Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 298
Offentligt
2331532_0001.png
Europaudvalget
Referat af
3.
europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
tirsdag den 20. oktober 2020
kl. 15.45
Landstingssalen og Microsoft Teams
Eva Kjer Hansen (V), formand, Flemming Møller Mortensen (S),
næstformand, Jens Joel (S), Jens Rohde (RV), Jan E. Jørgensen (V),
Kim Valentin (V), Morten Messerschmidt (DF) og Katarina Ammitzbøll
(KF).
Statsminister Mette Frederiksen.
Desuden deltog:
Punkt 1. Afrapportering fra mødet i Det Europæiske Råd den 15.- 16. oktober 2020
Det Europæiske Råd 15-16/10-20
bilag 7 (konklusioner fra mødet i DER)
Formanden:
Velkommen til dagens møde i Europaudvalget. Velkommen til statsministeren, der vil
afrapportere fra det seneste topmøde, og jeg skynder mig at give ordet til statsministeren. Værsgo.
Statsministeren:
Tak for det. På dette møde i Europæisk Råd brugte vi mest tid på noget, der ikke
var på dagsordenen, nemlig den nuværende situation på covid-19. Det var både fysisk og konkret,
fordi der allerede ved mødets begyndelse var folk, som ikke kunne være til stede på grund af ka-
rantæne, og desuden fordi to deltagere blev nødt til at forlade mødet undervejs. En af mine kolle-
ger tog fra mødet, inden vi var færdige, fordi de i Tjekkiet skal i gang med at bygge militærhospita-
ler, da man dér har nået kapacitetsgrænsen i sundhedsvæsenet. De samtaler, jeg førte i løbet af
de 2 dage, handlede stort set alle sammen om covid-19. Europa er nu epicenteret for epidemien,
og den ser ud til at have større kraft end det, vi så i forårets runde. Jeg må sige, at den indsigt, jeg i
løbet af 2 dage fik om tallene i de enkelte lande, gør mig dybt bekymret for det, Europa står på
tærsklen af nu, især taget i betragtning af at efteråret knap er begyndt. Vi diskuterede selvfølgelig
også konkrete ting i forbindelse med covid-19: vaccinespørgsmålet og testspørgsmålet. Men det, vi
står over for, er altså ikke godt, venner. Det er det ikke.
Vi drøftede også en række anmeldte dagsordenspunkter og havde den sædvanlige drøftelse med
Europa-Parlamentets formand. Denne gang handlede det primært om de afsluttende forhandlinger
om MMF’en og genopretningsfonden. Parlamentet har jo et ønske om, at MMF-aftalen
skal hæves
med knap 40 mia. euro. Den anmodning blev meget klart og bredt afvist af Rådet. I sommer brugte
vi meget tid på at finde frem til et kompromis, som alle lande efterfølgende har været tilfredse med.
Derfor er det vores fælles, kollektive overbevisning, at det ikke er gangbart at åbne det spørgsmål,
ligegyldigt hvad vi måtte have haft af holdninger op til topmødet i juli. Der var også en vending i dis-
kussionen om retsstatsmekanismen og Europa-Parlamentets ønske om at sikre det, og det er jo en
holdning, vi deler fra dansk side.
Side 83
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/10-20
3. europaudvalgsmøde 20/10 2020
Så diskuterede vi selvfølgelig Brexit. Uret tikker, vi nærmer os deadline, og som I måske kan hu-
ske, har premierminister Boris Johnson tidligere sagt, at den 15. oktober var slutdatoen. Vi forhand-
ler dog stadig, men det er svært at finde den aftale, der skal findes. Jeg er på Danmarks vegne op-
muntret af at opleve, hvordan sammenholdet i EU stadig fungerer. Jeg er positivt overrasket over,
hvor mange lande der ikke selv direkte er påvirket i forhold til fiskeriet, men som alligevel anerken-
der, hvor vigtigt det er for Danmark
og musketereden blev bekræftet til hvis der mod vores for-
håbning skulle komme et hårdt brexit.
