Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 35
Offentligt
2266616_0001.png
Dan Belusa
Vedhæftede filer:
92grp notat vedr mulighed for udfase ICEbiler vha grøn bilbeskatning_okt2020.pdf
Denne mail og det vedlagte 92-gruppe notat bedes omdelt til Skatteudvalget, Europaudvalget og Klima-
Energi og Forsyningsudvalget. Notatet relaterer til de igangværende forhandlinger om transportsektoren.
Notatet er et forsøg på at beskrive en EU-lovlig måde udfasning af fossil-biler kan gennemføres samtidigt
med at statens provenu bedst muligt fastholdes. Det var som bekendt Eldrup-kommissionens
kommissorium at levere en konkret strategi for dette, men kommissionen leverede ikke et løsningsforslag.
Notatets løsningsforslag består af to ændringer af den nuværende registreringsafgift:
1. Registreringsafgiften tilskynder i dag valg af energieffektive benzinbiler ved at afgiften hæves med
6.000 kr. for hver kilometer, som bilen kører under 20 km/l. Og belønner særligt effektive biler ved
at sænke afgiften med 4.000 kr. for hver kilometer, som bilen kører over 20 km/l. Notatet foreslår
at øge begge disse satser med 2000kr til hhv 8000kr straf og 6000kr belønning for at skærpe det
miljømæssige hensyn i registreringsafgiften.
2. Den vigtigste ændring er at indføre et flydende skæringspunkt til beregning af straf og belønning,
så det nominelle skæringspunkt, de 20km/l, erstattes af det fælles gennemsnit for
energieffektivitet for både el- og benzinbiler købt det foregående år. Skæringspunktet reguleres så
hvert år f.eks. 1. marts med skæringspunkt fastsat som gennemsnittet af energieffektiviteten af
alle solgte biler det forgangne kalenderår.
Forventning om EU-lovlighed bunder bl.a. i at forslaget blot justerer på to eksisterende elementer i den
eksisterende EU-lovlige registreringsafgift.
Forventningen om at denne løsning vil realisere ambitionen om at alle nye biler senest i 2030 er elbiler er
baseret på det flydende skæringspunkt. Når skæringspunktet udregnes som det fælles gennemsnit for
både elbiler og ICE-biler, betyder det at ICE-biler (og faktisk også elbiler) automatisk bliver dyrere og
dyrere i takt med at andel elbiler stiger. At begge slags biler gradvist bliver dyrere betyder at statens
provenu kan bevares
Notatet bedes omdelt til KEF- Skatte- og Europaudvalget så det i det via udvalgsarbejdet og i forbindelse
med de igangværende transportforhandlinger kan afklares hvorvidt en løsning af denne art kan opfylde
både den nuværende og tidligere regerings ambition, om at alle nyregistrerede personbiler senest i 2030
er lavemissionsbiler.
Med venlig hilsen
Dan Belusa
Policy & Analysis
92-gruppen / The Danish 92-Group
Mobil: +45 60637911
Skype: belusa
www.92grp.dk
1