaget indebærer en ekstra omkostning for synsvirksomheder, der skal indsamle og
indberette de omtalte data. Det er dog endnu ikke muligt at skønne omfanget af disse
omkostninger.
Regeringen støtter den af Kommissionen foreslåede model for indsamling af data
om køretøjers faktiske brændstofforbrug og CO
2
-udledninger.
Forslaget til gennemførelsesforordning er sat til skriftlig afstemning i Klimakomitéen
med frist den 5. februar 2021. Regeringen agter at stemme for Kommissionens for-
slag.
1. Baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2019/631 fastsætter præstationsnormer
for nye personbilers og nye lette erhvervskøretøjers CO
2
-udledninger. I henhold til
forordningen skal Kommissionen fra 2021 indsamle data om personbilers og lette
erhvervskøretøjers brændstof- eller energiforbrug under faktiske forhold.
Side 1/5
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 264: Notat om komitésag om overvågning og rapportering af CO2-udledning fra personbiler og lette erhvervskøretøjer
2326064_0002.png
Kommissionen har derfor fremsat forslag til en gennemførelsesforordning om proce-
duren for indsamling af data. Gennemførelsesforordningen samler også allerede ek-
sisterende bestemmelser om bilproducenternes indrapportering af de forventede ud-
ledninger fra de køretøjer, de sætter på markedet i EU.
Forslaget er sat til skriftlig afstemning i Klimakomitéen med frist den 5. februar 2021.
Forslaget behandles efter undersøgelsesproceduren, hvilket betyder, at Kommissio-
nen vedtager forslaget, hvis Klimakomitéen afgiver en positiv udtalelse.
2. Formål og indhold
Med forslaget gennemføres den nærmere procedure for overvågning og indberet-
ning af data om CO
2
-udledninger og brændstof- eller energiforbrug for personbiler
(M1) og lette erhvervskøretøjer (N1) i henhold til forordning (EU) nr. 2019/631 om
fastsættelse af præstationsnormer for nye personbilers og nye lette erhvervskøretø-
jers CO
2
- emissioner.
Det fremgår af forslaget til gennemførelsesforordning, at medlemsstaterne samt bil-
producenterne skal indsamle og indberette de køretøjsdata, som er beskrevet i for-
ordningen, og at medlemsstaterne skal samarbejde med Kommissionen og Det Eu-
ropæiske Miljøagentur (EEA) om afklaring af eventuelle uklarheder og fejl i indberet-
tede data. Data omfatter en række køretøjsoplysninger, som fremgår af typegod-
kendte køretøjers EU-typeattest, og som skal registreres i forbindelse med køretøjets
registrering og ibrugtagning.
Det fremgår af forordning (EU) nr. 2019/631, at medlemsstater hvert år skal regi-
strere oplysninger om alle nye personbiler og lette erhvervskøretøjer, som registre-
res på deres område.
Det fremgår af gennemførelsesforordningen, at data om faktisk CO
2
-udledning og
brændstofforbrug skal indsamles som en del af periodesyn af personbiler og lette
erhvervskøretøjer. Dataindsamlingen bliver først et krav den 20. maj 2023, da den
kræver, at synsvirksomheder råder over udstyr til udlæsning af data fra køretøjerne
(såkaldt OBD-udstyr). Der er i periodesynsdirektivet bilag III krav om, at virksomhe-
derne skal råde over sådant udstyr fra denne dato.
Ejeren af et køretøj kan dog nægte, at data indsamles. Data skal behandles i over-
ensstemmelse med forordning (EU) nr. 2016/679, den generelle databeskyttelses-
forordning, idet køretøjets stelnummer (VIN) betragtes som en personoplysning.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Side 2/5
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 264: Notat om komitésag om overvågning og rapportering af CO2-udledning fra personbiler og lette erhvervskøretøjer
2326064_0003.png
4. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det
er derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
5. Gældende dansk ret
Forordning (EU) nr. 2019/631 om fastsættelse af præstationsnormer for nye person-
bilers og nye lette erhvervskøretøjers CO
2
-emissioner er ikke implementeret i dansk
lovgivning, idet en forordning har direkte retsvirkning og derfor ikke kræver gennem-
førelse i dansk lovgivning. Gennemførelsesretsakten udstedes i henhold til forord-
ning (EU) nr. 2019/631, hvorfor denne vil være direkte gældende i dansk ret.
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Gennemførelsesretsakten udstedes i henhold til forordning (EU) nr. 2019/631 og vil
være direkte gældende i dansk ret. For at skabe større klarhed i retstilstanden om
synsvirksomheders opgaver i forbindelse med periodesyn forventes mindre ændrin-
ger i bekendtgørelse nr. 1684 af 23. november 2020 om godkendelse og syn af kø-
retøjer, som indeholder bestemmelser om indholdet og omfanget af periodesyn.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Synsvirksomhederne indberetter synsdata til Færdselsstyrelsen i det elektroniske sy-
stem eSyn. Færdselsstyrelsen er i gang med at udvikle et nyt eSyn, og det vil blive
undersøgt, om det nye eSyn vil kunne understøtte udlæsning af data om CO
2
-udled-
ning og brændstofforbrug.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at få konsekvenser for samfundsøkonomien.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det nye krav om udlæsning af data vil betyde, at synsvirksomhederne skal bruge
længere tid på at gennemføre et periodisk syn, skønnet til ca. 10 minutter pr. syn.
Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at skønne over de samlede erhvervsøko-
nomiske omkostninger, idet de vil være afhængige af bl.a. nyvognssalget samt hvor
mange nulemissionskøretøjer, der fremadrettet vil blive solgt. Der skal ikke indberet-
tes data om brændstofforbrug og CO
2
-udledning for nulemissionskøretøjer. Det vil
endvidere afhænge af den konkrete tilrettelæggelse af administrationen af det nye
krav samt af, i hvilket omfang køretøjsejerne vil gøre brug af muligheden for at nægte
udlæsning af data.
Side 3/5
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 264: Notat om komitésag om overvågning og rapportering af CO2-udledning fra personbiler og lette erhvervskøretøjer
2326064_0004.png
De erhvervsøkonomiske konsekvenser vil blive nærmere belyst i forbindelse med det
forberedende arbejde til ændringer af bekendtgørelser på synsområdet som følge af
gennemførelsesforordningen.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
7. Høring
Kommissionens forslag har været sendt i høring i EU-specialudvalget for transport
den 5. januar 2021 med frist for bemærkninger den 14. januar 2021. Der er modtaget
høringssvar fra følgende:
-
-
De Danske Bilimportører
Movia
De danske Bilimportører
De Danske Bilimportører har ingen særlige bemærkninger til selve indholdet i Kom-
missionens forslag. De bemærker dog, at det følger af forordningen og Kommissio-
nens forslag til gennemførelsesretsakt (artikel 3), at medlemsstaternes rapportering
til Kommissionen af aggregerede data og detaljerede overvågningsdata skal deles i
to separate dataset
ét for personbiler (M1) og ét for varebiler (N1). De anfører
derfor, at denne opdeling bør baseres på bilernes typegodkendelse jf. deres ”Certi-
ficate of Conformity”
(CoC) uafhængigt
af den anvendelse (persontransport / gods-
transport), som bilerne måtte være registreret med i DMR.
Det skyldes, at kravene til de gennemsnitlige typegodkendte CO
2
-udledninger i både
2020 og efter 1. januar 2021 er rettet mod fabrikanternes produktion af køretøjer
typegodkendt som henholdsvis M1 og N1, og at fabrikanterne ingen indflydelse har
på den konkrete registrering af køretøjerne i de enkelte medlemslande i EU.
Det betyder, at en bil der er typegodkendt som personbil (M1), men som f.eks. regi-
streres som varebil på gule plader (efter ombygning), skal rapporteres med sin CO
2
-
udledning som personbil
uanset at den er registreret som varebil. Tilsvarende gæl-
der for en bil, der er typegodkendt som varebil (N1), men som registreres som per-
sonbil på hvide plader. Denne skal ligeledes rapporteres med sin CO
2
-udledning som
varebil (N1) uanset registreringen som varebil i DMR.
Movia
Movia har ikke bemærkninger til gennemførelsesretsakten, men anfører vedrørende
den praktiske håndtering af retsakten, at der bør anvendes standarder for data, og
at det klart bør defineres, hvilke data der skal rapporteres videre. Movia anfører også,
at det vil være en fordel, hvis afrapportering kan automatisere uden manuelle ad hoc
beregninger og anden håndtering, der kræver indblanding af medarbejdere.
Side 4/5
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 264: Notat om komitésag om overvågning og rapportering af CO2-udledning fra personbiler og lette erhvervskøretøjer
2326064_0005.png
Movia forslår desuden, at data defineres i trafikkontrakterne, og at afrapportering fra
operatør til Movia sker i et foruddefineret elektronisk format, da det vil gøre det nemt
at indlæse ind i en database/Movias datawarehouse.
8. Generelle forventninger til andre landes holdeninger
Sagen har været drøftet på flere virtuelle møder i Klimakomitéen. De af medlemssta-
terne fremførte bemærkninger er imødekommet af Kommissionen, og det forventes,
at der vil være flertal for forslaget i komitéen.
9. Regeringens foreløbige, generelle holdning
Regeringen støtter initiativer i EU, der kan bidrage til reducere drivhusgasudlednin-
gerne fra transportsektoren, og som samtidig ikke forvrider konkurrencen mellem
EU’s medlemsstater. Regeringen finder, at EU-initiativer
til reduktion af drivhusgas-
udledninger er særligt relevante på transportområdet, hvor det er vanskeligt for min-
dre medlemsstater, der ikke selv producerer biler, at tage omkostningseffektive skridt
til reduktion af bilers CO
2
-udledninger.
Regeringen støtter tiltag til at sikre, at typegodkendte biler overholder godkendte
værdier for bl.a. brændstofforbrug og CO
2
-udledninger, idet regeringen finder det
vigtigt, at data er retvisende. Regeringen støtter den af Kommissionen foreslåede
model for indsamling af data om køretøjers faktiske brændstofforbrug og CO
2
-udled-
ninger.
Regeringen agter at stemme for Kommissionens forslag til gennemførelsesafgø-
relse.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5