Vi diskuterede også klima. Det var en form for midtvejsdiskussion, fordi beslutningen herom først
skal træffes til december. Vi har lavet en klimakoalition af 12 lande, som bakker Kommissionen op
og fremhæver ønsket om mindst 55 pct. Danmark er alene med ønsket om 65 pct., men det er jo
rigtig positivt, at vi er 12 lande, der nu er i en klimakoalition, som vil have mindst 55 pct. Ud over
Skandinavien drejer det sig om De Baltiske Lande, nogle af de sydeuropæiske lande samt Benelux
og Frankrig. Min oplevelse er, at vi flytter os fremad lige nu på klimadagsordenen i Europa, og det
er selvsagt rigtig godt.
Så havde vi en længere drøftelse om Afrika og EU’s relation til Afrika.
Jeg vil i den forbindelse
fremhæve to ting:
1) Når vi skal diskutere det fremtidige partnerskab mellem Afrika og Europa, er det vigtigt, at
migrationen kommer til at fylde, og det er vigtigt, at vi forpligter de afrikanske lande til at
tage egne statsborgere hjem. Det kæmpede vi for i konklusionsteksterne, og vi fik opbak-
ning til det. Jeg afslører ingen hemmelighed ved at sige, at vi ikke ser helt ens på det
spørgsmål i Europa. Men det er selvfølgelig vigtigt i relationen til Afrika, at man hjemtager
egne statsborgere; det er hele forudsætningen for, at asylsystemet og migrationssystemet
ikke belastes endnu mere, end hvad tilfældet er.
2) Derudover havde vi en længere ligestillingsdiskussion om, hvilke værdier vi skal fremme,
og det brugte jeg selv en del krudt på. Det er selvfølgelig afgørende, at spørgsmålet om
ligestilling mellem mænd og kvinder står centralt som en del af de europæiske værdier,
også selv om det ikke nødvendigvis er alle lande, der er helt enige i det spørgsmål.
Til sidst vendte vi Tyrkiet, og som I ved, er der sket yderligere provokationer. Det underminerer den
tillid, der skal være, og konklusionen blev den samme som på foregående topmøde for 14 dage
siden, nemlig at vi følger udviklingen nøje, og at der kan træffes nødvendige beslutninger på top-
mødet i december. Og jeg vil bare gentage her, at det er vigtigt at være solidarisk med Grækenland
og Cypern, men det er også vigtigt at have en god relation med Tyrkiet. Det er det både i forhold til
migration og vores europæiske partnerskab med Tyrkiet, men også sikkerhedspolitisk. Tyrkiet er
en vigtig NATO-allieret.
Det var mange emner på et enkelt møde, men vi har jo haft lejlighed til at diskutere nogle af dem
forud for mødet. Tak.
Kim Valentin:
Tak for fremlæggelsen. Jeg har først et par spørgsmål til Brexit-området. Diskuterer
man en plan B, hvis ikke en aftale bliver til noget? Og blev fiskeriet og de problemer, der er der,
nævnt som et selvstændigt område?
Side 84
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/10-20
3. europaudvalgsmøde 20/10 2020
Dernæst: At 12 klimalande er gået sammen, synes jeg er rigtig godt
det drøftede vi også sidst
men hvad er man enige om de 12 lande imellem? Er det de 55 pct., eller er der andet, man også er
enig om?
Jens Rohde:
Tak for
jeg vil næsten sige udelukkende
gode ord. Jeg kan ikke rigtig finde noget,
jeg er uenig med statsministeren i. Jeg synes faktisk også, det var fornuftigt at afvise en yderligere
tilføjelse til genopretningen.
Brexit? Der må man bare blive ved. Det spil kender vi jo godt, og det gode ved Bruxelles er, at man
i sidste ende finder en løsning, og det håb har vi vel lov til at have endnu.
