Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 315
Offentligt
2336981_0001.png
Notat om delegeret forordning til Folketingets Europaudvalg
Dato
17. februar 2021
Europa-Kommissionens delegerede forordning C(2020) 7549, der æn-
drer Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1122 vedr.
funktionen af EU-registeret inden for rammerne af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2018/841 om medtagelse af drivhusgasemis-
sioner og -optag fra arealanvendelse, ændret arealanvendelse og skov-
brug
1. Resumé
Med hjemmel i LULUCF-forordningen (EU) 2018/841 har Kommissionen den 6. no-
vember 2020 udstedt en delegeret forordning, der udspecificerer reglerne for funkti-
onen af et EU-register, der skal muliggøre opgørelse af regnskabsførte drivhusgas-
udledninger og -optag under LULUCF-forordningen. Forordningen skal bl.a. sikre en
korrekt bogføring af transaktioner iht. LULUCF-forordningens fleksibilitetsmekanis-
mer i artikel 11, 12 og 13.
Den delegerede forordning forventes ikke i sig selv at få lovgivningsmæssige eller
økonomiske konsekvenser for Danmark. På baggrund af en indsigelse fra Finland
har Rådets Juridiske Tjeneste (RJT) vurderet, at Kommissionen, ved at specificere
anvendelsesområdet for en specifik finsk fleksibilitetsmekanisme, går ud over sine
delegerede beføjelser.
På baggrund af RJT’s
vurdering støtter regeringen,
at Rådet gør indsigelse mod ud-
stedelsen af den delegerede forordning, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærvæ-
rende notat lægge dette til grund. Regeringen lægger således til grund, at hensynet
til, at Kommissionen ved udstedelsen af delegerede retsakter ikke overskrider sine
delegerede beføjelser, er det væsentligste i nærværende sag. Samtidig understreger
regeringen, at man ikke ønsker den udvidede fortolkning af den finske særregel,
ifølge hvilken den udvidede fleksibilitet skal kunne anvendes til at kompensere for
nettoemissioner fra samtlige arealkategorier.
Regeringen arbejder for, at der i den kommende revision af LULUCF-forordningen
skabes bedre klarhed om regnskabsreglerne for således at styrke reguleringens mil-
jømæssige integritet. Regeringen lægger vægt på, at LULUCF-forordningens be-
stemmelser ikke bør kunne fortolkes på en måde, som udvander medlemsstaternes
forpligtelser og dermed EU’s klimaambitioner.
Side 1/5
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 315: Notat om delegeret retsakt om LULUCF-forordningen
2336981_0002.png
2. Baggrund
LULUCF-forordningen
(EU) 2018/841
blev vedtaget i 2018 og specificerer for første
gang en forpligtelse i LULUCF-sektoren
som en del af EU’s overordnede klimamål-
sætninger. LULUCF-sektoren omfatter emissioner og optag fra jorder, skove og an-
den arealanvendelse.
I 2019 udstedte Kommissionen en delegeret forordning (EU) 2019/1122, der fast-
lægger driften af et EU-register, der skal muliggøre opgørelse af regnskabsførte ud-
ledninger og optag under LULUCF-forordningen.
Kommissionen har den 6. november 2020 udstedt en delegeret forordning, der yder-
ligere udspecificerer reglerne for funktionen af EU-registeret, og som skal sikre en
korrekt bogføring af transaktioner iht. forordningens fleksibilitetsmekanismer i artikel
11, 12 og 13.
LULUCF-forordningen
Medlemslandene skal iht. den såkaldte ”no-debit”-regel
sikre, at de samlede emissi-
oner ikke overstiger det samlede optag henover alle arealkategorier indeholdt i for-
ordningens artikel 2. Det er tilladt medlemslandene at opfylde deres forpligtelse ved
brug af forskellige fleksibilitetsmekanismer indeholdt i forordningen og i forordning
(EU) 2018/842 om byrdefordeling, der opstiller rammerne for, hvordan reduktionerne
fordeler sig mellem medlemslandene fra de ikke-kvotebelagte sektorer.
Medlemslandene har mulighed for at balancere emissioner i én arealkategori med
optag i en anden arealkategori eller ved at købe ekstra optag fra andre medlems-
lande. Alternativt er der også en fleksibilitetsmekanisme ift. emissionstildelinger i byr-
defordelingsaftalen, som medlemslandene kan anvende. Dertil kan et medlemsland,
der har ’debits’ i arealkategorien for forvaltede skove,
anvende fleksibilitetsmekanis-
men for forvaltede skove under forudsætning af, at visse kriterier er mødt. Oversky-
dende optag kan bruges til målopfyldelse i byrdefordelingsaftalen eller gemmes mel-
lem forpligtelsesperioder.
Finsk indsigelse
Finland har en landespecifik fleksibilitetsmekanisme i LULUCF-forordningen med
henvisning til landets store skovareal. Særreglen giver Finland adgang til at kompen-
sere for eventuelle nettoemissioner på 10 mio. ton CO
2
e ud over den adgang til kom-
pensation, der tilkommer hver medlemsstat jf. forordningens anneks VII.
