Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 373
Offentligt
2354964_0001.png
Den 12. marts 2021
MIM 022
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) xx/2021 af
dd.mm.2021 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt
angår godkendelsesbetingelserne for aktivstoffet terbuthylazin (Komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår, at godkendelsen af aktivstoffet terbuthylazin ændres i henhold til forordning
1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler (komitesag). Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at
godkendelsesbetingelserne ændres for stoffet i bilag til Kommissionens forordning nr. 540/2011 af
25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009
for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer. For terbuthylazin foreslås det, at begrænse
anvendelsen til hvert tredje år, for at beskytte grundvandet. Der er ingen væsentlige økonomiske
eller administrative konsekvenser for regioner, kommuner, staten eller erhvervet. Forslaget
forventes behandlet på et videomøde i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den
24.
25. marts 2021, og efterfølgende sat til skriftlig afstemning. Forslaget vil påvirke
miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark neutralt. Regeringen mener ikke, at der er vist sikker
anvendelse for så vidt angår grundvandet, selv med den nye begrænsning af anvendelsen.
Regeringen agter på den baggrund at stemme imod Kommissionens forslag om restriktioner for
godkendelsen af terbuthylazin, idet man arbejder for, at få Kommissionen til at fremsætte et forslag
om forbud af stoffet i stedet.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremlægge udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
xx/2021 af dd.mm.2021 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår
godkendelsesbetingelserne for aktivstoffet terbuthylazin.
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler især artikel 13(3), som
fastlægger, at ansøger skal indgive bekræftende data for et godkendt stof.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og
foder. Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget,
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 373: Notat om komitésag om ændring af godkendelsesbetingelserne for aktivstoffet terbuthylazin
2354964_0002.png
idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge komitéen ændrede forslag eller inden for en
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen inden for to måneder forelægge komitéen ændret forslag eller indenfor en
måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen på egen hånd vedtage forslaget.
Forslaget forventes behandlet på et videomøde i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og
foder den 24.
25. marts 2021, og efterfølgende sat til skriftlig afstemning.
Formål og indhold
Det foreløbige forslag drejer sig om ændring af godkendelsen af aktivstoffet terbuthylazin i henhold til
forordning om plantebeskyttelsesmidler. Det foreslås, at godkendelsen af terbuthylazin begrænses til
anvendelse hvert 3. år for at beskytte grundvandet.
De bekræftende data for aktivstoffet er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter
behandlet i mindre ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under den europæiske
fødevaresikkerhedsautoritet(EFSA), hvor flere af medlemsstaternes pesticidmyndigheder har deltaget.
Denne vurdering har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at indskrænke
godkendelsen af aktivstoffet i henhold til forordning 1107/2009. EFSA har udarbejdet en
konklusionsrapport over risikovurderingen
for aktivstoffet. Rapporten er tilgængelig på EFSA’s
hjemmeside.
Ifølge Kommissionens udkast til vurderingsrapporten, der hører til forslaget, har vurderingen af
aktivstoffet ud fra de i bilag II angivne anvendelsesområder vist, at det kan antages, at aktivstoffet
opfylder betingelserne i artikel 4 stk. 1-3 i forordning 1107/2009 for godkendelse. Det vil sige, at det er
vist, at der ikke er uacceptable effekter for menneskers sundhed, miljø, grundvand eller
forbrugersikkerheden.
Anvendelsesområder
Aktivstof
Terbuthylazin
Anvendelsesområde
Ukrudtsbekæmpelse i majs og durra.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende stoffet, skal
der ifølge udkastet til vurderingsrapporten for nogle stoffer tages særligt hensyn til visse risici. Det kan
for eksempel være risikoen for udvaskning til grundvandet af aktivstoffet og dets
nedbrydningsprodukter, risiko for vandmiljøet, eller risiko for sprøjteførere. Det vil endvidere være
angivet, at der om nødvendigt skal indføres risikobegrænsende foranstaltninger.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 373: Notat om komitésag om ændring af godkendelsesbetingelserne for aktivstoffet terbuthylazin
2354964_0003.png
Gældende dansk ret
Aktivstoffet terbuthylazin er tidligere godkendt i EU i henhold til forordning 1107/2009 om
plantebeskyttelsesmidler, som er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil stoffet forsat være optaget på bilag til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte
aktivstoffer. Denne liste er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være
lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget. Der er ikke godkendt plantebeskyttelsesmidler med
terbuthylazin i Danmark.
Økonomiske konsekvenser:
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vil ikke have erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget om ændring af godkendelsesbetingelserne for terbuthylazin påvirker miljøbeskyttelses
niveauet i Danmark neutralt, da der ikke er godkendt plantebeskyttelsesmidler med terbuthylazin i
Danmark.
EU-vurderingen viser, at nedbrydningsprodukterne bindes svagt til moderat til jorden.
Grundvandsmodelleringerne for de repræsentative anvendelser i EU viser, at flere
nedbrydningsprodukter udvaskes i koncentrationer over grænseværdien på 0,1 µg/L, selv hvis
anvendelsen begrænses til hvert 3. år. Iht. EFSAs konklusion er flere af nedbrydningsprodukterne
vurderet at være sundhedsmæssigt relevante jf. EU-guidance.
Miljøstyrelsen vurderer, at der ikke er vist sikker anvendelse i forhold til grundvand.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget. Der er indkommet høringssvar fra Rådet
for Grøn Omstilling og Dansk Planteværn.
Rådet for Grøn Omstilling støtter regeringens indstilling.
Dansk Planteværn er uenig i regeringens ønske om at stemme imod Kommissionens forslag om
ændring af godkendelsesbetingelserne for terbuthylazin. Dansk Planteværn mener, at aktivstoffet
ifølge Kommissionens udkast til vurderingsrapporten opfylder betingelserne for godkendelse. Dansk
planteværn mener, at der bør stemmes for, at terbutylazin
med de beskrevne restriktioner
optages
på bilag 1, så det bliver op til de enkelte medlemsstater at vurdere, om produkter, som indeholder
terbutylazin som aktivstof, skal godkendes i det pågældende land. Dansk Planteværn påpeger, at
terbutylazin ikke er godkendt til brug i Danmark og vil gerne have uddybet, hvad det er, man fra dansk
side ser som et problem med anvendelsen, når man på europæisk niveau har konkluderet, at
anvendelsen er sikker.
Hertil bemærker Miljøministeriet, at det er dansk holdning ikke at støtte forslag med mindre, der kan
vises sikker anvendelse for sundhed og miljø, herunder grundvand, ved de i EU angivne
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 373: Notat om komitésag om ændring af godkendelsesbetingelserne for aktivstoffet terbuthylazin
anvendelsesområder. Miljøstyrelsen har vurderet, at der ikke kan vises sikker anvendelse for så vidt
angår grundvandet selv ved den nye anvendelse. Det vurderes ikke, at høringssvaret giver anledning til
ændring i dansk holdning.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag er det usikkert, om der vil
være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Miljøstyrelsen vurderer, at der ikke er vist sikker anvendelse til de i EU ansøgte anvendelsesområder
for aktivstoffet terbuthylazin. Regeringen agter på denne baggrund at stemme imod forslaget om
ændring af godkendelsesbetingelserne for terbuthylazin, idet man arbejder for, at få Kommissionen til
at fremsætte et forslag om forbud af stoffet i stedet.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4