Hvad klima angår, har jeg fuld forståelse for, at det er super fedt at gå rundt og sige 65 pct., men
når man er i det selskab, hvor forskellene er så store, så skal man passe enormt meget på med at
bevæge sig out of scope, som de siger i Bruxelles. Det fører sjældent noget godt med sig, så det er
også fint, at man finder en balanceret tilgang.
Jeg er også principielt enig i udsagn om at »hjemtage sine egne statsborgere«, men det er jo ikke
så enkelt, som man gerne vil gøre det til. Skal Nigeria tage de 80.000 nigerianere hjem, som befin-
der sig i Europa? Hvis vi bare tager den diskussion, som blev påbegyndt af den tidligere regering,
om, at Somalia nu skulle tage 12 statsborgere hjem om året ud af de 860 sager, som vi behandler
igen, så svarer det til, at vi ville få en hjemsendelsestid for de 860 på 65 år. Det er jo helt rigtigt at
gøre det til en del af et aftalesystem, men man må vel også bevæge sig ud i den virkelige verden
og se, hvad de lande egentlig kan tage med hjem. Hvad gør regeringen, og hvad gør man sig i EU-
kredsen af overvejelser om det principielle over for det realistiske?
Endelig et enkelt spørgsmål, som går lidt ud over dagsordenen
statsministeren har i hvert fald
ikke nævnt det: Er det fuldstændig uden for radaren i EU-kredsen, hvad der foregår i Qatar i forbin-
delse med VM og opbygning af stadioner og de åbenlyse brud på menneskerettighederne, som for
en stor dels vedkommende foregår i et regi, der har meget med europæisk fodbold at gøre? Har
man overhovedet nogen drøftelser om, hvordan man eventuelt kunne gå i dialog med fodboldfor-
bundene, så man får gjort op med dette tyveri af både sporten og menneskerettighederne?
Statsministeren:
Først til Brexit. Jens Rohde opsummerer det, jeg mener: Bliv ved. Der er tale om
en forhandling, så der vil selvfølgelig
ligesom i forhandlinger herhjemme engang imellem
komme knubbede ord undervejs. Jeg mener, at Europa under ét kun har en enkelt interesse, nem-
lig at der kommer en aftale. Det er i EU's interesse, men det er selvfølgelig også i Storbritanniens
interesse. Om det kan lade sig gøre, ved ingen, men der forhandles stadig, og selv om deadline
nærmer sig, er der behov for at blive ved.
Men vi arbejder ikke med en plan B. Og vi er ved nogle spørgsmål, hvor det ikke er let at gradbøje,
for enten spiller vi fair og reelt, eller også gør vi ikke. Der er ingen tvivl om, at noget af det svære er,
hvad vi skal gøre, i takt med at årene går og EU vedtager nye standarder for f.eks. arbejdsmiljø el-
ler miljø. Hvordan skal Storbritannien så forholde sig?
Side 85
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/10-20
3. europaudvalgsmøde 20/10 2020
Vi har et marked i EU, som briterne selvfølgelig gerne vil være en del af
vi har også en interesse i
at have dem til at indgå i vores fælles marked
hvor vi passer på vores lønmodtagere, hvor vi pas-
ser på vores miljø, og hvor der er andre krav. Og så kan vi ikke acceptere, at man enten med stats-
støtte underminerer det, eller at man ved at slække på kravene, f.eks. på lønmodtagerside eller på
arbejdsmiljøside kan have en konkurrencefordel. For så spiller vi ikke efter de samme regler. Det er
jo en af konflikterne.
Fiskeri blev som sagt nævnt, og det blev det flere gange. Jeg må være ærlig at sige, at jeg er over-
rasket over, at lande, der overhovedet ikke har interesser på fiskeriområdet, alligevel anerkender,
hvor vigtigt det er for os. Ud over de syv-otte lande, der er mest berørt, var der altså tilsagn fra den
øvrige kreds om, at fiskeri ikke kun er nogle enkelte landes bekymring eller opmærksomhedspunkt;
det er hele kredsen, der forhandler om det.