Kommissionen har i den delegerede forordning fortolket den finske særregel i LU-
LUCF-forordningens artikel 13(4) således, at Finland alene kan anvende den særlige
finske fleksibilitet til at kompensere for regnskabsførte nettoemissioner (debits) fra
arealkategorien
’forvaltede
skove’. Finland mener, at fleksibiliteten skal kunne an-
vendes til at kompensere for nettoemissioner fra samtlige arealkategorier i forordnin-
gens artikel 2, herunder for i) nyplantede arealer (skovrejsning), ii) ryddede arealer
Side 2/5
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 315: Notat om delegeret retsakt om LULUCF-forordningen
2336981_0003.png
(afskovning), iii) forvaltede dyrkede arealer, iv) forvaltede græsarealer og v) forval-
tede skovarealer samt for vi) forvaltede vådområder
1
. Derfor opfordrede Finland i
december 2020 Rådet til at gøre indsigelse mod den delegerede forordning og an-
modede om forlængelse af indsigelsesperioden.
Rådets Juridiske Tjeneste (RJT) har på foranledning af Finland delt sin juridiske vur-
dering med medlemslandene den 5. februar 2021, hvor RJT erklærer sig enig i Fin-
lands fortolkning, og dertil konkluderer, at Kommissionen med vedtagelsen af den
delegerede forordning overskrider sine delegerede beføjelser.
Efter fristudsættelse for indsigelse fra Rådet og Europa-Parlamentet er indsigelses-
fristen den 7. marts 2021.
3. Formål og indhold
Formålet med den delegerede forordning er at udspecificere reglerne for funktionen
af EU-registeret, der skal muliggøre opgørelse af regnskabsførte udledninger og op-
tag under LULUCF-forordningen. Den skal desuden sikre en korrekt bogføring af
transaktioner iht. LULUCF-forordningens fleksibilitetsmekanismer i artikel 11, 12 og
13. Dertil skal EU-registeret sikre sammenhæng med LULUCF-forordningens forplig-
telser.
Den delegerede forordning udbygger forordning (EU) 2019/1122 om driften af EU-
registret. Forordningen udbygger bl.a. de bestemmelser, der beskriver sammen-
hæng med andre systemer for handel med kvoter for drivhusgasemissioner. Dertil
specificerer forordningen reglerne, der skal sikre en akkurat regnskabsføring for
transaktioner, der relaterer sig til fleksibilitetsmekanismerne i LULUCF-forordningens
artikel 11 til 13 med den nye forordning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Den delegerede forordning træder kun i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet eller
Rådet har gjort indsigelse inden for en frist på to måneder fra, at de har modtaget
meddelelse herom. Som følge af udsættelse løber indsigelsesfristen frem til d. 7.
marts 2021.
På et møde d. 27. januar 2021 besluttede Europa-Parlamentets Udvalg om Miljø,
Folkesundhed og Fødevaresikkerhed at indstille, at Europa-Parlamentet ikke gør
indsigelse mod den delegerede forordning.
1
Forvaltede vådområder indgår ikke som obligatorisk post i medlemsstaters LULUCF-regn-
skab før LULUCF-forordningens anden forpligtelsesperiode 2026-2030.
Side 3/5
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 315: Notat om delegeret retsakt om LULUCF-forordningen
2336981_0004.png
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en delegeret forordning med henblik på at supplere den allerede ved-
tagne registerforordning (EU) 2019/1122. Det er derfor regeringens overordnede vur-
dering, at det følger heraf, at den delegerede forordning er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Lov nr. 965 af 26/06/20 (Lov om klima) omfatter Danmarks samlede drivhusgasud-
ledninger, herunder kulstofoptag/-emissioner fra jord og skov (LULUCF-sektoren), jf.
kapitel 3.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede forordning vil ved vedtagelse være direkte gældende i dansk ret.
Det vurderes ikke, at den vil have yderligere lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Den delegerede forordning forventes ikke at få hverken erhvervsøkonomiske, sam-
fundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forordningen vurderes ikke i sig selv at have klima- eller miljømæssige konsekven-
ser for Danmark.
Forordningen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Den delegerede forordning har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at en række medlemslande
på baggrund af RJT’s vurdering
vil støtte
en indsigelse mod den delegerede forordning. Det er endnu uvist, om der er et kva-
lificeret flertal, der støtter en indsigelse, og dermed, om Rådet gør indsigelse mod
den delegerede forordning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at Rådet gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede for-
ordning.
Indsigelsen støttes på baggrund af RJT’s vurdering af, at Kommissionen har
overskredet sine delegerede beføjelser. Regeringen lægger således til grund, at hen-
synet til, at Kommissionen ved udstedelsen af delegerede retsakter ikke overskrider
sine delegerede beføjelser, er det væsentligste i nærværende sag.
Samtidig understreger regeringen, at man ikke ønsker den udvidede fortolkning af
den finske særregel i artikel 13(4), ifølge hvilken den udvidede fleksibilitet skal kunne
anvendes til at kompensere for nettoemissioner fra samtlige arealkategorier. På bag-
grund af forhandlingerne bag LULUCF-forordningen er det regeringens opfattelse, at
Side 4/5
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 315: Notat om delegeret retsakt om LULUCF-forordningen
2336981_0005.png
intentionen med artikel 13(4) er at give mulighed for yderligere kompensation for net-
toemissioner alene fra arealkategorien forvaltet skov.
Regeringen arbejder for, at der i den kommende revision af LULUCF-forordningen
skabes bedre klarhed om regnskabsreglerne for således at styrke reguleringens mil-
jømæssige integritet. Regeringen lægger vægt på, at LULUCF-forordningens be-
stemmelser ikke bør kunne fortolkes på en måde, som udvander medlemsstaternes
forpligtelser og dermed EU’s klimaambitioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5