Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 386
Offentligt
2358323_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 E-mail:
[email protected]
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
19. marts 2021
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af
generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom.
Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-28/20
Titel og kort sagsresumé
Airhelp
Emne:
Hvorvidt en planlagt overenskomstmæssig strejke udgør
”udsædvanlige omstændigheder”, som fritager flyselskabet
fra at skulle betale kompensation til passagererne.
Spørgsmål:
a) Udgør en strejke blandt flypiloter, som er ansat af et
luftfartsselskab, og som er nødvendige for at udføre en
flyvning, en »usædvanlig omstændighed« som omhandlet i
artikel 5, stk. 3, i forordning nr. 261/2004, hvis strejken
ikke gennemføres i forbindelse med en foranstaltning, som
luftfartsselskabet har truffet beslutning eller givet
meddelelse om, men er en varslet strejke, der af
arbejdstagerorganisationer lovligt er iværksat som en faglig
aktion med det formål at tilskynde luftfartsselskabet til at
forhøje lønninger, indrømme fordele eller ændre
arbejdsforhold for at imødekomme organisationernes krav?
b) Hvilken betydning, om nogen, har rimeligheden i
arbejdstagerorganisationernes krav og navnlig det forhold,
at den krævede lønstigning er væsentligt højere end de
lønstigninger, der generelt gælder for de pågældende
nationale arbejdsmarkeder?
c) Hvilken betydning, om nogen, har det forhold, at
luftfartsselskabet for at undgå en strejke accepterer et
forligsforslag fra en national instans, der er ansvarlig for at
mægle i arbejdskonflikter, men
arbejdstagerorganisationerne ikke accepterer forslaget?
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Transport- og
Boligministeriet
Trafik- og
Byggestyrelsen
Beskæftigelses-
ministeriet
Proces-
skridt
Dom
Dato
23.03.21
Til orientering:
Forbruger Europa
1
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 386: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 19/3-21
2358323_0002.png
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
C-930/19
Titel og kort sagsresumé
État belge
Emne:
Forskelsbehandling ift. retten til fortsat ophold for
familiemedlemmer, der er ofre for vold i hjemmet,
afhængigt af, om de er familiesammenført med en EU-
borger (efter 2004/38/EF) eller med en
tredjelandsstatsborger, der har opholdsret i en MS (efter
2003/86/EF).
Spørgsmål:
Tilsidesætter artikel 13, stk. 2, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004 om
unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes
og opholde sig frit på medlemsstaternes område artikel 20
og 21 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder, for så vidt som den bestemmer, at skilsmisse,
omstødelse af ægteskabet eller ophør af det registrerede
partnerskab ikke betyder, at familiemedlemmer til
unionsborgere, der ikke er statsborgere i en medlemsstat,
mister deres ret til ophold
navnlig når der foreligger en
særlig vanskelig situation, og ægtefællen eller partneren
f.eks. har været udsat for vold i hjemmet, mens ægteskabet
eller det registrerede partnerskab stadig bestod
men
udelukkende på den betingelse, at de pågældende kan
godtgøre, at de er arbejdstagere eller selvstændige
erhvervsdrivende, eller at de råder over tilstrækkelige midler
til sig selv og deres familiemedlemmer, således at deres
ophold ikke bliver en byrde for værtsmedlemsstatens sociale
system, og at de har en sygeforsikring i værtsmedlemsstaten,
der dækker alle risici, eller at de i værtsmedlemsstaten har
status som familiemedlem til en person, der opfylder disse
krav, mens artikel 15, stk. 3, i Rådets direktiv 2004/38/EF
af 22. september 2003 om ret til familiesammenføring, der
indeholder den samme mulighed for at bevare en
opholdsret, ikke gør denne opholdsret betinget af, at dette
krav er opfyldt?
NAMA e.a.
