Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 33
Offentligt
2266600_0001.png
NOTAT
Dato 9. oktober 2020
J. nr. 2020-7360
Ladestik
Der er ikke enighed om standarden for ladestik på globalt niveau. Der findes
derfor en række forskellige standarder, ligesom enkelte producenter anvender
egne standarder.
I EU anvendes dog altovervejende type 2 (EN 62196-2) og CCS2 (EN 62196-3)
stikforbindelser. Dette er de samme stikforbindelser som normale ladestandere
og højeffektladestandere som minimum skal være udstyret med i henhold til
bilag II i Rådets direktiv 2014/94/EU om etablering af infrastruktur for alter-
native brændstoffer (AFI-direktivet).
Type 2
EN 62196-2
CSS2
EN 62196-3
EN 62196 stikforbindelser
Enkelte elbilproducenter, som eksempelvis Nissan, anvender CHAdeMO stik-
ket (japansk standard) til hurtigladning, hvorfor de fleste højeffektladestande-
re, der på nuværende tidspunkt er opstillet i Danmark, også tilbyder dette.
Elbilsproducenten TESLA tilbyder mulighed for opladning via CSS2 ved hjælp
af en adapter på nyere modeller. Ældre modeller kan opdateres til anvendelse
af adapteren.
Det er Færdselsstyrelsens opfattelse, at ladeoperatørerne på det danske marked
ud over stiktyperne, der kræves i AFI-direktivet, generelt også tilbyder CHA-
deMO-stikket og elbilsejerne derfor kan oplade på tværs af platforme. Dog
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 33: Kopi af TRU alm. del - svar på MFU spm. 717 om der er standarder for elbilopladning på tværs af grænserne i EU eller om der er planer om at lave fælles standarder på området, samt hvordan regeringen tænker, at det skal håndteres i Øresundsregionen og Sønderjylland, fra transportministeren
2266600_0002.png
Side 2/2
kræver eksempelvis TESLA, at elbilen er indrettet til at anvende adapter for at
kunne oplade ved en højeffektlader med CSS2-stik.