Så var der spørgsmålet om enighed, hvad angår klima. Klimadiskussionen i EU lige nu handler om,
hvilke mål der skal opstilles til december i forhold til 2030. Kommissionen har jo foreslået, at vi skal
op på de mindst 55 pct. Det er vi nu 12 lande, der aktivt bakker op om. Jeg tror, at der kan komme
flere lande med, men det ved jeg ikke. Vi ligger på 65 pct., og jeg tror ikke, at andre lande kommer
derop. Jeg tror, at Finland kom på 60 pct., altså på EU-niveau. Men vi er altså et af de parlamenter
og en af de regeringer, der ligger højest på klimaspørgsmålet. Som Jens Rohde siger: Man kom-
mer med sin egen position, og så må man jo komme så langt, som det kan lade sig gøre med lige-
sindede lande.
Klimakoalitionen er ved at blive stærk. Det er koalitionen omkring retsstatsprincipperne også. Nu
har jeg jo været lidt under beskydning her i udvalget for at være for optaget af at være budgetbisse
og holde på moneterne, og der har vi sluttet os sammen i gruppen af »de sparsommelige fire«,
hvilket i mine øjne fremmede Danmarks position ganske meget. Og det er sådan med den type ko-
alitioner, at de også kan bruges i andre sammenhænge, fordi man får opbygget nogle stærke rela-
tioner. Og de fire lande er også enige om andre ting, om end ikke alt. Eksempelvis ligger vi i rela-
tion til klimaspørgsmålet meget tæt på både Holland og Sverige, og det kan bruges i den sammen-
hæng. Når det handler om hjemtagelse af egne statsborgere, er det Østrig og Holland, vi ligger tæt
på; der kan den samarbejdsrelation bruges, og det gør vi.
Er hjemtagelse enkelt? Nej, det er det ikke for nogen regeringer eller for nogen flertal. Det er bare,
synes jeg, meget elementært, at en stat, der vil anerkendes og indgå i et partnerskab og samar-
bejde med andre, tager ansvaret for sine egne statsborgere
hvad enten det er i forbindelse med
migration eller hjemtagelse af afviste asylansøgere.
Jeg tror ikke, at Jens Rohde og jeg er enige om alt, når det kommer til udlændinge- og flygtninge-
politikken, men jeg tror, at der i Danmark er bred enighed om, at meget ville være bedre og lettere,
hvis afviste asylansøgere hurtigt kan returneres til de lande, de kommer fra, fordi de fylder op i vo-
res almindelige asylsystem. Det er meget omkostningstungt at huse afviste asylansøgere år efter
år, og de penge bør bruges på flygtninge og ikke på migranter eller påståede asylansøgere. Det er
et problem herhjemme, men det er også et problem i mange europæiske lande.
Side 86
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/10-20
3. europaudvalgsmøde 20/10 2020
Der er ikke noget med migration og hjemtagelse, som er nemt, men det er vigtigt, at det indgår i di-
alogen med Afrika. Og nu talte jeg om koalitionen på klimaområdet. Jeg skal ikke lade det være no-
gen hemmelighed, at vi i denne sammenhæng også har allierede blandt andre lande
det er i høj
grad Østrig og Holland, men også nogle af de østeuropæiske lande, som synes, at klima er vigtigt.
Hvad angår Qatar, må jeg være ærlig at sige, at jeg ikke har haft lejlighed til at drøfte det på euro-
pæisk niveau. Det er en relevant problemstilling for sporten, men jeg vil da umiddelbart vurdere, at
det i højere grad er en international problemstilling ud over det rent europæiske. Vi har en lang tra-
dition for ikke at sammenblande sport og politik, ikke mindst af hensyn til sportsudøverne, og det
synes jeg på mange måder er en rigtig tilgang. Men det med Qatar er en relevant diskussion.