1. a) Skal artikel 1, stk. 3, artikel 2, stk. 1, litra a) og b), samt
artikel 2a, stk. 2, i Rådets direktiv 92/13/EØF af 25.
februar 1992 om samordning af love og administrative
bestemmelser vedrørende anvendelse af EF-reglerne for
fremgangsmåden ved tilbudsgivning inden for vand- og
energiforsyning samt transport og telekommunikation (EFT
1992, L 76), læst i lyset af Fastwebdommen (C-100/12),
PFE-dommen (C-689/13), dommen Archus og Gama (C-
131/16) samt Lombardi-dommen (C-333/18), fortolkes
således, at de er til hinder for en national retspraksis,
hvorefter den udelukkede tilbudsgiver
såfremt den
ordregivende enhed ikke i den afsluttende fase for tildeling
af kontrakten, men i en tidligere fase i udbudsproceduren
(eksempelvis fasen for undersøgelse af de tekniske bud)
træffer beslutning om at udelukke en tilbudsgiver og
derimod give en anden berørt aktør (konkurrent) adgang til
Interessent
Justitsministeriet
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Processkri
dt
GA
Dato
22.03.21
C-771/19
Erhvervsministeriet
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Energistyrelsen
Dom
24.03.21
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 386: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 19/3-21
2358323_0003.png
C-950/19
deltagelse
for det tilfælde, at den kompetente ret forkaster
tilbudsgiverens anmodning om udsættelse [af AEPP’s
afgørelse] for så vidt angår den del, hvor han udelukkes fra
udbudsproceduren, opretholder en søgsmålsinteresse i, ved
samme anmodning om udsættelse, at opnå udelukkelsen af
den anden tilbudsgiver ved alene at gøre gældende, at
sidstnævnte er blevet givet adgang til deltagelse i strid med
princippet om ligebehandling af bud?
b) Såfremt spørgsmål a) besvares bekræftende, skal
ovennævnte bestemmelser da fortolkes således, at den
udelukkede tilbudsgiver i lyset af ovenstående, ved
anmodningen om udsættelse, kan påberåbe sig enhver form
for mangel ved konkurrentens deltagelse i
udbudsproceduren, dvs. også fremsætte indsigelse mod
andre bestemte uregelmæssigheder i konkurrentens bud end
dem, på grund af hvilke tilbudsgiverens bud er blevet
udelukket, først og fremmest med henblik på dels at opnå
en suspension af udbudsproceduren og af tildelingen af
kontrakten til konkurrenten, ved en foranstaltning, der
burde træffes i en efterfølgende fase i proceduren, dels
såfremt der på et senere tidspunkt gives medhold i
hovedsøgsmålet (anmodning om annullation)
at opnå
udelukkelsen af denne konkurrent, undladelse af
kontraktens tildeling og eventuelt, af denne grund,
iværksættelse af en ny udbudsprocedure, hvori den
udelukkede tilbudsgiver kann deltage?
2. Er det for besvarelsen af det foregående spørgsmål
relevant, at adgang til foreløbig (men også endelig)
domstolsbeskyttelse er betinget af, at det nationale
uafhængige organ med kompetence til at behandle
administrative klager først har givet afslag på klagen,
herunder i lyset af konklusionerne i dommen
Bietergemeinschaft Technische Gebäudebetreuung und
Caverion Österreich (C- 355/15)?
3. Er det for besvarelsen af det første spørgsmål relevant, at
såfremt den udelukkede tilbudsgiver gives medhold i
klagepunkter vedrørende konkurrentens deltagelse i
udbudsproceduren, (a) er det ikke muligt at iværksætte en
ny udbudsprocedure, eller at (b) klageren som følge af
grunden til sin udelukkelse ikke kan deltage i den eventuelle
nye udbudsprocedure?
Patentti- ja rekisterihallituksen
tilintarkastuslautakunta
1. Skal artikel 22a, stk. 1 (indføjet ved direktiv
2014/56/EU), i direktiv
2006/43/EF fortolkes således, at en ledende
revisionspartner påtager sig en stilling
af den i dette stykke nævnte art, når ansættelseskontrakten
indgås?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende: Skal
artikel 22a, stk. 1,
fortolkes således, at en ledende revisionspartner påtager sig
en stilling af den i
dette stykke nævnte art, når arbejdet i den pågældende
stilling indledes?
Erhvervsstyrelsen
Dom
24.03.21
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 386: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 19/3-21
2358323_0004.png
C-603/20
PPU
T-282/19
C-501/18
MCP
Does Article 10 of Brussels 2 retain jurisdiction, without
limit of time, in a member state if a child habitually resident
in that member state was wrongfully removed to (or
retained
in) a non-member state where she, following such removal
(or retention), in due course became habitually resident?
