Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 319
Offentligt
2338224_0001.png
Den 16. februar 2021
FVM 019
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om ændring af bilag II, III og IV til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til
maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne 24-epibrassinolid, udtræk af
kepaløg (Allium
cepa),
cyflumetofen, fludioxonil, fluroxypyr, natrium-5-
nitroguaiacolat, natrium-o-nitrophenolat og natrium-p-nitrophenolat i eller på
specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005
for otte aktivstoffer i en række afgrøder (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af maksimal-
grænseværdier på baggrund af nye anvendelser og revurderinger for stofferne 24-epibrassinolid,
udtræk af kepaløg (Allium cepa), cyflumetofen, fludioxonil, fluroxypyr, natrium-5-nitroguaiacolat,
natrium-o-nitrophenolat og natrium-p-nitrophenolat. Ændringerne betyder, at der er
maksimalgrænseværdier, der sættes op, og nye maksimalgrænseværdier der etableres. Stofferne 24-
epibrassinolid og udtræk af kepaløg (Allium cepa) tilføjes til bilag IV, som er en liste over pesticider,
der ikke skal fastsættes en grænseværdi for, fordi restindhold af pesticiderne ikke vurderes at have
en sundhedsmæssig risiko. Der er gennemført risikovurderinger af Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og ændringerne vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable af DTU Fødevareinstituttet. DTU Fødevareinstituttet har også
foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til
sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget forventes sat til afstemning via skriftlig procedure i
Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) i slutningen af februar 2021.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen
agter på den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger
inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets
fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for
pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne 24-epibrassinolid, udtræk af kepaløg (Allium cepa) m.fl. i eller på specifikke produkter
2338224_0002.png
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1 og artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidramme-
forordningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger EU-
Kommissionen - med henblik på legalitetskontrol - forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der
udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. EU-Kommissionen
vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt
sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger EU-
Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. EU-
Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke
udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. EU-
Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke inden for en frist på fire måneder har
gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sendt til skriftlig afstemning via skriftlig procedure i Den Stående Komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) i slutningen af februar 2021.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er vurderet i forbindelse med godkendelse eller ikke-godkendelse som
pesticidaktivstoffer (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009).
Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er
færdigvurderede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en
sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et
eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle
maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund
af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det
pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er
pesticider, som opføres på bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne 24-epibrassinolid, udtræk af kepaløg (Allium cepa) m.fl. i eller på specifikke produkter
2338224_0003.png
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, for eksempel anvendelse af nye pesticider, udvidet
anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid
på en afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af
pesticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture
Organization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II, III og
bilag IV ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stofferne 24-epibrassinolid, udtræk af
kepaløg (Allium
cepa),
cyflumetofen, fludioxonil, fluroxypyr, natrium-5-nitroguaiacolat, natrium-o-
nitrophenolat og natrium-p-nitrophenolat.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen
”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over
baggrund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for
ændring
1
Cyflumetofen
Citrusfrugter og tomater.
Abrikoser, kirsebær,
auberginer, agurker og
humle.
Fludioxonil
Fluroxypyr
Hyldebær
Æbler, løg, hvidløg,
purløg, selleriblade,
persille, timian,
basilikum, majs, sorghum
og sukkerrør.
Oliven.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på
detektionsgrænsen.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på
detektionsgrænsen.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på
detektionsgrænsen.
1
1
Natrium-5-
nitroguaiacolat,
natrium-o-
nitrophenolat og
natrium-p-
nitrophenolat
24-epibrassinolid
1
Alle fødevarer.
Stoffet tilføjes til bilag IV, som er en
liste over pesticider, der ikke skal
1
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne 24-epibrassinolid, udtræk af kepaløg (Allium cepa) m.fl. i eller på specifikke produkter
2338224_0004.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for
ændring
Udtræk af
kepaløg (Allium
cepa)
Alle fødevarer.
fastsættes en grænseværdi for, fordi
restindhold af pesticiderne ikke
vurderes at have en
sundhedsmæssig risiko.
Stoffet tilføjes til bilag IV, som er en
liste over pesticider, der ikke skal
fastsættes en grænseværdi for, fordi
restindhold af pesticiderne ikke
vurderes at have en
sundhedsmæssig risiko.
3
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte
gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen
væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget.
Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for
forbrugerne.
Udtræk af kepaløg (Allium
cepa)
skal opfylde kriterierne for fødevarer for at kunne anvendes. Der
vurderes på den baggrund ikke at være sundhedsmæssige problemer som følge af eventuelle rester i
afgrøderne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering
af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette.
Der arbejdes i EFSA målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne 24-epibrassinolid, udtræk af kepaløg (Allium cepa) m.fl. i eller på specifikke produkter
2338224_0005.png
Fødevareinstituttet på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af
pesticidrester hos den danske befolkning foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for
indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de
foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Miljøorganisationen NOAH har indsendt høringssvar, som vedrører den grundlæggende vurdering,
der ligger til grund for godkendelsen af stofferne og deres anvendelse, særligt i forhold til de kemiske
stoffers struktur og mulige hormonforstyrrende egenskaber.
Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at stofferne er godkendt til anvendelse i EU, og at det i den
forbindelse er vurderet, at stofferne for de anvendelser, der er vurderet i forbindelse med
godkendelsen ikke udgør en uacceptabel risiko for miljøet eller menneskers sundhed, herunder
restkoncentrationer i fødevarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være
kvalificeret flertal for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i
fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres,
herunder bilag II, III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5