Jens Rohde:
Det vil måske undre statsministeren, når jeg siger, at jeg er helt enig i det, statsmini-
sterens siger om flygtninge, migration og hjemtagelse
ord til andet. Det er fuldstændig rigtigt ræ-
sonneret af statsministeren i min begrebsverden, også for at få det til at fungere. Men vi støder jo
bare på den virkelige verden, som også er et spørgsmål om, at man ikke stiller sine befolkninger
falske forhåbninger i udsigt, med hensyn til at man kan få alle hjemsendt. Hvis de har været her i
en årrække, kan det i hvert fald godt blive svært at få nogen regeringer til at tage dem hjem.
Men det, jeg godt vil spørge om i den sammenhæng, er: Er der overhovedet lande i EU, der er
uenige i det, statsministeren siger om, at det skal være en del af f.eks. en ny Cotonou-aftale, at de
afrikanske lande selvfølgelig skal leve op til deres forpligtelser? Det gør de ganske vist i forvejen,
men det skal de gøre. Er der ikke bred enighed om det?
Hvad VM i Qatar angår, hører jeg heller ikke til dem, der mener
og det vil jeg heller ikke bede re-
geringen om at gå ud at sige
at Danmark og DBU skal boykotte VM i Qatar. Men jeg tror, at spor-
ten har behov for lidt politisk hjælp på europæisk niveau, for uanset om man er en del af en sports-
verden eller ej, kan vi jo ikke acceptere brud på menneskerettighederne. Jeg er selv lidt sportsgal,
men jeg bliver simpelt hen så vred på sporten. Jeg har også sagt til DBU, at jeg simpelt hen får lyst
til at tage dem hjem og trække deres bukser ned og give dem nogle smæk i deres bare, for jeg sy-
nes ikke, at man tager det alvorligt nok, at sporten bliver stjålet, og at sporten og pengeinteres-
serne bliver brugt til noget, vi aldrig ville acceptere på noget andet plan i verden. Det er kun, fordi
det er sport, og fordi der er så mange penge i det.
Sporten kunne godt bruge noget hjælp fra nogle regeringschefer eller ligesindede lande, der på en
eller anden måde vil gå i dialog og sætte nogle klare holdninger til det her, og derefter gå i dialog
med FIFA og UEFA m.fl. Jeg glemmer ikke VM i atletik i Qatar, der var en fornærmelse mod kvin-
deidrætten. Normalt sidder der 100.000 mennesker og kigger på kvindernes 100-meterfinale, men
der var ikke en sjæl på stadion, fordi man jo bare lader sig betale og voldføre økonomisk til at af-
holde et VM i atletik, som aldrig skulle have været afholdt i Qatar, og hvor der så blev løbet mara-
tonløb midt om natten. Det er bare nogle af de ting, som jeg tror, at sporten har brug for en lille
smule hjælp til. Jeg tror også, at DBU og danske forbund gerne vil have en lille smule hjælp til det,
fordi de nok føler sig en smule klemt, når de sidder over for Franz Beckenbauer og co.
Statsministeren:
Jeg kan fortælle, at vi lige har fået oplyst, at det svenske parlament har vedtaget,
at de bakker op om 65 pct. reduktion i 2030. Så hurtigt kan tingene ske. Jeg ved ikke, hvornår det
er blevet besluttet. Så jeg retter lige, hvad jeg sagde før: Nu er vi to lande, der mener det.
Side 87
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 298: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 20/10-20
3. europaudvalgsmøde 20/10 2020
Jeg tror ikke, jeg har mere at sige vedrørende Qatar. Men det er en relevant diskussion.
Så til spørgsmålet om, hvorvidt der er EU-lande, som ikke synes, man skal hjemtage: Nej, det tror
jeg ikke, men der er altid lidt forskellige holdninger til, hvad man synes er vigtigst i et partnerskab
med Afrika. Der tror jeg det står forskellige steder på dosmersedlen. Vores anbefaling er, at det
skal stå ret højt på den, og det er nogle lande enige i, mens andre synes, det er mindre væsentligt.
Jeg tror ikke, at nogen er uenige.
Formanden:
Tak til statsministeren og fortsat god arbejdslyst.
Mødet sluttede kl. 16.16.
Side 88