Foundation for the Protection of the Traditional
Cheese of Cyprus namedHalloumi mod EUIPO
Filotas Bellas & Yios ((Halloumi
χα ού ι
Vermion
grill cheese M BELAS PREMIUM GREEK DAIRY
SINCE 1927)
Påstande:
—Den
anfægtede afgørelse annulleres.
—EUIPO
tilpligtes at bære sine egne omkostninger og
betale omkostningerne afholdt af den part, der har fremsat
ugyldighedsbegæringen.
Balgarska Narodna Banka
1. Følger det af EU-rettens ækvivalensprincip og
effektivitetsprincip, at en national ret er forpligtet til ex
officio at kvalificere et søgsmål som anlagt på grund af en
medlemsstats manglende opfyldelse af en forpligtelse i
henhold til artikel 4, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske
Union (TEU), såfremt søgsmålet vedrører medlemsstatens
ansvar uden for kontraktforhold for skader hidrørende fra
en tilsidesættelse af EU-retten, som en myndighed i en
medlemsstat angiveligt har forårsaget, og
artikel 4, stk. 3, TEU ikke udtrykkeligt er anført som
retsgrundlag i stævningen, men det fremgår af
anbringenderne, at skaden gøres gældende på grund af
tilsidesættelse af EU-retlige bestemmelser,
erstatningskravet støttes på en national bestemmelse om
statens ansvar for skader, der er opstået i forbindelse med
udøvelsen af administrative aktiviteter, idet dette ansvar
ikke afhænger af culpa og udløses under følgende
betingelser: en ulovlig retsakt, en myndigheds eller en ansats
retsstridige handling eller undladelse i forbindelse med eller
i anledning af udøvelsen administrative aktiviteter, opstået
økonomisk eller ikke-økonomisk skade, og direkte og
umiddelbar årsagsforbindelse mellem skaden og
myndighedens retsstridige adfærd,
retten i henhold til medlemsstatens lovgivning ex officio
skal fastlægge retsgrundlaget for statens ansvar for de
retslige myndigheders aktiviteter på grundlag af de
omstændigheder, hvorpå søgsmålet støttes? 2. Følger det af
27. betragtning til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 1093/201[0] af 24. november 2010 om
oprettelse af en europæisk tilsynsmyndighed (Den
Europæiske Banktilsynsmyndighed), at en henstilling, der er
udstedt på grundlag af forordningens artikel 17, stk. 3, hvori
det konstateres, at en medlemsstats centralbank har
overtrådt EU-retten i forbindelse med fristerne for
udbetalingen af de garanterede indskud til indskyderne i det
pågældende kreditinstitut, under omstændigheder som de i
hovedsagen omhandlede:
giver indskyderne i dette kreditinstitut ret til at påberåbe
sig henstillingen ved en national ret med henblik på at
begrunde et erstatningssøgsmål vedrørende den pågældende
tilsidesættelse af EU-retten, når man tager hensyn til Den
Europæiske Banktilsynsmyndigheds udtrykkelige beføjelse
Social- og
Indenrigsministeriet
Dom
24.03.21
Miljøministeriet
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Dom
24.03.21
Miljøministeriet
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Dom
25.03.21
4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 386: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 19/3-21
2358323_0005.png
C-165/19
P
C-565/19
P
C-598/19
til at fastslå, at EUretten er blevet overtrådt, og når man
tager i betragtning, at indskyderne ikke er adressater for
henstillingen og heller ikke kan være det, og at henstillingen
ikke har direkte retsvirkninger for dem,
det med hensyn til betingelsen gælder, at den overtrådte
bestemmelse skal fastsætte klare og ubetingede forpligtelser,
når man tager i betragtning, at artikel 1, nr. 3, afsnit i), i
[Europa-Parlamentets og Rådets] direktiv 94/19/EF [af 30.
maj 1994] om indskudsgarantiordninger, når den fortolkes
sammenholdt med 12. og 13. betragtning til dette direktiv,
ikke indeholder alleelementer, der er nødvendige for at
fastsætte en klar og ubetinget forpligtelse for
medlemsstaterne, og ikke giver indskyderne umiddelbare
rettigheder, samt under hensyntagen til det forhold, at dette
direktiv blot fastsætter en minimumsharmonisering, der
ikke omfatter de holdepunkter, på grundlag af hvilke det
skal konstateres, at disses indskud er indisponible, og at
henstillingen ikke er begrundet med andre klare og
ubetingede EU-retlige bestemmelser, herunder bl.a.
