Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 270
Offentligt
2327691_0001.png
ORIENTERINGSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
30. januar 2021
2021 - 1693
Kommissionens gennemførelsesforordning af 29. januar 2021 om at
gøre udførslen af vacciner til bekæmpelse af coronavirus betinget af
fremlæggelse af en udførselstilladelse (komitésag).
1.
Resume
Kommissionen har den 29. januar 2021 i en hasteprocedure vedtaget en
gennemførelsesretsakt (forordning), der etablerer en eksportkontrolord-
ning for COVID-19-vacciner. Formålet er at øge gennemsigtigheden med
eksport af EU-producerede vacciner til tredjelande. Den øgede gennem-
sigtighed med eksporten skal bidrage til at sikre, at EU har den nødvendige
forsyning af vacciner i overensstemmelse med de aftaler, EU har indgået
med vaccineproducenterne.
Forordningen finder anvendelse fra den 30. januar 2021 og er tidsmæssigt
begrænset til ultimo marts 2021 Ordningen er begrænset til kun at omfatte
eksport af COVID-vacciner fra virksomheder med hvilke EU har indgået
de såkaldte ”Advance Purchase Agreements”. Der er ligeledes visse und-
tagelser ift. destinationslande, bl.a. omfatter ordningen ikke eksport til
lande under COVAX-faciliteten,
eksport til lande i EU’s nabolag og leve-
rancer til oversøiske områder. Ordningen omfatter ikke leverancer til Fæ-
røerne og Grønland.
Eksportkontrolordningen går ud på, at EU-producenterne skal søge om ek-
sporttilladelse hos den kompetente myndighed i det medlemsland, hvor det
omfattede produkt produceres. Den kompetente myndighed skal straks no-
tificere ansøgningen til Kommissionen, således at Kommissionen overfor
medlemslandet kan tilkendegive holdning til ansøgningen. Medlemslandet
skal behandle ansøgningen så hurtigt som muligt og senest indenfor to ar-
bejdsdage. Kommissionen har herefter en dag til at tilkendegive sin hold-
ning.
Grundet situationens hastende karakter er forordningen vedtaget af Kom-
missionen ved hjælp af nødproceduren og uden formel inddragelse og hø-
ring af medlemsstaterne. Varigheden af forordningen må derfor ikke over-
stige seks uger, hvorfor Kommissionen har oplyst, at de vil foreslå en for-
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 270: Notat om komitésag om udførselstilladelse for vaccineeksport
2/5
længelse heraf, som vil vare indtil udgangen af marts, og som vil blive ved-
taget gennem komitologiproceduren (komité for beskyttelsesforanstaltnin-
ger).
Forordningen vurderes at have positiv betydning for sundhedsbeskyttelses-
niveauet i Danmark.
Regeringen støtter, at der indføres midlertidige eksportrestriktioner på
COVID-vacciner, så vi kan sikre, at EU har den nødvendige forsyning af
vacciner i overensstemmelse med de aftaler, EU har indgået med vaccine-
producenterne. Regeringen støtter, at EU med den nye ordning stadig ud-
viser solidaritet med verdens fattigste lande, og regeringen er derfor til-
freds med, at den nye ordning ikke omfatter eksport til 92 konkrete lav/mid-
del indkomstlande under COVAX-faciliteten.
Regeringen noterer sig med tilfredshed, at ordningen ikke omfatter Færø-
erne og Grønland. Det sikrer, at der gnidningsfrit og uhindret kan sendes
vacciner til hele Kongeriget.
Regeringen agter på den baggrund også at støtte en forlængelse af gen-
nemførelsesforordningen, idet sagen ventes forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til orientering.
2.
Baggrund
I overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(182/2011) af 16. februar 2011 om de generelle regler og principper for,
hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af
gennemførelsesbeføjelser, kan Kommissionen vedtage gennemførelses-
retsakter uden forudgående forelæggelse for et komiteudvalg i særligt ha-
stende tilfælde.
Kommissionen har den 29. januar 2021 i en hasteprocedure vedtaget en
gennemførelsesforordning om at gøre eksport til tredjelande af vacciner til
bekæmpelse af coronavirus betinget af fremlæggelse af en eksporttilla-
delse.
Forslaget har hjemmel i forordning (2015/479) af 11. marts 2015 om fælles
ordninger for udførsel og især artikel 5, som fastlægger, at Kommissionen
i en krisesituation på eget initiativ kan gøre eksporten af en vare betinget
af fremlæggelse af en eksporttilladelse.
3.
Formål og indhold
Det fremgår af forordningen, at visse vaccineproducenter har meddelt EU, at
de ikke vil være i stand til at levere de mængder vacciner, der var bestemt til
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 270: Notat om komitésag om udførselstilladelse for vaccineeksport
3/5
EU. Kommissionen oplyser desuden, at der er en risiko for, at EU-produce-
rede vacciner eksporteres fra EU til ikke-sårbare lande. En sådan potentiel
overtrædelse af kontraktmæssige forpligtelser fra vaccineproducenterne med-
fører risiko for mangel på vacciner i EU og derfor forsinkelser for gennemfø-
relse af vaccinationer af den europæiske befolkning imod coronavirus. For at
begrænse denne risiko og sikre gennemsigtighed med fordelingen af vacciner
har Kommissionen på eget initiativ indført krav om, at europæiske virksom-
heder skal have en eksporttilladelse, hvis de ønsker at eksportere vacciner til
bekæmpelse af coronavirus til lande uden for EU.
