Notat om regeringens høringssvar til Europa-Kommissionens offentlige hø-
ringer vedr. revision af EU’s kvotehandelsdirektiv,
byrdefordelingsforordning,
LULUCF-forordningen og forordningen om CO
2
-standarder for lette køretøjer
Center
Center for Global
Klimahandling
Team
EU-grøn omstilling
Dato
1. marts 2021
J nr.
2021 - 634
Baggrund
Efter EU’s stats- og regeringschefers beslutning om at opjustere EU’s 2030-kli-
mamål til mindst 55 pct. er Europa-Kommissionen i gang med at forberede den
kommende ”Fit for 55”-pakke.
I den forbindelse har Kommissionen lanceret offent-
lige høringer om hhv. revisionen af EU’s kvotehandelsdirektiv
(ETS), byrdeforde-
lingsforordningen, LULUCF-forordningen og forordningen om CO
2
-standarder for
lette køretøjer. Regeringen har udarbejdet høringssvar til disse høringer.
Regeringens høringssvar
Høringssvar om ETS, byrdefordelingsaftalen og LULUCF
Regeringen har i høringssvaret givet udtryk for, at en ambitiøs og omkostningsef-
fektiv klimaregulering i EU skal sikre indfrielse af et forøget 2030-klimamål og målet
om klimaneutralitet i senest 2050. Den fælleseuropæiske regulering bør levere et
stærkt prissignal til at reducere drivhusgasudledningerne på tværs af sektorer og
landegrænser, skabe incitamenter til optag af drivhusgasser, mindske risikoen for
lækage og hjælpe med at generere finansiering til den grønne omstilling.
Regeringen understreger derfor i høringssvaret, at Europa-Kommissionen bør fore-
slå
en ny arkitektur for EU’s klimaregulering
med følgende hovedelementer:
Et styrket kvotehandelssystem, der
leverer en større andel af EU’s samlede
reduktionsindsats og sikrer incitament til fjernelse af CO
2
fra atmosfæren gen-
nem teknologiske løsninger.
En udvidelse af kvotehandelssystemet med opvarmning af bygninger og vej-
transport med henblik på at sikre mere ensartede prissignaler på tværs af sek-
torer.
Oprettelse af ny, særskilt landsektorsøjle med en fælleseuropæisk reduktions-
forpligtelse og regulering af landbruget samt optag og udledninger fra jorder
og skove.
/ ANMEL
Der lægges samtidigt vægt på, at klimareguleringen skal understøttes af en ambi-
tiøs og omkostningseffektiv sektorlovgivning i EU, herunder inden for transport og
landbrug, for at EU kan reducere sine drivhusgasudledninger og øge optag af driv-
husgasser tilstrækkeligt til at sikre indfrielse af et forøget 2030-klimamål.
Bilag om LULUCF
Regeringen opfordrer i bilaget Europa-Kommissionen til at etablere en landsektor-
søjle med en fælleseuropæisk reduktionsforpligtelse ledsaget af en omfattende og
effektiv sektorregulering. Det understreges, at oprettelsen af en landsektorsøjle kan
Side 1/3