vurderingen af den manglende likviditet og den umiddelbart
manglende udsigt til udbetaling, en eksisterende forpligtelse
til at træffe foranstaltninger til tidlig indgriben og til at
videreføre driften af kreditinstituttet,
henset til genstanden, indskudsgarantien, og Den
Europæiske Banktilsynsmyndigheds beføjelse til at udstede
henstillinger vedrørende indskudsgarantiordningen i
henhold til artikel 26, stk. 2, i forordning […]nr. 1093/2010,
er gyldig i forhold til den nationale centralbank, der ikke har
nogen forbindelse til den nationale indskudsgarantiordning
og ikke er en kompetent myndighed i henhold til denne
forordnings artikel 4, nr. 2, afsnit [iii)]?
Slovak Telecom mod Kommissionen (appel)
Påstande:
—Rettens
dom ophæves helt eller delvist.
—Afgørelsen
annulleres helt eller delvist.
—Subsidiært
annulleres eller nedsættes de ST pålagte bøder
yderligere.
—Kommissionen
tilpligtes at betale alle omkostninger i
forbindelse med den foreliggende sag og sagen for Retten.
Armando Carvalho m.fl. mod Europa-Parlamentet
m.fl. (appel)
Påstande:
—Den
appellerede kendelse ophæves.
—Sagen
fremmes til realitetsbehandling.
—Sagen
hjemvises til
Retten med henblik på realitetsbehandling af
annullationspåstanden.
—Sagen
hjemvises til Retten med
henblik på realitetsbehandling af påstanden om Unionens
ansvar uden for kontraktforhold.
—De
appelindstævnte tilpligtes at betale
sagsomkostningerne i appelsagen og i sagen for Retten.
Conacee
Skal artikel 20 i direktiv 2014/24/EU om offentlige udbud
fortolkes således, at den subjektive rækkevidde af den i
bestemmelsen omhandlede reservering ikke kan begrænses
på en sådan måde, at virksomheder eller økonomiske
aktører, som opfylder kravet om, at mindst 30% af deres
ansatte er handicappede personer, og som forfølger
formålet eller målet om social og faglig integration af disse
personer, udelukkes fra dens anvendelsesområde ved
fastsættelse af yderligere krav vedrørende de pågældende
Erhvervsstyrelsen
Dom
25.03.21
Miljøministeriet
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Dom
25.03.21
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
GA
25.03.21
5
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 386: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 19/3-21
2358323_0006.png
aktørers stiftelse, art og formål, deres virksomhed eller
investeringer eller krav af anden art?
C-21/20
C-22/20
Balgarska natsionalna televizia
1) Kan en public service-tv-stations levering af audiovisuelle
medietjenester til seerne anses for en ydelse leveret mod
vederlag som omhandlet i artikel 2, stk. 1, litra c), i direktiv
2006/112/EF, når den finansieres af staten i form af
tilskud, idet seerne ikke betaler gebyrer for transmissionen,
eller udgør den ikke en ydelse leveret mod vederlag i denne
bestemmelses forstand og er ikke omfattet af dette direktivs
anvendelsesområde?
2) Såfremt svaret herpå er, at public service-tv-stationers
audiovisuelle medietjenester til seerne er omfattet af
anvendelsesområdet for artikel 2, stk. 1, litra c), i direktiv
2006/112/EF, skal det da lægges til grund, at det drejer sig
om fritagne leveringer som omhandlet i direktivets artikel
132, stk. 1, litra q), og er en national bestemmelse lovlig,
som fritager denne aktivitet alene på grund af det modtagne
statstilskud, som public service-tv-stationen modtager,
uanset om denne virksomhed også er kommerciel?
3) Er en praksis, som gør retten til fradrag af indgående
moms for erhvervelser afhængig af ikke alene anvendelsen
af erhvervelserne (til afgiftspligtig eller ikke afgiftspligtig
virksomhed), men også af finansieringen af disse
erhvervelser, nemlig for det første af egne indtægter
(reklameydelser m.v.) og for det andet af statstilskud, og
som kun indrømmer ret til fradrag for erhvervelser, der er
finansieret ved egne indtægter, og ikke for dem, der er
finansieret ved statstilskud, idet der kræves en afgrænsning
af disse, tilladt i henhold til artikel 168 i direktiv
2006/112/EF?