Det fremgår af forordningen, at de konkrete produkter, der vil være genstand
for eksportkontrollen, er vacciner mod SARS-relaterede coronavirus (SARS-
CoV-arter), der henhører under varekoden 30022010, uanset deres emballage
og aktive stoffer, herunder master- og arbejdscellebanker, der anvendes til
fremstilling af sådanne vacciner.
Det fremgår ligeledes af forordningen, at der er en række undtagelser i forhold
til hvilke lande, der er omfattet af ordningen. Eksport til lande under CO-
VAX-faciliteten
(92 konkrete lav/middel indkomstlande), lande i EU’s nabo-
lag (bl.a. Norge og Island) og leverancer til oversøiske områder, herunder le-
verancer til Færøerne og Grønland, er ikke omfattet af ordningen. Desuden er
eksport til humanitær krisebistand ej heller omfattet af ordningen.
Eksportkontrollen omfatter vacciner købt under de såkaldte APA-aftaler, som
EU har indgået med vaccineproducenterne (APA, Advance Purchase Agree-
ments). Den kompetente myndighed skal kun give en eksporttilladelse, hvis
eksportmængden ikke udgør en trussel mod APA-aftalerne,
Eksportkontrolordningen går ud på, at EU-producenterne skal søge om ek-
sporttilladelse hos den kompetente myndighed i det medlemsland, hvor det
omfattede produkt produceres. Den kompetente myndighed skal straks noti-
ficere ansøgningen til Kommissionen, således at Kommissionen overfor med-
lemslandet kan tilkendegive sin holdning til ansøgningen, herunder om ek-
sporten kan udgøre en trussel mod aftalerne mellem EU og vaccineproducen-
ten. Kommissionen skal sende sin holdning til ansøgningen indenfor en ar-
bejdsdag. Medlemsstaten skal behandle ansøgningen så hurtigt som muligt
og senest indenfor to arbejdsdage. Under ekstraordinære omstændigheder og
i behørigt begrundede tilfælde kan denne periode dog forlænges med yderli-
gere to arbejdsdage.
Eksportrestriktionerne gælder indtil videre i seks uger fra og med den 30. ja-
nuar 2021. Kommissionen forventer at forlænge ordningen, så den vil gøre
sig gældende til den 31. marts 2021.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 270: Notat om komitésag om udførselstilladelse for vaccineeksport
2327691_0004.png
4/5
Det fremgår af præamblen til forordningen, at Kommissionen har vurderet, at
den midlertidige eksportkontrolordning er i tråd med EU’s internationale for-
pligtelser, herunder WTO’s regler.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om en gennemførelsesforordning, som er bindende for med-
lemsstaterne, og som trådte i kraft den 30. januar 2021.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Forslaget ventes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekven-
ser, idet der ikke for nuværende er danske producenter af covid-19 vacci-
ner.
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Gennemførelsesordningen vurderes overordnet at have positiv betydning
for sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark i den ekstraordinære situa-
tion, hvor det er afgørende at få vaccineret befolkningen ud fra den vacci-
nationsplan, der er blevet lagt på baggrund af aftaler med EU-vaccinepro-
ducenterne.
Gennemførelsesforordningen giver de nationale myndigheder mulighed
for at give afslag på konkrete eksportansøgninger på baggrund af, hvorvidt
de truer de aftaler, EU har indgået med vaccineproducenterne i EU. Det for-
ventes derfor at understøtte den nationale og europæiske strategi for inoku-
lering af befolkningen og derved forbedre det nationale beskyttelsesniveau.
8.
Høring
Forslaget har ikke været i høring. Gennemførelsesforordningen er trådt i
kraft.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 270: Notat om komitésag om udførselstilladelse for vaccineeksport
5/5
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Vacciner er nøglen til bekæmpelsen af coronavirus, og der er derfor stor
efterspørgsel i EU og globalt hos vaccineproducenterne. EU har indgået
aftaler med vaccineproducenterne om leveringen af vacciner og nærvæ-
rende ordning har til formål at sikre gennemsigtighed for leveringen af vac-
cinerne og derved bidrage til, at EU har den nødvendige forsyning af vac-
ciner til at kunne følge den planlagte udrulning af vaccinerne. På den bag-
grund forventes medlemsstaterne at udtale sig positivt for gennemførelses-
forordningen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at der indføres midlertidige eksportrestriktioner på CO-
VID-vacciner med det formål at bidrage til at sikre, at EU har den nødven-
dige forsyning af vacciner i overensstemmelse med de aftaler, EU har ind-
gået med vaccineproducenterne.
Regeringen støtter, at ordningen er begrænset til kun at omfatte eksport af
COVID-vacciner fra virksomheder med hvilke EU har indgået de såkaldte
”Advance Purchase Agreements”.
Regeringen støtter ligeledes, at ordningen ikke omfatter eksport til lande
under COVAX-faciliteten,
lande i EU’s nabolag samt leverancer til over-
søiske områder.
Regeringen noterer med tilfredshed, at ordningen ikke omfatter Færøerne
og Grønland. Det sikrer, at der gnidningsfrit og uhindret kan sendes vacci-
ner til hele Kongeriget.
Kommissionen har oplyst, at man vil fremsætte forslag om, at den midler-
tidige ordning, som pt. gælder i seks uger, forlænges til den 31. marts 2021.
Regeringen agter at støtte denne forlængelse, som ventes forelagt Folketin-
gets Europaudvalg til orientering.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.