4) Såfremt det lægges til grund, at public service-tv-
stationers virksomhed består af afgiftspligtige og fritagne
leveringer, og under hensyntagen til den blandede
finansiering af disse: Hvilket omfang har fradragsretten for
disse erhvervelser, og hvilke kriterier skal der anvendes ved
fastsættelsen?
Europa-Kommissionen mod Kongeriget Sverige
Påstande:
Det fastslås, at Kongeriget Sverige har undladt
at opfylde sine forpligtelser i henhold til artikel 4, stk. 3,
TEU, idet det ikke har meddelt Kommissionen de
oplysninger, der er nødvendige, for at denne kan bedømme
rigtigheden af det anførte om, at byområderne Habo og
Töreboda opfylder kravene i Rådets direktiv 91/271/EØF
af 21. maj 1991 om rensning af byspildevand (1).
Det fastslås, at Kongeriget Sverige har undladt at
opfylde sine forpligtelser i henhold til artikel 4,
sammenholdt med artikel 10 og 15, i direktiv 91/271/EØF,
idet det ikke har sikret, at spildevand fra byområderne
Lycksele, Malå, Mockfjärd, Pajala, Robertsfors og
Tänndalen før udledningen underkastes sekundær rensning
eller en tilsvarende rensning i overensstemmelse med
direktivets krav.
Det fastslås, at Kongeriget Sverige har undladt at
opfylde sine forpligtelser i henhold til artikel 5,
sammenholdt med artikel 10 og 15, i direktiv 91/271/EØF,
Skatteministeriet
GA
25.03.21
Miljøministeriet
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
GA
25.03.21
6
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 386: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 19/3-21
2358323_0007.png
C-144/20
idet det ikke har sikret, at spildevand fra byområderne
Borås, Skoghall, Habo og Töreboda før udledningen renses
mere vidtgående end beskrevet i direktivets artikel 4 i
overensstemmelse med samme direktivs krav.
Kongeriget Sverige tilpligtes at betale
sagsomkostningerne.
LatRailNet
1) Skal artikel 56, stk. 2, i direktiv [2012/34] fortolkes
således, at den giver tilsynsorganet beføjelse til på eget
initiativ at vedtage en afgørelse, hvorved den virksomhed,
der udøver jernbaneinfrastrukturforvalterens væsentlige
funktioner, der er nævnt i dette direktivs artikel 7, stk. 1,
pålægges at indføre bestemte ændringer, som ikke vedrører
forskelsbehandling af ansøgerne, i bestemmelser om
beregningen af afgifterne for brug af infrastrukturen
(afgiftsordning)?
2) Såfremt det første præjudicielle spørgsmål besvares
bekræftende, har tilsynsorganet da beføjelse til ved nævnte
afgørelse at fastsætte de betingelser, som disse ændringer
skal indebære, f.eks. ved at pålægge en forpligtelse til fra
kriterierne til fastsættelse af afgifterne for brug af
infrastrukturen at udelukke tidligere planlagte
omkostninger, der dækkes af statsbudgettet eller af de lokale
myndigheders budgetter, som
passagertransportvirksomhederne ikke kan dække med
indtægter fra transporten?
3) Skal artikel 32, stk. 1, i direktiv [2012/34] fortolkes
således, at den forpligtelse, som medlemsstaterne i denne
bestemmelse pålægges til at sikre
jernbanemarkedssegmenterne størst mulig konkurrenceevne
ved at fastsætte tillæg, der finder anvendelse på afgifterne
for brug af infrastrukturen, også finder anvendelse på
fastsættelsen af afgifterne for brug af infrastrukturen på de
markedssegmenter, hvor der ikke findes konkurrence, f.eks.
da transporten på det pågældende markedssegment kun
udføres af et enkelt jernbaneselskab, som er blevet tildelt
den i artikel 2, litra f), i forordning nr. 1370/2007
omhandlede eneret til at udføre transport i dette
markedssegment?
Transport
og
Boligministeriet
GA
25.03.21
7